• Σχόλιο του χρήστη 'Λιάρος Μιχάλης' | 16 Δεκεμβρίου 2019, 09:39

    Κατανάλωση ενέργειας στο τομέα μεταφορών (κλάδος πετρελαιοειδών) Το υπό διαβούλευση σχέδιο του ΕΣΕΚ έχει δυσανάλογα επαχθείς προβλέψεις για τον κλάδο μας ( Ενέργεια για Μεταφορές) , αν δε συνυπολογιστεί η γειτνίαση μας με αδιάφορα ως προς το Περιβάλλον κράτη (για τα οποία οι Ελληνικές Περιβαλλοντικές ευαισθησίες αποτελούν ευκαιρίες ανταγωνισμού) οι συνθήκες επιδεινώνονται . Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση μας πρέπει να ακούσει προσεκτικά τις διαμαρτυρίες και προτάσεις του ΣΕΕΠΕ και ημών. Συγκεκριμένα ο κλάδος των πετρελαιοειδών αποτελεί το βασικό όχημα εφαρμογής των διαφορών πολιτικών είτε έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα (φορολογία), είτε έχουν χαρακτήρα εξοικονόμησης και ενεργειακής βελτίωσης. Είναι ξεκάθαρο ότι αποτελεί το σκαλοπάτι για τη μετάβαση στη νέα εποχή χωρίς ρύπους, αλλά επιπλέον είναι και ο μοναδικός κλάδος που πλήττεται άμεσα χωρίς ταυτόχρονα να γίνεται καμία μνεία για αντισταθμιστικά οφέλη που αντιθέτως δίνονται απλόχερα σε άλλους τομείς που απλά και μόνο συρρικνώνονται. Η εκτιμώμενη επίπτωση στον κλάδο των μεταφορών κυμαίνεται από 7% -14% μείωση των πετρελαιοειδών μέχρι το 2030 (Διάγραμμα 45) ανάλογα αν περιλαμβάνει τους σιδηροδρόμους, η τη ναυτιλία με τη μεγαλύτερη επίπτωση στα επιβατηγά αυτοκίνητα. Για να αντισταθμίσουν αυτές τις επιπτώσεις στο κλάδο χρειάζονται αναπτυξιακά κίνητρα όπως: • η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω πρατηρίων, • η χρήση φωτοβολταικών στις οροφές πρατηρίων για τη κατανάλωση αλλά και τη φόρτιση των οχημάτων, • η χρήση των πρατηρίων για τη διανομή Υδρογόνου, • να δοθούν κίνητρα για τη προώθηση του LPG και ΦΑ με αποδεδειγμένα χαμηλότερους ρύπους ως μεταβατικό καύσιμο, • η επιδότηση των υβριδικών οχημάτων που και αυτά αναμένεται να σηκώσουν το βάρος του ενεργειακού σχεδιασμού της επόμενης δεκαπενταετίας, μέχρι η ηλεκτροκίνηση να ξεπεράσει τις παιδικές ασθένειες του κόστους/χωρητικότητάς της μπαταρίας της κάλυψης των υποδομών φόρτισης και κυρίως της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ σε ικανοποιητικό ποσοστό. Ο ΕΣΕΚ πρέπει να είναι το όχημα επίτευξης αυτής της μετάβασης, να στοχεύει τη διαμόρφωση της γνώμης του τελικού καταναλωτή αλλά και να αντικατοπτρίζει ισόποσα την ενεργειακή εξοικονόμηση στους διαφόρους τομείς και όχι με τις μεταφορές να σηκώνουν το βάρος εξοικονόμησης της χώρας λόγω λανθασμένων προγενέστερων πολιτικών. Είναι σ’ όλους γνωστό ότι Συγκεκριμένα η χώρα είχε για τη περίοδo 2014-2020 στόχο εξοικονόμησης 3330 ktoe με εκτιμώμενη επίτευξη του στόχου αυτού μόνο κατά 70% , ενώ ταυτόχρονα τα καθεστώτα επιβολής καλύπτοντας το 10% αυτού στόχου έχουν πετύχει το 160% του στόχου, μόνο από τις μεταφορές. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη πού έχει καλύψει το 60% του στόχου της από τις μεταφορές, άλλες χώρες είτε έχουν εξαιρέσει τις μεταφορές(λόγω επιλέγοντος τελικού καταναλωτή), είτε έχουν πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή από τον οικιακό τομέα, τα κτίρια, τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες. Η μη επίτευξη των στόχων, όλοι το ξέρουμε και το νέο ΕΣΕΚ πρέπει να το διορθώσει, οφείλεται στην μη αξιοποίηση των δράσεων του οικιακού (εξοικονομώ κατ’ οίκον), των αποτελεσμάτων των ενεργειακών ελέγχων κλπ. με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε με πρόστιμα των 500000 €/ktoe. Για τη νέα περίοδο 2021-2030, λαμβάνοντας υπόψη ότι η πλειονότητα των Ευρωπαϊκών χωρών χρησιμοποιεί ένα μείγμα μέτρων/δράσεων για να επιτύχει την εξοικονόμηση ενέργειας( πχ White Certificates, Energy Efficiency Auctions, ενεργειακοί έλεγχοι, τέλος εκπομπών καθεστώτα επιβολής) έτσι ώστε να επιτυγχάνει ισορροπημένη εξοικονόμηση στοχεύοντας πάντα τον τελικό καταναλωτή και όχι μονομερώς τις μεταφορές(δηλαδή το γνωστό εύκολο και νομοταγές υποζύγιο, το κλάδο πετρελαιοειδών). Επειδή για τη νέα περίοδο και εμείς θέλουμε, πρέπει να επιτευχθούν πλέον οι εξοικονομήσεις των 400 ktoe των ενεργειακών ελέγχων. α) Να γίνει η χρήση των Λευκών Πιστοποιητικών και να απευθύνεται κυρίως στον οικιακό τομέα και στα μέτρα εξοικονόμησης τα κτίρια. β)Να προωθηθούν οι δημοπρασίες εξοικονόμησης ενέργειας( Energy Efficiency Auctions) γ) Δημιουργία Πρασίνου τέλους για όλες τις εταιρείες που πληρώνουν ΕΦΚ, το συγκεκριμένο πράσινο τέλος μπορεί να εισπράττεται σε ειδικό λογαριασμό του πράσινου ταμείου και να χρησιμοποιείται για δράσεις στο κλάδο η για μείωση της υποχρέωσης. δ) Να γίνει εξισορρόπηση του βάρους εξοικονόμησης σέ όλους τους ενεργοβόρους τομείς. ε)Υποστήριξη και διάδοση εφαρμογών συγκράτησης και αποθήκευσης άνθρακα, προκειμένου να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα των ενεργοβόρων βιομηχανιών. Όλα τα ανωτέρω αποτελούν αποδεδειγμένες πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εφαρμόζονται αρκετά χρόνια πριν η Ελλάδα αποφασίσει την εφαρμογή του άρθρου 7 της Ευρωπαϊκής οδηγίας. Αν πράγματι θέλετε τον κλάδο μας για να πάμε όλοι στο τελικό προορισμό θα πρέπει το νέο ΕΣΕΚ, χωρίς να συμβιβάζεται στη στοχοθέτηση, να προβλέπει τη μη εξουθένωση μας πριν επιτευχθούν οι στόχοι. Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε ανάλυση συνεργασία.