• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Τ.' | 21 Ιανουαρίου 2019, 01:31

    1. Σύμφωνα με τον Ν.1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σύμφωνα με τους Ν.3937/2011, 4164/2013 και 4585/2018) ισχύει ότι (Άρθρο 21, παρ.1β): "Για το χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως περιφερειακού πάρκου, την οριοθέτηση και τον καθορισμό όρων δόμησης, χρήσεων γης και δραστηριοτήτων μέσα σε αυτήν εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προεδρικό διάταγμα, ύστερα από γνώμη της «Επιτροπής Φύση 2000» και του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με βάση ειδική έκθεση που τεκμηριώνει την οικολογική σημασία και τις προστατευτέες αξίες της". Δεδομένου ότι στο διατακτικό μέρος του υπό διαβούλευση σχεδίου του Π.Δ. δεν μνημονεύονται οι σχετικές εισηγήσεις αλλά ούτε και κοινοποιείται προς γνώση των ενδιαφερομένων η ως άνω έκθεση τεκμηρίωσης της οικολογικής σημασίας και των προστατευτέων αξιών, είναι καταρχήν δύσκολη, από πλευράς των εμπλεκόμενων μερών, η πλήρης και σε βάθος αντίληψη του σκοπού και του στόχου των προς διαβούλευση ρυθμίσεων που εισάγονται. Σε αυτό άλλωστε έρχεται να προστεθεί και η γενικόλογη και αόριστη αναφορά του σκοπού του Π.Δ., όπως αυτός διατυπώνεται στο σχετικό άρθρο 1. 2. Ως προς το Άρθρο 3, ειδικότερα για τις Ζώνες Γ και Δ παρουσιάζεται το εξής παράδοξο: Στην παρ. ΙΙΙ (Ζώνη Γ), σημείο α1 αναφέρεται ότι κατ'εξαίρεση επιτρέπονται τα έργα υποδομής κοινοφελών σκοπών.....έως και υποκατηγορίας Α1. Αντίστοιχα, στην παρ.IV (Ζώνη Δ), δεν διατυπώνεται σχετική αναφορά ως προς τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Δεδομένου ότι η Ζώνη Γ χαρακτηρίζεται και ως "Περιοχή Προστασίας Οικοτόπων και Ειδών" και περιλαμβάνει μια σειρά από Ζ.Ε.Π., Ε.Ζ.Δ και το δημόσιο δάσος Ιωαννίνων, είναι εντελώς παράδοξο να απουσιάζει αντίστοιχη ρύθμιση και για τη Ζώνη Δ την ώρα που η τελευταία δεν έχει το αντίστοιχο "περιβαλλοντικό" βάρος σε σχέση με το αυτό της ζώνης Γ. 3. Είναι λάθος να γίνεται αναφορά σε περιβαλλοντικές κατατάξεις έργων σύμφωνα με την Υ.Α. 1958/2012 όπως αυτή τροποποιήθηκε με την Υ.Α. 37674/2016 (ΦΕΚ Β 2471) δεδομένου ότι ισχύει και πιο πρόσφατη τροποποίηση (ΦΕΚ Β 439/14-2-2018). Δεν είναι δυνατόν ένα σχέδιο Π.Δ. να στηρίζεται επιλεκτικά σε διατάξεις εθνικής νομοθεσίας. 4. Ενώ για τις ζώνες Α και Β γίνονται κάποιες αναφορές στη θήρα, στις Ζώνες Γ και Δ δεν γίνεται καμία αναφορά με αποτέλεσμα να θεωρείται ότι απαγορεύονται. Στην αναλυτική διατύπωση πρέπει με σαφήνεια να εξειδικευτεί το συγκεκριμένο θέμα δεδομένου ότι ο Φ.Δ. δεν έχει αρμοδιότητα (Ν.4519/2018) επί εισαγωγής ρυθμίσεων και διαμόρφωσης κανονιστικών πλαισίων στη θήρα. Αρμόδιος φορέας είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος με την έκδοση της ετήσιας Ρυθμιστικής Διάταξης Θήρας. 5. Μια γενική παρατήρηση-προς ενσωμάτωση στο αναλυτικό κείμενο του Π.Δ. είναι να υιοθετηθεί η εξής λογική ως προς τα επιτρεπόμενα έργα και δραστηριότητες: Να επιτρέπονται έργα και δραστηριότητες κατηγοριών Α1 εφόσον βάσει μελέτης του έργου-δραστηριότητας, προβλέπεται η υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ και η υιοθέτηση σύγχρονων και τεκμηριωμένα αποδοτικών φιλο-περιβαλλοντικών πρακτικών/τεχνικών/μεθοδολογιών που θα είναι σε συμφωνία με τους σκοπούς και τους στόχους του Π.Δ. Οι προβλέψεις αυτές θα μπορούν να ενσωματωθούν και στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ή και άδεια λειτουργίας), προκειμένου να είναι άμεσα ελεγκτέες και δεσμευτικές. Έτσι θα επιτρέπονται και έργα-δραστηριότητες μεγαλύτερης κατηγορίας, υπό τη προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζονται τεκμηριωμένης σκοπιμότητας και αποδοτικότητας τεχνικές/πρακτικές/τεχνολογίες προστασίας του περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας ως αντισταθμιστικά οφέλη.