• Σχόλιο του χρήστη 'Β. Γέρος' | 31 Ιανουαρίου 2010, 19:47

    Θεωρώ ότι η γενική φιλοσοφία του κανονισμού θα πρέπει να επανεξεταστεί. Κατ’ αρχήν ένας κανονισμός που θα εφαρμοστεί σε εθνικό επίπεδο και θα επηρεάσει σημαντικά τα ενεργειακά, οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της χώρας, θα πρέπει, προ της εφαρμογής του, να έχει θέσει συγκεκριμένους και απτούς στόχους ως προς την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και κατά συνέπεια θα πρέπει να υποστηρίζεται από κάποια σχετική μελέτη που θα αναλύει και θα θέτει τους στόχους αυτούς. Η χρήση του κτιρίου αναφοράς για την ενεργειακή κατάταξη, σίγουρα είναι χρήσιμη και αναγκαία προσέγγιση την παρούσα στιγμή, λόγω της απουσίας αξιόπιστων μετρήσεων ενεργειακών καταναλώσεων για την πλειονότητα των περιοχών της Ελλάδας. Θα πρέπει όμως να θέτει και αριθμητικά όρια για την κατανάλωση ενέργειας. Αν όχι άμεσα, σε πολύ σύντομο χρόνο από την έναρξη εφαρμογής του. Η προσέγγιση του κτιρίου αναφοράς καταργεί σε ένα σημαντικό βαθμό την επίδραση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού του κτιρίου, αφού τόσο το κτίριο αναφοράς όσο και το κτίριο που θα κατασκευαστεί, έχουν ουσιαστικά την ίδια αρχιτεκτονική, «κουβαλώντας» έτσι τα πιθανά λάθη του αρχικού σχεδιασμού. Πιο ευέλικτη προσέγγιση θα αποτελούσε η αρχική (χρονικά) υιοθέτηση της μεθοδολογίας του κτιρίου αναφοράς, η οποία όμως στο βάθος του χρόνου θα αντικατασταθεί και θα προσαρμοστεί με βάση μετρημένες καταναλώσεις από τις ενεργειακές επιθεωρήσεις, θέτοντας σαφή αριθμητικά όρια στην κατανάλωση ενέργειας, οδηγώντας έτσι τους μελετητές του κτιρίου στο να υιοθετήσουν λύσεις που πραγματικά μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας. Σε σχέση με την υπολογιστική μεθοδολογία είναι ασαφές αν τα λογισμικά υπολογισμού θα πρέπει να βασίζονται μόνο στο πρότυπο 13790 ή/και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και κάποιο άλλο που πληροί τα κριτήρια που θέτει το BESTEST. Στην πραγματικότητα θέματα που αφορούν υπολογισμούς πολλών παθητικών συστημάτων δεν μπορούν εύκολα να καλυφθούν από το 13790 και ειδικά περιπτώσεις όπως π.χ. αίθρια όπου λόγω της πολυπλοκότητας των φαινομένων που λαμβάνουν χώρα απαιτείται η χρήση δυναμικών ενεργειακών μοντέλων υπολογισμού. Επίσης σε σχέση με τον φυσικό αερισμό (ο οποίος αναφέρεται σε αρκετά σημεία του κανονισμού) δεν είναι ξεκάθαρο εάν θα υπάρχει μεθοδολογία υπολογισμού, ώστε να εκτιμηθούν οι παροχές του νωπού αέρα, αφού το πρότυπο 13790 δεν καλύπτει τέτοιους υπολογισμούς. Αντίστοιχο θέμα υπάρχει και με τον υπολογισμό των συντελεστών σκίασης. Είναι ασαφής επίσης και η μεθοδολογία υπολογισμού του συντελεστή σκίασης, ειδικά όταν αφορά γεωμετρικά πολύπλοκα σκίαστρα Σε αυτές τις περιπτώσεις ο προσεγγιστικός υπολογισμός μπορεί να οδηγήσει σε ιδιαίτερα σημαντικές αποκλίσεις. Επιπλέον αναφορές όπως ότι με χρήση BEMS που ελέγχει τις Η/Μ εγκαταστάσεις επιτυγχάνεται 10% μείωση της κατανάλωσης αποτελούν αυθαίρετες εκτιμήσεις, αφού ανάλογα με την στρατηγική ελέγχου μπορεί να υπάρξει προφανώς και αύξηση της κατανάλωσης (οι «ακριβές» κατοικίες αποτελούν τυπικό παράδειγμα ενσωμάτωσης state-of-the-art τεχνολογιών, με καλά υλικά, αυτοματισμούς, BEMS και πολλά άλλα, που τελικά οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης έναντι άλλων κτιρίων του ιδίου μεγέθους) . Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η υπολογιστική εκτίμηση της λειτουργίας ενός BEMS συχνά επιβάλει τον ωριαίο υπολογισμό διαφόρων δυναμικών παραμέτρων του κτιρίου. Σε σχέση με τα κλιματικά δεδομένα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στους υπολογισμούς είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρχει βάση κλιματικών δεδομένων ώστε στους υπολογισμούς για κάθε περιοχή να χρησιμοποιούνται πάντα τα ίδια στοιχεία. Η χρήση κλιματικών δεδομένων από διαφορετικές πηγές θα δημιουργήσει σημαντικές διαφοροποιήσεις στα αποτελέσματα των υπολογισμών. Έτσι το ίδιο κτίριο μπορεί να έχει διαφορετική κατάταξη, ανάλογα με τα κλιματικά δεδομένα τα οποία χρησιμοποιούνται ακόμη και στην περίπτωση όπου προέρχονται από την ίδια πηγή, αλλά από διαφορετικές χρονικές περιόδους. Επίσης ο υπό διαβούλευση κανονισμός θα πρέπει επιπλέον να λάβει υπ’ όψιν του και τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε επίπεδο Ε.Ε. και αφορούν και στην ενεργειακή κατανάλωση των κτιρίων (όπως για παράδειγμα τον zero carbon building rule) καθώς και δεσμεύσεις της χώρας σε ευρωπαϊκό επίπεδο όπως το Set-Plan 2020, οι οποίες θα έχουν άμεση επίδραση στην ενεργειακή κατανάλωση που αφορά στην καύση του άνθρακα (και κατά συνέπεια εγείρουν την ανάγκη για έλεγχο των πραγματικών ενεργειακών καταναλώσεων). Τέλος σε ότι αφορά στο δικαίωμα υπογραφής της μελέτης ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου και εκπόνησης της ενεργειακής επιθεώρησης, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και κατηγορίες μελετητών οι οποίοι έχουν εξειδικευμένες μεταπτυχιακές ή/και διδακτορικές σπουδές καθώς και σημαντική εμπειρία στο αντικείμενο του κανονισμού, με συνεχή και αδιάλειπτη συμμετοχή σε ομάδες μελέτης κτιρίων και συναφών έργων, δημοσίων και ιδιωτικών. Σε όλες τις χώρες με ανεπτυγμένες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (υλικά, τεχνικές, λογισμικό, νομοθεσία κλπ.) οι ομάδες μελέτης αποτελούνται από επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, ο καθένας εκ των οποίων αναλαμβάνει και εκπονεί το τμήμα του έργου που αντιστοιχεί στην γνώση και την εμπειρία του.