• Σχόλιο του χρήστη 'Ξενοφών Γ. Κόζαρης, Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.' | 6 Αυγούστου 2020, 19:35

    5. ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΕΚΣΚΑΦΩΝ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΩΝ(ΑΕΚΚ) Να προβλεφθεί νομοθετική ρύθμιση για έργα εκσκαφών και κατεδάφισης πάνω από ένα όριο παραγόμενων ΑΕΚΚ (λ.χ. 30.000 tn), όπως προβλέπεται ήδη από το 2017, σε αρκετές αποφάσεις έγκρισης ή τροποποίησης περιβαλλοντικών όρων έργων μεσαίας κλίμακας ( όπως αεροδρόμια όπου προβλέπεται η κατασκευή νέου αεροσταθμού και η κατεδάφιση του παλαιού ) . Η διαχείριση των ΑΕΚΚ από τις ως άνω εργασίες να συντελεί στην πληρέστερη ανακύκλωσή τους συμβάλλοντας στην ορθολογική χρήση φυσικών πόρων, ενώ παράλληλα περιορίζονται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις μεταφοράς αποβλήτων και πρώτων υλών κατασκευής . Συγκεκριμένα προβλέπεται : " .....Για τις ανάγκες του έργου σε σκυρόδεμα και για τη διαχείριση των αποβλήτων από εκσκαφές, κατεδαφίσεις και κατασκευές εφαρμόζονται τα εξής: " 5.1. Οι ανάγκες του έργου σε σκυρόδεμα, θα πρέπει να καλυφθούν είτε από νομίμως λειτουργούσες υφιστάμενες μονάδες είτε από προσωρινή μονάδα παραγωγή σκυροδέματος που είναι δυνατόν να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει μετά από υποβολή, αξιολόγηση και έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4014/2011. Στη μελέτη αυτή θα εξειδικεύεται ο τρόπος συμμόρφωσης με τους ακόλουθους όρους: 5.1.1. Η μονάδα παραγωγής σκυροδέματος εγκαθίσταται και λειτουργεί μόνο για το χρόνο που είναι απολύτως απαραίτητη, ενώ απεγκαθίσταται και απομακρύνεται αμέσως μετά, με ευθύνη της επίβλεψης. 5.1.2. Το σκυρόδεμα θα παράγεται σε κλειστό σύστημα, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι εκπομπές σκόνης ή οι εκροές υγρών αποβλήτων. 5.1.3. Οι μεταφορές και ζυγίσεις αδρανών και τσιμέντου θα γίνεται με κλειστές μεταφορικές ταινίες ή κοχλίες που θα αποκονιώνονται μέσω φίλτρων. 5.1.4. Τα σιλό αποθήκευσης τσιμέντου θα πρέπει να έχουν φίλτρα αποκονίωσης και οι βαλβίδες εκτόνωσης θα εξαερώνονται σε φίλτρα. 5.1.5. Η εκπομπή σκόνης και η κατάληψη χώρου κατά την προσωρινή αποθήκευση των αδρανών παραγωγής σκυροδέματος θα ελαχιστοποιηθεί, με τη χρήση κατάλληλων σιλό. 5.1.6. Το νερό από την παραγωγή σκυροδέματος και από την πλύση των οχημάτων διακίνησής του ανακυκλώνεται στο μέγιστο εφικτό βαθμό. 5.2. Με στόχο την ορθολογική χρήση φυσικών πόρων κατά τις εργασίες κατασκευής, θα πρέπει να μεγιστοποιηθεί η αξιοποίηση όσων από τα υλικά που θα προκύψουν από καθαιρέσεις υφιστάμενων εγκαταστάσεων είναι δυνατόν να επαναχρησιμοποιηθούν. Για το σκοπό αυτό, επιτρέπεται η εγκατάσταση εντός αερολιμένα της μονάδα διαχείρισης ΑΕΚΚ (προσωρινή απόθεση, θραύση, διαλογή κ.ά.), που περιγράφεται στο τεχνικό υπόμνημα ......υπό τους ακόλουθους όρους: 5.2.1. Η μονάδα θα διαχειρίζεται αποκλειστικά τα ΑΕΚΚ που προέρχονται από εργασίες εντός αερολιμένα και θα λειτουργεί μόνο για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν οι εργασίες αυτές, ενώ τα παραγόμενα προϊόντα δομικών κατασκευών θα επαναχρησιμοποιούνται στο έργο. 5.2.2. Κατά τη λειτουργία της μονάδας θα εφαρμόζονται οι διατάξεις της κ.υ.α. 36259/1757/Ε103/2010 (Β΄ 1312) ιδίως αναφορικά με τα είδη και τους κωδικούς ΕΚΑ των εισερχόμενων αποβλήτων (περιλαμβανόμενου του αποκλεισμού όσων αποβλήτων περιέχουν επικίνδυνες ουσίες), τους χρόνους παραμονής, τα είδη και ο τρόπος διάθεσης του συνόλου των τελικών υλικών, καθώς και οι υποχρεώσεις υποβολής στοιχείων και εκθέσεων κατά τις απαιτήσεις της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας" Πηγή : Τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του αερολιμένα Κεφαλονιάς, 2017. Σε περιπτώσεις κατεδάφισης χαλύβδινων κατασκευών πάνω από ένα όριο παραγόμενου δομικού χάλυβα (λ.χ. 1.000 tn) να προβλέπεται νομοθετική ρύθμιση για την ανάκτηση του δομικού χάλυβα μέσω της αποδόμησης (deconstruction) των δομικών κατασκευών. Με το δεδομένο ότι, παγκοσμίως, μόλις το 10% του δομικού χάλυβα που προκύπτει από την κατεδάφιση αξιοποιείται σε κάποια μορφή επαναχρησιμοποίησης, πρέπει να ληφθούν και να τεθούν φιλόδοξοι στόχοι με αντίστοιχα μέτρα για επαναχρησιμοποίηση του δομικού χάλυβα (λ.χ. 2025 25%, 2030 50%). Η όλη εργασία συμβάλλει στην απασχόληση: 6-10 εργατοώρες αποδόμησης/τόνο και 8 εργατοώρες επανακατασκευής/τόνο. Από υλοποιημένο έργο στην Αττική προέκυψαν τα εξής: "... ο πρώτος ιδιοκτήτης ..... διπλασίασε τη τιμή πώλησης των μεταλλικών στοιχείων ενώ ο ιδιοκτήτης του βιομηχανικού κτιρίου μείωσε το κόστος κατασκευής του κατά 30%. " Αν αναπτυχθεί η σχετική αγορά ενα μερος του δομικού χάλυβα θα επαναχρησιμοποιείται ενώ το υπόλοιπο θα αποσυναρμολογείται και θα αποθηκεύεται για εμπορία.