• Σχόλιο του χρήστη 'Νικόλαος Μπόκαρης' | 10 Μαρτίου 2020, 21:04

    1. Σύνθεση των ΕΠΕΑ Οι ΕΠ.Ε.Α έχουν αντικείμενο τον έλεγχο του δασικού, χορτολιβαδικού ή μη χαρακτήρα της έκτασης σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Η κρίση της επιτροπής για το δασικό, χορτολιβαδικό ή μη χαρακτήρα διαμορφώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, τις σχετικές αποφάσεις και οδηγίες του Υ.Π.ΕΝ., καθώς και τις Τεχνικές Προδιαγραφές κατάρτισης των Δασικών Χαρτών και συνεπώς τα μέλη της ΕΠΕΑ πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν το χαρακτήρα των εκτάσεων με βάση την φωτοερμηνεία (ιστορικής και πρόσφατης λήψης) σε συνδυασμό με την ισχύουσα δασική Νομοθεσία (Νόμους, ΠΔ, ΥΑ, εγκυκλίους κλπ) και τις διοικητικές πράξεις που κατά καιρούς έχουν εκδοθεί και αφορούν την εξεταζόμενη έκταση. Τα παραπάνω επιστημονικά κριτήρια και επαγγελματικές δυνατότητες, πληρούν: 1. Στο σύνολό του έργου των ΕΠ.Ε.Α τα πληρούν μόνον οι Δασολόγοι των Δασικών Υπηρεσιών που έχουν αποκτήσει εμπειρία στην φωτοερμηνευτική εκτίμηση του χαρακτήρα των εκτάσεων λόγω της εμπλοκής τους στη διαδικασία των πράξεων χαρακτηρισμού του άρθρου 14 του Ν.998/79 ή της διαδικασίας ελέγχου, θεώρησης και ανάρτησης των Δασικών Χαρτών. Οι Δασολόγοι των ΟΤΑ ή Περ/κων Ενοτήτων διαθέτουν τις επιστημονικές γνώσεις και το επαγγελματικό δικαίωμα αλλά δεν έχουν εμπειρία στη φωτοερμηνεία και ούτε επαρκή γνώση της Δασικής Νομοθεσίας. Πολύ δε περισσότερο δεν διαθέτουν εμπειρία στην εφαρμογή της. Οι ιδιώτες δασολόγοι διαθέτουν τις επιστημονικές γνώσεις και τα επαγγελματικά δικαιώματα και πιθανόν να διαθέτουν και εμπειρία στην φωτοερμηνεία (ανάλογα με τις υποθέσεις που έχουν εμπλακεί ως ιδιώτες) είναι άγνωστο όμως αν διαθέτουν επαρκή γνώση της Δασικής Νομοθεσίας και εμπειρία στην εφαρμογή της. Αρνητικός παράγοντας είναι και η εμπλοκή τους στην διαδικασία των δασικών χαρτών (σύνταξη, υποβολή αντιρρήσεις, αναληψη εκπροσωπήσεων ιδιωτών ως τεχνικοί σύμβουλοι κλπ). 2. Τα κριτήρια πληρούν σε μεγάλο βαθμό και οι υπηρετούντες στις Δασικές Υπηρεσίες Δασοπόνοι οι οποίοι συμμετέχουν μέχρι σήμερα στη διαδικασία των πράξεων χαρακτηρισμού και έχουν εμπλακεί στη θεώρηση των δασικών χαρτών οι οποίοι λόγω της υπηρεσιακής τους ενασχόλησης έχουν γνώση και εμπειρία και στην εφαρμογή της Δασικής Νομοθεσίας. 3. Τα κριτήρια πληρούν μερικώς οι Δικηγόροι και μόνον το σκέλος του εννόμου συμφέροντος ή τη Δασική Νομοθεσία χωρίς να διαθέτουν εμπειρία στην φωτοερμηνευτική απόδοση του χαρακτήρα των εκτάσεων ή στην εφαρμογή διοικητικών πράξεων, η ακόμη την εφαρμογή στην πράξη εγκυκλίων διαταγών κλπ. Όμως ακόμη και τα θέματα «εννόμου συμφέροντος και λειτουργίας συλλογικών οργάνων» αντιμετωπίζονται ευχερώς από τα «Δασικά» μέλη λόγω πολύχρονης εμπειρίας σε παρόμοια θέματα. 4. Τέλος τα κριτήρια μερικώς πληρούν οι Τοπογράφοι μηχανικοί και ουδόλως οι λοιπές ειδικότητες μηχανικών για τους οποίους ούτε η φωτοερμηνεία (για την κρίση του χαρακτήρα των δασών , δασικών ή γεωργικών εκτάσεων) υπάγεται στο επιστημονικό και επαγγελματικό τους αντικείμενο, ούτε γνώση και εμπειρία διαθέτουν στην Δασική Νομοθεσία και την εφαρμογή της. Μπορεί να συνεισφέρουν μόνο στη σύνταξη, τροποποίηση και ηλεκτρονική επεξεργασία των διαγραμμάτων, μια εργασία που όπως εκτελείται σήμερα είναι εκ του περισσού αφού αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της απόφασης και γίνεται από το δασολόγο (συνήθως εκτός ωραρίου) και αναρτάται στον ειδικό διαδικτυακό τόπο της Ελλ. Κτημ. και στο διαύγεια. Εν κατακλείδι η λειτουργία των ΕΠΕΑ που αποτελούν γεωτεχνικές επιτροπές που γνωμοδοτούν επί του χαρακτήρα των εκτάσεων με βάση συγκριμένα φωτοερμηνευτικά δεδομένα και διοικητικά χαρακτηριστικά και την ισχύουσα κατά περίπτωση Δασική Νομοθεσία , αποτελεί επιστημονικό και επαγγελματικό αντικείμενο κυρίως των δασολόγων, στο οποίο μπορούν να συνεισφέρουν και οι δασοπόνοι που έχουν αποκτήσει εμπειρία και δευτερευόντως οι Τοπογράφοι μηχανικοί και οι δικηγόροι ενώ δεν είναι γνώστες ούτε και απαραίτητοι οι Μηχανικοί (λοιπών ειδικοτήτων). ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΩΝ: Η υποχρεωτική εξέταση 50 υποθέσεων/συνεδρίαση από τις ΕΠΕΑ είναι εκτός πραγματικότητας, πόσο μάλλον η εξέταση 200 υποθέσεων μηνιαίως, επί ποινή μη καταβολής της αμοιβής σε περίπτωση που η ΕΠΕΑ δεν πιάσει τον στόχο. 50 υποθέσεις ανά συνεδρίαση σημαίνει 7 υποθέσεις / ώρα, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την αξιοπιστία του έργου των Επιτροπών και την δυνατότητα των ενδιαφερομένων να προβάλουν τους ισχυρισμούς τους. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν μία υπόθεση για έκταση αμφίβολου χαρακτήρα 1 στρ να εξετασθεί στον ίδιο χρόνο με μία σύνθετη υπόθεση, με πολλά επιμέρους τμήματα και μεγάλη έκταση (π.χ. 100 στρ). Προτείνεται να μην υπάρχει περιορισμός όσον αφορά στον ελάχιστο αριθμό υποθέσεων που πρέπει να εξετάζονται ανά συνεδρίαση. Είναι αδύνατον να εξετασθούν 50 υποθέσεις ανά συνεδρίαση, δεν είναι εκ των πραγμάτων δυνατόν να ανοιχτούν 50 φάκελοι υποθέσεων να ακουστούν (ακρόαση ενδιαφερόμενου ) τουλάχιστον 50 ενδιαφερόμενοι πολίτες (που μπορεί με τους τεχνικούς συμβούλους να φτάσουν και τους 100). Η εμπειρία από τη λειτουργία επιτροπών έχει δείξει ότι στις επιτροπές επίλυσης δασικών αμφισβητήσεων του άρθρου 14 του ν.998/79 (στις οποίες προέδρευαν Πρωτοδίκες) ποτέ δεν ξεπέρασαν τις 5 ανά συνεδρίαση μέσα στις οποίες υπήρχαν και 1-2 αναβολές. Είναι εξοντωτικός επομένως ο αριθμός αυτός που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου και θα οδηγήσει σε βιομηχανία «κακών αποφάσεων». Θα μπορούσε να επιταχυνθεί η διαδικασία αν προβλεπόταν η «κλειστή» συνεδρίαση όπου ο αιτών θα είχε την δυνατότητα να προσκομίσει, μέχρι την προηγούμενη της συνεδρίασης μέρα, τις απόψεις του και οποιοδήποτε έγγραφο (συμβόλαια, τεχνικές εκθέσεις, φωτοερμηνείες κλπ) επιθυμούσε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις περιπτώσεις που απαιτούνται αυτοψίες με όποια καθυστέρηση αυτές συνεπάγονται. Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα που θα δημιουργηθεί είναι οι εισηγήσεις που θα πρέπει να παραδίδονται στις επιτροπές από τα τμήματα χαρτογράφησης τα οποία είναι αποδεκατισμένα στις περισσότερες Υπηρεσίες. Με τον προβλεπόμενο τρόπο αυτές θα πρέπει να είναι πλήρεις και εμπεριστατωμένες. Είναι ανθρωπίνως αδύνατον τα τμήματα να έχουν την δυνατότητα σύνταξης 800 εισηγήσεων ανά μήνα (αν στον Νομό υπάρχουν 4 επιτροπές). Οι λύσεις στο παραπάνω πρόβλημα είναι: 1) ή η κατάργηση των εισηγήσεων και η παράδοση των φακέλων στις ΕΠΕΑ ως έχουν, 2) ή η πρόσληψη προσωπικού (κατά προτίμηση μονίμου) δασολόγοι-δασοπόνοι στα τμήματα χαρτογράφησης, και 3) ή η ανάθεση της εργασίας αυτής σε ιδιωτικά γραφεία αλλά εδώ υπάρχει το πρόβλημα του ελέγχου από την Υπηρεσία (οπότε είναι δώρον – άδωρον) και θα οδηγηθούμε σε κατάσταση παρόμοια με την σύνταξη των χαρτών από μελετητικά γραφεία, που οδήγησε υπό την ασφυκτική πίεση του χρόνου τις Υπηρεσίες σε αδρομερείς ελέγχους με αποτέλεσμα την υποβολή πληθώρας αντιρρήσεων. Επιπλέον, η νέα σύνθεση των ΕΠΕΑ δεν διασφαλίζει την προστασία της δημόσιας περιουσίας και του δασικού πλούτου, καθώς ο καθ’ ύλην αρμόδιος επιστήμονας (δασολόγος) θα είναι μειοψηφία στις εν λόγω Επιτροπές, δημιουργώντας ενδεχομένως και ζήτημα μη νόμιμης (αντισυνταγματικής) σύνθεσης της Επιτροπής. Επισημαίνεται ότι βάσει της παραγράφου 1 του άρθρου 24 του νόμου 4351/2015 (ΦΕΚ 164Α΄), οι αντίστοιχες Επιτροπές του άρθρου 14 (ΤΕΕΑ) αποτελούνται από 2 δασολόγους (εκ των οποίων ο ένας προεδρεύει), 1 γεωπόνο και 1 μηχανικό. Επίσης, παρατηρείται ότι τα μη δασικά μέλη της ΕΠΕΑ είναι ιδιώτες χωρίς ρητή πρόβλεψη περί ασυμβίβαστου, όταν είναι γνωστό ότι τόσο οι ιδιώτες δικηγόροι όσο και οι μηχανικοί εμπλέκονται ενεργά στην διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων (ακόμη και ως Τεχνικοί Σύμβουλοι). Η προστασία της Δημόσιας περιουσίας είναι υποχρέωση του Κράτους και υλοποιείται μέσω των οργάνων του. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα Κρατικά όργανα έχουν την «υποχρέωση» να αποφασίζουν αδικώντας τον πολίτη. Οι αποφάσεις τους όμως πρέπει να είναι εμπεριστατωμένες, σύννομες, αληθείς και δίκαιες. Τα χαρακτηριστικά αυτά «κάμπτονται» όταν τα μέλη των ΕΠΕΑ δεν έχουν ούτε την απαιτούμενη γνώση, ούτε την απαιτούμενη εμπειρία αλλά και από το γεγονός ότι είναι ιδιώτες με αντικρουόμενα συμφέροντα (χωρίς αυτό να θεωρηθεί δεδομένο και κανόνας). Με αυτό το πρίσμα θα πρέπει: 1. Να ενισχυθούν τα τμήματα Χαρτογράφησης (ανάλογα με το υφιστάμενο προσωπικό) με μόνιμο ή εποχικό προσωπικό. Αν καταργηθεί η υποχρέωση εισηγήσεων προς τις ΕΠΕΑ απαιτείται ολιγάριθμο προσωπικό (1-2 άτομα) 2. Οι ΕΠΕΑ θα πρέπει να λειτουργήσουν σαν τεχνικές και μόνο επιτροπές και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει η πρόβλεψη που υπάρχει στο κατατεθέν νομοσχέδιο για τη συγκρότησή τους. Πρόταση μας είναι οι επιτροπές να είναι τριμελείς. Να συσταθούν δύο επιτροπές ανά Νομό που θα αποτελούνται: α) Από έναν δασολόγο των δασικών υπηρεσιών του Νομού (το «όμορου» δεν βοηθάει πουθενά ούτε πρακτικά ούτε επί της ουσίας – δεν γνωρίζει τις περιοχές, μετακίνηση, αδυναμία πρόσβασης στα αρχεία, ευχέρεια χρόνου, συνεργασία με τον γραμματέα και τα άλλα μέλη κλπ) με εμπειρία σε θέματα χαρακτηρισμού εκτάσεων με δύο κατά σειρά αναπληρωτές δασολόγους, επίσης έμπειρους σε χαρακτηρισμούς (να προβλεφθεί ασυμβίβαστο σε περιπτώσεις που έχουν εμπλακεί στα πλαίσια των καθηκόντων τους με την σύνταξη ή έκθεσης για το χαρακτηρισμό ή φωτοερμηνεία της εξεταζόμενης έκτασης ως Πρόεδρο. β) από ένα δασολόγο ή δασοπόνο των δασικών υπηρεσιών του Νομού με δύο κατά σειρά αναπληρωτές δασολόγους ή δασοπόνους. γ) από ένα ιδιώτη κατά προτεραιότητα Μηχανικό Τοπογράφο ή και Γεωτεχνικό (Γεωπόνο ή Δασολόγο) που θα ορίζουν αντίστοιχα το ΤΕΕ ή το ΓΕΩΤΕΕ. Θέματα εννόμου συμφέροντος για όσες περιπτώσεις τίθενται θα μπορούν να εξετάζονται από δικηγόρο που θα συνεργάζεται και θα λειτουργεί αμειβόμενα εκτός της επιτροπής θα εξετάζει μόνο τους φακέλους αντιρρήσεων για τις οποίες τίθεται θέμα εννόμου συμφέροντος και θα διαβιβάζει στην επιτροπή μόνο τις υποθέσεις που πληρούν τα προβλεπόμενα κριτήρια για να εξεταστούν . Δημιουργία μητρώου : Να δημιουργηθεί μητρώο ελευθέρων επαγγελματιών Τοπογράφων Μηχανικών και Δασολόγων από τα αντίστοιχα Επιμελητήρια με τα ονόματα όλων των πιθανών μελών (ακόμα και από τον δημόσιο τομέα) από όπου θα καλούνται καταρχάς Τοπογράφοι Μηχανικοί και στη συνέχεια Δασολόγοι . 3. Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης του προβλεπόμενου αριθμού των ΕΠ.Ε.Α κατά νομό με την ανωτέρω συγκρότηση, να παρέχεται η δυνατότητα συγκρότησης τους με 2ο μέλος προερχόμενο από μητρώο που θα δημιουργήσει το ΓΕΩΤ.Ε.Ε στο οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν Δασολόγοι ή Δασοπόνοι προερχόμενοι από το Δημόσιο Τομέα καθώς και ιδιώτες ελεύθεροι επαγγελματίες δασολόγοι, μέλη του ΓΕΩΤΕΕ. 4. Οι Πρόεδροι των επιτροπών (μόνο τα τακτικά μέλη) να απαλλαγούν των καθηκόντων τους για όσο χρονικό διάστημα λειτουργούν οι επιτροπές (Η σύνταξη πρακτικών και αποφάσεων, η τροποποίηση διαγραμμάτων, οι αναρτήσεις κλπ γίνονται από τον Πρόεδρο). Να προβλεφθεί η πρόσληψη εποχικών στις Υπηρεσίες τους (αριθμός ανάλογος λαμβάνοντας υπόψη και των ελλείψεων κάθε Υπηρεσίας). 5. Να προβλεφτεί ελάχιστος αριθμός υποθέσεων (25 ανά συνεδρία αν παρίστανται οι πολίτες και 40 υποθέσεις αν προβλεφτεί να μην παρίστανται) 6. Να προβλεφτεί επιμίσθιο για τον Πρόεδρο και τον ιδιώτη δασολόγο ή Τοπογράφο Μηχανικό ύψους 1,5 € ανα υπόθεση και για το δευτερο μέλος (δασολόγο ή δασοπόνο του δημοσίου) επιμίσθιο 1 €/υπόθεση.