• Σχόλιο του χρήστη 'Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ' | 10 Δεκεμβρίου 2019, 08:52

    Σχολιάζεται το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ και ειδικότερα τα κεφάλαια Α και Β διότι το κείμενο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα απολογισμό των μέχρι τούδε πολιτικών και παρουσίαση των πολιτικών του σχεδίου 2020 – 2030. Γίνεται αναφορά: 1. Στις πολιτικές έναντι του Φυσικού αερίου που, ως ενέργεια μετάβασης, θα αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο κατά την περίοδο 2030-2050 στην κατεύθυνση της πλήρους από-ανθρακοποίησης χάρη στην σταδιακή υποκατάστασή του από ανανεώσιμα αέρια (βιομεθάνιο από αναερόβια χώνευση ή αεριοποίηση βιομάζας, υδρογόνο, συνθετικό μεθάνιο με βάση μη ορυκτό άνθρακα κλπ.). 2. Στην κριτική της διασύνδεσης των νησιών και την σύγκρισή της, με απόλυτα οικονομικούς όρους, με τη λύση της αυτόνομης παραγωγής με βάση ΑΠΕ και φυσικό αέριο. Για τις πολιτικές έναντι του Φυσικού Αερίου, παρατίθενται επιλεγμένα σημεία του παραρτήματος και σύντομος σχολιασμός τους: Σελ. 5: «Επιπλέον, η αύξηση της διείσδυσης του φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η διασύνδεση του νησιωτικού με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα αποτελούν σημαντικά μέτρα πολιτικής που συντελούν με τη σειρά τους στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των μονάδων παραγωγής.» Σχόλιο: Προτείνεται απλοποίηση της παραπάνω φράσης ως εξής: «Επιπλέον, η αύξηση της διείσδυσης του φυσικού αερίου για την παραγωγή ενέργειας τόσο στα νησιωτικά μη διασυνδεδεμένα συστήματα όσο και στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα αποτελεί σημαντικό μέτρο πολιτικής που συντελεί στη βελτίωση της συνολικής ενεργειακής απόδοσης των κεντρικών και διεσπαρμένων μονάδων παραγωγής.» Η αιτιολόγηση της νέας διατύπωσης θα δοθεί μέσω των επομένων σχολίων. Σελ. 6: «Τέλος, στον τομέα των μεταφορών το σημαντικότερο μέτρο πολιτικής αποτέλεσε η προώθηση του φυσικού αερίου τόσο σε δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς και οχήματα συλλογής απορριμμάτων, όσο σε λοιπά οχήματα διπλού καυσίμου.» Σχόλιο: Το φυσικό αέριο ως καύσιμο μεταφορών αναφέρεται μόνο για ειδικές χρήσεις, ενώ είναι το ορυκτό καύσιμο με τις μικρότερες εκπομπές διοξειδίου ανά παραγόμενο μεταφορικό έργο. Και βεβαίως το ισοδύναμό του βιομεθάνιο είναι καύσιμο μηδενικών εκπομπών. Οπότε μπορεί να προστεθεί στο τέλος: Με κατάλληλη δέσμη κινήτρων, το Βιομεθάνιο μπορεί να υποκαταστήσει το Φ.Α. στις μεταφορές, μια μετάβαση σε διείσδυση των ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών με ελάχιστες ανάγκες υποδομών (πρατήρια) και οχημάτων (οχήματα συμπιεσμένου ή υγροποιημένου Φ.Α.) Σελ. 45: «Για την προώθηση της αποδοτικής θέρμανσης και ψύξης, η περιεκτική αξιολόγηση ανέδειξε το δυναμικό για την προώθηση των αποδοτικότερων τεχνολογιών. Επιπρόσθετα, συγκεκριμένα υφιστάμενα και σχεδιαζόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα αποσκοπούν στην περαιτέρω διείσδυση μονάδων ΣΗΘΥΑ, ……αποδοτικών τεχνολογιών θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ…….ξεκίνησε η εφαρμογή του μέτρου «Εγκατάσταση συστημάτων ΣΗΘΥΑ με φυσικό αέριο σε νοσοκομεία», το οποίο αποσκοπούσε στην εγκατάσταση μονάδων ΣΗΘΥΑ με χρήση φυσικού αερίου σε νοσοκομεία με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης». Σχόλιο: Η χρήση του Φυσικού αερίου σε συστήματα συμπαραγωγής και τριπαραγωγής είναι με απόσταση η ενεργειακά πιο αποδοτική εφαρμογή ηλεκτροπαραγωγής, με συνολικό βαθμό απόδοσης, ακόμη και σε μικρά συστήματα κάτω των 100 kW, άνω του 85%. Τα συστήματα αυτά είναι εφαρμόσιμα στον βιομηχανικό τομέα (ήδη υπάρχουν εφαρμογές), στον επαγγελματικό τομέα – κοινή ωφέλεια (ξενοδοχεία, νοσοκομεία, αθλητικά κέντρα), ακόμη και κατοικίες. Με φυσικό αέριο μπορούν να τροφοδοτηθούν απευθείας αντλίες θερμότητας (αεριοκίνητοι συμπιεστές), με ταυτόχρονη ανάκτηση θερμότητας, οπότε προκύπτει σύστημα με αυξημένο βαθμό θερμικής απόδοσης που ξεπερνάει το 140%. Η ενίσχυση της αποκεντρωμένης παραγωγής με χρήση φυσικού αερίου μπορεί και πρέπει να ενταχθεί στα μέτρα εξοικονόμησης, με πολύ καλύτερη απόδοση σε σχέση με τα παθητικά συστήματα θερμομόνωσης. Άλλωστε οι αντλίες θερμότητας ορθώς ενισχύονται. Η αποκέντρωση της ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο (μελλοντικά με ανανεώσιμα αέρια) θα ανακουφίσει το εθνικό σύστημα παραγωγής, μεταφοράς και διανομής, ειδικά στις περιόδους αιχμής ζήτησης. Σελ. 54: «Λοιπά μέτρα πολιτικής βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης…….Υποστήριξη ενσωμάτωσης διεσπαρμένης παραγωγής ΑΠΕ…» Σχόλιο: Να προστεθεί:  Υποστήριξη διεσπαρμένης παραγωγής ΣΗΘΥΑ. Σελ. 57: «Αξίζει να σημειωθεί ότι, η αναβάθμιση του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας και η θέση σε λειτουργία της 3ης δεξαμενής οδηγεί σε αύξηση της ευελιξίας και ενισχύει σημαντικά τη δυνατότητα αύξησης της διαφοροποίησης των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας.» Σχόλιο: Ο σχεδόν διπλασιασμός των εισαγωγών LNG το 2019 (Διάγραμμα Α2) είναι αποτέλεσμα της ραγδαίας μείωσης της τιμής του LNG λόγω διεθνούς ανταγωνισμού (δεν υπάρχει το φυσικό ολιγοπώλιο των αγωγών) και της ανάπτυξης τεχνικών μεταφοράς και αποθήκευσης. Το LNG είναι πλέον η προσφορότερη μορφή πρωτογενούς ενέργειας, ειδικά για απομακρυσμένα συστήματα με υψηλό κόστος μεταφοράς ενέργειας (π.χ. ΜΔΝ). Από πλευράς ασφάλειας εφοδιασμού είναι πλέον ισοδύναμο του αργού πετρελαίου. Η προοπτική εκμετάλλευσης κοιτασμάτων στην Ανατολική Μεσόγειο το κάνει ακόμη πιο ελκυστικό. Σελ. 64: «Μέτρα πολιτικής για την ανάπτυξη εγχώριων ενεργειακών πηγών…ανάπτυξη …. φυσικού αερίου, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει το καύσιμο για την ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης προς την πλήρη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.» Σχόλιο: Απόλυτα σωστό. Σελ. 107: «Τρέχον δυναμικό για τη συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης και την αποδοτική τηλεθέρμανση και τηλεψύξη. Το τρέχον δυναμικό (τεχνικό και οικονομικό) Συμπαραγωγής Υψηλής απόδοσης και αποδοτικής τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης αποτυπώνεται στη μελέτη Περιεκτικής Αξιολόγησης του Δυναμικού Υλοποίησης Συμπαραγωγής Υψηλής απόδοσης και αποδοτικής τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης του ΥΠΕΝ. ». Σχόλιο: Καλό είναι να επαναληφθεί η έρευνα με το βλέμμα στις μικρές κλίμακες, στην αποκέντρωση – διασπορά και στην αυξημένη χρήση του Φυσικού αερίου. Η τελευταία να λάβει υπόψη της την εξάπλωση των δικτύων Φ.Α. υπό Δημόσιο έλεγχο και τις δυνατότητες μεταφοράς σε υγροποιημένη μορφή (τερματικοί σταθμοί LNG μικρής κλίμακας, αναπτύσσονται ραγδαία στις μεταφορές). Σε σημείωμα που θα ακολουθήσει θα παρατεθούν σχόλια για το σημείο 3 (Διασυνδέσεις)