Άρθρο 71 – Επανεπιβολή απαλλοτρίωσης

1. Η πρόταση της παρ. 3 του άρθρου 70 διαβιβάζεται στον αρμόδιο Περιφερειάρχη. Εάν δι’ αυτής προτείνεται η ολική ή μερική επανεπιβολή της απαλλοτρίωσης, ο Περιφερειάρχης λαμβάνει τη σχετική απόφαση εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Η απόφαση περιλαμβάνει το εμβαδόν του ρυμοτομένου τμήματος της ιδιοκτησίας, προκειμένου να καθορισθεί η αποζημίωση και δημοσιεύεται, χωρίς άλλες διατυπώσεις, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μετά από την έκδοση της απόφασης επανεπιβολής της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ο οικείος Δήμος είτε παρακαταθέτει, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών, την προσήκουσα αποζημίωση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπέρ δικαιούχου σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2882/2001 (Α’ 17), είτε εκδίδει χρηματικό ένταλμα πληρωμής της προσήκουσας αποζημίωσης στον ιδιοκτήτη. Παράβαση οποιασδήποτε από τις παραπάνω προθεσμίες έχει ως συνέπεια την αυτοδίκαιη οριστική άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης.
2. Ο δικαιούχος της αποζημίωσης, ακόμη και εάν εισπράξει την προσήκουσα αποζημίωση, δικαιούται, εντός έξι (6) μηνών από την παρακατάθεσή της ή την έκδοση του χρηματικού εντάλματος πληρωμής, να ασκήσει ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων αίτηση για τον προσδιορισμό προσωρινής ή οριστικής τιμής μονάδας απαλλοτρίωσης, στρεφόμενος κατά του οικείου Δήμου σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Αναγκατσικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων. Μετά από την παρέλευση της προθεσμίας αυτής συνάγεται αποδοχή της προσήκουσας αποζημίωσης από τον ιδιοκτήτη και η ρυμοτομική απαλλοτρίωση θεωρείται συντελεσθείσα. Το ίδιο δικαίωμα διατηρεί και ο οικείος δήμος.
3. Δεύτερη επανεπιβολή ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης επί του αυτού ακινήτου, ολική ή μερική, δεν επιτρέπεται.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:00 | ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Δ/ΝΣΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

    Άρθρο 71 – Επανεπιβολή απαλλοτρίωσης
    Άρθρο 71 παρ. 1
    • «… ο Περιφερειάρχης λαμβάνει τη σχετική απόφαση εντός 3 μηνών από την ημερομηνία της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου.». Επειδή πρακτικά απαιτείται ορισμένο χρονικό διάστημα για τη διαβίβαση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου στην Περιφέρεια, σκόπιμο θα ήταν το συγκεκριμένο 3μηνο να αρχίζει από τη γνωστοποίηση της απόφασης στην Περιφέρεια και όχι από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Διότι, στην περίπτωση που θα επιτρέπεται η υποβολή ενστάσεων και θα απαιτείται δημοσίευση των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με το άρθρο 154 ΚΒΠΝ και τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, η προθεσμία των 3 μηνών για τη λήψη της απόφασης του Περιφερειάρχη ενδέχεται να εξαντλείται σε αυτές τις διαδικασίες.
    • Στην παράγραφο 1 εδ. δ΄ αναφέρεται ότι: “Παράβαση οποιασδήποτε από τις παραπάνω προθεσμίες έχει ως συνέπεια την αυτοδίκαιη οριστική άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης.” Αν δεν λάβει απόφαση εμπρόθεσμα ο Περιφερειάρχης, με ποια διοικητική πράξη θα διαπιστωθεί η οριστική άρση της απαλλοτρίωσης; Ποια είναι η έννοια της φράσης “οριστική άρση”;
    • Στην παράγραφο 1 εδ. β΄: “Η απόφαση περιλαμβάνει το εμβαδόν του ρυμοτομούμενου τμήματος της ιδιοκτησίας προκειμένου να καθορισθεί η αποζημίωση και δημοσιεύεται, χωρίς άλλες διατυπώσεις, στην εφημερίδα της κυβερνήσεως. Ποια είναι η έννοια του όρου “χωρίς άλλες διατυπώσεις”;
    • Στη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 71 απαιτείται τοπογραφικό διάγραμμα;

    Άρθρο 71 παρ. 2
    • Στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923, ο δικαιούχος της αποζημίωσης, μπορεί να ασκήσει αίτηση για τον προσδιορισμό τιμής μονάδας, χωρίς να υπάρχει πράξη αναλογισμού, σύμφωνα με το άρθρο 17 Ν.2882/2001;
    • Στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923, ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί σε περίπτωση επανεπιβολής σε κοινωφελή χώρο, δεδομένου ότι για την αποζημίωση του κοινωφελούς χώρου απαιτείται ιδιαίτερη πράξη κήρυξης της απαλλοτρίωσης;
    • Στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923, σε περίπτωση επανεπιβολής απαλλοτρίωσης (μερικής ή ολικής) αφού ο Δήμος καταβάλει την αποζημίωση και αποκτήσει την κυριότητα του ρυμοτομούμενου ακινήτου, στη συνέχεια τη διεκδικεί από τους παρόδιους ιδιοκτήτες συντάσσοντας πράξη αναλογισμού ή καταργείται η ωφέλεια λόγω παροδιότητας; (ν. 5269/31, Β.Δ. 7/13-5-36, Ν.Δ. 80/41, Ν.Δ. 1411/42, Ν. 625/68, Ν. 653/77).
    • Σε περίπτωση επανεπιβολής της ρυμοτομίας, πώς καθορίζεται η τιμή της αποζημίωσης των επικειμένων (π.χ. περιφράξεις, φυτείες, ακίνητες εγκαταστάσεις), για τα οποία υπόχρεος είναι ο Δήμος και δεν υπάρχει αντικειμενικός προσδιορισμός ;
    • Επέρχεται άρση της απαλλοτρίωσης σε ρυμοτομούμενο τμήμα ιδιοκτησίας σε περίπτωση που αυτό αποτελεί αυταποζημίωση;
    • Στο άρθρο 72 παρ. 4 αναφέρεται ότι η εισφορά σε γη υπολογίζεται με τις διατάξεις της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν. 2508/1997. Στη συγκεκριμένη διάταξη αναφέρεται ότι εάν επιβληθεί κοινόχρηστος χώρος μεγαλύτερος της εισφοράς (άρα μερική επανεπιβολή) τότε συντάσσεται πράξη αναλογισμού για το επιπλέον τμήμα. Αυτό εξακολουθεί να ισχύει; Σε καταφατική περίπτωση θα έχουμε περιπτώσεις μερικής επανεπιβολής που θα συντάσσεται πράξη αναλογισμού, άρα θα οφείλουν οι παρόδιοι και περιπτώσεις ολικής επανεπιβολής χωρίς την ανάγκη σύνταξης πράξης αναλογισμού αφού θα οφείλει ο Δήμος.
    Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να προηγείται η σύνταξη πράξης αναλογισμού πριν την καταβολή της προσήκουσας αποζημίωσης, δεδομένου ότι αυτή θα πρέπει να γίνει εντός 2 μηνών από την έκδοση της απόφασης του Περιφερειάρχη;
    • Στο άρθρο 71 παρ. 1 αναφέρεται ότι εντός 3 μηνών από την σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Περιφερειάρχης λαμβάνει απόφαση η οποία δημοσιεύεται στο ΦΕΚ, χωρίς άλλες διατυπώσεις. Ωστόσο, σύμφωνα με το άρθρο 31 παρ. 1 του
    ν. 4067/2102 η περίπτωση σημειακής τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου που εντοπίζεται εντός αρχαιολογικού χώρου εγκρίνεται με Προεδρικό Διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Ως εκ τούτου, καταργείται η διάταξη του άρθρου 31 παρ. 1 του ν. 4067/2012 (επανεπιβολή απαλλοτρίωσης εντός αρχαιολογικού χώρου); Στην υποθετική περίπτωση που διατηρείται το άρθρο 31 παρ. 1 του ν. 4067/2012 πως θα τηρηθεί το 3μηνο που αναφέρεται στην παράγραφο του άρθρου 71 παρ. 1;
    • Ποια είναι η προθεσμία λήψης απόφασης και ποια ακριβώς διαδικασία θα ακολουθηθεί προκειμένου να διαπιστωθεί η αυτοδίκαιη οριστική άρση της απαλλοτρίωσης, αν δεν λάβει εμπρόθεσμα απόφαση ο Περιφερειάρχης;
    • Θα ισχύει ο εξώδικος συμβιβασμός σε κάποιες περιπτώσεις; Επιπλέον, θα μπορεί να γίνει ανταλλαγή της ρυμοτομούμενης ιδιοκτησίας, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 2882/2001; Θεωρούμε επιβεβλημένη τη ρητή αναφορά του νόμου στο θέμα του εξώδικου συμβιβασμού και της ανταλλαγής.

  • 28 Αυγούστου 2020, 12:02 | ΕΥΘΥΜΙΑ ΠΕΤΡΙΔΟΥ

    Υπενθυμίζω στο σχολιαστή Παναγιώτη Πλέσσα ότι με το άρθρο 75 του υπό διαβούλευση νόμου, επί του οποίου καταχωρήσατε σχόλιό σας, καταργούνται τα άρθρα 32 και 33 του Ν.4067/2012.

  • 24 Αυγούστου 2020, 20:45 | Παναγιωτης Πλεσσας

    Υπενθυμίζω στη σχολιαστή κ.Αναστασία Κόγκα ότι βασει του αρθ.33 του Ν.4067/12 παρ.9β και του αρθ.148 παρ.2 του Ν.4495/17 υπόχρεοι για την αποζημίωση των ρυμοτομουμένων ιδιοκτησιών είναι κατά 70% οι κύριοι η νομείς ιδιοκτησιών σε απόσταση 250μ.και κατά 30% ο Δήμος.

  • 19 Αυγούστου 2020, 11:31 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ

    Στο άρθρο 71 [Επανεπιβολή απαλλοτρίωσης] δεν γίνεται καμία μνεία/πρόβλεψη για την υποχρέωση των τρίτων παρόδιων ιδιοκτητών στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923 (παλαιό σχέδιο). Υπενθυμίζεται ότι στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις για την εφαρμογή του σχεδίου πόλης οι υπόχρεοι αποζημίωσης των ζημιούμενων (ρυμοτομούμενων) ιδιοκτησιών ορίζονται από τον ίδιο το Νόμο. Στο άρθρο 290 του Κεφαλαίου Β΄ του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (Φ.Ε.Κ.580/τ.Δ΄/27-7-1999) κωδικοποιούνται οι νομοθετικές διατάξεις που αφορούν τους «Υπόχρεους αποζημίωσης» κατά τις «Απαλλοτριώσεις ακινήτων για πολεοδομικούς σκοπούς» και αναφέρεται ότι «Για τα κτίρια, φυτείες, φρέατα και γενικά για τις υπόλοιπες ακίνητες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στο απαλλοτριωτέο οικόπεδο υπόχρεος είναι ο δήμος ή η κοινότητα. Για το ίδιο το απαλλοτριωτέο οικόπεδο συνυπόχρεοι γίνονται ο δήμος ή η κοινότητα και οι ωφελούμενοι παρόδιοι ιδιοκτήτες. Ως ωφελούμενοι παρόδιοι θεωρούνται οι ιδιοκτήτες των ακινήτων των οποίων τα οικόπεδα έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν με προσκυρώσεις ή τακτοποιήσεις πρόσωπο στον κοινόχρηστο χώρο, στον οποίο περιλαμβάνεται το απαλλοτριωτέο ακίνητο». Στο σημείο αυτό και στο πλαίσιο των ως άνω διατάξεων παραπέμπουμε και στην με αριθμό 4/77 Απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου σύμφωνα με την οποία ως ωφελούμενος παρόδιος ιδιοκτήτης, και για το λόγο αυτό υπόχρεος καταβολής αποζημίωσης, θεωρείται ο ιδιοκτήτης αρτίου οικοπέδου που έχει ή μπορεί να αποκτήσει με προσκύρωση ή τακτοποίηση πρόσωπο στον κοινόχρηστο χώρο. Από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 6, παρ.1 του Ν. 5269/1931, της παρ. 3 του ιδίου άρθρου, όπως αυτή συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 του Α.Ν.625/1968 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του Ν.653/1977 και του άρθρου 31 του Ν.Δ. της 17-7-1923 «περί σχεδίου πόλεων και κωμών», προκύπτει ότι επί απαλλοτριώσεως για την εφαρμογή του σχεδίου πόλεως για τη δημιουργία κοινοχρήστων οδών, ο οικείος Δήμος είναι υπόχρεος για την καταβολή αποζημίωσης για το πλάτος πέραν των 30 μέτρων, μόνο δε στην προβλεπόμενη ειδική περίπτωση του άρθρου 2 του Ν.625/68 όπως τροποποιήθηκε με το αρ.11 του Ν.3212/03, όταν η επιβάρυνση των ιδιοκτητών υπερβαίνει το 1/2 του εμβαδού του βαρυνομένου οικοπέδου, ο Δήμος υποχρεούται σε καταβολή αποζημίωσης για το εμπίπτον εντός της τριανταμέτρου λωρίδας τμήμα ρυμοτομούμενης έκτασης. Σε κάθε άλλη περίπτωση η υποχρέωση βαρύνει τους παρόδιους ιδιοκτήτες, θεωρουμένων ως τοιούτων των ιδιοκτητών ακινήτων, των οποίων τα οικόπεδα έχουν ή δύνανται να αποκτήσουν δια προσκυρώσεων ή τακτοποιήσεων πρόσωπο επί του απαλλοτριωτέου οικοπέδου.
    Προς αποφυγή αντιθέτων ισχυρισμών και περαιτέρω δικαστικής εμπλοκής, θα πρέπει να υπάρξει όμοια πρόβλεψη όπως αυτή της καταργούμενης παρ.11 του άρθρου 32 Ν.4067/2012 ότι ο οικείος Δήμος στις περιπτώσεις επανεπιβολών προκαταβάλλει για λογαριασμό και εις βάρος των υπόχρεων παρόδιων ιδιοκτητών τις δαπάνες που τους βαρύνουν για την απαλλοτρίωση. Ακολούθως, βεβαιώνει και εισπράττει κατά την παρ.11 του άρθρου 26 του Ν.1828/1989, όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει με την παρ.1 του άρθρου 67 του Ν.4483/2017, τα ποσά που κατέβαλε για λογαριασμό τους.
    Η παρ.2 αντίκειται στο άρθρο 17 Ν.2882/2001 δεδομένου ότι η απόφαση του Περιφερειάρχη της παρ.1, ακόμα και εάν αναγράφει το εμβαδόν, δεν υποκαθιστά την πράξη αναλογισμού/πράξη εφαρμογής καθώς η έλλειψη αυτών καθιστά απαράδεκτη την αίτηση για τον προσωρινό ή οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης σύμφωνα με το άρθρο 17 Ν.2882/2001. Επίσης, η ίδια αυτή απόφαση δεν συνιστά απόφαση κήρυξης της απαλλοτρίωσης κοινωφελούς χώρου, ώστε παραδεκτά να υποβληθεί αίτηση για τον προσωρινό ή οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσής του.