• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ Δυτικής Ελλάδας Α.Δ.Π.Δ.Ε.&Ι.' | 17 Μαρτίου 2020, 16:44

    Η περιβαλλοντική αδειοδότηση αποτελεί μία σύνθετη διαδικασία μέσω της οποίας διασφαλίζεται τόσο η προστασία του περιβάλλοντος όσο και των επενδύσεων. Σήμερα, ο έλεγχος της πληρότητας - αξιολόγηση της ΜΠΕ αποτελούν ένα στάδιο, που συνίσταται ιδίως στον έλεγχο/συμφωνία των Μελετών με το περιεχόμενο των φακέλων περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όπως αυτές έχουν εξειδικευτεί με την ΚΥΑ 170225/2014, με τις απαραίτητες τεκμηριώσεις, καθώς και στην αξιολόγηση αυτών (KYA 167563/2013 (ΦΕΚ 964Β). Στο αρχικό στάδιο του ελέγχου του φακέλου ΜΠΕ, ελέγχονται μεταξύ άλλων οι παράμετροι κάθε έργου, όπως: οι εναλλακτικές λύσεις του, τα χαρακτηριστικά της επιλεγείσας λύσης ως προς την θέση, το μέγεθος, την εφαρμοζόμενη τεχνολογία, οι άμεσες/έμμεσες επιπτώσεις στο περιβάλλον, τα προβλεπόμενα προληπτικά-επανορθωτικά μέτρα, το πρόγραμμα παρακολούθησης των επιπτώσεων, οι απαιτούμενες τεκμηριώσεις, η συμβατότητα των χαρακτηριστικών/ παραμέτρων του έργου με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από την κείμενη χωροταξική/πολεοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία, κλπ στοιχεία σύμφωνα με τις ισχύουσες αναλυτικές προδιαγραφές. Για την πλήρη εκτίμηση των άμεσων και έμμεσων επιπτώσεων του έργου στο περιβάλλον, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή εξετάζει το περιεχόμενο των πληροφοριών της ΜΠΕ ουσιαστικά και τυπικά και ζητάει την συμπλήρωσή τους (αν δεν είναι πλήρεις) στην πρώτη φάση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, έτσι ώστε να αποστέλλεται η ΜΠΕ για διαβούλευση/γνωμοδότηση προς τους συναρμόδιους φορείς, αφού έχει αξιολογηθεί τόσο ως προς τη επάρκεια και ακρίβεια των στοιχείων όσο και ως προς τις απαραίτητες τεκμηριώσεις. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί η διαφορά/ή και η έννοια της πληρότητας σε σχέση με την ισχύουσα περιβαλλοντική νομοθεσία. Εάν -λόγω των ασφυκτικών αποκλειστικών προθεσμιών- ο έλεγχος των ΜΠΕ δεν γίνει, θα οδηγήσει σε α) ελλιπή έλεγχο των χαρακτηριστικών/παραμέτρων του έργου σε σχέση με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους β) τυχόν βιαστικές απορρίψεις φακέλων λόγω της ασφυκτικής προθεσμίας των 5 ημερών γ) αρνητική γνωμοδότηση ή αδυναμία γνωμοδότησης των συναρμόδιων φορέων-υπηρεσιών λόγω ουσιωδών ελλείψεων των ΜΠΕ, με μετέπειτα εμπλοκή του ΠΕΣΠΑ και επιπλέον καθυστερήσεις δ) απαίτηση συμπληρωματικών στοιχείων στο τέλος της διαδικασίας γνωμοδοτήσεων/διαβούλευσης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε διακοπή της περιβαλλοντικής αδειοδότησης εφόσον διαπιστωθούν ουσιώδεις ελλείψεις στην ΜΠΕ που καθιστούν επιβεβλημένη την αναθεώρηση - τροποποίησή της (KYA 167563/2013 (ΦΕΚ 964Β). Τα παραπάνω οδηγούν σε μεγαλύτερη καθυστέρηση στην περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων, σε πλημμελή αξιολόγηση των επιπτώσεων τους και τελικά στη μη διασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος που είναι και το κύριο ζητούμενο της ορθής περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Επιπλέον, οι επενδύσεις δεν διασφαλίζονται γιατί, εάν οι ΑΕΠΟ έχουν εκδοθεί μετά την παρέλευση προθεσμιών και όχι μετά από ουσιαστική αξιολόγηση των ΜΠΕ, μπορεί τα έργα να υποστούν μεγάλες καθυστερήσεις/ακυρώσεις λόγω σχετικών προσφυγών, καθώς και μετέπειτα προβλημάτων λόγων επιπτώσεων τους στο περιβάλλον που δεν είχαν προβλεφτεί/αξιολογηθεί (π.χ. πρόστιμα, απαιτούμενες τροποποιήσεις σχεδιασμού-μελετών, επιπρόσθετες εργασίες, κλπ) Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε η χρονική προθεσμία για τον έλεγχο των φακέλων ΜΠΕ από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, να είναι τουλάχιστον ίδια με την προθεσμία διαβούλευσης/γνωμοδοτήσεων των συναρμόδιων φορέων/υπηρεσιών, δηλ. 30 ημέρες. Εφόσον προβλέπεται για τον κάθε φορέα/υπηρεσία προθεσμία 30 ημερών για να αξιολογήσουν/γνωμοδοτήσουν την ΜΠΕ στο τμήμα που τους αφορά βάσει αρμοδιότητας (π.χ αρχαιολογία, δασικά, ύδατα, κλπ) θα πρέπει κατ΄ ελάχιστον να προβλέπεται ή ίδια προθεσμία στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή που έχει την ευθύνη του ουσιαστικού ελέγχου/αξιολόγησης όλου του φακ. ΜΠΕ. Προτείνουμε οι τεθείσες προθεσμίες να δεσμεύουν τους αξιολογητές των ΜΠΕ, είτε είναι δημόσιοι υπάλληλο, είτε ιδιώτες.