• Σχόλιο του χρήστη 'Ηλίας Μάμαλης' | 4 Δεκεμβρίου 2020, 16:32

    Εκ μέρους του Συνδεσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος, παραθέτουμε τις προτασεις επί του σκοπού και του αντικειμένου της νομοθεσίας, Άρθρο 1. Σκοπός – Αντικείμενο – Πεδίο εφαρμογής. Η συνολική αποτίμηση του σχεδίου Νόμου που παρουσιάστηκε στη δημόσια διαβούλευση είναι θετική και εκτιμάται ότι κινείται προς θετική κατεύθυνση, καθώς αποκαθιστά διαχρονικές στρεβλώσεις. Συνοπτικά αναφέρουμε τα σημαντικά σημεία του σχεδίου νόμου, τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν το υπάρχον πλαίσιο εφαρμογής. • Αύξηση κόστους τελικής διάθεσης • Διαχείριση υπολείμματος • Εφαρμογή του «Πληρώνω όσο πετάω» • Πληρωμή πέναλτι από υπόχρεους • Εφαρμογή κριτηρίων κυκλικότητας από ΣΣΕΔ / Προώθηση χρήσης ανακυκλωμένων υλικών • Ενσωμάτωση περιβαλλοντικού κόστους • Οικονομικά κίνητρα προώθησης των ανακυκλωμένων υλικών • Προώθηση ΔσΠ / Βελτίωση Ποιότητας Αύξηση απόδοσης • Αναβάθμιση ΚΔΑΥ / Βελτίωση Ποιότητας – Αύξηση απόδοσης – χαμηλότερος φόρος (Brexit) • Διασύνδεση ΓΕΜΗ / ΗΜΑ Οι προτάσεις του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος είναι οι ακόλουθες και κατατίθενται ανά άρθρο. Άρθρο 16. Μείωση του ΦΠΑ σε υπηρεσίες σχετικές με την διαχείριση απορριμμάτων και την κυκλική οικονομία. Εξίσωση του ΦΠΑ των ανακυκλωμένων, που παράγονται στην Ελλάδα, με το ΦΠΑ εισαγωγών. Άρθρο 17. Οικονομικά κίνητρα για χρήση ανακυκλωμένης ύλης. Ισχυρότερα κίνητρα προώθησης της χρήσης των ανακυκλωμένων (π.χ. πράσινες προμήθειες). Δημιουργία ζήτησης/βιώσιμη-διαρκής κατανάλωση. Νέες θέσεις εργασίας (κύρια με εξειδικευμένο προσωπικό). Ενίσχυση ανταγωνιστικότητας/θέσης στην παγκόσμια αγορά. Οργάνωση αγοράς/κανόνες/τυποποίηση/προδιαγραφές. Μείωση ή αποφυγή προστίμων Άρθρο 26. Πράσινα Σημεία. – Τροποποίηση του άρθρου 44α του ν. 4042/2012 Να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση των ΟΤΑ, να οργανώνουν, εντός των Πράσινων Σημείων, ειδικούς χώρους συγκέντρωσης αποβλήτων πλαστικών γεωργικής χρήσης, ιδίως στους ΟΤΑ μεγάλης παραγωγής γεωργικών προϊόντων ή/και στις νησιώτικες και απομακρυσμένες περιοχές. Εναλλακτικά υποχρεούνται να διαθέτουν χώρους εγκατάστασης Κέντρων Συλλογής γεωργικών αποβλήτων και να τα εξοπλίζουν σε συνεργασία με το ΣΣΕΔ του ρεύματος (βλέπε και άρθ. 53/228) Άρθρο 27. Χωριστή συλλογή – Κατηγοριοποίηση μέσων συλλογής αποβλήτων ανά χρώμα και σύμβολο. Κίνητρα για δημιουργία εγχώριων Υποδομών/αρχή της εγγύτητας Άρθρο 52. ΕΜΠΑ – διασύνδεση με ΓΕΜΗ. 1. Να ενημερωθούν τα τελωνεία ώστε να γίνεται έλεγχος των εισαγόμενων προϊόντων, κυρίως από την Ασία αναφορικά με τις επιπτώσεις τους και να καταλογίζουν την εισφορά ώστε να υπάρχει έλεγχος και μείωση της εισφοροδιαφυγής. 2. Επίσης, η εισφορά πρέπει να καταλογίζεται και στα ημιέτοιμα προϊόντα, π.χ. Α) για τα αμιγώς πλαστικά προϊόντα που εισάγουν φύλλο προς θερμοδιαμόρφωση, πρέπει να καταλογίζεται η εισφορά και στο φύλλο. Β) για τα χάρτινα προϊόντα που περιέχουν πλαστική πρώτη ύλη (πολυστρωματικά), θα πρέπει η εισφορά να επιβάλλεται και στα εισαγόμενα χαρτιά / χαρτόνια, τα οποία χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη για την κατασκευή αυτών των σκευών (ποτήρια, κουτιά, κλπ.) Άρθρο 53. Αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ και ΟΤΑ. Τροποποίηση άρθρου 228. Στις αρμοδιότητες των ΟΤΑ να υπαχθούν και οι υποχρεώσεις για τη στήριξη της συλλογής των αποβλήτων γεωργικής χρήσης μέσω πράσινων σημείων, διάθεσης οικοπέδων για κέντρα συλλογής κλπ. (Βλέπε και άρθ. Αρθ.26) Άρθρο 54. Τροποποίηση και προσθήκη παρατημάτων στον ν. 4042/2012. Παράρτημα IVα. Προγράμματα ενημέρωσης/ευαισθητοποίησης/Αξιοποίηση κονδυλίων από το τέλος που επιβάλλεται στις πλαστικές σακούλες. Εκπόνηση μελετών Κύκλου Ζωής Προϊόντων (LCA) για μια σειρά προϊόντων (πχ. Πλαστικό, γυαλί, χαρτί, μέταλλο…) / σύγκριση / σημείο αναφοράς. Παράρτημα V. Χρηματοδότηση / Αναβάθμιση υποδομών ως προς τη διαλογή των υλικών με προτεραιότητα τη διαλογή στην πηγή. Η πλύση των υλικών είναι επιθυμητή, όπου είναι εφικτό, καθώς προϋποθέτει συγκεκριμένες υποδομές και διαδικασίες καθώς και μεγάλο όγκο για να είναι βιώσιμη. Διευκρινίζεται ότι η αξία του υλικού αυξάνει όχι μόνο εάν είναι πλυμένο, αλλά και σωστά διαχωρισμένο. Γ. Προδιαγραφές Υλικών. Οι προδιαγραφές εξαγωγής στις περισσότερες Ασιατικές χώρες προβλέπουν ποσοστό ξένων υλών 0,5%. Οι επενδύσεις θα μειώσουν το ανά μονάδα ανάκτησης κόστος ενώ θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα/καθαρότητα των υλικών. Άρθρο 58. Ρυθμίσεις για τους φορείς ΣΣΕΔ και ΑΣΕΔ. Τροποποίηση άρθρου 4Α του ν. 2939/2001 Οι προμήθειες των ΣΕΔ που θα γίνονται σύμφωνα με νέους κανονισμούς που θα εγκριθούν από τον ΕΟΑΝ να περιέχουν και κριτήρια κυκλικότητας. Εφαρμογή πλαισίου προμηθειών στα ΣΕΔ προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος που είναι: αναβάθμιση του έργου και της απόδοσης της ανακύκλωσης και η βελτιστοποίηση της διαχείρισης αυτού του δημόσιου πόρου, καθώς και η προώθηση των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Επίσης η εισφορά προς τα ΣΕΔ θα πρέπει να αντιστοιχεί στο πραγματικό κόστος διαλογής και ανακύκλωσης της κάθε πλαστικής συσκευασίας. Άρθρο 60. Πρόληψη και επαναχρησιμοποίηση. Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 2939/2001. Η μόνη μακροπρόθεσμη λύση είναι η μείωση των πλαστικών απορριμμάτων με παράλληλη αύξηση της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης. Οι προσπάθειές μας πρέπει να στοχεύουν στο να έχουμε νέα και καλύτερα υλικά, καλύτερη διαλογή στην πηγή, καλύτερη ανακύκλωση και αξιοποίηση, καθώς και άλλα οικονομικά εργαλεία στοχευμένα στην αγορά, προκειμένου να διευκολύνεται η χρήση του ανακυκλωμένου πλαστικού». Άρθρο 61. Πρόληψη – Χρήση δευτερογενών πρώτων υλών στην παραγωγή συσκευασίας – Προσθήκη άρθρου 6Β στον ν. 2939/2001. Υιοθέτηση πρότασης ΣΒΠΕ για σακούλες μεταφοράς πάνω από 50μm, που περιέχουν ανακυκλωμένο 30% με παράλληλη κατάργηση του περιβαλλοντικού τέλους. Εφαρμογή από την 1/1/2021. Να εξαιρεθούν από τα τέλη, οι εταιρίες που πιστοποιημένα χρησιμοποιούν στην τελική φάση παραγωγής τους, άνω του 30% ανακυκλωμένο υλικό (ΡΕ,ΡΡ,ΡΕΤ,PS), όταν το ανακυκλωμένο αυτό υλικό προέρχεται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνεπώς συνεισφέρουν στην ευρωπαϊκή προσπάθεια της Κυκλικής Οικονομίας.