• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ' | 7 Δεκεμβρίου 2018, 14:25

    ΝΗΣΙΑ: ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΙ; 3.3. Στόχοι εξέλιξης και ανάπτυξης ενεργειακού συστήματος (σελ. 46). Στις σελίδες 46 και 49 ορθώς δίνεται η κατεύθυνση της διασύνδεσης ως η τελική λύση για το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ και στο Παράρτημα Π3 (σελ. 209) δίνεται το σχετικό προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα. Υπάρχουν 3 κατηγορίες: 1. Οι Κυκλάδες, όπου η διασύνδεση έχει τοποθετηθεί με ορίζοντα το 2025. 2. Τα Δωδεκάνησα και το Β. Αιγαίο με ορίζοντα το 2030. 3. Τα υπόλοιπα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που θα παραμείνουν μη διασυνδεδεμένα. Είναι απαραίτητο να δοθεί από τώρα μια προοπτική τόσο για όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στις ΑΠΕ όσο και στους κατοίκους των νησιών οι οποίοι δικαιολογημένα ανησυχούν για την υπέρμετρη ανάπτυξη των ανταγωνιστικών ΑΠΕ (αιολικά – ηλιακά – στα επόμενα ΑΗ) σε μεγέθη που υπερβαίνουν τις ανάγκες του κάθε νησιού. Ουδείς θα ήθελε να δει κάποια νησιά να μετατρέπονται σε εργοστάσια παραγωγής πράσινης ενέργειας σε κλίμακα δυσανάλογη προς αυτήν που αντιστοιχεί στις ανάγκες τους. Μια εύλογη πρόταση είναι, μετά τη διασύνδεση, να καθοριστούν ποσοστώσεις συμβολής των ανταγωνιστικών ΑΠΕ στα επίπεδα που υπάρχουν στο υπόλοιπο διασυνδεδεμένο σύστημα. Το μέγα ερώτημα είναι τι θα γίνει μετά τη διασύνδεση με τις μη ανταγωνιστικές ΑΠΕ ελεγχόμενης παραγωγής (κυρίως Βιομάζα, Βιοαέριο και υβριδικές – στα επόμενα ΒΒΥ), που στα μη διασυνδεδεμένα συστήματα, είχαν ρόλο εξισορροπητικό του κάθε συστήματος – συμπληρωματικά προς τις πετρελαϊκές. Για τις τρεις κατηγορίες διασύνδεσης προτείνονται οι παρακάτω λύσεις: 1. Για τις Κυκλάδες, όπου η διασύνδεση έχει τοποθετηθεί με ορίζοντα το 2025, οι σταθμοί ΒΒΥ μπορούν να πάρουν ένα μέρος από το ρόλο των πετρελαϊκών σταθμών τόσο στην περίοδο μέχρι την διασύνδεση εκάστου (βασική τροφοδοσία, εξισορρόπηση ΑΗ) όσο και στην μετέπειτα περίοδο (εφεδρεία στη διασύνδεση). Εφόσον οι ΒΒΥ κατά το χρόνο ενεργοποίησής τους είχαν ιδιαίτερο καθεστώς ενίσχυσης σε σχέση με το ισχύον στο συνδεδεμένο σύστημα, μπορούν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους ως μονάδες βάσης, μεταπίπτοντας στο καθεστώς ενίσχυσης που ίσχυε κατά το χρόνο ενεργοποίησης τους στο διασυνδεδεμένο σύστημα. 2. Τα Δωδεκάνησα και το Β. Αιγαίο με ορίζοντα το 2030, πλην της παραπάνω λύσης, θα μπορούσε να εξεταστεί η μεγιστοποίηση της παραγωγής των ΒΒΥ με την αξιοποίηση μεγαλύτερου μέρους της οργανικής ύλης του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα (υπολείμματα αγροτικής παραγωγής και μεταποίησης), των αστικών αποβλήτων, αλλά και πρόσθετων δραστηριοτήτων που μπορούν να αναπτυχθούν ή να αναζωπυρωθούν, όπως ενεργειακές καλλιέργειες, θερμοκήπια, πτηνοτροφία, κτηνοτροφία κλπ. Αυτή η κατεύθυνση απαιτεί την συνεργασία με τις υπηρεσίες Αγροτικής ανάπτυξης 3. Τα υπόλοιπα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που θα παραμείνουν μη διασυνδεδεμένα. Εδώ ενδείκνυται η περαιτέρω ανάπτυξη του μοντέλου των Έξυπνων Νησιών, που μπορούν να γίνουν εξυπνότερα επεκτείνοντας δημιουργικά τις τεχνολογίες ΒΒΥ. Βεβαίως, εδώ θα χρειαστεί επιπλέον υποστήριξη με υψηλότερες ΤΑ (άλλωστε οι τωρινές τιμές κόστους των πετρελαϊκών στα περισσότερα υπερβαίνουν τις τρέχουσες ΤΑ), μεγαλύτερη διάρκεια συμβάσεων εγγυημένης τιμής (25 – 30 έτη), πρόσβαση σε αναπτυξιακά προγράμματα για επιχορήγηση κεφαλαίου κλπ. Αυτές οι ενισχύσεις θα δώσουν τη δυνατότητα ανάπτυξης επιτόπιας παραγωγής πρώτων υλών ή / και προσφυγή σε πρώτες ύλες που μεταφέρονται από άλλα μέρη της Ελλάδας. Μια άλλη προοπτική είναι οι μονάδες Βιοαερίου που, μετά την διασύνδεση, να μπορούν να μετατραπούν σε μονάδες Βιομεθανίου είτε συμπιεσμένου για τις μεταφορές είτε χαμηλής πίεσης για χρήσεις ανάλογες με του Φυσικού Αερίου, σε συνδυασμό με ανάπτυξη τοπικών υποδομών διανομής. Για να είναι βιώσιμη η λύση του Βιομεθανίου, είναι απαραίτητο να καθοριστεί πλέγμα κινήτρων ευνοϊκότερων από αυτά που θα ισχύσουν για τον ίδιο τομέα στο μη νησιωτική χώρα. Τέτοια κίνητρα είναι η υποχρεωτική ανάμιξη συμπιεσμένου βιομεθανίου (CBM) με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) κατά το πρότυπο του βιοντήζελ και της βιοαιθανόλης, καθώς και η απαλλαγή από ειδικό φόρο καυσίμων του βιομεθανίου. Για τις μεταφορές ήδη υπάρχει το ανάλογο στα υγρά καύσιμα, όπου πρόσφατα αναγγέλθηκε η επιδότηση των υγρών συμβατικών καυσίμων στα νησιά, που κάλλιστα μπορεί να επεκταθεί στο συμπιεσμένο μεθάνιο.