• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΕΡΑΜΙΤΖΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ' | 18 Μαρτίου 2020, 08:40

    Παρ. 1. Αρχικά να επισημάνουμε ότι, οι εκφράσεις «στο πλαίσιο της αγροτικής νομοθεσίας», «όπως» και «κ.λπ.»,προσδίδουν στις συγκεκριμένες διατάξεις ένα ασαφές, «ομιχλώδες»και γενικευμένο πλαίσιο, το οποίο, όπως είναι προφανές, κατά την προσπάθεια εφαρμογής αυτών θα οδηγήσει αναπόφευκτα στη διατύπωση πολλών διαφορετικών ερμηνειών, «παρερμηνειών» και ερωτημάτων, καθώς και στην έκδοση άλλων τόσων εγκυκλίων για την παροχή σχετικών οδηγιών εφαρμογής. Επίσης, στις αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων και στους κτηματολογικούς πίνακες των διανομών και των αναδασμών εμφανίζονται διάφορες κατηγορίες εκτάσεων, όπως κληροτεμάχια, κοινόχρηστες και διαθέσιμες εκτάσεις, εξαιρεθείσες εκτάσεις υπέρ ιδιοκτήτου, εκτάσεις οι οποίες απετέλεσαν αντικείμενο κτηνοτροφικής αποκατάστασης, ανταλλάξιμες εκτάσεις, που διαχωρίστηκαν με αποφάσεις Ε.Α. και Ε.Ο.Δ. Συνεπώς, εφόσον για τη διατύπωση της συγκεκριμένης διάταξης υπήρξαν συγκεκριμένα «ερεθίσματα», θα πρέπει το περιεχόμενο αυτών να διατυπωθεί σαφώς και ρητώς στις εν λόγω διατάξεις, έτσι ώστε να καθίσταται σαφές και αδιαμφισβήτητο στον καθένα, σε ποιες πράξεις και κατηγορίες εκτάσεων αναφέρονται και βάσει ποιων διατάξεων της αγροτικής νομοθεσίας έχουν εκδοθεί οι εν λόγω πράξεις. Επίσης, ο συντάκτης της συγκεκριμένης διάταξης και του τμήματος της αιτιολογικής έκθεσης που την αφορά, θα έπρεπε να είχε προηγούμενα ενημερωθεί για τα εξής: α) Όσον αφορά τις εκτάσεις των διανομών και των αναδασμών, κατά τη σύνταξη των δασικών χαρτών, έγινε χρήση και εφαρμογή των ψηφιακών αρχείων και των συνοδευτικών στοιχείων, που αφορούσαν τις διανομές και τους αναδασμούς, όπως αυτά δόθηκαν από τον αρμόδιο φορέα (ΟΠΕΚΕΠΕ) στην Ελληνικό Κτηματολόγιο Α.Ε. και από αυτήν στους αναδόχους (στις περιπτώσεις σύνταξης των χαρτών από ιδιώτες) και στις αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες. Συνεπώς, θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι, τουλάχιστον από την πλευρά των Δασικών Υπηρεσιών δεν υπήρξε «παράλειψη» να περιλάβουν στο δασικό χάρτη πράξεις της διοίκησης, που εκδόθηκαν με τις διατάξεις της αγροτικής/εποικιστικής νομοθεσίας, διότι κατά τη σύνταξη των δασικών χαρτών λήφθηκαν υπόψη τα σχετικά ψηφιακά αρχεία και στοιχεία, που δόθηκαν σε αυτές από τους αρμόδιους φορείς. β) Με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 4061/2012, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής: Οι διατάξεις του παρόντος νόμου δεν εφαρμόζονται σε ανταλλάξιμες εκτάσεις, δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις, προστατευόμενες περιοχές των άρθρων 18 και 19 του Ν. 1650/1986 (Α΄ 160), χώρους και ζώνες μνημείων που προστατεύονται από την αρχαιολογική υπηρεσία, αιγιαλό και παραλίες, όπως ορίζονται από τις διατάξεις του Ν. 2971/2001 (Α΄ 285), καθώς και σε άλλες προστατευόμενες, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, περιοχές. Επίσης, με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 36 του ν. 4061/2012, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής: Δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας διαθέσιμα ή κοινόχρηστα ακίνητα δασικού χαρακτήρα που διατέθηκαν ως κληροτεμάχια και εκχερσώθηκαν για το λόγο αυτόν πριν την ισχύ του παρόντος νόμου, καθώς και εκτάσεις δασικού και χορτολιβαδικού χαρακτήρα της περίπτωσης α΄της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως ισχύει, που περιελήφθησαν στον κτηματολογικό πίνακα κυρωμένου αναδασμού του άρθρου 15 του ν. 647/ 1977 (Α΄ 242) και έχουν αποδοθεί σε δικαιούχους. Διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας για την προστασία τους ανακαλούνται. Με βάση λοιπόν τις ισχύουσες διατάξεις του ν.998/79 και του ν.4061/2012, για όσες από τις κοινόχρηστες και διαθέσιμες εκτάσεις των διανομών και των αναδασμών, κατά τη σύνταξη των δασικών χαρτών προέκυψε ότι, είτε εκχερσώθηκε η προϋπάρχουσα σε αυτές δασική βλάστηση και καλλιεργήθηκαν χωρίς την ύπαρξη σχετικής διοικητικής πράξης, είτε καλύπτονταν διαχρονικά από δασική βλάστηση, οι εκτάσεις αυτές εντάχθηκαν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Ενώ, τα διαθέσιμα ή κοινόχρηστα ακίνητα δασικού χαρακτήρα, που διατέθηκαν ως κληροτεμάχια και εκχερσώθηκαν για το λόγο αυτόν πριν την ισχύ του ν.4280/2014, καθώς και οι εκτάσεις δασικού και χορτολιβαδικού χαρακτήρα της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως ισχύει, που περιελήφθησαν στον κτηματολογικό πίνακα κυρωμένου αναδασμού του άρθρου 15 του ν. 647/ 1977 (Α΄ 242) και έχουν αποδοθεί σε δικαιούχους, δεν εντάχθηκαν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. γ) Επίσης, έχει ήδη εκδοθεί μια σειρά από εγκύκλιες διαταγές, όπως οι υπ’ αριθμ. 217166 /2763/23-06-2011, 169536/1516/19-04-2012, 171460/2421/19-06-2012, 171979/2323/21-06-2012 και 179179/4841Π.Ε./21-01-2013 του ΥΠΕΚΑ και η υπ΄ αριθμ. 1204/51539/02-05-2012 του ΥΠΑΑΤ, οι οποίες σε συνδυασμό με την ισχύουσα νομοθεσία, αποτέλεσαν τη νομική βάση, κατά τη σύνταξη των δασικών χαρτών, για τον ορθό χειρισμό συγκεκριμένων ζητημάτων, όπως αυτά που αναφέρονται στις προτεινόμενες διατάξεις, Συνεπώς, από το σύνολο των προαναφερόμενων προκύπτει ότι, πριν την κατάθεση της συγκεκριμένης διάταξης απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση όσον αφορά την ύπαρξη ήδη ισχυόντων διατάξεων νόμων, που είτε ρυθμίζουν διαφορετικά, είτε επιλύουν τα συγκεκριμένα ζητήματα και φυσικά η παράθεση μιας πληρέστερης αιτιολόγησης στη σχετική έκθεση. Παρ. 7 1. Οι προτεινόμενες διατάξεις της παρ. 7 προστίθενται στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. 3889/2010, όπως ισχύει, οι ρυθμίσεις της οποίας τοποθετούνται χρονικά στο στάδιο που ακολουθεί την κύρωση του δασικού χάρτη και όχι στο προγενέστερο αυτής στάδιο, που αφορά την ολοκλήρωση από την αρμόδια ΕΠΕΑ της διαδικασίας εξέτασης των αντιρρήσεων και της έκδοσης και της διαδικτυακής ανάρτησης των σχετικών αποφάσεων αυτής. 2. Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 19 του ν.3889/2010, όπως ισχύει, μετά το στάδιο της έκδοσης και της διαδικτυακής ανάρτησης των αποφάσεων των ΕΠΕΑ, ακολουθεί η συμπλήρωση και διόρθωση του δασικού χάρτη και στη συνέχεια η θεώρηση και η κύρωση αυτού με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, επί της οποίας επιτρέπεται η άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. 3. Στη σχετική αιτιολογική έκθεση για τις συγκεκριμένες διατάξεις υπάρχει η εξής αναφορά: «Οι συγκεκριμένες διατάξεις επιτρέπουν τη μεταβίβαση ακινήτων, όταν έχει εκδοθεί απόφαση της Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων που τα κρίνει ως μη δασικά, αλλά δεν έχει προχωρήσει εντός (2) μηνών η αντίστοιχη συμπληρωματική κύρωση του δασικού χάρτη, με σχετική βεβαίωση για την έκδοση της απόφασης της ΕΠΕΑ και με ρητή μνεία για τον κίνδυνο ακύρωσης του κυρωθέντος δασικού χάρτη μετά από άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως». Από τα προαναφερόμενα καθίσταται σαφές ότι, οι αποφάσεις της ΕΠΕΑ, με τις οποίες γίνονται δεκτές αντιρρήσεις των ενδιαφερομένων,στο συγκεκριμένο χρονικό στάδιο της έκδοσης και της διαδικτυακής ανάρτησης αυτών δεν έχουν οριστικό και αμετάκλητο χαρακτήρα, εφόσον κατά της απόφασης κύρωσης του χάρτη, που θα εκδοθεί σε μεταγενέστερο στάδιο,επιτρέπεται η άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τη σχετική αναφορά της αιτιολογικής έκθεσης. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι, η εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης και η χρήση των αποφάσεων ΕΠΕΑ κατά τη σύνταξη συμβολαίων,στο συγκεκριμένο χρονικό στάδιο της έκδοσης και της διαδικτυακής ανάρτησης αυτών, ενδεχομένως να προσδώσει σε αυτά κωλύματα εγκυρότητας και να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα μεταξύ των συμβαλλόμενων πολιτών και ότι, σε περίπτωση που τελικά η συγκεκριμένη διάταξη κατατεθεί θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί εδάφιο, που θα υποχρεώνει, είτε το συμβολαιογράφο, είτε το συντάκτη του τοπογραφικού διαγράμματος, να κάνει αντίστοιχα εντός του συμβολαίου ή επί του τοπογραφικού ρητή μνεία για τον κίνδυνο ακύρωσης του κυρωθέντος δασικού χάρτη, μετά από άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως.