• Σχόλιο του χρήστη 'Νικόλαος Κ. Ντάβος' | 31 Ιανουαρίου 2010, 22:16

    Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων και Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας 31 Ιανουαρίου 2010 Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων και Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας παραθέτει παρακάτω τις θέσεις του όσον αφορά τον Κανονισμό για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων και τους Ενεργειακούς Επιθεωρητές. Η θέσπιση του Κ.ΕΝ.Α.Κ. αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα μεγάλο βήμα για τη χώρα μας, αφενός μεν προς την ορθολογικότερη χρήση και εξοικονόμηση ενέργειας, αφετέρου δε προς μια φιλική προς το περιβάλλον οικιστική ανάπτυξη. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί. Η δημόσια διαβούλευση που διενεργείται έχει υποχρέωση να συμπεριλάβει τις ορθότερες γνώμες και προτάσεις με στόχο τη σύνθεση ενός πλήρους πακέτου κανονισμών. Στα πλαίσια αυτά, ο Σύλλογος οφείλει να υπενθυμίσει πως μόλις πρόσφατα το Τμήμα του οποίου τους απόφοιτους εκπροσωπεί μετονομάστηκε από «Τμήμα Μηχανικών Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων» σε «Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών». Αυτή η αναφορά γίνεται για να τονιστεί ο ξεκάθαρος προσανατολισμός του αντικειμένου των σπουδών που έχουν λάβει οι απόφοιτοι και δεν είναι άλλος από αυτόν της ενέργειας. Τονίζεται επίσης ότι παρά την μετονομασία το Τμήμα έχει διατηρήσει στο ακέραιο την εξειδίκευση που είχε στην Ενέργεια. Ο Σύλλογος είναι σύμφωνος με την φιλοσοφία και τις γενικές αρχές που διέπουν το σχέδιο νόμου, παρ’ όλα αυτά είναι απαραίτητο να γίνουν ορισμένες παρεμβάσεις: Η πρώτη αφορά τη διεκδίκηση του δικαιώματος των Διπλωματούχων Μηχανικών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας να εγγραφούν στα μητρώα Ενεργειακών Επιθεωρητών με την έναρξη εφαρμογής του Κ.ΕΝ.Α.Κ. δίχως την απαίτηση παρακολούθησης σεμιναρίων ή εξετάσεων. Πυλώνας στήριξης του αιτήματος αυτού αποτελεί ο Οδηγός Σπουδών του Τμήματος, οποίος στον σκοπό ίδρυσης αναφέρει ρητά: «Στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών δίνεται έμφαση σε ενεργειακά θέματα όπως η παραγωγή και διαχείριση ενέργειας, η ορθολογική χρήση της και η περιβαλλοντολογική προστασία. Πιο συγκεκριμένα αποσκοπεί στην καλλιέργεια και την προαγωγή της εκπαίδευσης, της επιστημονικής έρευνας και της γνώσης που αφορά: • Τη σύγχρονη ενεργειακή τεχνολογία (παραγωγή, μετατροπή, μεταφορά, αποθήκευση και χρήση συμβατικών και ανανεώσιμων ενεργειακών πόρων). • Τη διαχείριση των ενεργειακών πόρων από θεσμικής, οργανωτικής και οικονομικής άποψης και των επιπτώσεων της διαχείρισης αυτής σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. • Τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της ενέργειας σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο». Παράλληλα γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το αντικείμενο της Ενεργειακής Επιθεώρησης καλύπτεται πλήρως από τα διδασκόμενα μαθήματα και τα εμπλεκόμενα εργαστήρια όπως αυτά περιγράφονται στον Οδηγό Σπουδών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (παρατίθενται αυτούσια στο τέλος της επιστολής). Η δεύτερη παρέμβαση αφορά την αποκατάσταση ορισμένων αδικιών που υφίσταται ο κλάδος των Μηχανολόγων Μηχανικών, όσον αφορά την συμμετοχή τους στην μελέτη και την επίβλεψη τεχνικών έργων. Η υπό κατάργηση μελέτη θερμομόνωσης και συνεπακολούθως, οι μελέτες θέρμανσης – ψύξης – αερισμού, είναι αντικείμενα καθαρά μηχανολογικής θεώρησης. Δηλαδή, απαιτούν μια ιδιαίτερη εξειδίκευση στα ενεργειακά ζητήματα, προκειμένου να επιτυγχάνονται οι βέλτιστες επιδόσεις και αποδόσεις. Ωστόσο, οι μελέτες αυτές μέχρι και σήμερα, αντιμετωπίζονται επιφανειακά. Πέραν αυτού, και ενώ θα έπρεπε να απαιτείται μελέτη μηχανολόγου και μόνο, για κάθε κτίριο, ανεξαρτήτως μεγέθους, οι εν λόγω μελέτες συντάσσονται και από άλλους μηχανικούς όπως αναφέρεται στη Νομοθεσία. Ταυτόχρονα, η απλοϊκή θεώρηση τους, τόσο από τους συντάσσοντες, όσο και από το κράτος, οδηγεί στα διαμετρικώς αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα. Επομένως, ο Σύλλογος οφείλει να διεκδικήσει για το σύνολο του κλάδου των Μηχανολόγων Μηχανικών την αποκλειστική υπογραφή των ενεργειακών μελετών και την υποχρεωτική ένταξη της στον φάκελο της άδειας κάθε οικοδομής. Ωστόσο, από αυτήν την διαδικασία δεν μπορούν να αποκλειστούν και μηχανικοί άλλων ειδικοτήτων, οι οποίοι μπορούν να αποδείξουν την επιστημονική επάρκεια τους σε θέματα ενεργειακής διαχείρισης και ενεργειακού σχεδιασμού του δομημένου χώρου. Αυτό προϋποθέτει την επαρκή τεκμηριώσει τεχνογνωσίας, είτε μέσω ικανού αριθμού προπτυχιακών μαθημάτων ειδικότητας, είτε μέσω μεταπτυχιακής εξειδίκευσης, είτε μέσω ειδικών σεμιναρίων μακράς διαρκείας υπό την αιγίδα του ΤΕΕ. Στην τελευταία περίπτωση, πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι συμμετέχοντες σε αυτά τα σεμινάρια θα είναι μόνο Διπλωματούχοι Μηχανικοί. Η τρίτη παρέμβαση του Συλλόγου αφορά τον ΚΕΝΑΚ και τα ουσιαστικά και μετρίσιμα αποτελέσματα που οφείλει να παρουσιάσει. Για αυτό το λόγο αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση η επιστημονικά τεκμηριωμένη επαλήθευση των συμπερασμάτων της ενεργειακής πιστοποίησης ενός κτιρίου είτε αυτή γίνεται με τη διαδικασία που προβλέπεται επί των μελετών, είτε με κάποιο αποδεκτό διεθνώς εργαλείο προσομοίωσης. Η επαλήθευση αυτή μπορεί να γίνει μόνο με πραγματικές μετρήσεις της απόδοσης με ειδικό εξοπλισμό. Ο Σύλλογος οφείλει να προτείνει την άμεση εκπαίδευση προσωπικού που θα στελεχώνει την υπηρεσία που θα είναι υπεύθυνη για την επαλήθευση του έργου των ενεργειακών επιθεωρητών, την επαλήθευση με επί τόπου μετρήσεις και έλεγχο ιστορικού καταναλώσεων (λογαριασμοί ρεύματος, αερίου, πετρελαίου κ.ο.κ.), για τον έλεγχο του έργου των ενεργειακών επιθεωρητών, σε μεγάλο δείγμα κτιρίων, την επιβολή κυρώσεων και την αφαίρεση της άδειας του ενεργειακού επιθεωρητή μετά από τη διαπίστωση επαναλαμβανόμενων λανθασμένων πιστοποιήσεων και τέλος την υποχρεωτική τήρηση όλου του ιστορικού ενεργειακών καταναλώσεων ειδικά από μεγάλα κτίρια και επιχειρήσεις. Η τέταρτη παρέμβαση του Συλλόγου αφορά την 10ετή εμπειρία που αναφέρεται στο Άρθρο 8 του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος. Αν πρέπει με κάποιον τρόπο να αξιοποιηθεί η κατ’ ελάχιστον «10ετής εμπειρία» ορισμένων μηχανικών προκειμένου να λειτουργήσει ο θεσμός των Ενεργειακών Επιθεωρητών, ο Σύλλογος προτείνει την τοποθέτηση των «έμπειρων» σε έναν ελεγκτικό μηχανισμό με αντικείμενο την εξέταση και επικύρωση των αποτελεσμάτων των ενεργειακών επιθεωρήσεων. Διότι ο Σύλλογος πιστεύει ακράδαντα πως αν ένας τρόπος υπάρχει ώστε να διαπιστωθεί ακριβοδίκαια η εμπειρία και η πραγματική γνώση ενός αντικειμένου, αυτός είναι οι γραπτές και αδιάβλητες εξετάσεις και όχι ο διαχωρισμός των μηχανικών με αυθαίρετο τρόπο σε έμπειρους και μη, σε ειδικούς και μη. Εν κατακλείδι, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων και Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας προτείνει για τη δίκαιη αξιολόγηση των αιτημάτων του να εξετάσετε προσεκτικά τα σημαντικά αυτούσια αποσπάσματα του Οδηγού Σπουδών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΠΔΜ που ακολουθούν και είναι σχετικά με το αντικείμενο της ενεργειακής επιθεώρησης. Έτσι θα γίνει εύκολα αντιληπτό το γνωστικό αντικείμενο του τμήματος, η εμβάθυνση σε θέματα ενεργειακού σχεδιασμού κτιρίων που αποκτούν οι απόφοιτοί του, ο σκοπός του τμήματος και τελικά ο λόγος ίδρυσής του από την Ελληνική Πολιτεία. Αυτούσια αποσπάσματα από τον Οδηγό Σπουδών 116 Ηλεκτροτεχνία Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 3 5 4 Προαπ/να: Φυσική, Μαθηματικά, Υπολογιστές Σκοπός: Να εισάγει το φοιτητή στις βασικές γνώσεις θεωρίας και ανάλυσης ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Ο φοιτητής αποκτά τις απαιτούμενες γνώσεις ώστε να είναι σε θέση να κατανοήσει σε επόμενα μαθήματα θέματα ηλεκτρικών μηχανών και μεταφοράς και διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας. Περιεχόμενο: Ηλεκτρικό φορτίο, ρεύμα, τάση, ισχύς. Νόμοι Kirchhoff και θεώρημα Tellegen. Ηλεκτρικά στοιχεία. Μέθοδοι ανάλυσης κυκλωμάτων στην ημιτονοειδή μόνιμη κατάσταση ισορροπίας. Θεωρήματα ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Αμοιβαία επαγωγή και μετασχηματιστής. Ισχύς και ενέργεια σε κυκλώματα με ημιτονοειδή διέγερση. Συντελεστής ισχύος και διόρθωση. Συμμετρικά και ασύμμετρα τριφασικά κυκλώματα. Ανάλυση κυκλωμάτων με περιοδική μη ημιτονοειδή διέγερση. Αρμονικές και σειρά Fourier. Δίοδοι και ανορθωτικές διατάξεις. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 2 κατ’ οίκον εργασίες Αξιολόγηση: 50% τελική γραπτή εξέταση, 30% πρόοδος και 20% κατ’ οίκον εργασίες. Βιβλιογραφία: 1)Ανάλυση Ηλεκτρικών Κυκλωμάτων, Ν. Μάργαρης, Τόμος Α, εκδόσεις Τζιόλα, 2)Εισαγωγή στα Ηλεκτρικά Κυκλώματα και Συστήματα, Ε. Παπαδόπουλος, εκδόσεις ΕΜΠ., 3)Ηλεκτρικά Κυκλώματα, Edminister, Εκδόσεις ΕΣΠΙ., 4)Ηλεκτρικά Κυκλώματα, Γ. Χατζαράκης, Τόμος Β, εκδόσεις Τζιόλα. 118 Μετάδοση Θερμότητας Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 5 5 6 Προαπ/να: Μηχανική Ρευστών, Διαφορικές Εξισώσεις Σκοπός: 1) Κατανόηση των μηχανισμών μετάδοσης θερμότητας με αγωγή, συναγωγή και ακτινοβολία, 2) Ανάπτυξη των απαραίτητων εργαλείων για την επίλυση προβλημάτων της μηχανικής που περιλαμβάνουν διεργασίες μετάδοσης θερμότητας, 3) Απόκτηση του ελάχιστου επιπέδου γνώσεων που είναι απαραίτητο για έναν/μία μηχανικό, και τέλος 4) Ανάπτυξη του θεωρητικού υπόβαθρου που χρειάζεται για περαιτέρω μελέτη. Περιεχόμενο: Μηχανισμοί μετάδοσης θερμότητας – αγωγή, συναγωγή, ακτινοβολία. Αγωγή θερμότητας, νόμος Fourier, εξίσωση διάχυσης ενέργειας με αγωγή, απλοποίηση και επίλυση της εξίσωσης διάχυσης χωρίς ή με παραγωγή (πηγή) θερμότητας, μονοδιάστατη αγωγή θερμότητας, θερμικές αντιστάσεις αγωγής και συναγωγής, μετάδοση θερμότητας σε πτυχωτές επιφάνειες. Δυσδιάστατη αγωγή θερμότητας, εξίσωση Laplace, αναλυτικές λύσεις, γραφική μέθοδος, μέθοδος των πεπερασμένων διαφορών, μέθοδος των πεπερασμένων στοιχείων, παράγων μορφής. Μεταβατική θερμική αγωγή, μέθοδος ομοιόμορφων ιδιοτήτων, αριθμός Biot, ημιάπειρο μέσο, διαγράμματα μεταβατικής αγωγής σε μια διάσταση. Συναγωγή, νόμος ψύξης Newton, αριθμός Reynolds, στρωτή και τυρβώδης ροή, αριθμός Nusselt, εξίσωση ενέργειας, εξισώσεις Navier-Stokes, εξισώσεις στρωτού οριακού στρώματος, μετάδοση θερμότητας σε εξωτερικές ροές, μετάδοση θερμότητας σε εσωτερικές ροές, αναλογία μεταξύ μεταφοράς ορμής και θερμότητας (Reynolds), αναλογία Chilton-Colburn. Φυσική συναγωγή, συντελεστής θερμικής διαστολής, αριθμός Grashof, φυσική συναγωγή γύρω από κατακόρυφες και οριζόντιες επιφάνειες, φυσική συναγωγή σε εσώκλειστους χώρους, ζώνες ανακυκλοφορίας, κελιά Bernard, συνδυασμένη φυσική και εξαναγκασμένη συναγωγή. Bρασμός και συμπύκνωση. Θερμική ακτινοβολία, ηλεκτρομαγνητικά κύματα, ακτινοβολία μέλανος σώματος, νόμος μετατόπισης Wien, βαθμός εκπομπής ακτινοβολίας, απορροφητικότητα, διαπερατότητα, ανακλαστικότητα, διαχέουσες επιφάνειες, φαιές επιφάνειες, νόμος του Kirchhoff, συντελεστές όψης, ανταλλαγή ακτινοβολίας μεταξύ επιφανειών μέλανων σωμάτων, ανταλλαγή ακτινοβολίας μεταξύ επιφανειών μη-μέλανων φαιών σωμάτων. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις Αξιολόγηση: 25% εξέταση προόδου, 75% τελική εξέταση Βιβλιογραφία: 1) Κακάτσιος, Ξ. Κ., Μετάδοση θερμότητας, Κλειδάριθμος, 2002, 2) Διδακτικές σημειώσεις, 3) Μουσιόπουλος, Ν. Σ., Εισαγωγή στη μετάδοση θερμότητας, Εκδόσεις Γιαχούδη, 1991, 4) Brodkey, R. S. and Hersey, H. C., Transport phenomena, McGraw Hill, 1988 (ελληνική μετάφραση από τις εκδόσεις Τζιόλα). 122 Πειραματικές Μέθοδοι και Μετρητική Τεχνολογία Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 5 5 4.5 Προαπ/να: Μηχανική Ρευστών I, Στατιστική, Μαθηματικά I, II, III Σκοπός: Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές αρχές των τεχνικών πραγματοποίησης πειραματικών μετρήσεων. Ο φοιτητής εισάγεται στις έννοιες της μετρητικής τεχνολογίας και της στατιστικής ανάλυσης και στη συνέχεια εξοικειώνεται με τις αρχές λειτουργίας των μετρητικών οργάνων που χρησιμοποιούνται στην πράξη. Το μάθημα περιλαμβάνει και εργαστηριακές ασκήσεις στις οποίες ο φοιτητής έρχεται σε επαφή με την διαδικασία πραγματοποίησης εργαστηριακών μετρήσεων και επεξεργασίας των αποτελεσμάτων. Περιεχόμενο: Μετρητική Τεχνολογία: Η έννοια της μέτρησης. Πρότυπα μεγέθη. Βαθμονόμηση. Στατικά και δυναμικά χαρακτηριστικά σημάτων εισόδου-εξόδου. Μαθηματική θεώρηση μετρητικών συστημάτων. Στατιστική ανάλυση μετρήσεων. Αβεβαιότητα και σφάλματα μετρήσεων. Επεξεργασία σήματος. Πειραματικές Μέθοδοι: Ψηφιακή δειγματοληψία. Μέτρηση πίεσης. Μέτρηση ταχύτητας. Μέτρηση θερμοκρασίας. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 2 εργαστηριακές ασκήσεις. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% εξέταση προόδου. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις, 2) Τεχνική Μετρήσεων στη Μηχανική των Ρευστών. Α. Γούλας. Εκδ. Γιαχουδη-Γιαπουλη, 1988. 127 Ήπιες και Νέες Μορφές Ενέργειας Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ 6 5 3.5 Προαπ/να: Σκοπός: Εισαγωγή στια συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Περιεχόμενο: Εισαγωγή στα θέματα ενεργειακής πολιτικής και χρήσης ενέργειας. Ενέργεια και Ευρωπαϊκή ένωση. Ενεργειακή ανάλυση, Πράσινη Βίβλος, Λευκή Βίβλος για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.. Ενεργειακό σύστημα της Ελλάδας. Ηλιακή Ενέργεια, προέλευση και τρόποι χρήσης της, ενεργητικά και παθητικά Ηλιακά Συστήματα. Αιολική ενέργεια. Γεωθερμική Ενέργεια, Βιομάζα, Υδροηλεκτρική Ενέργεια. Περιβαλλοντική ανάλυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), Ανάλυση Κύκλου Ζωής. Θερμοδυναμική Ανάλυση των Συστημάτων ΑΠΕ, Ενεργειακή Ανάλυση. Διδασκαλία: Προφορικές Παραδόσεις Αξιολόγηση: Δύο εξετάσεις, πρόοδος και τελική. Εργασία Βιβλιογραφία Σημειώσεις 143 Εισαγωγή στη Διαχείριση Ενέργειας Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ 2 5 4.5 Προαπ/να: Φυσική Σκοπός: Το μάθημα εισάγει το φοιτητή στις βασικές αρχές της διαχείρισης ενέργειας. Παρουσιάζει τα βασικά αντικείμενα της διαδικασίας διαχείρισης ενέργειας, των τεχνικών και των εργαλείων που μπορούν να αξιοποιηθούν για την επίτευξη των στόχων. Περιεχόμενο: Διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας, ανανεώσιμες μορφές ενέργειας, διαχείριση υδρογόνου, εξοικονόμηση ενέργειας, Ενεργειακοί έλεγχοι, τεχνικές οικονομικής αξιολόγησης, βελτίωση απόδοσης φωτισμού, καύση και αξιοποίηση βιομηχανικών αποβλήτων, ατμοπαραγωγοί και απόδοση συστημάτων διανομής, συστήματα ελέγχου και υπολογιστές, διαχείριση ενεργειακών διαδικασιών, μόνωση, ανανεώσιμες μορφές ενέργειας και διαχείριση βιομηχανικού ύδατος. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις Αξιολόγηση: Τελική γραπτή εξέταση Βιβλιογραφία: 1) Σημειώσεις, 2) Οδηγός στη Διαχείριση Ενέργειας, Capehart B., 2002, Fainmont Press 207 Θέρμανση – Ψύξη – Κλιματισμός Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ 8 5 5 Προαπ/να: Μετάδοση Θερμότητας, Θερμοδυναμική Ι, Μηχανική Ρευστών Ι, Εισαγωγή στους Η/Υ, Μαθηματικά Ι, ΙΙ. Σκοπός: Το μάθημα εισάγει τον φοιτητή στις βασικές γνώσεις θεωρίας, σχεδίασης και ανάλυσης συστημάτων και εγκαταστάσεων θέρμανσης, ψύξης και κλιματισμού συνδυάζοντας τις Προαπ/να:. Ενθαρρύνεται η χρήση Η/Υ για την εφαρμογή των μεθοδολογιών σχεδίασης και ο φοιτητής εφαρμόζει την αποκτηθείσα γνώση κατά την πραγματοποίηση δύο μελετών συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού. Περιεχόμενο: Εισαγωγή: Στόχοι ρύθμισης θερμικού περιβάλλοντος. Στοιχεία από τη μεταφορά θερμότητας και τη θερμοδυναμική. Θερμική άνεση. Ψυχρομετρία. Στοιχεία ηλιακής ακτινοβολίας – θερμικά κέρδη. Θέρμανση: Μονωτική συμπεριφορά υλικών, θερμομόνωση. Υπολογισμός θερμικών φορτίων. Περιγραφή και διαστασιολόγηση συστημάτων θέρμανσης. Ψύξη: Θεωρητικός και πραγματικός ψυκτικός κύκλος συμπίεσης ατμού. Ψυκτικά μίγματα. Συστήματα ψύξης με μηχανική συμπίεση ατμού. Αντλίες θερμότητας. Ψύξη με συστήματα απορρόφησης. Κλιματισμός: Περιγραφή συστημάτων κλιματισμού. Θερμικά κέρδη και υπολογισμός ψυκτικών φορτίων. Διαστασιολόγηση βασικών εξαρτημάτων και δικτύων αεραγωγών. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 2 κατ’ οίκον εργασίες. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% κατ’ οίκον εργασίες. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις, 2) Θέρμανση, Αερισμός και Κλιματισμός. Σχεδιασμός και Ανάλυση. F. McQuiston, J. Parker, Εκδ. ΙΩΝ, 2003. 209 Μεθοδολογίες Εξοικονόμησης και Διαχείρισης Ενέργειας Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 7 5 5.5 Προαπ/να: Σκοπός: Σκοπός του μαθήματος είναι να εκπαιδεύσει τους φοιτητές στις μεθόδους εξοικονόμησης ενέργειας στη βιομηχανία, καθώς και στις μεθόδους οικονομικής αξιολόγησης των σχετικών επενδύσεων. Περιεχόμενο: Η δομή της βιομηχανίας και οι ενεργοβόρες βιομηχανίες. Ενεργειακή ανάλυση βιομηχανικών συστημάτων. Ενεργειακή ανάλυση συστημάτων παραγωγής καυσίμων. Μεθοδολογίες και διαδικασίες ενεργειακής επιθεώρησης. Μέθοδοι αξιολόγησης επενδύσεων: χρόνος αποπληρωμής, καθαρή παρούσα αξία και εσωτερικός βαθμός απόδοσης. Παραδείγματα για τα κτίρια και τη βιομηχανία. Δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας στη βιομηχανία. Οικονομική ανάλυση και βελτιστοποίηση διεργασιών. Ενεργειακή ανάλυση μερικών βιομηχανικών τομέων, όπως η βιομηχανία αλουμίνας/αλουμινίου, η πετροχημική βιομηχανία, η βιομηχανία σιδήρου/χάλυβα. Ασκήσεις (υπολογισμοί). Επίσκεψη εργοστασίου (κατά τις εκάστοτε δυνατότητες). Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις (3 ώρες θεωρία και 2 ώρες ασκήσεις εβδομαδιαίως). Αξιολόγηση: Τελική γραπτή εξέταση Βιβλιογραφία: 1) «Πανεπιστημιακές σημειώσεις» του Π.Α. Πηλαβάκη, ΠΔΜ και 2) Βιβλίο «Αρχές εξοικονομήσεως ενέργειας σε συστήματα παραγωγής θερμότητας – καύση» του Α. Λυγερού, ΕΜΠ. 240 Ηλεκτρομηχανολογικές Εφαρμογές Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 8 5 4 Προαπ/να: Ηλεκτροτεχνία, Ηλεκτρικές Μηχανές Σκοπός: Εισαγωγή στη μελέτη ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και μελέτη εφαρμογών όπου απαιτείται η σύνθεση γνώσεων και εργαλείων Μηχανολόγου και Ηλεκτρολόγου Μηχανικού. Περιεχόμενο: Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις: Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις κτιρίων, μελέτες ανελκυστήρων, αλεξικεραύνων, χρήση εξειδικευμένου λογισμικού εγκαταστάσεων, κ.ά. Ηλεκτρομηχανολογικές εφαρμογές: καθοδική προστασία, μη καταστροφικός έλεγχος υλικών και κατασκευών, φωτοβολταϊκά συστήματα, κ.ά. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 2 κατ’ οίκον εργασίες Αξιολόγηση: 50% τελική γραπτή εξέταση, 50% κατ’ οίκον εργασίες. Βιβλιογραφία: Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις καταναλωτών μέσης και χαμηλής τάσης (Π. Ντοκόπουλος-Εκδόσεις ΖΗΤΗ) 241 Αξιοπιστία, Συντήρηση και Ασφάλεια Συστημάτων Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 7 5 4.5 Προαπ/να: Στατιστική, Η/Υ Σκοπός: Το μάθημα αυτό έχει σκοπό να εισάγει τον φοιτητή στις έννοιες της αξιοπιστίας, της συντήρησης και της επικινδυνότητας απλών ή σύνθετων μηχανολογικών εξαρτημάτων ή συσκευών. Βοηθά τον φοιτητή να συνδυάσει τις γνώσεις του από το μάθημα της στατιστικής με την επίλυση προβλημάτων αξιοπιστίας και χάραξης ορθολογικής και επιστημονικά τεκμηριωμένης πολιτικής συντήρησης σε επιχειρησιακά και βιομηχανικό περιβάλλον. Περιεχόμενο: Θεωρία Αξιοπιστίας: Βασικές έννοιες, συνήθεις συναρτήσεις αξιοπιστίας. Εκθετική κατανομή, κατανομή Γ, κατανομή Weibull, κανονική κατανομή. Αξιοπιστία συστημάτων, εκτίμηση αξιοπιστίας. Markov διαδικασίες, πρόβλεψη αξιοπιστίας με ανάλυση πρωτογενών στοιχείων, δένδρα βλαβών, προσομοίωση Monte-Carlo, Duane μοντέλο. Συλλογή δεδομένων αξιοπιστίας, κόστος αξιοπιστίας. Οικονομική Πολιτική Συντήρησης: συντελεστής συντήρησης, οικονομικές συνέπειες χρόνου ακινησίας, οικονομική συντήρηση. Καθοριστικές πολιτικές αντικατάστασης: γενική θεωρία αντικατάστασης, αντικατάσταση μηχανημάτων. Στοχαστικές πολιτικές αντικατάστασης: προληπτική αντικατάσταση, ομαδική προληπτική αντικατάσταση, ολοκληρωμένη παραγωγική συντήρηση. Xρήση προσομοίωσης στη συντήρηση και αντικατάσταση. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις (13 εβδ. x 2 ώρες θεωρία και 2 ώρες εργαστηριακές ασκήσεις με τη χρήση Η/Υ) και δύο κατ’ οίκον εργασία. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% κατ’ οίκον εργασία ή/και εξέταση με τη χρήση Η/Υ Βιβλιογραφία: I. Μπακούρος, «Ειδικά θέματα για την ποιότητα, Τόμος Δ’, Αξιοπιστία και Συντήρηση», Ε.Α.Π. 2000 316 Ηλιακή Τεχνική/Φωτοβολταϊκά Συστήματα Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 4 Προαπ/να: Μετάδοση Θερμότητας, Αριθμητική Ανάλυση, Θέρμανση Ψύξη Κλιματισμός, Μαθηματικά Ι, ΙΙ Σκοπός: Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές αρχές των τεχνικών εκμετάλλευσης ηλιακής ενέργειας. Ο φοιτητής εξοικειώνεται με τις μεθοδολογίες εκτίμησης της διαθέσιμης ηλιακής ενέργειας και εισάγεται στις μεθοδολογίες σχεδιασμού και ανάλυσης συστημάτων εκμετάλλευσής της. Ενθαρρύνεται η χρήση Η/Υ για την εφαρμογή των μεθοδολογιών σχεδίασης και η αποκτηθείσα γνώση εφαρμόζεται κατά την πραγματοποίηση μελέτης σχεδιασμού συστήματος επίπεδων ηλιακών συλλεκτών και φωτοβολταϊκών στοιχείων. Περιεχόμενο: Ηλιακή ακτινοβολία. Παράμετροι και υπολογισμός προσπιπτώμενης ηλιακής ακτινοβολίας σε οριζόντια και κεκλιμένη επιφάνεια. Εκτίμηση ενεργειακών αναγκών σε θέρμανση και ζεστό νερό χρήσης. Επίπεδοι ηλιακοί συλλέκτες. Συγκεντρωτικοί συλλέκτες. Ενεργειακές αποθήκες. Ολοκληρωμένα ηλιακά συστήματα θερμικών διεργασιών. Μέθοδος καμπυλών f. Φωτοβολταϊκή τεχνολογία, πλαίσια, συστήματα. Διαστασιολόγηση. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 1 κατ’ οίκον εργασία. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% κατ’ οίκον εργασία. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις, 2) Ηλιακή Ενέργεια. Α. Μοσχάτος. Εκδ. Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, 1992. 318 Ανεμογεννήτριες –Υδροστρόβιλοι και Υδροηλεκτρικά Έργα Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 4 Προαπ/να: Μηχανική Ρευστών I, Στροβιλομηχανές Σκοπός: Βασικός Σκοπός: του μαθήματος είναι η εισαγωγή του φοιτητή στις αρχές που διέπουν τη λειτουργία ανεμογεννητριών και υδροστροβίλων. Ο φοιτητής θα αποκτήσει γνώση και κατανόηση σε βάθος των βασικών αρχών, της λειτουργίας, των ροϊκών φαινομένων και των σχεδιαστικών χαρακτηριστικών των παραπάνω μηχανών. Επίσης θα αποκτήσει εμπειρία στη χρησιμοποίηση συγκεκριμένων τεχνικών ανάλυσης, σχεδιασμού και επιλογής διαφόρων κατηγοριών ανεμογεννητριών και υδροστροβίλων. Ενθαρρύνεται η ανάπτυξη και χρήση υπολογιστικών μεθόδων, η διεξαγωγή πειραματικής άσκησης και απαιτείται η εκπόνηση μίας ομαδικής εργασίας. Περιεχόμενο: Ανεμογεννήτριες - Γνωριμία με την αιολική ενέργεια και τις ανεμογεννήτριες. Ατμόσφαιρα και αιολικό δυναμικό. Τύποι και υποσυστήματα ανεμογεννητριών. Αεροδυναμική σχεδίαση ανεμογεννητριών οριζοντίου άξονα. Αεροδυναμική σχεδίαση ανεμογεννητριών κατακόρυφου άξονα. Στατική και δυναμική φόρτιση ανεμογεννητριών. Επιλογή θέσης εγκατάστασης. Αιολικά πάρκα. Πρακτικά στοιχεία επιλογής ανεμογεννητριών. Οικονομικά μεγέθη ανεμογεννητριών. - Υδροστρόβιλοι – υδροηλεκτρικά έργα - Υδροηλεκτρική ενέργεια, παγκόσμια και εθνική κατάσταση, πλεονεκτήματα και επιπτώσεις. Υδροηλεκτρικά έργα, ταξινόμηση έργων, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, υδροδυναμικό δυναμικό, υδρογραφήματα. Αρχές λειτουργίας και κατάταξη υδροστροβίλων, υδροστρόβιλοι δράσεως, υδροστρόβιλοι αντιδράσεως, αρχές ομοιότητας, ειδικός αριθμός στροφών, σπηλαίωση. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και εργαστηριακή άσκηση αεροδυναμικής, εργαστηριακή άσκηση ανάπτυξης υπολογιστικής μεθόδου Αξιολόγηση: 50% τελική γραπτή εξέταση, 30% ομαδική εργασία, 10% εργαστηριακή άσκηση, 10% υπολογιστική άσκηση. Βιβλιογραφία: 1) Γ. Μπεργελές, «Ανεμοκινητήρες», Εκδόσεις ΣΥΜΕΩΝ, ΑΘΗΝΑ.2) Σημειώσεις. 3) Ιστοσελίδα μαθήματος. 321 Κύκλος Ζωής Ενεργειακών Συστημάτων Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 3 Προαπ/να: Βασικές αρχές ενεργειακών συστημάτων Σκοπός: Το μάθημα εισάγει τον φοιτητή στις βασικές γνώσεις εφαρμογής του εργαλείου της Ανάλυσης Κύκλου Ζωής στα ενεργειακά συστήματα. Η ανάλυση των ενεργειακών συστημάτων, συμβατικών καυσίμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλο τον κύκλο ζωής τους σε συνδυασμό με την ανάλυση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων οδηγεί στον σωστό τρόπο αξιολόγησης και σύγκρισης τους. Περιεχόμενο: Το μάθημα καλύπτει το θέμα εξέτασης και αξιολόγησης των ενεργειακών συστημάτων σύμφωνα με τις αρχές της Ανάλυσης Κύκλου Ζωής, λαμβανομένων υπόψη των σταδίων παραγωγής, χρήσης και απόρριψής τους. Αθροιστικό ισοζύγιο ενέργειας κατά την παραγωγή, χρήση και απόρριψη ενεργειακών συστημάτων. Κατανάλωση πρώτων και βοηθητικών υλών κατά την παραγωγή και χρήση των συστημάτων. Απόρριψη, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση μετά το πέρας της ωφέλιμης ζωής τους. Εκπομπή αερίων ρύπων σε όλα τα στάδια ζωής των συστημάτων. Βάσεις δεδομένων και εξειδικευμένο λογισμικό. Κανονισμοί και πρότυπα που ισχύουν: EMAS, ISO, οικολογικό σήμα Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 1 κατ’ οίκον εργασία. Αξιολόγηση: 35% τελική γραπτή εξέταση, 20% πρόοδος, 45% εργασία. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις 2)Βιβλιογραφία: ανάλογα με το θέμα της εργασίας 322 Υλικά κατασκευής και συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 10 4 3.5 Προαπ/να: Σκοπός: Το μάθημα αυτό εστιάζεται στην παρουσίαση των βασικών δομικών υλικών και συστημάτων που χρησιμοποιούνται σε κτιριακές εφαρμογές με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας για θέρμανση, ψύξη, αερισμό και φωτισμό. Περιεχόμενο: Δομικά υλικά εξοικονόμησης ενέργειας: Ιδιότητες-απαιτήσεις-χαρακτηριστικά. Συμβατικά, διαφανή και υβριδικά θερμομονωτικά υλικά. Εφαρμογές θερμομονωτικών υλικών. - Συστήματα ολοκληρωμένης θερμομόνωσης. Εφαρμογές. Σύνθετα δομικά στοιχεία: θερμομονωτικά κουφώματα, υαλοπετάσματα, «έξυπνα» κουφώματα. Συνδυασμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας: Εφαρμογές συστημάτων αερισμού, αντλιών θερμότητας, συστημάτων επανάκτησης θερμότητας. Συστήματα αποθήκευσης θερμότητας για κάλυψη ετεροχρονισμένης ζήτησης. Εφαρμογές. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% εξέταση προόδου Βιβλιογραφία: Διδακτικές Σημειώσεις 324 Ενεργειακός Σχεδιασμός Κτιρίων Ι Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 5 Προαπ/να: Θέρμανση-Ψύξη-Κλιματισμός Σκοπός: Το μάθημα παρουσιάζει τις βασικές αρχές του σχεδιασμού για την επίτευξη της μικρότερης δυνατής κατανάλωσης ενέργειας, τόσο σε επίπεδο μεμονωμένου κτιρίου όσο και επίπεδο οικισμών και δομημένου περιβάλλοντος γενικότερα. Αυτές οι γνώσεις βρίσκουν εφαρμογή σε απλή ενεργειακή μελέτη ενός κτιρίου χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας. Περιεχόμενο: Συνθήκες θερμικής άνεσης: προσδιορισμός απαιτήσεων ανάλογα με το κτίριο και τη χρήση. - Ενεργειακό και θερμικό ισοζύγιο του κτιρίου: Παράμετροι, φορτία θέρμανσης-ψύξης-αερισμού και φωτισμός, εγκαταστάσεις, Έλεγχος του ηλιακού κέρδους - Φυσικός φωτισμός κτιρίων: Παράμετροι, απαιτήσεις, διατάξεις, σχεδιασμός. - Παθητικά και υβριδικά ηλιακά συστήματα για την αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας στη θέρμανση των κτιρίων. Σχεδιασμός και ενσωμάτωση παθητικών ηλιακών συστημάτων στο κτιριακό κέλυφος. - Βέλτιστος συνδυασμός θερμομόνωσης, θερμικής μάζας και παθητικών ηλιακών συστημάτων. Επιλογή συστήματος θέρμανσης ανάλογα με τα κτιριολογικά χαρακτηριστικά και τις απαιτήσεις. - Στατικές μέθοδοι υπολογισμού Παθητικών Ηλιακών Συστημάτων - Ενεργειακή πιστοποίηση κτιρίων-ενεργειακή ταυτότητα Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και κατ’ οίκον εργασία. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 15% εξέταση προόδου,15% κατ’ οίκον εργασία. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις, 2) P. Achard, R. Gicquel ,Το ευρωπαϊκό εγχειρίδιο για τα Παθητικά Ηλιακά Κτίρια, Μαλλιάρης-Παιδεία για την Ε. Επιτροπή. 327 Ενεργειακός Σχεδιασμός Κτιρίων ΙΙ Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ 10 4 5 Προαπ/να: Ενεργειακός Σχεδιασμός Κτιρίων Ι Σκοπός: Στο μάθημα γίνεται εμβάθυνση στον ενεργειακό σχεδιασμό των κτιρίων. Εξετάζεται η δυναμική ενεργειακή προσομοίωση των κτιρίων ως εργαλείο μελέτης και αξιολόγησης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων. - Παράλληλα, εξετάζονται μέθοδοι με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας κατά τη ψυχρή περίοδο του έτους και ο αερισμός των κτιρίων ως παράμετρος διαμόρφωσης συνθηκών άνεσης, διασφάλισης της ποιότητας του αέρα και μέσο για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Ο σπουδαστής αξιοποιεί τις παραπάνω γνώσεις στην εκπόνηση μιας αναλυτικής μελέτης ενεργειακής βελτιστοποίησης ενός κτιρίου. Περιεχόμενο: Φυσικός δροσισμός κτιρίων: Ηλιοπροστασία, παθητικές και υβριδικές τεχνικές φυσικού δροσισμού με ημερήσιο και νυχτερινό αερισμό, εξάτμιση, ακτινοβολία και αγωγιμότητα προς το έδαφος. Συστήματα παθητικού δροσισμού. Φυσικός και τεχνητός αερισμός των κτιρίων. Συστήματα μεταφοράς και διάχυσης του αέρα. Συστήματα επανάκτησης θερμότητας. - Ποιότητα αέρα: απαιτήσεις σε νωπό αέρα και εξοικονόμηση ενέργειας. Το σύνδρομο του «άρρωστου κτιρίου». Δυναμική ενεργειακή προσομοίωση κτιρίων: Μέθοδοι, εφαρμογές. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και κατ’ οίκον εργασία. Αξιολόγηση: 70% τελική γραπτή εξέταση, 30% κατ’ οίκον εργασία. Βιβλιογραφία: Διδακτικές Σημειώσεις 348 Φαινόμενα Καύσης Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 3 Προαπ/να: Μετάδοση Θερμότητας, Θερμοδυναμική, Μηχανική Ρευστών, Μαθηματικά Σκοπός: H παρουσίαση βασικών φαινομένων που καθορίζουν την καύση, όπως η χημική ισορροπία, η χημική κινητική και τα φαινόμενα μεταφοράς μάζας ορμής και ενέργειας. Επίσης η παρουσίαση πρακτικών προβλημάτων που αφορούν τη διεργασία της καύσης. Περιεχόμενο: Κινητική θεωρία των αερίων, φαινόμενα μεταφοράς, στοιχεία χημικής θερμοδυναμικής. Γενικές έννοιες χημικής κινητικής: τάξη της αντίδρασης, αλυσιδωτές αντιδράσεις, μόνιμη κατάσταση και μερική ισορροπία. Εκρηκτικά όρια και οξειδωτικά χαρακτηριστικά καυσίμων (υδρογόνο, μονοξείδιο του άνθρακα, μεθάνιο, παραφίνες, αρωματικοί υδρογονάνθρακες). Φλόγες προανάμιξης: μονοδιάστατη ροή, δομή στρωτής φλόγας, ταχύτητα μετάδοσης φλόγας (Mallard και LeChatelier), όρια αναφλεξιμότητας, απόσταση quenching, φαινόμενα flashback και blowoff, όρια ευστάθειας. Τυρβώδεις ροές με φλόγες, τυρβώδης ταχύτητα καύσης, σταθεροποίηση φλόγας σε ροές υψηλών ταχυτήτων. Φλόγες διάχυσης: φαινομενολογία, ισοζύγια μονοδιάστατης φλόγας, τυρβώδεις δέσμες καυσίμου. Έναυση: αλυσιδωτή, θερμική εξαναγκασμένη. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και 1 κατ’ οίκον εργασία Αξιολόγηση: 70% γραπτές εξετάσεις και 30% κατ’ οίκον εργασία Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές σημειώσεις, 2) Kanury, A.M., 1995, Introduction to Combustion Phenomena, Gordon & Breach Science Publishers Ltd, 3) Kuo, K.K. 2005, Principles of Combustion, 2nd Edition 362 Αρχές Συστημάτων Σχεδίασης (CAD) Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 3.5 Προαπ/να: 113 Μηχανολογικό Σχέδιο Σκοπός: Ο σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή στην σχεδίαση με τη βοήθεια Η/Υ βάση εμπορικού προγράμματος CAD (Computer Aided Design), καθώς και η εφαρμογή των κανόνων του Μηχανολογικού Σχεδίου. Περιεχόμενο: Εισαγωγή στην Σχεδίαση με Η/Υ. Συστήματα συντεταγμένων. Συστήματα CAD. Βασικές αρχές σχεδιάσεως με τη βοήθεια H/Y. Πλεονεκτήματα της αυτοματοποιημένης σχεδίασης. Διαφορές κλασσικής και σύγχρονης σχεδίασης. Εμπορικά προγράμματα CAD. Εντολές σχεδίασης. Σύμβολα, βιβλιοθήκες και ειδικές εντολές. Σχεδίαση σε δύο και τρεις διαστάσεις. Ορισμός 3D επιφανειών μη τη βοήθεια συστημάτων CAD. Τυποποιημένα αρχεία CAD. Εφαρμογές της μεθόδου των πεπερασμένων στοιχειών σε συστήματα CAD/CAE για ανάλυση τάσεων και παραμορφώσεων. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις και εβδομαδιαίες εργασίες. Αξιολόγηση: Γραπτή εξέταση (75%) και Εβδομαδιαίες εργασίες (25%). Βιβλιογραφία: «ΔΟΥΛΕΨΤΕ ΜΕ ΤΟ AUTOCAD 2008», Γιάννης Θ. Κάππος, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2008 367 Προσομοίωση και Δυναμική Συστημάτων Εξ. Ω.Δ. Δ.Μ. 9 4 4 Προαπ/να: Εισαγωγή στους Η/Υ, (Στατιστική, Μαθηματικά) Σκοπός: Σκοπός του μαθήματος είναι από τη μια να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές Προσομοίωσης Γεγονότων για τη μοντελοποίηση πραγματικών συστημάτων και από την άλλη να παρουσιαστεί η Δυναμική Συστημάτων ως μία μεθοδολογία για την ανάλυση καταστάσεων που μεταβάλλονται με την πάροδο του χρόνου, με εφαρμογές σε μηχανικά, οικονομικά, οικολογικά, κοινωνικά συστήματα. Στο πλαίσιο του μαθήματος επιχειρείται να γνωρίσουν οι φοιτητές σύγχρονα λογισμικά Προσομοίωσης και Δυναμικής Συστημάτων και τέλος να αντιληφθούν τη χρησιμότητα των δύο εργαλείων στη λήψη αποφάσεων. Περιεχόμενο: Προσομοίωση: Σχεδίαση, ανάλυση και δημιουργία μιας προσομοίωσης. Τυχαίοι αριθμοί και γεννήτριές τους. Προσομοιωτική δειγματοληψία. Στατιστική ανάλυση αποτελεσμάτων προσομοίωσης. Εφαρμογές προσομοίωσης σε προβλήματα οργάνωσης και επιχειρησιακής έρευνας. Λογισμικό (software) προσομοίωσης. Δυναμική Συστημάτων: Βασικές έννοιες και σκοπός. Δομές και συμπεριφορά Δυναμικών Συστημάτων (ανοικτά - κλειστά συστήματα, θετική - αρνητική ανάδραση κλπ.). Διαγράμματα επιρροής. Εξισώσεις καταστατικές και ροών. Καθυστερήσεις. Λογισμικό (software) και γλώσσες Δυναμικής Συστημάτων. Διδασκαλία: Προφορικές παραδόσεις (13 εβδομάδες x 2 ώρες θεωρία και 3 ώρες ασκήσεις) και 3-4 μικρές κατ’ οίκον εργασίες. Αξιολόγηση: 60% η γραπτή τελική εξέταση και 40% οι κατ’ οίκον εργασίες. Βιβλιογραφία: 1) Διδακτικές Σημειώσεις, 2) Simulation Modeling & Analysis. A. Law, W. Kelton, Ed. McGraw-Hill, 1991, 3) Business Dynamics. J. Sterman, Ed. McGraw-Hill, 2000 Σύνδεσμος για όλα τα μαθήματα: http://www.uowm.gr/enman/spoudes/periexomena_mathimatwn.htm Σύνδεσμος όπου θα βρείτε τον πλήρη οδηγό σπουδών και το σκοπό του τμήματος: http://www.uowm.gr/enman/spoudes/proptyxiakes.htm Ομάδα Εργασίας ΚΕΝΑΚ Συλλόγου: • Αμαραντίδης Στυλιανός • Κουτσογιάννης Κωνσταντίνος • Ντάβος Νικόλαος • Παπαμιχαήλ Ιωάννης • Τσιτουρίδης Κυριάκος Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας Νικόλαος Κ. Ντάβος Ιωάννης Παπαμιχαήλ