• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ' | 3 Δεκεμβρίου 2018, 14:04

    ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΕ ΜΕΣΩ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ. 4.3.2.1. Μέτρα πολιτικής προώθησης ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Στην σελίδα 65 αναφέρεται: «Επίσης, έχουν εφαρμοστεί επιπρόσθετα προγράμματα χρηματοδότησης και επιδότησης μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας όπως είναι ο Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος προβλέπει τη θέσπιση πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτων ενίσχυσης ιδιωτικών επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας, και τα διάφορα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ των περιόδων 2007-2013 και 2014-2020. Παράλληλα, τα προγράμματα αυτά βοήθησαν να κινητοποιήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό το χρηματοπιστωτικό τομέα για την χρηματοδότηση έργων ΑΠΕ». Πρέπει να σημειωθεί ότι από το καλοκαίρι του 2016, όχι μόνο έχει αρθεί κάθε μορφής επιδότηση αλλά έχουν επιβληθεί εξοντωτικές κυρώσεις (ΣΕΚ) σε όσους είχαν προγραμματίσει τις επενδύσεις τους βασιζόμενοι σε νομοθεσία – εντάξεις που στηριζόταν στο προ του 2016 καθεστώς. Παραδόξως, παρά το ότι οι οδηγίες για την άρση των επιχορηγήσεων στις ΑΠΕ to 2016 προήλθαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, δόθηκε εξαίρεση της επιβολής του ΣΑΚ στους σταθμούς οποίοι έχουν λάβει Επενδυτική Ενίσχυση στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών προγραμμάτων (Ν. 4414, Αρθρο3, παρ. 7). Στο νέο νόμο καταργήθηκε η διάκριση μεταξύ επενδύσεων ΜΕ (με ενίσχυση) και ΧΕ (χωρίς ενίσχυση). Η μειωμένη τιμή για μονάδες ΜΕ είχε θεσπιστεί με προηγούμενο νόμο για να αποθαρρύνεται η ένταξη σε προγράμματα επιχορήγησης μέσω του αναπτυξιακού νόμου (άμεσες επιχορηγήσεις κεφαλαίου ή φορολογικής ελάφρυνσης) ή ειδικών χαμηλότοκων δανείων που, σύμφωνα με το σκεπτικό των εισηγητών, συνιστούν διπλή ενίσχυση. Η ρήτρα αποφυγής της διπλής ενίσχυσης (επιδότηση + επιχορήγηση) διατηρήθηκε με άλλη μορφή στο νέο νόμο με τον καθορισμό του Συντελεστή Απομείωσης Κεφαλαίου (Σ.Α.Κ.) που αντικαθιστά τη μειωμένη ΤΑ που ίσχυε παλιότερα για επενδύσεις ΜΕ. Ο νέος τρόπος υπολογισμού της «επιστροφής» της Επενδυτικής Ενίσχυσης μέσω της απομείωσης της Λειτουργικής Ενίσχυσης είναι μεν ορθολογικότερος του προηγουμένου καθεστώτος (συνδέεται με το συνολικό ποσό της ενίσχυσης), αλλά πολύ επαχθέστερος διότι επιβάλλεται επιστροφή όλου του ποσού της ενίσχυσης και μάλιστα με υψηλό επιτόκιο (10% για τις μονάδες 3 MW). Μια σοβαρή παρενέργεια που είχε αυτή η αλλαγή ήταν ότι όσοι είχαν σχεδιάσει και υλοποιήσει την επένδυσή τους με βάση κάποιας μορφής ενίσχυση, προσβλέποντας στην έμμεση επιστροφή που ίσχυε με το καθεστώς της μειωμένης ΤΑ (205 έναντι 230 €/kWhe) , είδαν πλήρη ανατροπή του σχεδίου τους και έσπευσαν είτε να ακυρώσουν την ενίσχυση είτε να την επιστρέψουν. Όσοι είχαν ήδη λάβει την εκταμίευση της επιχορήγησης, διαπίστωσαν ότι αυτό δεν είναι δυνατόν με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Δεν τους δίδεται καν η επιλογή της συντομότερης εξόφλησης ώστε να μετριαστούν οι επιπτώσεις του τοκογλυφικού επιτοκίου αναγωγής που προβλέπει ο νόμος. Το μέτρο αυτό είχε στόχους αποτρεπτικούς για τις νέες επενδύσεις, και όντως από τη θέση του σε ισχύ δεν υπήρξαν νέες εντάξεις επενδύσεων ΑΠΕ σε προγράμματα κεφαλαιακής ενίσχυσης. Άλλωστε, ο αναπτυξιακός 4399/2016 που είχε ψηφιστεί μερικούς μήνες νωρίτερα, δεν περιελάμβανε στις ενισχυόμενες επενδύσεις αυτές της ενέργειας. Όμως, υπήρχαν επενδύσεις που είχαν ήδη ενταχθεί σε τέτοια προγράμματα (με κυριότερο αυτό του αναπτυξιακού 3908/2011) και είχαν προσαρμόσει το χρηματοδοτικό τους σχήμα στον αναπτυξιακό νόμο. Σε αυτές τις επενδύσεις θα έπρεπε να είχε δοθεί η επιλογή παραμονής στο προηγούμενο καθεστώς απομείωσης βάσει της Τιμής Αναφοράς ΜΕ. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου υπηρετούν σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς του Ν. 4414 (ενίσχυση ΑΠΕ). Ο νόμος αυτός ενθαρρύνει τις επενδύσεις που έχουν ως αποτέλεσμα την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη (σχετ. Ν. 4399/2016, Άρθρο 1). Για την υπηρέτηση των σκοπών αυτών, η οποία αποδεικνύεται και ελέγχεται κατά περίπτωση κατά την διαδικασία αξιολόγησης της κάθε πρότασης πριν από την ένταξή της, προβλέπεται κεφαλαιακή ή άλλη ενίσχυση ως αποζημίωση για την τήρηση των κριτηρίων ένταξης (που δημιουργούν πρόσθετες επιβαρύνσεις σχετικές με τη χωροθέτηση, την λειτουργία, την περιβαλλοντική θωράκιση κλπ. της επένδυσης). Οι ενισχύσεις αυτές προέρχονται από πόρους που σχετίζονται με τις δημόσιες επενδύσεις και είναι τουλάχιστον παράδοξο να επιστρέφουν σε λογαριασμούς που δεν έχουν σχέση με τους σκοπούς του αναπτυξιακού (ενίσχυση των ΑΠΕ). Ανεξαρτήτως αυτού, η επιβολή του ΣΑΚ σε επενδύσεις που εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο 4399/16 ακυρώνει επί της ουσίας τα άρθρα 7 παρ 4 εδ, αα, ββ και γγ όπου ορθώς ενισχύονται κατ’ εξαίρεση οι μονάδες μικρών ΥΗΣ, συμπαραγωγής από ΑΠΕ και υβριδικών σταθμών στο ΜΔΣ. Στις κατηγορίες ββ και γγ μπορούν να ενταχθούν σταθμοί με πρωτογενή παραγωγή από Βιοαέριο. Άλλες επενδύσεις ΑΠΕ ούτως ή άλλως δεν πληρούν τα κριτήρια ένταξης στον αναπτυξιακό, οπότε η πρόβλεψη του ΣΑΚ σε ό,τι αφορά στον αναπτυξιακό είναι περιττή.