• 1) Από τις διατάξεις που αντικαθίστανται πρέπει να εξαιρεθεί η περίπτωση στ’ της παρ. 5 του άρθ. 15, καθώς αυτή περιγράφει τον ρόλο του ΥΠΕΝ στον συντονισμό των σχημάτων διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών και υποστήριξης των φορέων διαχείρισης. 2) Θεωρούμε πολύ σημαντική εξέλιξη την πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη ένταξη ποσού για τη λειτουργία των φορέων διαχείρισης στον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου για πρώτη φορά από την θέσπιση τους. Ωστόσο, φαίνεται ότι η πρόβλεψη αυτή θα αφορά, στην καλύτερη περίπτωση, το 2019 καθώς με βάση τις προβλέψεις του άρθρου 7 και 11 η κάλυψη της μισθοδοσίας για το 2018 και πιθανά για επόμενα έτη θα παραμείνει από το Πράσινο Ταμείο. Το ΥΠΕΝ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι δαπάνες θα καλυφθούν το 2019 από τον τακτικό προϋπολογισμό. Δεν καθίσταται σαφές ωστόσο αν χωρίς οργανωτική δομή, θα μπορέσει αυτή η πρόβλεψη, που σε έναν βαθμό προϋπήρχε, στην ισχύουσα νομοθεσία πρακτικά να ενεργοποιηθεί. Αντίστοιχα, χωρίς διαχειριστική επάρκεια η οποία προϋποθέτει μία βασική οργανωτική δομή είναι αμφίβολο ότι οι ΦΔΠΠ θα μπορούν να αξιοποιήσουν και τους λοιπούς πόρους που προβλέπει το σχέδιο νόμου. 3) Με αυτό το σχέδιο νόμου δεν επιλύονται βασικά ζητήματα (μερίδες ΔΟΥ, καθεστώς ΦΠΑ, κτλ) που έχουν αποτρέψει φορείς διαχείρισης στο παρελθόν να αξιοποιήσουν εναλλακτικές πηγές πόρων. Επισημαίνουμε ότι δεν αξιοποιούνται οι προτάσεις συμπλήρωσης των πηγών χρηματοδότησης των ΦΔΠΠ που έχουν κατατεθεί στο ΥΠΕΝ από πολλούς φορείς, όπως παράβολα, ανταποδοτικά τέλη, εταιρικές συμφωνίες, αντισταθμιστικά έσοδα από δραστηριότητες (π.χ. παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας, εθνικές οδοί και αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια, εξορυκτικές δραστηριότητες, κτλ.) που επηρεάζουν μια προστατευόμενη περιοχή, χωρίς να στοχεύει μία δραστηριότητα όπως είναι οι ΑΠΕ που ορίζει η παρ. θ, αλλά και άλλες πηγές χρηματοδότησης, καθώς πόροι που προέρχονται από την είσπραξη περιβαλλοντικών προστίμων, κοκ. Δεν προβλέπεται ρητά η δυνατότητα άσκησης εμπορικής δραστηριότητας, με τη δημιουργία των αντίστοιχων φορολογικών υποχρεώσεων (απόδοση ΦΠΑ, κτλ). 4) Δεν προβλέπεται να υπάρχει κάποιος μηχανισμός συγκέντρωσης πόρων, ή έστω μέρος των επιπλέον και μη δεσμευμένων από κάποια επιχορήγηση, πρόγραμμα, δωρεά ή χορηγία, πόρων, από τους ΦΔΠΠ σε ένα ξεχωριστό και ειδικό λογαριασμό Προστατευόμενων Περιοχών και ανακατανομής τους ανάλογα με τις ανάγκες του βάσει του σχεδίου διαχείρισης και την αξιολόγηση του του κάθε ΦΔΠΠ. 5) Παρ. α και β. Πρέπει να διευκρινιστεί ποια η διαφορά της παρ. α και β αναφορικά με την χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. 6) Παρ. δ. Θα ήταν σκόπιμο να συμπληρωθεί και χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι το LIFE προς αποφυγή οποιουδήποτε κωλύματος. Προτείνεται η συμπλήρωση: «Πόροι προερχόμενοι από Ταμεία, χρηματοδοτικά εργαλεία…» 7) Παρ. στ. Θα ήταν σκόπιμο να διευκρινίζεται ότι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα μπορούν να έχουν έδρα και εκτός Ελλάδας, προς αποφυγή οποιουδήποτε κωλύματος. Προτείνεται η συμπλήρωση «… ημεδαπών ή αλλοδαπών φυσικών ή νομικών προσώπων.» 8) Παρ. ζ. Προτείνεται να προστεθεί δυνατότητα λήψης πόρων και από σύναψη συμβάσεων με Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. «Προτείνεται η συμπλήρωση «… Νομικών Προσώπων Δημόσιου ή Ιδιωτικού Δικαίου».