• Σχόλιο του χρήστη 'Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού' | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 12:10

    Το παρόν σ/ν είναι εξαιρετικά εκτεταμένο (πολυνομοσχέδιο), περιλαμβάνοντας ρυθμίσεις/διατάξεις για όλους τους θεματικούς τομείς της χωροταξίας, της πολεοδομίας και της δόμησης (εντός και εκτός σχεδίου), του Οικοδομικού Κανονισμού και της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης. Κατ΄ αρχάς επέρχονται αναγκαίες συμπληρώσεις και ρυθμίσεις σε ζητήματα, στα οποία από νομολογία έχουν δημιουργηθεί δυσλειτουργίες στη δόμηση (π.χ χαρακτηρισμός δρόμων σε εκτός σχεδίου περιοχές), εισάγονται νέες εξουσιοδοτικές για τη ρύθμιση άλλων ζητημάτων (π.χ για την οριοθέτηση οικισμών προ του 1923) ενώ αλλάζει το ουσιαστικό περιεχόμενο του Ειδικού Πολεοδομικού (πρώην Χωρικού) Σχεδίου. Ωστόσο, η μεγάλη έκταση του «πολυνομοσχεδίου», η εισαγωγή νέων ορισμών, εννοιών και περιεχομένου – σε μεγάλο βαθμό αναγκαία και χρήσιμη στους θεματικούς τομείς/κεφάλαιά του – έχει ως αναμενόμενη συνέπεια, να υπάρχουν κενά και ασάφειες. Αντίθετα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχει γίνει καμιά επεξεργασία στις διατάξεις που αφορούν τις Αστικές Αναπλάσεις (διατάξεις των άρθρων 8, 9, 10, 11,12, 13, 14, 15, 16 του ν.2508/1997), ζήτημα τόσο κρίσιμο για την Αστική Αναζωογόνηση, την αντιμετώπιση του φαινομένου της «θερμικής νησίδας» και εν γένει των συνεπειών από την Κλιματική Αλλαγή. Ως γενική παρατήρηση καταγράφεται η τάση που έχει επικρατήσει σχεδόν στο σύνολο του παραγόμενου σχετικού νομοθετικού πλαισίου της τελευταίας 10ετίας- να περιλαμβάνονται λεπτομερείς αναφορές σε έννοιες, (πολλές μάλιστα λαμβάνουν τον τύπο ορισμού), που μπορούν και ίσως είναι δόκιμο να έχουν επιστημονική/θεωρητική τεκμηρίωση σε άλλης μορφής διοικητικά έγγραφα/πράξεις (π.χ Οδηγίες , Προδιαγραφές). Αποτέλεσμα είναι η διόγκωση της νομοθετικής ύλης και η δυσκολία ελέγχου και εφαρμογής της. Οι διατάξεις του σ/ν για τη ρύθμιση της εκτός σχεδίου δόμησης αποτελούν μια θετικότατη πρωτοβουλία και αξιέπαινη προσπάθεια του νομοθέτη. Η εφαρμογή των αυτών νέων διατάξεων είναι πιθανό να αλλάξει προς το θετικότερο τη σημερινή πραγματικότητα για τη δόμηση στην Ελλάδα. Ενισχυτικά στην πρόθεση του νομοθέτη μπορεί να συμβάλλει η προσθήκη/εισαγωγή κριτηρίων και αρχών προστασίας τόσο του τοπίου όσο της βιοποικιλότητας και του εν γένει φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.