• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ' | 19 Αυγούστου 2020, 11:31

    Στο άρθρο 71 [Επανεπιβολή απαλλοτρίωσης] δεν γίνεται καμία μνεία/πρόβλεψη για την υποχρέωση των τρίτων παρόδιων ιδιοκτητών στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923 (παλαιό σχέδιο). Υπενθυμίζεται ότι στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις για την εφαρμογή του σχεδίου πόλης οι υπόχρεοι αποζημίωσης των ζημιούμενων (ρυμοτομούμενων) ιδιοκτησιών ορίζονται από τον ίδιο το Νόμο. Στο άρθρο 290 του Κεφαλαίου Β΄ του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (Φ.Ε.Κ.580/τ.Δ΄/27-7-1999) κωδικοποιούνται οι νομοθετικές διατάξεις που αφορούν τους «Υπόχρεους αποζημίωσης» κατά τις «Απαλλοτριώσεις ακινήτων για πολεοδομικούς σκοπούς» και αναφέρεται ότι «Για τα κτίρια, φυτείες, φρέατα και γενικά για τις υπόλοιπες ακίνητες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στο απαλλοτριωτέο οικόπεδο υπόχρεος είναι ο δήμος ή η κοινότητα. Για το ίδιο το απαλλοτριωτέο οικόπεδο συνυπόχρεοι γίνονται ο δήμος ή η κοινότητα και οι ωφελούμενοι παρόδιοι ιδιοκτήτες. Ως ωφελούμενοι παρόδιοι θεωρούνται οι ιδιοκτήτες των ακινήτων των οποίων τα οικόπεδα έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν με προσκυρώσεις ή τακτοποιήσεις πρόσωπο στον κοινόχρηστο χώρο, στον οποίο περιλαμβάνεται το απαλλοτριωτέο ακίνητο». Στο σημείο αυτό και στο πλαίσιο των ως άνω διατάξεων παραπέμπουμε και στην με αριθμό 4/77 Απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου σύμφωνα με την οποία ως ωφελούμενος παρόδιος ιδιοκτήτης, και για το λόγο αυτό υπόχρεος καταβολής αποζημίωσης, θεωρείται ο ιδιοκτήτης αρτίου οικοπέδου που έχει ή μπορεί να αποκτήσει με προσκύρωση ή τακτοποίηση πρόσωπο στον κοινόχρηστο χώρο. Από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 6, παρ.1 του Ν. 5269/1931, της παρ. 3 του ιδίου άρθρου, όπως αυτή συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 του Α.Ν.625/1968 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του Ν.653/1977 και του άρθρου 31 του Ν.Δ. της 17-7-1923 "περί σχεδίου πόλεων και κωμών", προκύπτει ότι επί απαλλοτριώσεως για την εφαρμογή του σχεδίου πόλεως για τη δημιουργία κοινοχρήστων οδών, ο οικείος Δήμος είναι υπόχρεος για την καταβολή αποζημίωσης για το πλάτος πέραν των 30 μέτρων, μόνο δε στην προβλεπόμενη ειδική περίπτωση του άρθρου 2 του Ν.625/68 όπως τροποποιήθηκε με το αρ.11 του Ν.3212/03, όταν η επιβάρυνση των ιδιοκτητών υπερβαίνει το 1/2 του εμβαδού του βαρυνομένου οικοπέδου, ο Δήμος υποχρεούται σε καταβολή αποζημίωσης για το εμπίπτον εντός της τριανταμέτρου λωρίδας τμήμα ρυμοτομούμενης έκτασης. Σε κάθε άλλη περίπτωση η υποχρέωση βαρύνει τους παρόδιους ιδιοκτήτες, θεωρουμένων ως τοιούτων των ιδιοκτητών ακινήτων, των οποίων τα οικόπεδα έχουν ή δύνανται να αποκτήσουν δια προσκυρώσεων ή τακτοποιήσεων πρόσωπο επί του απαλλοτριωτέου οικοπέδου. Προς αποφυγή αντιθέτων ισχυρισμών και περαιτέρω δικαστικής εμπλοκής, θα πρέπει να υπάρξει όμοια πρόβλεψη όπως αυτή της καταργούμενης παρ.11 του άρθρου 32 Ν.4067/2012 ότι ο οικείος Δήμος στις περιπτώσεις επανεπιβολών προκαταβάλλει για λογαριασμό και εις βάρος των υπόχρεων παρόδιων ιδιοκτητών τις δαπάνες που τους βαρύνουν για την απαλλοτρίωση. Ακολούθως, βεβαιώνει και εισπράττει κατά την παρ.11 του άρθρου 26 του Ν.1828/1989, όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει με την παρ.1 του άρθρου 67 του Ν.4483/2017, τα ποσά που κατέβαλε για λογαριασμό τους. Η παρ.2 αντίκειται στο άρθρο 17 Ν.2882/2001 δεδομένου ότι η απόφαση του Περιφερειάρχη της παρ.1, ακόμα και εάν αναγράφει το εμβαδόν, δεν υποκαθιστά την πράξη αναλογισμού/πράξη εφαρμογής καθώς η έλλειψη αυτών καθιστά απαράδεκτη την αίτηση για τον προσωρινό ή οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης σύμφωνα με το άρθρο 17 Ν.2882/2001. Επίσης, η ίδια αυτή απόφαση δεν συνιστά απόφαση κήρυξης της απαλλοτρίωσης κοινωφελούς χώρου, ώστε παραδεκτά να υποβληθεί αίτηση για τον προσωρινό ή οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσής του.