• Σχόλιο του χρήστη 'Σ. Καραθανάσης' | 17 Μαρτίου 2020, 21:36

    Η προθεσμία ελέγχου του φακέλου τόσο της ΠΠΠΑ όσο και της ΜΠΕ είναι πέντε ημέρες, αντί των 10 που ισχύουν μέχρι τώρα για την ΠΠΠΑ και τη ΜΠΕ έργων Α2 και 15 για την ΜΠΕ έργων Α1, και μάλιστα για την ΜΠΕ η προθεσμία είναι αποκλειστική. Ακόμη κια εάν πρόκειται για μια μόνο μελέτη ανά υπάλληλο χωρίς άλλες αρμοδιότητες και χωρίς να χρεωθεί δεύτερη μελέτη μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος της πρώτης, το χρονικό διάστημα των 5 ημερών είναι εξαιρετικά μικρό για να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε ουσιαστική ανάγνωση ενός φακέλου ΜΠΕ, πόσο μάλλον ουσιαστικός έλεγχος του. Σε αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι μια ΜΠΕ, όχι για να εκπονηθεί, αλλά για να συνταχθεί, απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο από πέντε ημέρες. Πως είναι, λοιπόν, δυνατό να ελεγχθεί ένα κείμενο της τάξης των 150 (το λιγότερο), 200, και πολλές φορές 300 σελίδων, ενώ για πιο πολύπλοκα έργα μπορεί να εκτείνεται σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό σελίδων, το οποίο συνοδεύεται από χάρτες, υπολογισμούς και πίνακες και να αποφασιστεί εάν είναι πλήρης η Μελέτη και το περιβάλλον προστατεύεται επαρκώς. Σε αυτό το χρονικό διάστημα ούτε μυθιστόρημα αντίστοιχων σελίδων δεν είναι δυνατό να αναγνωσθεί, πόσο μάλλον να γίνει ο έλεγχος της ΜΠΕ και να συνταχθεί το αντίστοιχο έγγραφο παρατηρήσεων (εφόσον υπάρχουν) να υπογραφεί από όλους τους αρμόδιους, να διεκπεραιωθεί από τη Γραμματεία του Υπηρεσίας και να αποσταλεί στον ενδιαφερόμενο. Επιπλέον η προθεσμία ορίζεται ως αποκλειστική και όταν παρέλθει ο φάκελος θεωρείται πλήρης. Εάν παρέλθει η προθεσμία λόγου φόρτου εργασίας (έχουν κατατεθεί περισσότεροι του ενός φάκελοι ΜΠΕ για παρόμοια έργα και έχουν χρεωθεί στον ίδιο υπάλληλο, καθώς η πραγματικότητα είναι ότι ο αριθμός των υπαλλήλων είναι πεπερασμένος και πολύ συχνά μονοψήφιος) ο φάκελος δεν θα πρέπει να ελεγχθεί θα θεωρηθεί a priori πλήρης και θα προωθηθεί για γνωμοδοτήσεις; Εάν, πάλι, ελεγχθεί ληξιπρόθεσμα και θεωρηθεί ελλιπής πως συμπληρώνεται ή διακόπτεται η διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει; Επιπλέον η διαδικασία συμπλήρωσης του φακέλου δεν μπορεί να αφήνει τη διαδικασία ελέγχου ανοιχτή μέχρι να συμπληρωθεί ο φάκελος, καθώς η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι από την υπόδειξη συμπλήρωσης του φακέλου της ΜΠΕ μέχρι την υποβολή των απαραίτητων στοιχείων παρέρχονται στην καλύτερη των περιπτώσεων μερικές εβδομάδες και συνήθως μερικού μήνες. Από την ολοκλήρωση του ελέγχου της πληρότητας του φακέλου και αφού αυτός κριθεί πλήρης εντός διαστήματος μιας ημέρας θα πρέπει να αποσταλεί στους Δημόσιους Φορείς και Υπηρεσίες. Από εκεί και μετά ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για τις αποκλειστικές προθεσμίες συλλογής των γνωμοδοτήσεων. Σε αυτό το χρόνο προσμετράται και ο χρόνος διεκπεραίωσης από τη Γραμματεία της Αρμόδιας Υπηρεσίας και παραλαβής από τους Δημόσιους Φορείς και Υπηρεσίες; Εφόσον ζητηθούν συμπληρωματικά στοιχεία σε κάποιο στάδιο (ποιο; που είναι αυτό δυνατό με τόσο στενές προθεσμίες;) ποιο το νόημα να υποβληθούν αφού δε θα προλάβει ο ενδιαφερόμενος Φορέας του έργου ή της δραστηριότητας να τα υποβάλλει και η αρμόδια Υπηρεσία να τα ελέγξει, αφού δεν παγώνει η σχετική διαδικασία και οι προθεσμίες τρέχουν; Η αξιολόγηση της σημαντικότητας των γνωμοδοτήσεων που λείπουν λόγω παρέλευσης της σχετικής προθεσμίας αποστολής τους είναι ένα πολύ κρίσιμο θέμα. Πολλές φορές παρατηρούνται καθυστερήσεις σε γνωμοδοτήσεις λόγω φόρτου των αντίστοιχων Υπηρεσιών και εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι το έργο ή η δραστηριότητα δεν ήταν συμβατή με περιορισμούς που τίθενται από τη νομοθεσία και ελέγχονται από τις αντίστοιχες Υπηρεσίες που καθυστέρησαν. Επιπλέον, η συμμετοχή των εκπροσώπων των Υπηρεσιών που δεν έχουν γνωμοδοτήσει στο ΚΕΣΠΑ ή το αντίστοιχο ΠΕΣΠΑ κάθε μήνα είναι μάλλον ανέφικτο, καθώς πολλές Υπηρεσίες (π.χ. ΓΕΕΘΑ, Τμήμα Φυσικού Περιβάλλοντος ΥΠΕΝ) βρίσκονται στην Αθήνα μακριά από τις έδρες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (ΑΔ) και αυτές οι Δημόσιες Υπηρεσίες ή Φορείς θα έπρεπε να στέλνουν εκπροσώπους σε όλες τις ΑΔ. Εάν η συμμετοχή τους κάθε μήνα από θέμα προσωπικού θα ήταν εφικτή, θα μπορούσαν να είχαν γνωμοδοτήσει και εντός προθεσμιών. Επιπλέον δεν προβλέπεται η αντιπροσώπευση τους στο ΚΕΣΠΑ ή το ΠΕΣΠΑ πολλών εξ αυτών. Η αποκλειστική ημερομηνία σύνταξης μιας ΑΕΠΟ, η άπρακτη παρέλευση της οποίας μεταφέρει την αρμοδιότητα έκδοσης από τον Συντονιστή της ΑΔ εντός 30 ημερών δεν προσφέρει καμία επιτάχυνση της διαδικασίας καθώς η σύνταξη του Σχεδίου της ΑΕΠΟ θα συνταχθεί από την ίδιο πάλι υπάλληλο, ο οποίος θα πρέπει να την έχει ήδη ξεκινήσει αλλά για λόγους φόρτου εργασίας (παράλληλο έλεγχο άλλων ΜΠΕ, σύνταξη Σχεδίων ΜΠΕ που έχουν ολοκληρωθεί νωρίτερα) δεν πρόλαβε τη σχετική προθεσμία. Συμπερασματικά: Θα πρέπει η η προθεσμία ελέγχου των φακέλων των ΜΠΕ να επεκταθεί στις 15 ημέρες ή και περισσότερο, για όλα τα έργα και τις δραστηριότητες (Α1 και Α2) και να μην είναι αποκλειστική, συμβάλλοντας έτσι στον ουσιαστικό τους έλεγχο. Να μειωθούν (προφανώς με σχετική τροποποίηση της αντίστοιχης ΚΥΑ κατηγοριοποίησης των έργων και δραστηριοτήτων στην επόμενη φάση της διαδικασίας απλοποίησης της Περιβαλλοντικής Διαδικασίας) τα έργα και οι δραστηριότητες κατηγορίας Α1 και Α2 και να αυξηθούν τα αντίστοιχα κατηγορίας Β, με την ταυτόχρονη τροποποίηση και συμπλήρωση των αντίστοιχων ΠΠΔ, όπου αυτό χρειάζεται. Η επιτάχυνση των γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων Φορέων και Υπηρεσιών μπορεί να γίνει καθορίζοντας αυστηρές προδιαγραφές περιεχομένου γνωμοδοτήσεων ανά Υπηρεσία και πεδίου αρμοδιότητας ελέγχου πληρότητας συγκεκριμένων πεδίων και στοιχείων των ΜΠΕ, επί των οποίων και θα εκφράζουν, αποκλειστικά, τη γνωμοδότηση τους. Τέλος θα πρέπει να εξετασθούν συνολικά οι αποκλειστικές προθεσμίες.