• Σχόλιο του χρήστη 'POLYECO S.A.' | 15 Ιουλίου 2020, 11:41

    Αγαπητοί Κύριοι, Σχετικά με το Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ), είμαστε σε θέση να σας κοινοποιήσουμε τις κάτωθι παρατηρήσεις και προτάσεις μας. 1. Στο σχέδιο δεν συμπεριλαμβάνονται οι εκπομπές από τη ναυτιλία. Τίθεται το ερώτημα γιατί γίνεται αυτό όταν την ίδια στιγμή η Ε.Ε. θέτει σαν στόχο ως το 2025 να έχει τεθεί σε εφαρμογή το cold ironing των πλοίων στα λιμάνια, καταδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι υπάρχει θέμα με τις αέριες εκπομπές των πλοίων τουλάχιστον σε ότι αφορά τα λιμάνια προσέγγισης και το εγγυς περιβάλλον σε αυτά. Ειδικότερα για το λιμάνι του Πειραιά ( το οποίο είναι και μέσα στα μεγαλύτερα της Ευρώπης ) : o Δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία για τις εκπομπές αέριων ρύπων από τα πλοία στο λιμάνι του Πειραιά. Δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία για τη συμμετοχή των cruiser σε αυτή τη ρύπανση. o Δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία ούτε εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις την αύξηση του ελλιμενισμού νέων μεγάλων cruiser. o Τα μοναδικά υπάρχοντα στοιχεία που έχουν δημοσιευθεί από τη ΜΚΟ NABU αναφέρουν τον Πειραιά στη μέση περίπου της κλίμακας 11 μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών και της Βόρειας Θάλασσας με 360.000 μικροσωματίδια/cm3 το 2014. Στις μετρήσεις NABU φαίνεται ότι η ρύπανση στη Μασσαλία, Βαρκελώνη, Βαλλέττα, Λισσαβώνα και Βόρεια Θάλασσα είναι υψηλότερες από του Πειραιά φθάνοντας έως 500.000 μικροσωματίδια. Σύμφωνα με τον ίδιο οργανισμό μετρήσεις του 2015 για τον Πειραιά, έδειξαν μεγέθη άνω των 100.000 σωματιδίων χωρίς να προσδιορίζεται με ακρίβεια. Όμως επάνω από αυτό το όριο βρίσκονται όλα τα πιο πάνω λιμάνια. Με αυτά τα δεδομένα φαίνεται ότι ο Πειραιάς έχει ρύπανση μεσαίου μεγέθους αλλά δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για τα μεγέθη που αναλογούν στην κρουαζιέρα.( NABU https://en.nabu.de/issues/traffic/air-testing.html, ΕΜΠ http://www.arch.ntua.gr/sites/default/files/resource/5215_ektheseis-ergastirioy-astikoy-perivallontos/olp_cruise_terminal_data_ntua_jan_2019.pdf) o Για το έτος 2017 σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Αθηνών για κρουαζιερόπλοια μόνο που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο, στο Αιγαίο συγκεκριμένα, οι εκπομπές ΝΟx ήταν 10kt. Με μεγάλη ασφάλεια μπορεί κάποιος να εκτιμήσει ότι αν συνυπολογιζόντουσαν οι εκπομπές της συνολικής ναυτιλιακής δράσης στο Αιγαίο, το σύνολο θα προσέγγιζε το ποσοστό που ισχύει παγκόσμια ότι δλδ το 15% των παγκόσμιων εκπομπών ΝΟx προέρχονται από την ναυτιλία και το οποίο δεν έχετε προσμετρήσει στις συνολικές εκπομπές σε εθνικό επίπεδο. 2. Στην Ελλάδα βάσει των δεδομένων του 2017 από το EPRTR για τις 36 καταγραφές, το 80% των αέριων εκπομπών ΝΟx εκπέμπεται από τα 22 εργοστάσια της ΔΕΗ για τα οποία δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ καμία σχετική δευτερογενής αντιρρυπαντική τεχνολογία και σε περιπτώσεις που υπάρχουν εγκατεστημένα συστήματα διαχείρισης αέριων ρύπων (όπως πχ στη Ρόδο) δεν λειτουργούν βάσει της παραγράφου της Ευρωπαικής Νομοθεσίας για «απομακρυσμένες μονάδες νήσων» , χωρίς όμως να έχει γίνει κάποια μελέτη ώστε να αποδεικνύεται πως η εφαρμογή αυτών των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμη για την μονάδα, όπως ορίζει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για τις Μεγάλου Μεγέθους Μονάδες Καύσης (LCP). 3. Δεν υπάρχει καμία καταγραφή των μεσαίων μονάδων καύσης (σύμφωνα με την (άρθρο 5 της ΚΥΑ οικ 6164/2018 -ΦΕΚ 1107Β), παρά μόνο για τις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Για τις υπόλοιπες 11 και ειδικότερα για την Αττική η οποία είναι και η περισσότερο βιομηχανοποιημένη δεν υπάρχει κανένα στοιχείο. Τέλος, αντιλαμβανόμαστε πως εφόσον εδώ και 2 χρόνια δεν έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων δεν θα έχει συνταχθεί και συγκεκριμένο σχέδιο αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που εκπέμπεται από αυτές. 4. Σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (https://www.eea.europa.eu/themes/air/country-fact-sheets/2019-country-fact-sheets/greece) , οι πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα, οι οποίοι προέρχονται από τα οξείδια του αζώτου και τα μικροσωματίδια είναι πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 5. Απ όσο γνωρίζουμε , δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποια μελέτη σε επιβεβαρυμμένες βιομηχανικά περιοχές , όπως πχ το Θριάσιο ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εκτίμηση έκθεσης του πληθυσμού σε επιβλαβείς /τοξικούς αέριους ρύπους. 6. Σύμφωνα με αναφορά της Ε.Ε ( https://ec.europa.eu/environment/air/pdf/reduction_napcp/1_EN_annexe_autre_acte_part1_v5.pdf) , η Ελλάδα δεν έχει καταθέσει εκτίμηση κινδύνου για το πόσο τα μέτρα που προτίθεται να λάβει για την μείωση των αέριων εκπομπών θα είναι αποτελεσματικά. Βάσει των παραπάνω θα θέλαμε να σας παρακαλέσουμε να λάβετε υπ όψιν σας τις παρακάτω προτάσεις μας : • Εκπόνηση μελετών ώστε να προσδιοριστούν οι αέριες εκπομπές από την ναυτιλία ( ακτοπλοΐα και υπερπόντια ναυτιλία) . Σχεδιασμός αποτελεσματικών μέτρων για την μείωση των ρυπαντών κατά την διάρκεια παραμονής τους στα Ελληνικά λιμάνια εφαρμόζοντας πρακτικές όπως το cold ironing ή / και εξαναγκάζοντας τα πλοία να λειτουργούν τα συστήματα αποθείωσης και απονίτρωσης που διαθέτουν. Οι προαναφερθείσες πρακτικές χρησιμοποιούνται κατά κόρον στην Ευρώπη , στην Αμερική και στην Ασία. • Εφαρμογή των απαραίτητων τεχνολογιών αντιρύπανσης στα εργοστάσια της ΔΕΗ τα οποία χρησιμοποιούν λιγνίτη ή ντίζελ. • Άμεση καταγραφή των μεσαίων μονάδων καύσης πανελλαδικά και θέσπιση μέτρων σχετικά με τις αέριες εκπομπές αυτών. • Διεξαγωγή καμπάνιας μετρήσεων σε βεβαρημένες περιοχές της Ελλάδας ώστε να προσδιοριστεί η έκθεση του πληθυσμού σε αέριους ρύπους. Σε περίπτωση που αποδειχθεί αυξημένο φορτίο ρυπαντών θα πρέπει να θεσπιστούν νέα όρια εκπομπών για τις βιομηχανικές δραστηριότητες στις συγκεκριμένες περιοχές. • Δημιουργία Τεχνικής επιτροπής με συμμετοχή του Δημόσιου και του Ιδιωτικού τομέα όπως και ερευνητικών φορέων όπως γίνεται σε άλλα Κράτη σε Ευρωπαϊκό αλλά και Παγκόσμιο επίπεδο. Ο σκοπός της συγκεκριμένης επιτροπής θα είναι η εύρεση των βέλτιστων τεχνοοικονομικών λύσεων στον εκάστοτε τομέα δραστηριότητας. Με εκτίμηση,