• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 18 Μαρτίου 2020, 07:59

    Το άρθρο είναι ένα θετικό βήμα στο πλαίσιο επίτευξης του στόχου που προβλέπει η οδηγία (ΕΕ) 2015/720 για κατά κεφαλή κατανάλωση 40 πλαστικών σακουλών έως το 2025, και προτείνονται οι εξής αλλαγές προκειμένου να καταστεί εφικτή η μείωση της πλαστικής σακούλας: 1. Εξαιρέσεις: Να διευκρινισθεί στο νομοσχέδιο ότι θα επεκταθεί το ανταποδοτικό τέλος για την πλαστική σακούλα και στις λαϊκές και τα περίπτερα, που σήμερα εξαιρούνται βάσει της κ.υ.α. 180036/952 (Β’ 2812 10.08.2017). 2. Ανταποδοτικό τέλος: Είναι δικαιότερο και αποτελεσματικότερο να διαφοροποιηθεί το ανταποδοτικό τέλος ως εξής: • Να τεθεί ανταποδοτικό τέλος 0,03€ στις σακούλες με πάχος μικρότερο από 15 μm. Οι σακούλες αυτές είναι ταυτόχρονα και πρωτογενής προστατευτική συσκευασία για νωπά τρόφιμα, οπότε δεν είναι δίκαιο να έχουν το ίδιο τέλος με τις 100% πλαστικές σακούλες μεταφοράς μεγαλύτερου πάχους. • Να τεθεί ανταποδοτικό τέλος 0,03€ σε όλες τις κομποστοποιήσιμες σακούλες για να μειωθεί η χρήση τους, διότι έχουν και αυτές περιβαλλοντικές επιπτώσεις έστω και πολύ μικρότερες από τις πλαστικές σακούλες. Επίσης, οι κομποστοποιήσιμες σακούλες έχουν σαφώς μεγαλύτερο κόστος παραγωγής, που μπορεί να αντισταθμισθεί από το μικρότερο ανταποδοτικό τέλος. • Να παραμείνει το ανταποδοτικό τέλος των 0,07€ για τις πλαστικές σακούλες με πάχος μεταξύ 15 και 50 μm. • Να τεθεί ανταποδοτικό τέλος 0,05€ σε όλες τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος μεγαλύτερο από 50 μm. Έτσι, όπως διατυπώνουμε την πρόταση διευκρινίζουμε ότι αυτό το ανταποδοτικό τέλος προτείνουμε να τεθεί ακόμη και στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς πολλών χρήσεων, που στην περίπτωσή τους είναι τελείως ασήμαντο αφού μία πλαστική τσάντα πολλών χρήσεων θα την χρησιμοποιεί κάποιος μήνες ή και χρόνια και άρα το τέλος σε κάθε χρήση της εξανεμίζεται. Όμως λέμε να τεθεί και στις πλαστικές τσάντες πολλών χρήσεων αυτό το ανταποδοτικό τέλος, διότι και οι πολλών χρήσεων πλαστικές τσάντες στο τέλος της ζωής τους παράγουν μικροπλαστικά. • Να τεθεί υποχρέωση χρέωσης για όλες τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος μεγαλύτερο από 50 μm. Έτσι, οι σακούλες των 52μm θα κοστίζουν περισσότερο στους καταναλωτές από τις πλαστικές σακούλες με πάχος μεταξύ 15 και 50 μm. Επιπρόσθετα, στο νομοσχέδιο θα μπορούσε να υπάρχει αναφορά στον τρόπο διάθεσης του ανταποδοτικού τέλος μέσω ΕΟΑΝ σε: α) εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για χρήση μέσων μεταφοράς πολλών χρήσεων, β) δημιουργία καλαίσθητων μέσων μεταφοράς πολλών χρήσεων (πάνινη τσάντα, διχτάκια, κ.α.) και διανομής τους δωρεάν μέσω των super markets ή με άλλους τρόπους, γ) προετοιμασία της αγοράς για την κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης, δ) δημιουργία εθελοντικών προγραμμάτων για καφέ και εστιατόρια για την αντικατάσταση των πλαστικών μιας χρήσης με επαναχρησιμοποιήσιμα δοχεία, ε) έρευνα και πιλοτικά προγράμματα για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης, στ) στη ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ δωρεάν διανομή κομποστοποιήσιμων σακουλών ή χάρτινων σακουλών ή/και μικρών πλαστικών δοχείων για την χωριστή συλλογή οργανικών σε δήμους που ξεκινούν την ΔσΠ των οργανικών, ζ) ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ δωρεάν διανομή κομποστοποιήσιμων σακουλών για τη συλλογή απορριμμάτων σε δήμους, η) χρηματοδότηση μελετών βιωσιμότητας για τη μείωση της πλαστικής ρύπανσης.