• Σχόλιο του χρήστη 'Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων' | 18 Μαρτίου 2020, 08:58

    Λοιπές τροποποιήσεις του ν. 4014/2011 Προτείνουμε επιπρόσθετα με όσα έχουν γραφεί στο σχέδιο νόμου, τις εξής τροποποιήσεις:  Άρθρο 2 παράγρ. 4 Προσθήκη: Τα κεντρικά συμβούλια του Υπουργείου Πολιτισμού διατυπώνουν τη γνωμοδότησή τους εντός τριμήνου  Άρθρο 2 εδάφιο 7 Αναφέρεται: «Σε περιπτώσεις όπου, παρά την εφαρμογή όλων των ανωτέρω όρων, διαπιστώνονται επιπτώσεις στο περιβάλλον και εφόσον αυτές αξιολογηθούν ως σημαντικές, δύναται να επιβάλλονται συμπληρωματικά αντισταθμιστικά μέτρα ή και τέλη κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του παρόντος.» Σχόλιο: Τα τέλη οφείλουν να έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και επομένως δεν μπορεί να προβλέπεται η επιβολή τους στις περιπτώσεις μη εφαρμογής ΑΕΠΟ. Επίσης, συμπληρωματικά αντισταθμιστικά μέτρα ουσιαστικά είναι τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται κατά την εφαρμογή του σχεδίου συμμόρφωσης, το οποίο και τα περιγράφει συγκεκριμένα. Άρα δεν έχει νόημα η ξεχωριστή αναφορά τους στα προηγούμενα άρθρα και μάλιστα με τέτοια γενική περιγραφή. Πρόταση: Διαγραφή της διάταξης  Άρθρο 7 παραγ. 3 Επειδή δημιουργούνται σοβαρότατα προβλήματα στα νομίμως λειτουργούντα λατομεία, προτείνουμε το εξής: Προσθήκη: Αδειοδοτούνται δανειοθάλαμοι μόνο στις περιπτώσεις ανυπαρξίας ενεργού και νόμιμα αδειοδοτημένου λατομείου σε ακτίνα 40 χιλ. από το υπό κατασκευή έργο. Απαγορεύεται η χρήση αποθεσιοθαλάμων. Τα στείρα που παράγονται κατά την κατασκευή έργων υποδομής μεταφέρονται στην πλησιέστερη μονάδα ΑΕΚΚ. Σχόλιο: Τα νομίμως λειτουργούντα και επιβαρυνόμενα με τέλη λατομεία, πλησίον των έργων υποδομής, δεν έχουν καμία δυνατότητα να διοχετεύσουν την παραγωγή τους σε αυτά, λόγω των δανειοθαλάμων, με αποτέλεσμα τον οικονομικό τους μαρασμό. Τα κατασκευαστικά έργα-έργα υποδομής πρέπει να είναι η κύρια πηγή απορρόφησης αδρανών, κάτι που σήμερα με το καθεστώς των δανειοθαλάμων, καταστρατηγείται πλήρως. Εκτός αυτού, η περιβαλλοντική επιβάρυνση με το καθεστώς των δανειοθαλάμων είναι συνολικά μεγαλύτερη για την περιοχή στην οποία γίνονται τα έργα και στην οποία υπάρχει παρακείμενο λατομείο αδρανών. Επίσης, σημαντικό πρόβλημα δημιουργούν οι αποθεσιοθάλαμοι, για απόθεση στείρων των κατασκευαστικών έργων. Στο Αρθρο 7 παραγρ. 2 του ν. 4014/2011, προβλέπεται η χρήση αποθεσιοθαλάμων. Ενώ ο μεταγενέστερος νόμος 4280/2014, δεν τους επιτρέπει. Η σημερινή πρακτική είναι η συνέχιση του καθεστώτος των αποθεσιοθαλάμων, με προφανείς επιπτώσεις στο περιβάλλον.  Άρθρο 9 παράγραφος 1 Μετά τις αλλαγές του νέου σχεδίου νόμου, πρέπει να καταργηθεί επειδή εκλείπει η χρησιμότητά του, μετά τις αλλαγές που επιφέρει το σχέδιο νόμου.  Άρθρο 10 παραγρ. 5 Τροποποίηση: Σε περίπτωση εκτίμησης της αδειοδοτούσας αρχής ότι είναι δυνατόν μια δραστηριότητα να επηρεάσει σημαντικά μια προστατευόμενη περιοχή, παρά το ότι βρίσκεται εκτός αυτής, υποβάλλεται αιτιολογημένη έκθεση στο ΚΕΣΠΑ, προκειμένου να αποφανθεί εάν η δραστηριότητα θα ενταχθεί στο άρθρο 10 του ν. 4014/2011 παρ. 1,2,3,4. Ο 4014 στο άρθρο 10 παραγ. 5 αναφέρει: «5. Για κάθε έργο ή δραστηριότητα, το οποίο βρίσκεται εκτός προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura αλλά όμως είναι δυνατόν να επηρεάζει σημαντικά την εν λόγω περιοχή, καθ` εαυτό ή από κοινού με άλλα έργα ή δραστηριότητες, εφαρμόζεται η διαδικασία του παρόντος άρθρου, μετά από αιτιολογημένη εντολή της αδειοδοτούσας αρχής, προκειμένου να εκτιμηθεί δεόντως ως προς τις επιπτώσεις του στην προστατευόμενη περιοχή». Σχόλιο: Συνήθης πρακτική της αδειοδοτούσας αρχής είναι η μη πλήρης αιτιολόγηση της εντολής εκτίμησης των προβλημάτων που μπορούν να προξενηθούν από έργο που είναι εκτός της περιοχής NATURA. Οι ερμηνείες που μπορούν να δοθούν στο θέμα «είναι δυνατόν να επηρεάζει σημαντικά την εν λόγω (προστατευόμενη) περιοχή», μπορεί εύκολα να οδηγήσουν σε απόρριψη νέων έργων. Προσθήκη Εξαιρούνται των προβλεπόμενων του άρθρου 10, τα υπόγεια έργα τα οποία εκκινούν από επιφάνεια εκτός ορίων Natura και στη συνέχεια συναντούν οριζοντιογραφικά τα όρια αυτά και σε βάθος τουλάχιστον 100 μέτρων από την επιφάνεια, αφού στη ΜΠΕ τους αποδεικνύουν τη μη διαταραχή της επιφάνειας από τα υπόγεια έργα.  Άρθρο 20 παράγραφος 3 α. Στο ά. 20 ν. 4014/2011 είναι αναγκαίο να συμπληρωθούν, με την προσθήκη νέας παραγράφου 3α, ορισμένες ελάχιστες θεσμικές εγγυήσεις υπέρ των ελεγχόμενων φορέων, προκειμένου να διασφαλισθεί η έξωθεν καλή μαρτυρία και αντικειμενικότητα των ελέγχων και να αποτραπούν φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας. Ειδικότερα, θα πρέπει να προβλεφθεί η εναλλαγή των προσώπων των επιθεωρητών, όταν ελέγχεται ένας φορέας περισσότερες της μίας φορές εντός του ιδίου έτους. Επιπροσθέτως, πρέπει να προβλεφθεί ότι για κάθε αυτοψία θα συντάσσεται ξεχωριστή έκθεση ελέγχου, η οποία θα πρέπει να κοινοποιείται στον ελεγχόμενο φορέα εντός τριημέρου από τη διενέργεια της αυτοψίας. Τα Πρωτόκολλα των δειγματοληψιών που διενεργούνται στο πλαίσιο του ελέγχου οφείλουν να φέρουν όλα τα νόμιμα στοιχεία της διοικητικής πράξης (εκδούσα αρχή, ημερομηνία, αριθμός πρωτοκόλλου, υπογραφή Επιθεωρητή Περιβάλλοντος) και να συντάσσονται με βάση τα πρότυπα μεθόδων αντιπροσωπευτικής δειγματοληψίας, τις επιστημονικά παραδεδεγμένες μεθόδους και τα αναγνωρισμένα πρωτόκολλα αναλύσεων. Η αυτονόητη δέσμευση των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος από τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους θα ήταν σκόπιμο, για λόγους έμφασης, να μνημονεύεται και ρητά στον νόμο. Στα κλιμάκια περιβαλλοντικών ελέγχων πρέπει ακόμη να προβλέπεται η συμμετοχή υπαλλήλου ο οποίος εκπροσωπεί την υπηρεσία που είναι αρμόδια για την αδειοδότηση λειτουργίας του έργου/δραστηριότητας, δεδομένου ότι η υπηρεσία αυτή διαθέτει τις κρίσιμες τεχνικές γνώσεις που απαιτούνται για τον έλεγχο ορισμένων έργων και δραστηριοτήτων. Οι εν λόγω υπάλληλοι θα πρέπει στη συνέχεια να συμμετέχουν και στην κρίση ως προς τη διαπίστωση της παράβασης και την επιβολή προστίμου.  Άρθρο 20 παραγ. 11, με νέα ρύθμιση παραγ. 10 βάσει του άρθρου 9 του σχεδίου νόμου Τροποποίηση: «Μετά από κάθε έλεγχο, συντάσσεται έκθεση αυτοψίας από τον Επιθεωρητή ή το κλιμάκιο Επιθεωρητών που ενήργησαν το έλεγχο. Εφόσον διατυπωθεί παράβαση της νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος ή των περιβαλλοντικών όρων που έχουν επιβληθεί, συντάσσεται σχετική έκθεση ελέγχου, η οποία επιδίδεται στον παραβάτη, ο οποίος ταυτόχρονα καλείται σε απολογία. Για την απολογία αυτή, τάσσεται προθεσμία που δεν μπορεί να είναι μικρότερη από πέντε (5) εργάσιμες μέρες από την επίδοση της πρόσκλησης. Ύστερα από υποβολή της απολογίας ή την άπρακτη πάροδο της προθεσμίας που τάχθηκε για την υποβολή της, ο Επιθεωρητής Περιβάλλοντος συντάσσει αιτιολογημένη πράξη βεβαίωσης ή μη, της παράβασης. Η αιτιολογημένη πράξη βεβαίωσης της παράβασης αναρτάται στο ΗΠΜ και δημοσιοποιείται σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας 2003/4/ΕΚ εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία διεξαγωγής της αυτοψίας. Οι αρμόδιες αρχές διασφαλίζουν ότι ο φορέας εκμετάλλευσης του έργου ή της δραστηριότητας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη συμμόρφωση με τις υποδείξεις της έκθεσης ελέγχου εντός εύλογου χρονικού διαστήματος». Αυτό διότι στο άρθρο 20 παραγ. 11 του ν. 4014/2011 αναφέρεται: «Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου Α.4 του άρθρου 9 του ν. 2947/2001 (Α` 228), μετά από κάθε αυτοψία, οι αρμόδιες αρχές ή οι περιβαλλοντικοί ελεγκτές συντάσσουν έκθεση σχετικά με τη συμμόρφωση της εγκατάστασης προς τους περιβαλλοντικούς όρους, καθώς και τα τυχόν προς τούτο αναγκαία μέτρα και ενέργειες. Η έκθεση αυτή αποστέλλεται στον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας εντός δύο μηνών από την πραγματοποίηση της αυτοψίας και η τελική έκθεση ελέγχου αναρτάται στο ΗΠΜ και δημοσιοποιείται σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας 2003/4/ΕΚ εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία διεξαγωγής της αυτοψίας. Οι αρμόδιες αρχές διασφαλίζουν ότι ο φορέας εκμετάλλευσης του έργου ή της δραστηριότητας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη συμμόρφωση με τις υποδείξεις της έκθεσης ελέγχου εντός εύλογου χρονικού διαστήματος» Σχόλιο: Δεν συνάδει η διατύπωση αυτή με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 9 παραγ. Α4 του ν. 2947/2001, όπου αναφέρεται ότι μετά την έκθεση αυτοψίας από τον Επιθεωρητή, καλείται σε απολογία εντός 5 εργάσιμων ημερών ο ελεγχόμενος, στη συνέχεια της οποίας ο Επιθεωρητής συντάσσει αιτιολογημένη πράξη βεβαίωσης ή μη, της παράβασης. Κατά τη γνώμη μας, για να συνδυαστούν ο ν. 4014 με το ν.2947, θα πρέπει να γίνει αλλαγή της παραγράφου 11 του ν.4014, ώστε η ανάρτηση του ΗΠΜ της έκθεσης ελέγχου να πραγματοποιείται μετά την έκθεση απολογίας, που θα υποβάλει ο κατηγορούμενος φορέας και την οριστική απόφαση του Επιθεωρητή.  Άρθρο 21 παραγρ. 5 Προτείνεται η αντικατάσταση του άρθρου 21 παραγρ. 5 ως εξής: «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος τα ακριβή κριτήρια επιμέτρησης των προστίμων που προβλέπονται στην παράγραφο 1, συμπεριλαμβανομένου και λογαρίθμου για τον υπολογισμό τους. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναπροσαρμόζονται τα κατώτατα και ανώτατα όρια των διοικητικών προστίμων που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου, με κριτήρια τη μεταβολή των οικονομικών ή/και περιβαλλοντικών συνθηκών». Σχόλιο Όσον αφορά το ύψος των περιβαλλοντικών προστίμων, είναι επιτακτική ανάγκη να καθορισθούν ακριβή και αντικειμενικά κριτήρια επιμέτρησης, με την έκδοση συναφούς κανονιστικής πράξης.  Άρθρο 21 Προσθήκη Λόγω του έντονου τεχνικού χαρακτήρα των διαφορών που προκαλούνται από την επιβολή περιβαλλοντικών προστίμων, καθώς και της καθυστέρησης στην απονομή της διοικητικής δικαιοσύνης από τα καθ’ ύλην αρμόδια κατά τόπους Διοικητικά Πρωτοδικεία της χώρας, είναι σκόπιμο να προβλεφθεί μια ενδικοφανής διαδικασία επίλυσης των σχετικών διαφορών, ενώπιον ειδικώς κατεστημένου οργάνου στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με σχετική προσθήκη παραγράφου 6 στο άρθρο 21 ν. 4014/2011.