• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΙΔΕΡΗ Ε' | 18 Μαρτίου 2020, 07:46

    Η περιβαλλοντική αδειοδότηση αποτελεί μία σύνθετη διαδικασία, μέσω της οποίας διασφαλίζεται τόσο η προστασία του περιβάλλοντος όσο και των επενδύσεων, με δυνητικό στόχο την υλοποίηση - λειτουργία ενός έργου με τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις στο περιβάλλον, διασφαλίζοντας την αειφόρο ανάπτυξη. Ένα από τα βασικά στάδιά της, είναι το αρχικό στάδιο του ελέγχου πληρότητας του φακέλου ΜΠΕ, μέσω του οποίου ελέγχονται οι παράμετροι κάθε έργου, όπως: τα χαρακτηριστικά του ως προς την θέση, το μέγεθος, την εφαρμοζόμενη τεχνολογία, οι εναλλακτικές λύσεις, οι άμεσες/έμεσες επιπτώσεις στο περιβάλλον, τα προβλεπόμενα προληπτικά-επανορθωτικά μέτρα, το πρόγραμμα παρακολούθησης των επιπτώσεων, η συμβατότητα των χαρακτηριστικών/παραμέτρων του έργου με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από την χωροταξική/πολεοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία, κλπ στοιχεία και οι απαιτούμενες τεκμηριώσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες αναλυτικές προδιαγραφές των φακέλων ΜΠΕ. Η άνω διαδικασία ελέγχου πληρότητας είναι ουσιαστική, οι φάκελοι των ΜΠΕ ελέγχονται/αξιολογούνται και ζητείται η συμπλήρωσή τους (αν δεν είναι πλήρεις), έτσι ώστε, στο επόμενο στάδιο να αποστέλλονται πλήρεις φάκελοι ΜΠΕ για διαβούλευση/γνωμοδότηση προς τους συναρμόδιους φορείς. Εάν -λόγω των ασφυκτικών αποκλειστικών προθεσμιών των 5 ημερών- ο έλεγχος πληρότητας των ΜΠΕ δεν γίνει ορθά, θα οδηγήσει σε: α) ελλιπή έλεγχο των χαρακτηριστικών/παραμέτρων του έργου σε σχέση με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους β) βιαστικές απορρίψεις φακέλων λόγω της προθεσμίας γ) αρνητική γνωμοδότηση ή αδυναμία γνωμοδότησης των συναρμόδιων φορέων-υπηρεσιών λόγω ουσιωδών ελλείψεων των ΜΠΕ, με μετέπειτα εμπλοκή του ΚΕΣΠΑ/ΠΕΣΠΑ και επιπλέον καθυστερήσεις δ) ενδεχόμενη απαίτηση ουσιωδών συμπληρωματικών στοιχείων στο τέλος της διαδικασίας γνωμοδοτήσεων/διαβούλευσης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε διακοπή/απόρριψη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, εφόσον διαπιστωθούν ουσιώδεις ελλείψεις στην ΜΠΕ που καθιστούν επιβεβλημένη την αναθεώρηση - τροποποίησή της. Τα παραπάνω οδηγούν σε μεγαλύτερη καθυστέρηση στην περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων, σε πλημμελή αξιολόγηση των επιπτώσεων τους και τελικά στη μη διασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος που είναι και το κύριο ζητούμενο της ορθής περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Επιπλέον, ούτε οι επενδύσεις διασφαλίζονται, γιατί, εάν οι ΑΕΠΟ τους έχουν εκδοθεί μετά από την παρέλευση των προθεσμιών και όχι μετά από ουσιαστική αξιολόγηση των ΜΠΕ, μπορεί να υποστούν επιπλέον μεγάλες καθυστερήσεις/ακυρώσεις λόγω σχετικών προσφυγών, καθώς και μετέπειτα προβλήματα λόγω σημαντικών επιπτώσεών τους στο περιβάλλον που δεν είχαν προβλεφτεί/αξιολογηθεί (με απαιτούμενες τροποποιήσεις σχεδιασμού, αδειοδοτήσεων, κατασκευαστικές, πρόστιμα, κλπ). Η χρονική προθεσμία για τον ουσιαστικό έλεγχο των φακέλων ΜΠΕ από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον η ίδια με την προθεσμία που προβλέπεται για διαβούλευση/γνωμοδοτήσεις των συναρμόδιων φορέων/υπηρεσιών, δηλ. 30 ημέρες. Δεν είναι ορθό να προβλέπεται για τον κάθε φορέα/υπηρεσία προθεσμία 30 ημερών για να αξιολογήσει τη ΜΠΕ -μόνο στο τμήμα που τον αφορά βάσει αρμοδιότητας- και να προβλέπονται μόνο 5 ημέρες για την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, που έχει την ευθύνη του ουσιαστικού ελέγχου/αξιολόγησης όλου του φακέλου της ΜΠΕ. Οι τεθείσες από την πολιτεία προθεσμίες που δεσμεύουν τους αξιολογητές των ΜΠΕ, θα πρέπει να είναι οι ίδιες, είτε είναι δημόσιοι υπάλληλοι, είτε ιδιώτες. Ενδεικτικά παρατίθεται η πλέον σύντομη πορεία ενός φακέλου υπηρεσιακά, με βάση τις αρμοδιότητες/καθήκοντα που ισχύουν. Υποβολή φακέλου – πρωτοκόλληση (1η ημέρα). Χρέωση από τον Διευθυντή και τον αρμόδιο Τμηματάρχη, παραλαβή από τον αρμόδιο υπάλληλο (2η ημέρα). Έλεγχος φακέλου (3η ημέρα). Ολοκλήρωση ελέγχου φακέλου - σύνταξη εγγράφου πληρότητας ή συμπλήρωσης φακέλου (4η ημέρα). Έλεγχος-υπογραφή από τον Τμηματάρχη και τον Διευθυντή του εγγράφου και πρωτοκόλληση του (5η ημέρα). Με δεδομένο ότι ο φάκελος της ΜΠΕ είναι πολυσέλιδος - ογκώδης, με πληθώρα τεχνικών στοιχείων - χαρακτηριστικών, επιμέρους τεκμηριώσεις και μελέτες, σχέδια, χάρτες και λοιπά δικαιολογητικά, που απαιτούν ενδελεχή έλεγχο/αξιολόγηση και συνήθως επιτόπια αυτοψία, πόσο μάλλον αν είναι και σε προστατευόμενη περιοχή όπου απαιτείται επιπλέον έλεγχος/αξιολόγηση ΕΟΑ, γίνεται κατανοητό ότι ο έλεγχος της ΜΠΕ γίνεται ακόμα πιο ασφυκτικός (αρκούν 2 ημέρες;;), οδηγώντας αναπόφευκτα σε αδυναμία ουσιαστικού ελέγχου ή μη τήρηση των προθεσμιών.