• Σχόλιο του χρήστη 'POLISAN HELLAS A.E.' | 21 Αυγούστου 2020, 09:27

    ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 119 ΤΚ 11526 ΑΘΗΝΑ Υπ’ όψιν: κ. Μανώλη Γραφάκου – ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ Βόλος, 21 Αυγούστου 2020 ΘΕΜΑ: Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) Αξιότιμε κύριε Γραμματεύ, H εταιρεία μας, Polisan Hellas Α.Ε., με έδρα τον Βόλο, δραστηριοποιείται στην παραγωγή ρητίνης Πολυ(τερεφθαλικού αιθυλένιου) (ΡΕΤ), η οποία χρησιμοποιείται σε ευρύ φάσμα προϊόντων, όπως δοχεία αναψυκτικών, τροφίμων και ποτών. Από το 2018, η εταιρεία μας παράγει τη σειρά προϊόντων Polipet Eco series, τα οποία περιέχουν έως και 33% μεταχειρισμένο/μεταποιημένο PET, το οποίο κατά τη μεγάλη πλειονότητά του συλλέγεται τοπικά, προωθώντας τη συλλογή, ανακύκλωση και βιωσιμότητα σύμφωνα με την Οδηγία για τα Πλαστικά Μίας Χρήσης (SUP). Με την παρούσα η εταιρεία μας, επιθυμεί να συμμετάσχει στα πλαίσια της Δημόσιας διαβούλευσης για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και να καταθέσει τις παρατηρήσεις και προτάσεις της επί του νέου ΕΣΔΑ και συγκεκριμένα όσων προβλέπονται αναφορικά με προϊόντα ΡΕΤ. Ειδικότερα, το νέο ΕΣΔΑ εισάγει ποσοτικούς στόχους σχετικά με το ελάχιστο ποσοστό ανακυκλωμένου πλαστικού που πρέπει να περιέχουν οι φιάλες ποτών PET που διατίθενται στην αγορά και συγκεκριμένα: α) από το 2025, οι φιάλες ποτών PET θα περιέχουν τουλάχιστον 25% ανακυκλωμένο πλαστικό, υπολογιζόμενο ως μέσος όρος για όλες τις φιάλες ποτών PET που διατίθενται στην αγορά στην επικράτεια της χώρας· και β) από το 2030, οι φιάλες ποτών PET θα αποτελούνται κατά τουλάχιστον 35% από ανακυκλωμένο πλαστικό, υπολογιζόμενο ως μέσος όρος για όλες τις φιάλες ποτών PET που διατίθενται στην αγορά στην επικράτεια της χώρας. Από μία πρώτη ανάγνωση της ανωτέρω ρύθμισης αντιλαμβανόμαστε ότι οι ποσοτικοί αυτοί στόχοι δεν αφορούν το ποσοστό περιεκτικότητας ΡΕΤ ανά φιάλη, αλλά συγκεντρωτικά το ποσοστό περιεκτικότητας ΡΕΤ κατά μέσο όρο στο σύνολο των φιαλών PET που διατίθενται στην εγχώρια αγορά. Με βάση την εμπειρία μας, η ανωτέρω θεσπιζόμενη μέθοδος υπολογισμού των ποσοτικών στόχων θα δημιουργήσει στρεβλώσεις στην αγορά, καθώς οι στόχοι αυτοί θα καλυφθούν αναπόφευκτα από τις εταιρείες που μοιράζονται το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς με αποτέλεσμα το σχέδιο να μην τύχει καθολικής εφαρμογής στο σύνολο της αγοράς. Πέραν αυτού όμως, θεωρούμε ότι δεν θα είναι εν τέλει εφικτός ο έλεγχος της συμμόρφωσης της αγοράς με τους ανωτέρω ποσοτικούς στόχους, καθώς δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν διαθέσιμα συγκεντρωτικά στοιχεία επί του συνόλου των φιαλών ΡΕΤ που διατίθενται στην Επικράτεια, είτε αυτές παράγονται εντός Ε.Ε., είτε –και πολύ περισσότερο- όταν αυτές είναι προϊόν εισαγωγής από τρίτες χώρες. Θα πρέπει, για το λόγο αυτό, να βρεθεί μια πιο κατάλληλη μέθοδος υπολογισμού των ως άνω στόχων που θα συνδράμει ουσιαστικά στην επίτευξη του απώτερου στόχου του ΕΣΔΑ και δεν θα δυναμιτίζει εξ αρχής την εφαρμογή του σχεδίου. Ενόψει της προβληματικής αυτής, θα θέλαμε να προτείνουμε τα κάτωθι προς αναθεώρηση του νέου ΕΣΔΑ: • Οι ως άνω ποσοτικοί στόχοι του 25% και 35% να υπολογίζονται ανά εταιρεία / εμφιαλωτή ή εμπορικό σήμα (brand). Με τον τρόπο αυτόν θα καταστεί δυνατόν να ρυθμισθεί το σύνολο της αγοράς, θα επιμερισθεί το κόστος της συμμόρφωσης ισότιμα σε όλους τους εμφιαλωτές ανάλογα με το μερίδιό τους στην αγορά και θα διευκολυνθεί με τον τρόπο αυτόν ο έλεγχος της συμμόρφωσης με τις επιταγές του νέου πλαισίου. • Να προβλεφθεί ένας εμπροσθοβαρής ενδιάμεσος ποσοτικός στόχος 15% ανακυκλωμένου πλαστικού ήδη από το 2023, ούτως ώστε να υπάρξει ομαλή μετάβαση της αγοράς στο νέο σύστημα και να μην διακυβευθεί η εφαρμογή του στόχου του 25% για το 2025. • Για την επίτευξη των στόχων συλλογής και ανακύκλωσης που προωθεί το νέο ΕΣΔΑ, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ότι το ανακυκλωμένο ΡΕΤ (RPET) που θα χρησιμοποιείται ως δευτερογενής πρώτη ύλη θα πρέπει να αποτελεί αποκλειστικά προϊόν συλλογής εντός Ε.Ε. Αναφορικά με το τελευταίο σημείο, τονίζουμε ότι στην αντίθετη περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος χρήσης ανακυκλωμένου ΡΕΤ αποκλειστικά από χώρες εκτός Ε.Ε. (όπως η Ινδία, η Κίνα, η Τουρκία, κλπ), οι οποίες δεν υπόκεινται στο ίδιο κόστος συλλογής, ανακύκλωσης και παραγωγής, αλλά και στα ίδια περιβαλλοντικά πρότυπα συγκριτικά με την Ε.Ε. Τούτο αναμφίβολα θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις στην εγχώρια συλλογή και ανακύκλωση αποβλήτων, καθώς δεν θα υπάρχει πλέον κίνητρο για τις εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στον χώρο της διαχείρισης αποβλήτων. Η Plastics Recyclers Europe υπογράμμισε πρόσφατα ότι η πώληση ανακυκλωμένου PET που εισάγεται σε χαμηλές τιμές καθιστά τις παραγόμενες στην Ε.Ε. δευτερογενείς πρώτες ύλες λιγότερο ελκυστικές και ως εκ τούτου οικονομικώς ασύμφορη την αλυσίδα ανακύκλωσης στην Ευρώπη, ανατρέποντας στην πράξη τον σχετικό σχεδιασμό. Δεδομένων των στόχων που τίθενται από το ΕΣΔΑ και την Οδηγία SUP η μη θέσπιση μιας εφαρμόσιμης μεθόδου υπολογισμού των ποιοτικών στόχων, αλλά και η μη θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής χρήσης δευτερογενών πρώτων υλών αποκλειστικά από την Ε.Ε. υπονομεύουν ολόκληρη την αλυσίδα, από τους παραγωγούς και τους μεταποιητές, έως τους φορείς ανακύκλωσης. Αυτό με τη σειρά του έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το Ευρωπαϊκό Green Deal και καθιστά την επίτευξη των στόχων της κυκλικής οικονομίας ανεφάρμοστη και οικονομικά ασύμφορη. POLISAN HELLAS A.E. Η παρούσα επιστολή θα αναρτηθεί στο http://www.opengov.gr/minenv/?p=11115#comments και θα σταλεί και ταχυδρομικώς στην αρμόδια Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων.