• Σχόλιο του χρήστη 'Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ)' | 11 Νοεμβρίου 2019, 20:59

    Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός REMIT είναι το κύριο νομοθέτημα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την παρακολούθηση των αγορών χονδρικής και τη διασφάλιση της διαφάνειας και της ακεραιότητας. Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου σωστά αποδίδει στη ΡΑΕ αρμοδιότητα για εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού REMIT. Σύμφωνα με το Άρθρο 2 του σχεδίου νόμου η ΡΑΕ θα καταρτίσει εκ νέου μεθοδολογία και θα προσδιορίσει τα επί μέρους κριτήρια των προστίμων και εν γένει διοικητικών κυρώσεων που θα επιβάλλονται στους παραβάτες του REMIT. Σε αυτό το σημείο ο ΕΣΑΗ θεωρεί κρίσιμη τη στενή συνεργασία της Ρυθμιστικής Αρχής με το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον Διαχειριστή του Συστήματος, οι οποίοι διαθέτουν όλα τα απαιτούμενα δεδομένα και μπορούν να προδιαγράψουν λεπτομερείς μεθοδολογίες που αναδεικνύουν καταχρηστικές συμπεριφορές στην αγορά. Αυτό είναι ένα ζήτημα υψίστης σημασίας για την λειτουργία των νέων αγορών υπό συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού για αυτό και οι συνεπαγόμενες ποινές θα πρέπει να δρουν αποτρεπτικά όσον αφορά τη χειραγώγηση της αγοράς και την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Πέρα από τα πρόστιμα, στην Παράγραφο 5 του Άρθρου 2 γίνεται αναφορά και σε λοιπά μέτρα όπως π.χ. εντολή προς το υπεύθυνο για την παράβαση πρόσωπο να διακόψει την παράνομη συμπεριφορά και να την παραλείπει στο μέλλον. Ο ΕΣΑΗ πιστεύει ότι από μόνη της η πρόβλεψη για πρόστιμα ή για εντολές προς αλλαγή συμπεριφοράς δεν επαρκούν για να διασφαλίσουν τον υγιή ανταγωνισμό στις νέες αγορές ηλεκτρισμού στην Ελλάδα. Η θέση του Συνδέσμου μας είναι ότι θα πρέπει ο νόμος ρητά να προβλέπει και τον αποκλεισμό του Συμμετέχοντα (ή μιας συγκεκριμένης μονάδας του Συμμετέχοντα εάν αυτός είναι Παραγωγός) για ένα χρονικό διάστημα από την αγορά (προημερήσια, ενδοημερήσια, εξισορρόπησης) εάν αυτός συστηματικά -λ.χ. επί μια εβδομάδα- προβαίνει σε χειραγώγηση της αγοράς με π.χ. πώληση της ενέργειας κάτω από το μεταβλητό κόστος από μία ή περισσότερες μονάδες του. Ο εντοπισμός τέτοιων φαινομένων και ο προσδιορισμός της χρονικής διάρκειάς τους θα είναι εφικτός και σχετικά εύκολος στην Ελληνική αγορά καθώς η συμμετοχή στην προημερήσια αγορά και την αγορά εξισορρόπησης θα γίνεται σε επίπεδο μονάδας, ο ΑΔΜΗΕ θα λαμβάνει σε ημερήσια βάση τις τεχνικοοικονομικές δηλώσεις από τις συμμετέχουσες μονάδες ενώ και η Κατανομή θα γίνεται ανά μονάδα. Το μόνο σημείο στο οποίο θα πρέπει να συμπληρωθεί ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης του ΑΔΜΗΕ είναι η υποχρέωση προσδιορισμού σε ημερήσια βάση του μεταβλητού κόστους και για τις υδροηλεκτρικές μονάδες, ώστε αυτό να λειτουργεί ως σημείο αναφοράς (reference point) για τον προσδιορισμό ενδεχόμενης συστηματικής πώλησης κάτω από το μεταβλητό κόστος από αυτές τις μονάδες. Επιπρόσθετα, είναι επιβεβλημένο στο υπό αναμόρφωση άρθρο 36 του ν. 4001/2011 να προστεθεί ρητή και αποκλειστική προθεσμία ενός μηνός από τη διενέργεια της προβλεπόμενης προηγούμενης ακρόασης, για την έκδοση απόφασης από τη ΡΑΕ επί της διερευνούμενης παράβασης. Αντίστοιχα και η τασσόμενη στο άρθρο 34 προθεσμία εξέτασης από τη ΡΑΕ καταγγελιών, οφείλει να συντμηθεί, προκειμένου να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα και η αμεσότητα της αντιμετώπισης των πρακτικών, που απαγορεύονται από την ενεργειακή νομοθεσία.