• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ ΠΡΟΕΔΡΟΣ Τ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΓΔΟΧΙΩΝ ΔΗΜΟΥ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ' | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:04

    Όλα τα σχόλια που υπέβαλα, ως Φωτεινή Σπυριδάκη, υπέβαλα ως Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας του Δήμου Ιεράπετρας. Όλα καλύπτονται από τις εξής κεντρικές σκέψεις της κοινότητάς μας: Τα χαρακτηριστικά του Δήμου Ιεράπετρας και της Τοπικής Κοινότητας Γδοχίων: Η Τοπική Κοινότητα Γδοχίων, κατανοώντας, την σημασία του νομοσχεδίου, τις επιπτώσεις της ψήφισής του στους δημότες μας και την ανάγκη συνδυαστικής εφαρμογής με το ν. 4685 συμμετέχει στη διαβούλευση και να υποβάλλει τις προτάσεις του επί των άρθρων και επί της αρχής του νομοσχεδίου. Η αναφορά των χαρακτηριστικών της και του Δήμου Ιεράπετρας, λόγω της ιδιαίτερης σημασία που έχει το νομοσχέδιο για περιοχές, που επηρεάζονται, τόσο όσον αφορά τον χερσαίο, όσο και τον θαλάσσιο χωροξικό σχεδιασμό. Οι εκτεταμένες παραλίες, η αλλοίωσή τους από τις ανέλεγκτες χρήσεις γης, το κόσμημα του Λιβυκού, το νησί Χρυσή, στη διαδρομή τόσων 10ετιών μένουν μόνες κι απροστάτευτες, φθίνοντας χρόνο με το χρόνο. Και σαν κι αυτές τις περιοχές υπάρχουν πάρα πολλές σ' όλη την Ελλάδα. Ώστε η Πολιτεία επί τέλους πρέπει ν' ακουμπήσει επί "τον τύπον των ήλων" και να αντιμετωπίσει το γόρδιο δεσμό της χωροταξίας και της πολεοδόμησης με το σπαθί, με σύγχρονο τρόπο, μεθοδικά και συστηματικά και όχι με πρόσκαιρες λογικές "πονάει χέρι, κόβει χέρι" Η Τοπική Κοινότητα Γδοχίων η οποία υπάγεται στη Δημοτική Ενότητα του Δήμου Ιεράπετρας. Αποτελείται από τρεις διακεκριμένους οικισμούς, τα Δασκαλιανά, τα Παπαδιανά και τα Κάτω Γδόχια και δύο απομακρυσμένους οικισμούς, τον Βάττο και τον Καλικοβρέχτη, εκ των οποίων ο πρώτος χαρα-κτηρίζεται, ως περιοχή παραγωγικής δραστηριότητας. Τα τελευταία χρόνια η τοπική κοινότητα αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης του ενδιαφέροντος κατοί-κων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως τόπο κύριας ή δευτερεύουσας κατοικίας/διαμονής του. Αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα στον πρωτογενή τομέα με την υποβάθμιση των καλλιεργειών, την υπερβόσκηση, την έλλειψη σχεδιασμού και εκτέλεσης μακρόπνοων έργων, την μη εκτέλεση ακόμη και σχεδιασμένων έργων, σοβαρότατα προβλήματα στη διαχείριση των υδάτων και του εδάφους. Από την άλλη, το οικιστικό ενδιαφέρον που δειλά δημιουργείται βρίσκει ανυπαρξία υποδομών και χωροταξικών / πολεοδομικών σχεδιασμών, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης των πολεοδομικών προβλημάτων, ιδιαίτερα ενόψει των εξαγγελθεισών προθέσεων της Πολιτείας να περιορίσει δραστικά τη δόμηση. Οι ούτως ή άλλως ανεπαρκείς προσεγγίσεις με το νομοσχέδιο των αναγκών που υπάρχουν χειροτερεύουν εξαιτίας του γεγονότος, ότι «δίνεται άλλη μια μαχαιριά στην αυτοδιοίκηση» αφού για τόσο σοβαρές επιπτώσεις που μέλλει να επιχειρηθεί να εφαρμοστούν, δίνεται κανένας λόγος στο επίπεδο της αυτοδιοίκησης που αντιστοιχεί στους Δήμους και τις Κοινότητες, που καταδικάζονται σε ρόλο απλού παθητικού παρατηρητή, των αποφάσεων που λαμβάνονται στις κλειστές αίθουσες του Υ-πουργείου ερήμην τους. Ο ΔΗΜΟΣ Ο Δήμος Ιεράπετρας και οι επί μέρους 11 Τοπικές Κοινότητες που υπάγονται σ’ αυτά αντιμετωπίζουν έντονα χωροταξικά προβλήματα και υψηλή περιβαλλοντική πίεση που απαιτούν εξειδικευμένη δια-χείριση. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά της ευρύτερης δημοτικής περιοχής, ως «πλαστικόκαμπου» ! Οποιαδήποτε προσπάθεια διαχείρισης του χωροταξικού πλαισίου μέχρι σήμερα λιμνάζει εξαιτίας των διαφορετικών οικιστικών, παραγωγικών και περιβαλλοντικών πιέσεων και αναγκών των τοπικών κοινοτήτων του Δήμου, οι οποίες εκδηλώνονται με οξύτητα και παραλύουν οποιαδήποτε θετική εξέλιξη. Τεράστια ποσά δαπανώνται για αθεμελίωτους σχεδιασμούς, χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ανεφάρμοστου ΣΧΟΟΑΠ που παρά ταύτα παρά το γεγονός, ότι είναι καταργημένος θεσμός εν τούτοις κατά διαστήματά τροποποιείται, των φαινομένων της ανυπαρξίας μέτρων για τη διαχείριση των υδάτων, τις διενέξεις και αντιθέσεις γύρω από φλέγοντα ζητήματα, όπως των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της κατασπατάλησης πόρων χωρίς προοπτική και αποτελέσματα. Η αντίθεση μεταξύ της οικιστικής διάστασης, της περιβαλλοντικής, της παραγωγικής είναι ιδιαίτερα έντονη και ο συγκερασμός των διαφορετικών προσεγγίσεων φαίνεται ανέφικτο να μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την εκπόνηση το ταχύτερο δυνατόν, εφαρμόσιμου περιφερειακού και ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού με ιδιαίτερη έμφαση στα ειδικά χωροταξικά πλαίσια και στη συνέχεια, Επί πλέον συναντά ειδικά προβλήματα, όπως για ειδικές χωροταξικές ρυθμίσεις, οι οποίες συνδέονται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστατευόμενη περιοχή της Νήσου Χρυσής. Ειδικότερα η τελευταία έχει ήδη χαρακτηριστεί, ως περιοχή πολλαπλής προστασίας και συγκεκριμένα - Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους, - δασική έκταση, αναδασωτέα περιοχή, όπου απαγορεύεται η βοσκή και η υλοτομία, - δάσος αμμοθίνας, - αρχαιολογικό χώρο - μόνιμο καταφύγιο θηραμάτων, - οικότοπος προτεραιότητας, με κωδικό 2250, - Οικότοπος ενδιαίτημα - Ζώνη Ειδικής Διατήρησης του δικτύου Natura 2000 με κωδικό αριθμό GR4320003 - Ως μικρός νησιωτικός υγρότοπος, με κωδικό Y432HRY001 (υγρότοπος «Αλυκή Χρυσής») Οι ρυθμίσεις αυτές λιμνάζουν εδώ και δεκαετίες, χωρίς να λαμβάνεται κάποιο ουσιαστικό μέτρο. Είναι ενδεικτικό το σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη για το νησί (https://www.synigoros.gr/?i=quality-of-life.el.epemvaseis_oikosysthmata.450037). *** Η Κοινότητά μας λαμβάνοντας υπόψη της, ότι και το νομοσχέδιο επηρεάζει το περιεχόμενο του Τετραετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου και των Ετήσιων Προγραμμάτων του και ακόλουθα τις επιπτώσεις στους κατοίκους της, τις σχέσεις της Κοινότητάς μας με το Δήμο, με την Περιφέρεια, τις γειτονικές κοινότητες, τους ομόρους Δήμους, την Κεντρική Κυβέρνηση και τους δημότες του Συνοψίζοντας, ακόλουθα, οι σκέψεις και εκτιμήσεις της Κοινότητάς μας έχουν, ως εξής, • Ότι είναι θετικό το γεγονός, ότι κατανοείται η ανάγκη ριζικών παρεμβάσεων στο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας, όμως • πρέπει να προηγηθεί η εκπόνηση της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής και ενός Σχεδίου Δράσης και να ακολουθήσουν, η εκπόνηση των χωροταξικών πλαισίων. Συμμεριζόμαστε, να σημειώσουμε εδώ την επισήμανση στη Λευκή Βίβλο για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή την ανάγκη για πιο στρατηγικό, μακροπρόθεσμο χωροταξικό σχεδιασμό και περιφερειακή ανάπτυξη, που υιοθέτησε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που έχει εκτιμηθεί ότι θα βοηθήσει σημαντικά τις χώρες της Νότιας Ευρώπης και την Ελλάδα να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή. Το γεγονός αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, την Κρήτη και το Δήμο μας ιδιαίτερα γιατί η κλιματική αλλαγή που θα επέλθει τα επόμενα 30 χρόνια έχει αναπότρεπτα προδιαγραφεί και θα πλήξει ιδιαίτερα τη χώρα μας, η οποία κατεξοχήν κινδυνεύει από έναν φαύλο κύκλο ξηρασίας, πυρκαγιών, ερημοποίησης και καταστροφής δασών και οικοσυστημάτων. • Ως Εθνική Χωρική Στρατηγική πρέπει να θεωρηθεί και μεταφερθεί στο νομοσχέδιο, το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο που ενέκρινε η Ολομέλεια της Βουλής το 2001, με την επικαιροποίηση του περιεχομένου του, όπως έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, • Ότι παράλληλα πρέπει εξελιχθεί η αποκάθαρση της χωροταξικής, της πολεοδομικής και της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και η κωδικοποίησή της με κανόνες καλής νομοθέτησης στη βάση της διάστασης της εδαφικής συνοχής και της βιώσιμης ανάπτυξης • Ότι μετά από την κωδικοποίηση της νομοθεσίας θα ακολουθήσει η ψήφιση των πολεοδομικών σχεδίων και η ενσωμάτωση υφισταμένων, που είτε πληρούν τις απαιτήσεις του χωροταξικού σχεδιασμού, είτε είναι συμβατά με αυτόν. • Ότι πρέπει να οριστούν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ για την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχει αναδείξει η εμπειρία για την ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. • Ότι ένα τέτοιο σενάριο ενισχύεται από τα γεγονότα των παρατεινόμενων εκκρεμοτήτων σε ολόκληρη τη χώρα σχεδόν σχετικά με το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες. • Ότι είναι προς το συμφέρον της χώρας, της περιφέρειας, των δήμων της χώρας και των πολιτών η ανάδειξη της ιδιαίτερης σημασίας του νομοσχέδιου, η επαναδιατύπωσή του με βάση τα σχόλια των συμμετεχόντων και νέα διαβούλευσή του. Η νέα αυτή διαβούλευση μπορεί να συνδυαστεί και με παράλληλες διαβουλεύσεις από τις περιφέρειες και τους Δήμους. • Ότι το αντίστροφο σενάριο που περιέχεται στο νομοσχέδιο, να τροποποιηθεί, χωρίς να προηγηθεί σαφές θεσμικό πλαίσιο και ο φυσικός σχεδιασμός, δηλαδή, ο χωροταξικός, με βάση ιστο-ρικές εμπειρίες να ενισχύσει την πολυπλοκότητα και βεβαιότητα δικαίου, ιδιαίτερα ενόψει και των υφιστάμενων κτηματολογικών και δασικών και εν γένει περιβαλλοντικών εκκρεμοτήτων, • Ότι μια μεγάλη αδυναμία του νομοσχεδίου είναι η αφαίρεση αρμοδιοτήτων, εξουσιών και συμμετοχής από τους Δήμους, αδυναμία που σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξαλειφθεί με την αναγνώριση σ’ αυτούς ενεργότερου και ουσιαστικότερου ρόλου. • Ο επιμερισμός αρμοδιοτήτων και εξουσιών πρέπει, ως προς τα Περιφερειακά και τοπικά σχέδια να βασιστεί στην αντίληψη, ότι η Κεντρική Διοίκηση πρέπει να διατηρήσει μόνο το επιτελικό τους μέρος και ο κύριος όγκος της προετοιμασίας και υλοποίησής τους να με-ταφερθεί στην Αυτοδιοίκηση, μέχρι το επίπεδο των τοπικών κοινοτήτων. • Σχετικά με τον κοσμογονικό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης, η τοπική μας κοινότητα θεωρεί, ότι είναι αδιανόητο υπό συνθήκες περιορισμένης διαβούλευσης εν μέσω κορωνοϊού και καλοκαιριού να μετακυλίεται το βάρος της περί την εκατονταετία αδράνειας της Πολιτείας να αποκαθάρει το χαοτικό και αντιφατικό θεσμικό πλαίσιο του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας, στους πολίτες κατά παράβαση των αρχών της δικαιολογημένης εμπι-στοσύνης και • Προτείνει να η Πολιτεία έχει το βάρος των επαναστατικών περιορισμών της εκτός σχεδίου δόμησης η οποία οφείλει να αναγνωρίσει ότι οποιεσδήποτε αλλαγές θα επιβληθούν στους πολίτες μόνο μετά από την κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας και μετά από την έγκριση των Περιφερειακών και Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων.