• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ' | 24 Αυγούστου 2020, 22:24

    Με την παρούσα επιστολή θέτουμε υπόψη σας στοιχεία που αφορούν στην υφιστάμενη δραστηριότητα της εταιρίας μας και που άπτονται άμεσα της διαχείρισης ΑΣΑ και ΒΕΑΣ, ευελπιστώντας ότι θα τα λάβετε υπόψη σας κατά την εκπόνηση του τελικού κειμένου του ΕΣΔΑ για τη δεκαετία 2020-2030. Η ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ • Έχει ήδη συμβάλλει στην εκτροπή από την υγειονομική ταφή περίπου 200.000 τν αποβλήτων (ΑΣΑ και ΒΕΑΣ) μέσω της ενεργειακής τους αξιοποίησης, με τη συντριπτική πλειοψηφία να αφορά σε υλικά προερχόμενα από την Περιφέρεια Αττικής όπου, όπως αναφέρεται στον ΕΣΔΑ ο ΧΥΤΑ «έχει φτάσει στα όρια κορεσμού του». • Έχει ήδη επενδύσει με ίδια κεφάλαια, στην απαραίτητη τεχνολογία για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και δευτερογενών πρώτων υλών και στα δύο εργοστάσια, ενώ το πρόγραμμα των νέων, δρομολογημένων επενδύσεων στον τομέα αυτό υπερβαίνει τα 10 εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη τριετία. • Βρίσκεται ήδη σε διαδικασία περαιτέρω βελτίωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, έχοντας στόχο την άμεση και δραστική μείωση των εκπομπών CO2. ‘Ενας από τους βασικούς τρόπους μείωσης των εκπομπών CO2, είναι η αλλαγή του μίγματος των καυσίμων (σήμερα είναι σε μεγαλύτερο ποσοστό petcoke και κάρβουνο) και η υποκατάσταση των ορυκτών από εναλλακτικά καύσιμα. Η παραπάνω πρακτική είναι σε πλήρη εναρμόνιση με τις αρχές και τους στόχους της κυκλικής οικονομίας, της κλιματικής αλλαγής, της βιομηχανικής συμβίωσης, της ορθής διαχείρισης των αποβλήτων, της μείωσης των αποβλήτων που καταλήγουν σε υγειονομική ταφή καθώς και τους στόχους της αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρίας μας. Η Τσιμεντοβιομηχανία είναι η πλέον ασφαλής περιβαλλοντικά βιομηχανία αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων χάρη στις συνθήκες παραγωγής του κλίνκερ, και συγκεκριμένα: 1. Στις υψηλές θερμοκρασίες στους κλιβάνους 2. Στην περίσσεια οξυγόνου 3. Στο χρόνο παραμονής των υλικών 4. Στη παραγωγή μηδενικών αποβλήτων (δεδομένου ότι η παραγόμενη κατά την συνεπεξεργασία τέφρα ενσωματώνεται στην κρυσταλλική δομή του κλίνκερ) Για τους παραπάνω λόγους, η χρήση εναλλακτικών καυσίμων από την τσιμεντοβιομηχανία αποτελεί βέλτιστη ευρωπαϊκή πρακτική που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες στην Ευρώπη και για περισσότερα από 10 χρόνια και στην Ελλάδα χωρίς επιβάρυνση των αέριων ρύπων, όπως προκύπτει από τις πολλαπλές μετρήσεις έγκριτων, διαπιστευμένων εργαστηρίων. Η χρήση των εναλλακτικών καυσίμων εξασφαλίζει ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα άρα και τη βιωσιμότητα των εργοστασίων μας. Η τσιμεντοβιομηχανία στην Ελλάδα αντιμετωπίζει μεγάλο ανταγωνισμό από χώρες που διαθέτουν εξαγωγικό δυναμικό και πρόσβαση στη θάλασσα όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Αλγερία, οι οποίες όπως γνωρίζετε δεν διέπονται από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης. Η συνεπεξεργασία εναλλακτικών καυσίμων από την τσιμεντοβιομηχανία είναι βέλτιστη περιβαλλοντικά πρακτική• δεν είναι ούτε τυχαία, ούτε περιστασιακή. Ιεραρχείται πολύ ψηλά στην Ευρωπαϊκή πυραμίδα διαχείρισης των αποβλήτων έχοντας σαφώς συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων σε αποτεφρωτήρες ή μονάδες waste to energy, που μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Επίσης, είναι μονόδρομος, για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της Τσιμεντοβιομηχανίας, γεγονός που είμαστε βέβαιοι ότι το ΥΠΕΝ θα λάβει υπόψη του κατά την εκπόνηση του τελικού ΕΣΔΑ για τη δεκαετία 2020-2030 δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα παρακάτω σημεία: Σελ 6 Γίνεται αναφορά στον Εκσυγχρονισμό της «περιβαλλοντικής εισφοράς» (τέλος ταφής) στα απόβλητα που οδηγούνται σε ΧΥΤΑ – ΧΥΤΥ. Συμφωνούμε ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν οικονομικά εργαλεία ως αντικίνητρα για την ταφή. Αυτά θα πρέπει: • Να αφορούν στο σύνολο των αποβλήτων που οδηγούνται σε ΧΥΤΑ-ΧΥΤΥ (συμπεριλαμβανομένων και των υπολειμμάτων από τις ΜΕΑ και τα ΚΔΑΥ). • Να καθοριστούν λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά κόστη των εναλλακτικών στην ταφή τρόπων διάθεσης • Να εφαρμοστούν κατά τον ίδιο τρόπο σε όλη τη χώρα. Επισημαίνουμε ότι η ΕΕΑΑ επιδοτούσε την ανάκτηση υλικών συσκευασίας που περιείχαν τα ΑΣΑ (υπόλειμμα της ανακύκλωσης που αντί να καταλήγει στην ταφή γίνεται SRF και οδηγείται σε ενεργειακή αξιοποίηση). Η εν λόγω επιδότηση διεκόπη με απόφαση του ΕΟΑΝ το 2018. Πρέπει να ισχύσει και πάλι, και να λειτουργήσει ως κίνητρο εκτροπής υλικών από την ταφή. Σελ 6 Γίνεται αναφορά στην Ενίσχυση και αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ). Μεταξύ άλλων αναφέρεται το εξής: «Παράλληλα, τα ΚΔΑΥ θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν, ώστε από τα μη αξιοποιήσιμα υλικά να μπορούν να παράγουν εναλλακτικό (δευτερογενές) καύσιμο, κάτι όμως που μπορεί να επιτυγχάνεται και μέσω τροφοδότησης των υπολειμμάτων των ΚΔΑΥ στις αντίστοιχες ΜΕΑ.» Δεδομένου ότι έχουν ήδη γίνει επιτυχημένες δοκιμές ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων των ΚΔΑΥ στα εργοστάσια παραγωγής τσιμέντου της εταιρίας μας, στον ΕΣΔΑ πρέπει να συμπεριληφθεί όχι ως δυνατότητα αλλά ως υποχρέωση των ΚΔΑΥ και των υφιστάμενων ΜΕΑ η αναβάθμιση τους με στόχο την επεξεργασία των μη αξιοποιήσιμων υλικών για την παραγωγή εναλλακτικού καυσίμου, και άρα την άμεση εκτροπή του από την ταφή. Παράλληλα πρέπει να μειωθεί άμεσα το ποσοστό των εισερχομένων στις ΜΕΑ και ΚΔΑΥ υλικών που είναι δυνατόν να οδηγηθούν στην ταφή. Σελ 7 Γίνεται αναφορά σε Δημιουργία μονάδων παραγωγής ενέργειας ώστε η χώρα να μπορέσει να επιτύχει τη μείωση των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή, κάτω από 10%. O ΕΣΔΑ πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπ’ όψη τις ανάγκες της υφιστάμενης ενεργοβόρας βιομηχανίας, και συγκεκριμένα τις μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων της τσιμεντοβιομηχανίας, εκτιμώντας το ότι αποδεδειγμένα ήδη παρέχει λύση στη διαχείριση των αποβλήτων, στηρίζοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα της. Εξάλλου η τσιμεντοβιομηχανία έχει ήδη επενδύσει στον εκσυγχρονισμό των εργοστασίων της και δεν απαιτεί εκταμιεύσεις δημοσίων πόρων για επενδύσεις. Επιπλέον, δύναται να δεσμευτεί σε σημαντικά χαμηλότερα gate fees σε σχέση με την ταφή για σημαντικές ποσότητες δευτερογενών καυσίμων, μετά από επεξεργασία των μη ανακυκλώσιμων υλικών, συγκεκριμένων προδιαγραφών. Προτείνουμε λοιπόν να συμπληρωθεί η πρόταση ως εξής: ….διαλογή των χωριστά συλλεγόμενων ρευμάτων, ώστε σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, καθώς και με την ενεργειακή αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων από την εγχώρια τσιμεντοβιομηχανία, η χώρα να μπορέσει να επιτύχει τη μείωση των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή κάτω από 10%. Γίνεται αναφορά σε Δημιουργία επαρκούς εθνικού δικτύου μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) σε όλη τη χώρα. Σήμερα λειτουργούν μόλις 5 μονάδες. Προβλέπονται άλλες 30- 38μονάδες μέχρι το τέλος του 2023, σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙΙ. Προτείνουμε να περιγραφεί σαφώς ότι μέρος των ΜΕΑ πρέπει να παράγουν και δευτερογενές καύσιμο SRF ώστε να εκτραπεί μεγαλύτερος όγκος απορριμμάτων από ταφή αξιοποιούμενο σε ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Σελ 8 Γίνεται αναφορά σε Ορισμό ρευμάτων των βιομηχανικών αποβλήτων που δύνανται να αποτελέσουν δευτερογενή πρώτη ύλη ή και εναλλακτικό καύσιμο από βιομηχανικές εγκαταστάσεις ανά την επικράτεια καθώς και καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών για τη χρήση των ανόργανων αποβλήτων βιομηχανικής προέλευσης ως δευτερογενών υλικών. Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ποιος θα ορίσει τα ρεύματα και με ποια κριτήρια. Με αυτή την ευκαιρία και με δεδομένη την πολυετή εμπειρία μας, θα θέλαμε να επισημάνουμε την ανάγκη εναρμόνισης των τεχνικών προδιαγραφών εναλλακτικών καυσίμων που δύνανται να χρησιμοποιηθούν από την τσιμεντοβιομηχανία, με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ 15359:2011. H τσιμεντοβιομηχανία αποτελεί ιδανικό αποδέκτη δευτερογενών καυσίμων, καθώς: 1. Έχει αποδεδειγμένη ευελιξία στα υλικά που συνεπεξεργάζεται (στα εργοστάσια μας εδώ και χρόνια αξιοποιούμε ενεργειακά βιομάζες (όπως κλαδέματα, υπολείμματα καλλιεργειών με ενδεικτική θερμογόνο περίπου 10Gj/tn) 2. Σαφώς υπερέχει περιβαλλοντικά σε σχέση με τις μονάδες παραγωγής ενέργειας (Waste to Energy) δεδομένου ότι τα εργοστάσια μας παραγωγής τσιμέντου: a. Αναπτύσσουν υψηλότερες θερμοκρασίες στους κλιβάνους b. Δεν παράγουν κανένα απολύτως στερεό απόβλητο που να χρήζει περαιτέρω διαχείρισης σε ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ ή ΧΥΤΕΑ c. ‘Εχουν μεγαλύτερο βαθμό ενεργειακής απόδοσης σε σχέση με τις μονάδες waste to energy. 3. Δεν απαιτεί εκταμίευση Δημοσίων πόρων για δημιουργία νέων μονάδων όπως η ενεργειακή αξιοποίηση. 4. Η κατευθυντήρια οδηγία της ΕΕ(1) προβλέπει για τον ρόλο και την επιλογή της ενεργειακής αξιοποίησης στην κυκλική οικονομία. Ειδικά για χώρες με υψηλά ποσοστά ταφής προβλέπεται η αξιοποίηση της υφιστάμενης βιομηχανίας και στη συνέχεια η εξέταση ίδρυσης νέων μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης δεδομένου ότι η πρώτη αποτελεί άμεση λύση καθώς δεν απαιτεί χρονοβόρες διαδικασίες χωροθέτησης και αδειοδότησης όπως οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης. 5. Είναι κοινωνικός εταίρος που συνδράμει ουσιαστικά στην εκτροπή αποβλήτων από την ταφή, στόχος ιδιαίτερα σημαντικός όπως αναφέρεται πολλάκις στο υπό διαβούλευση ΕΣΔΑ (1) COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS “The role of waste-to-energy in the circular economy” COM (2017) 34 final/26.1.2017 Σελ. 30 Γίνεται εκτενής αναφορά σε «Δημιουργία δικτύου μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης από υπολείμματα επεξεργασίας αποβλήτων ή/και από εναλλακτικά καύσιμα», και παρεμπιπτόντως γίνεται και μία σύντομη αναφορά στην τσιμεντοβιομηχανία (« Επίσης, βάσει βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών τα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να αξιοποιούνται στην ενεργοβόρο βιομηχανία, αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα»). Η εγχώρια τσιμεντοβιομηχανία, η οποία με ίδια μέσα και πόρους έχει ήδη επενδύσει στην ενεργειακή αξιοποίηση αποβλήτων όπως έχει προαναφερθεί, πρέπει να προτάσσεται ως ο πρώτος και αυτονόητος αποδέκτης των εναλλακτικών καυσίμων της χώρας δεδομένου ότι η υποκατάσταση των συμβατικών καυσίμων εξασφαλίζει όχι μόνο την βελτίωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος αλλά και την ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητά της. Σελ 33 Γίνεται αναφορά στα Βιολογικά Απόβλητα. Μεταξύ άλλων αναφέρεται το εξής: «Εναλλακτικές λύσεις διαχείρισής τους, όπως για την δημιουργία ζωοτροφών δεν πρέπει να αποκλείονται, εφόσον αυτό είναι συμβατό με τις σχετικές κανονιστικές διατάξεις. Λόγω όμως του εξαιρετικού χαρακτήρα τέτοιων δράσεων, δεν εξετάζονται περαιτέρω στο παρόν ΕΣΔΑ, χωρίς αυτό να τις καθιστά μη επιτρεπτές» Να συμπεριληφθεί στο παράδειγμα εναλλακτικών λύσεων διαχείρισης τους εκτός από τη δημιουργία ζωοτροφών και αναφορά στην ενεργειακή αξιοποίηση. Σελ 35 Γίνεται αναφορά στα Γεωργοκτηνοτροφικά απόβλητα. Συγκεκριμένα αναφέρεται «Πλήρης ανάπτυξη δικτύου συλλογής βιοαποδομήσιμων αποβλήτων γεωργοκτηνοτροφικής προέλευσης για την ανάκτηση επ’ ωφελεία της γεωργίας, την παραγωγή προϊόντων (ιδίως ζωοτροφών) ή/ και την παραγωγή ενέργειας από βιοαέριο/ βιομάζα» Να συμπεριληφθεί και η δυνατότητα ενεργειακής αξιοποίησης. Σελ 39 Στους ‘Αξονες Πολιτικής – Πως θα φτάσουμε το στόχο, στην ενότητα Δίκτυα και Υποδομές, αναφέρεται μεταξύ άλλων το εξής: • Δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων ή/και των δευτερογενών (απορριμματογενών) καυσίμων, κάτι που θα επιτρέψει αφενός την περαιτέρω αξιοποίηση των αποβλήτων μέσω της παραγωγής ενέργειας, και αφετέρου την επίτευξη του στόχου της κυκλικής οικονομίας για μείωση της τελικής διάθεσης σε ΧΥΤ, που να μην υπερβαίνει το 10% κατά βάρος του συνόλου των παραγόμενων ΑΣΑ. ▪ • Παράλληλη συμπληρωματική δυνατότητα αξιοποίησης δευτερογενών καυσίμων από ενεργοβόρες βιομηχανικές εγκαταστάσεις, όπως η τσιμεντοβιομηχανία, σύμφωνα με τις αποφάσεις των οικείων φορέων (ΦοΔΣΑ και λοιπών παραγωγών ή διαχειριστών αποβλήτων). Για τους λόγους που έχουμε προαναφέρει στο παρόν έγγραφο, δεν είναι δυνατόν οι υφιστάμενες ενεργοβόρες βιομηχανικές εγκαταστάσεις όπως η τσιμεντοβιομηχανία που ήδη αξιοποιούν ενεργειακά απόβλητα να αναφέρονται στα Δίκτυα και Υποδομές ως: “Παράλληλη, συμπληρωματική δυνατότητα αξιοποίησης δευτερογενών καυσίμων”. Σελ 41 Και σε αυτό το σημείο, γίνεται αναφορά «στην ενεργειακή αξιοποίηση αποβλήτων «σε πλήρη συμφωνία με τις κοινοτικές απαιτήσεις για το Waste to Energy, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η ταφή» αλλά καμία απολύτως αναφορά στην υφιστάμενη ενεργοβόρα βιομηχανία της χώρας η οποία και συνεισφέρει ήδη περιβαλλοντικά με εκτροπή από την ταφή, στην οποία η αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων είναι σαφώς περιβαλλοντικά ευμενέστερη σε σχέση με τις μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης αλλά και διατηρεί την ανταγωνιστικότητα της υποκαθιστώντας συμβατικά καύσιμα με εναλλακτικά. Σελ 75 Σχετικά με την τσιμεντοβιομηχανία αναφέρεται το εξής: «Οι εγκαταστάσεις παραγωγής τσιμέντου εκ της φύσεώς τους δεν αποτελούν υποδομές με στόχο τη διαχείριση αποβλήτων, όμως παρεμπιπτόντως υποδέχονται απόβλητα ή δευτερογενή προϊόντα τους, μεταξύ των οποίων και δευτερογενή καύσιμα (SRF/RDF). Για τον λόγο αυτόν στο παρόν κεφάλαιο συμπεριλαμβάνονται και οι εγκαταστάσεις αυτές με τη σημερινή και την εν δυνάμει μελλοντική δυναμικότητά τους ως προς την απορρόφηση SRF/RDF….». Είναι απαραίτητο να γίνει αντιληπτό από το ΥΠΕΝ, ότι η χρήση αποβλήτων ή δευτερογενών προϊόντων τους μεταξύ των οποίων και δευτερογενή καύσιμα (SRF/RDF) είναι μία δραστηριότητα η οποία δεν γίνεται ούτε τυχαία, ούτε περιστασιακά. Ακριβώς το αντίθετο, αποτελεί μακροπρόθεσμη στρατηγική. Είναι δραστηριότητα: 1. Που εντάσσεται πλήρως στις αρχές της κυκλικής οικονομίας που ευαγγελίζεται ο ΕΣΔΑ 2. Στην οποία η συνεπεξεργασία εναλλακτικών καυσίμων είναι περιβαλλοντικά φιλικότερη σε σχέση με τις μονάδες waste to energy, η οποία οφείλει να λειτουργήσει συμπληρωματικά με βάση την αρχή της εγγύτητας 3. Που βελτιώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της τσιμεντοβιομηχανίας 4. Για την οποία, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ 5. Για την οποία έχουν δρομολογηθεί επιπλέον επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ 6. Απαραίτητη για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της βιομηχανίας Τα εργοστάσια μας παραγωγής τσιμέντου πρέπει να προβούν σε υποκατάσταση των ορυκτών καυσίμων με εναλλακτικά, ακριβώς για τους ίδιους λόγους που ανέφερε ο κ. Υπουργός ΠΕΝ όταν ανακοίνωσε την επιτακτική ανάγκη απολιγνιτοποίησης της ΔΕΗ. Σελ 78 Γίνεται αναφορά στο βιολογικά επεξεργασμένο οργανικό κλάσμα «Γι΄αυτό και στο τέλος παρουσιάζεται και το λεγόμενο «ενδιάμεσο σενάριο-σενάριο 2α», κατά το οποίο το 50% του βιολογικά επεξεργασμένου οργανικού κλάσματος ενσωματώνεται στο υπόλειμμα, ενώ το υπόλoιπο 50% ενσωματώνεται στο SRF/RDF». Επισημαίνεται και σε αυτό το σημείο ότι για να είναι εφικτή η ενσωμάτωση του βιολογικά επεξεργασμένου οργανικού κλάσματος στο SRF/RDF πρέπει οι προδιαγραφές του SRF/RDF να εναρμονιστούν με της ευρωπαϊκής νομοθεσίας (ΕΝ 15359:2011), όπως έχει προαναφερθεί. Σελ 94-104 Το Σενάριο 1 αγνοεί παντελώς την ύπαρξη της Ελληνικής Τσιμεντοβιομηχανίας η οποία αξιοποιεί δευτερογενή καύσιμα πάνω από 10 χρόνια με απόλυτα ασφαλή και επωφελή περιβαλλοντικά μέθοδο, ανώτερη του waste to energy και αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των ΦΟΣΔΑ τη δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης μέσω ΣΔΙΤ ακόμα και σε περιοχές που γειτνιάζουν με υπάρχουσες τσιμεντοβιομηχανίες. Προτείνουμε να διαγραφεί το Σενάριο 1, καθώς τα σενάρια 2 και ειδικότερα το 2α είναι ευμενέστερο για το στόχο της μέγιστης δυνατόν μείωσης της ταφής με την οικονομικότερη και ταχύτερη μέθοδο. Σελ 102 Στα πλεονεκτήματα της χρήσης δευτερογενούς καυσίμου από την τσιμεντοβιομηχανία δεν αναφέρεται η εξοικονόμηση εθνικών πόρων από τη κατασκευή λιγότερων μονάδων waste to energy. Αντίθετα, αναφέρονται τα ακόλουθα μειονεκτήματα: ‘Μείωση του βαθμού απόδοσης των Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης των ΦοΔΣΑ, λόγω της αφαίρεσης από το προς επεξεργασία υλικό του ρεύματος με το υψηλότερο θερμιδικό περιεχόμενο. Περαιτέρω, αυτό πιθανότατα θα δυσχεράνει την κατάταξη των Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης στην κατηγορία διαχείρισης R έναντι της κατηγορίας D.’ Επισημαίνεται ότι η διαδικασία αξιοποίησης στις μονάδες waste to energy είναι εξ’ ορισμού διαδικασία R (=Recovery) και όχι D (=Disposal). Άλλωστε είναι θέμα ενεργειακής αποδοτικότητας και αξιοποιούμενης τεχνολογίας της μονάδας και όχι της της θερμιδικής αξίας των εισερχομένων υλικών. ‘Μη εξασφάλιση μίας καθετοποιημένης ασφαλούς λύσης σε μεσο- μακροπρόθεσμο ορίζοντα για τους ΦοΔΣΑ, είτε από πλευράς ποιοτικού αποτελέσματος (απορρόφηση δευτερογενών καυσίμων) είτε από οικονομικής πλευράς (σταθερότητα ή προβλεψιμότητα τιμών)’ H τσιμεντοβιομηχανία προτίθεται να συνάψει μακροχρόνιες συμφωνίες αξιοποίησης δευτερογενών καυσίμων, όπως ακριβώς θα γίνει και με τις μονάδες waste to energy προ της κατασκευής τους. ‘Επαγόμενος ενδεχόμενος κίνδυνος για τη μη επίτευξη του στόχου μέγιστου ποσοστού αποβλήτων προς υγειονομική ταφή 10%.’ ‘Τα προαναφερθέντα αποκτούν σημαντικότερη διάσταση για τη χώρα, λαμβανομένου υπόψη ότι αναμένεται η Υλοποίηση με ΣΔΙΤ των έργων MEA που καλύπτουν τις μεγαλύτερες πληθυσμιακές ενότητες της χώρας, και συγκεκριμένα της Περιφέρειας Αττικής και της Δυτικής Θεσσαλονίκης.’ Είναι προφανές από τα σενάρια 2 αλλά και 2α του ΕΣΔΑ ότι δεν υπάρχει κίνδυνος ‘για τη μη επίτευξη του στόχου μέγιστου ποσοστού αποβλήτων προς υγειονομική ταφή 10%’. Αντίθετα έχει μικρότερο ποσοστό ταφής από το σενάριο 1, το οποίο προτείνουμε να διαγραφεί. Τέλος, όσον αφορά στα ποσοστά ανακύκλωσης: Για τους υπολογισμούς γίνεται η παραδοχή ότι όλα τα ανακυκλώσιμα που ανακτώνται έχουν αποδέκτη τη βιομηχανία. Όμως η πραγματικότητα δείχνει ότι αυτό εξαρτάται από την αγορά. Σε περίπτωση πτώσης των τιμών τα υλικά μένουν αδιάθετα στις ΜΕΑ δημιουργώντας τεράστια προβλήματα αποθήκευσης. Οι ΜΕΑ πρέπει να είναι εξοπλισμένες με γραμμές επεξεργασίας (πχ. τεμαχιστή) ώστε εάν χρειαστεί να μπορούν να διαθέσουν τα υλικά προς συνεπεξεργασία. (2) Σύμφωνα με τα “Guidelines on the interpretation of the R1 energy efficiency incineration facilities”, σελ. 31,32 δινεται παράδειγμα υπολογισμού R1 0.703 με MSW με NCV 10 MJ/kg