• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:28

    Σε θετική κατεύθυνση κινούνται ορισμένες τροποποιήσεις των προβλέψεων για τα ΠΧΠ, όπως η ενσωμάτωση στο περιεχόμενό τους των πλαισίων του -με βελτιωμένη διατύπωση- τοπίου και των ΑΠΕ, καθώς και η προσθήκη των ΠΣΠΚΑ-ΕΣΠΚΑ, ΕΣΕΚ, ΕΠΜΚΚ και ΠΔΕΑ στο σύνολο των πολιτικών, στρατηγικών και σχεδίων που λαμβάνονται υπόψη κατά την εκπόνηση των πλαισίων. Είναι επίσης θετικός ο ειδικότερος προσδιορισμός που γίνεται για την «εναρμόνιση» ανάμεσα σε περιφερειακά και ειδικά πλαίσια, σύμφωνα με την προσέγγιση που εισάγει το άρθ. 2 του σχεδίου νόμου. Είναι επίσης θετικό ότι εισάγεται η πρόβλεψη για διατύπωση γνώμης από ειδικό γνωμοδοτικό όργανο (ΚΕΣΥΧΩΘΑ) στην περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνονται αντικρουόμενες κατευθύνσεις μεταξύ των διαφορετικών ΠΧΠ όμορων περιφερειών. Ωστόσο, όπως σχολιάσαμε παραπάνω, η αρμοδιότητα αυτή θα πρέπει να ανήκει στο ΕΣΧ, ενώ επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί η εκ των προτέρων πρόνοια της διοίκησης σχετικά με την αποφυγή αντιφάσεων και ασαφειών, και όχι μόνο η εκ των υστέρων διαχείρισή τους. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντικό ότι ασάφειες, αντιφάσεις και εν γένει η συμβατότητα και η αποτελεσματικότητα των πλαισίων δεν πρέπει να ελέγχονται μόνο μεταξύ διαφορετικών ΠΧΠ όμορων περιφερειών αλλά και μεταξύ ΕΧΠ και ΠΧΠ, καθώς μείζονα προβλήματα προκύπτουν λιγότερο στην «οριζόντια» εναρμόνιση των πλαισίων και περισσότερο στην «κάθετη». Η τοποθέτηση των ΘΧΣ στο επίπεδο του περιφερειακού χωρικού σχεδιασμού κρίνεται προβληματική και δεν συνάδει με την επίτευξη των στόχων της οδηγίας 2014/89/ΕΕ όπως αναλυτικά παρουσιάζουμε στα σχόλιά μας στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η ένταξη του ΘΧΣ στον εθνικό χωρικό σχεδιασμό της χώρας και η τοποθέτησή του σε συγκεκριμένο επίπεδο χωρικού σχεδιασμού θα πρέπει να συνοδεύεται με ειδική και αναλυτική πρόβλεψη σχετικά με την εκ των προτέρων εναρμόνιση του χερσαίου χωρικού σχεδιασμού με τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια. Σε ό,τι αφορά τις ειδικές κατευθύνσεις που τα ΠΧΠ παρέχουν προς το υποκείμενο επίπεδο σχεδιασμού και περιλαμβάνονται σε ειδικό παράρτημα (παρ. 3), γίνεται απάλειψη της διάταξης του άρθ. 6(στ) του 4447/2016, σύμφωνα με την οποία: "τα παραρτήματα περιέχουν επίσης κατευθύνσεις για τις χρήσεις γης και όρους δόμησης που λαμβάνονται υπόψη μέχρι τη θεσμοθέτηση υποκείμενου ρυθμιστικού σχεδιασμού για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος και της υπαίθρου με ιδιαίτερη αναφορά στην προστασία της γεωργικής γης". Είναι επιτακτική ανάγκη να επανεισαχθεί εδώ, με βελτιωμένη διατύπωση, η πρόβλεψη του ισχύοντος ν. 4447/2016, η δε βελτίωση θα πρέπει να αφορά σε υποχρέωση μη αντίθεσης και όχι λήψης υπόψιν (σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν εξασφαλίζεται ο έλεγχος της χωρικής ανάπτυξης μέχρις ότου υλοποιηθούν τα σχέδια τοπικού επιπέδου. Σχετικά με τη διαδικασία ΣΠΕ (τροποπ. παρ. 5 και 13), καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση των ΠΧΠ μέσω εκθέσεων (παρ. 8), ισχύουν όσα παρατηρήσαμε με τον σχολιασμό μας επί του προηγούμενου άρθρου 7 του σχεδίου νόμου.