• Σχόλιο του χρήστη 'Άρης Γκορόγιας' | 14 Δεκεμβρίου 2020, 15:40

    Η παρ. 1 να τροποποιηθεί ως εξής (μιας και η έννοια της όχλησης βάσει εγκατεστημένης ισχύος, έχει καταργηθεί): 1. Σε όλους τους τελικούς καταναλωτές (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) παρέχεται η δυνατότητα ενεργειακών ελέγχων υψηλής ποιότητας – οι οποίοι είναι οικονομικώς αποδοτικοί και διακρίνονται σε τρεις (3) κατηγορίες ως εξής: α) Κατηγορία Α΄: Κτίρια κατοικιών, κτίρια γραφείων, υπόλοιπα κτίρια που στεγάζουν χρήσεις του τριτογενούς τομέα (όπως σχολικά κτίρια, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, κ.α.), εμπορικά καταστήματα, έως και δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα (2.000 τ.μ.). β) Κατηγορία Β΄: Κτιριακές εγκαταστάσεις με χρήση γραφείων, εμπορικών δραστηριοτήτων - καταστήματων, υπόλοιπα κτίρια που στεγάζουν χρήσεις του τριτογενούς τομέα (όπως σχολικά κτίρια, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, κ.α.), άνω των δύο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων (2.000 τ.μ.). Μεταφορικά μέσα. Επαγγελματικά εργαστήρια, εγκαταστάσεις ΑΠΕ - ΣΗΘΥΑ - τηλεθέρμανσης, βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, για δραστηριότητες που ανήκουν στη Β' κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας) που δεν υπερβαίνει τα χίλια κιλοβάτ (1.000 kW). γ) Κατηγορία Γ΄: Εγκαταστάσεις ΑΠΕ - ΣΗΘΥΑ - τηλεθέρμανσης, βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, για δραστηριότητες που ανήκουν στη Β' κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας) άνω των χιλίων κιλοβάτ (> 1.000 kW), καθώς και το σύνολο των εγκαταστάσεων (ανεξαρτήτως εγκατεστημένης ισχύος) που ανήκουν στην Α' κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας). Η παρ. 2 να τροποποιηθεί ως ακολούθως: Οι ενεργειακοί έλεγχοι είναι ανεξάρτητοι και διενεργούνται από τουλάχιστον δύο ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες: α) διπλωματούχοι μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 99/2018 (Α’ 187), β) πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης με ειδικότητα ηλεκτρολόγου, ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων, αυτοματισμού, βιομηχανικής πληροφορικής, βιομηχανικού σχεδιασμού, ενεργειακής τεχνολογίας, τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, μηχανολόγου, πολιτικού δομικών έργων, γ) μηχανικοί των ανωτέρω ειδικοτήτων που έχουν αποκτήσει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας, δ) ενεργειακοί επιθεωρητές κτιρίων και συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού εγγεγραμμένοι στα οικεία μητρώα, Οι ενεργειακοί ελεγκτές που έχουν εγγραφεί σε αντίστοιχα μητρώα χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι ενεργειακοί ελεγκτές που διαθέτουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση (ενδεικτικά αναφέρονται: Certified Energy Auditor - CEA, Certified Energy Manager - CEM, EUREM, IRCA Certified Lead Auditor on Energy Managment Systems) και διαθέτουν αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία, όπως εξειδικεύεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, εγγράφονται στο Μητρώο της παρ. 5, σύμφωνα με όσα ορίζονται σε αυτή. Η παρ. 3 να τροποποιηθεί ως εκολούθως: Οι ενεργειακοί έλεγχοι διενεργούνται από τους ανωτέρω ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι εντάσσονται σε αντίστοιχες τάξεις ως εξής: α) Τάξη Α΄: οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Α’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας. β) Τάξη Β΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Α΄ Τάξης, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας, καθώς και οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης με αποδεδειγμένη σχετική επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Β’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ και Β΄ Κατηγορίας. γ) Τάξη Γ΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Β΄ Τάξης με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού, και χημικού μηχανικού, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Β΄ Τάξης και διπλωματούχοι μηχανικοί με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού και χημικού μηχανικού που διαθέτουν επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Γ’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄, Β΄ και Γ΄ Κατηγορίας. Η παρ. 4 να τροποποιηθεί ως εξής: Οι ενεργειακοί έλεγχοι μπορεί να διενεργούνται και από εσωτερικούς εμπειρογνώμονες που πληρούν τα ανωτέρω κριτήρια, πιστοποιούνται, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 17 και εγγράφονται στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών της παρ. 5. Σε κάθε περίπτωση, τουλάχιστον ένα μέλος της ομάδας των ενεργειακών ελεγκτών θα πρέπει να είναι εξωτερικός εμπειρογνώμονας, ήτοι να μην διατηρεί εξαρτημένη σχέση εργασίας με τον ελεγχόμενο φορέα. Στην παρ. 5 να προστεθεί το εξής: Τα νομικά πρόσωπα, οποιασδήποτε νομικής μορφής, των οποίων ένα τουλάχιστον μέλος, εταίρος, υπάλληλος ή συνεργάτης με εξαρτημένη σχέση εργασίας, είναι ενεργειακός ελεγκτής, μπορούν να εγγράφονται στο αντίστοιχο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών νομικών προσώπων βάσει των ίδιων κανόνων που υφίστανται για τους ενεργειακούς ελεγκτές. Τα νομικά πρόσωπα που εγγράφονται στο Μητρώο, μεριμνούν για τη διαρκή επικαιροποίηση των στοιχείων τους και των ενεργειακών ελεγκτών που απασχολούν. Η παρ. 8 να τροποποιηθεί ως ακολούθως: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών θεσπίζονται καθεστώτα στήριξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), ακόμα και εάν έχουν συνάψει προαιρετικές συμφωνίες, για την κάλυψη του κόστους του ενεργειακού ελέγχου και της υλοποίησης συστάσεών του που εξασφαλίζουν υψηλή οικονομική απόδοση, εφόσον τα προτεινόμενα μέτρα υλοποιηθούν και με την επιφύλαξη των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων. Στα πλαίσια του ΕΣΠΑ δημιουργείται πρόγραμμα "ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ - ΑΥΤΟΝΟΜΩ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ" το οποίο θα είναι δέχεται τις αιτήσεις των ΜΜΕ σε ετήσια βάση και το οποίο χρηματοδοτείται από κεφάλαια του Ταμείου Ενεργειακής Αποδοτικότητας και από το Renovation Fund, έχοντας ως αποκλειστικό σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας στις ΜΜΕ. Η παρ. 10 να τροποποιηθεί ώστε να καθίσταται σαφές ότι υπόχρεες ενεργειακού ελέγχου είναι οι μη Μικρομεσαίες επιχειρήσεις (λαμβάνοντας υπόψη τυχόν Συνδεδεμένες και Συνεργαζόμενες επιχειρήσεις), καθώς και οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις με κατανάλωση άνω των 5 GWh τελικής χρήσης. Ο στόχος του 5% εξοικονόμηση κάθε 2 έτη είναι αυθαίρετος, μη εφαρμόσιμος ανά κλάδο δραστηριότητας και δεν συνάδει με τον στόχο 4 % εξοικονόμησης της βιομηχανίας για την περίοδο 2020-2030 (σελ. 303 του ΕΣΕΚ). Επίσης, άλλα Κράτη Μέλη δεν φαίνεται από τα ΕΣΕΚ τους να έχουν υιοθετήσει παρόμοιους στόχους. Ο προτεινόμενος στόχος του 5% εξοικονόμησης ανά διετία ξεκινώντας από το 2024, δεν λαμβάνει υπόψη τις εξοικονομήσεις που ήδη τρέχουν δηλαδή τις εξοικονομήσεις της περιόδου 2020-2024, καταδικάζοντας έτσι τις επιχειρήσεις που ήδη έχουν επενδύσει σε έργα εξοικονόμησης. Ο όποιος στόχος θα πρέπει να συνοδεύεται από κίνητρα και αντικίνητρα. Μέχρι στιγμής κίνητρα (πέραν των αυξημένων αποσβέσεων στις δαπάνες εξοικονόμησης) δεν έχουν θεσπιστεί. Επίσης, παρά τον Ν 4342/2015 άρθρο 10, κανένα πρόστιμο δεν έχει επιβληθεί παρά το ότι αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις δεν έχουν συμμορφωθεί με την υφιστάμενη νομοθεσία. Η διεξαγωγή ενεργειακών ελέγχων τουλάχιστον ανά 2-ετία από 1/1/2024 – 2030 σε σχέση με την τουλάχιστον 4ετία που θέτει η Ευρωπαϊκή Οδηγία γεννά ερωτηματικά ως προς την σκοπιμότητά της μιας και δεν είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, ειδικά όταν δεν συνδέεται με κίνητρα και αντικίνητρα. Η προτεινόμενη 2ετία, άνευ κινήτρων θα επιφέρει μόνο μεγάλο διοικητικό κόστος στις επιχειρήσεις. Για να γίνει αποδεκτή η 2ετία θα πρέπει να υπάρχουν κίνητρα. Προτείνεται η εισαγωγή κλαδικού στόχου εξοικονόμησης (όπως προβλέπεται στα ΕΣΕΚ άλλων κρατών μελών) δηλαδή στόχου εξοικονόμησης ενέργειας ξεχωριστό για κάθε κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ο οποίος θα βασιστεί στα συμπεράσματα των πρώτων ενεργειακών ελέγχων που ήδη υπάρχουν στην πλατφόρμα Ενεργειακών Ελέγχων του ΥΠΕΝ. Από τα συμπεράσματα των ενεργειακών ελέγχων θα εξαχθεί το δυναμικό εξοικονόμησης του κάθε κλάδου οικονομικής δραστηριότητας και θα τεθεί κλαδικός στόχος εξοικονόμησης προκειμένου να μην υπάρξουν αδικίες και στρεβλώσεις, αλλά και για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι (το προτεινόμενο 5% ανά 2-ετία είναι αδύνατο να επιτευχθεί για παράδειγμα από φορείς του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας και των υπηρεσιών, ενώ δυνατό σε ορισμένους κλάδους της μεταποίησης). Οι στόχοι που θα τεθούν να λαμβάνουν υπόψη το ΕΣΕΚ και κυρίως τον στόχο του 4% για την περίοδο 2020-2030 στην βιομηχανία (σελ. 303 του ΕΣΕΚ), να μην είναι διετείς στόχοι και σε καμία περίπτωση να μην ξεκινούν από την 1/1/2024, αλλά να είναι σωρευτικοί στόχοι και να ξεκινούν από την 1/1/2021 λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες εξοικονομήσεις ενέργειας που ήδη υλοποιούνται από επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων (δηλ. για όλη τη διάρκεια της δεκαετίας επιτρέποντας στις επιχειρήσεις κάποιες χρονιές να πηγαίνουν καλύτερα, κάποιες χειρότερα, αλλά σε κάθε περίπτωση μέσα στη δεκαετία να πιάσουν τον κλαδικό στόχο). Η επίτευξη του στόχου από κάθε επιχείρηση να συνοδεύεται από κίνητρα όπως (μηδενικός ΦΠΑ για αγορά πάγιου εξοπλισμού από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνεται από ενεργειακό έλεγχο, αυξημένες αποσβέσεις παγίων από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνονται από ενεργειακό έλεγχο, να μπορεί μια επιχείρηση που πέτυχε τον σωρευτικό κλαδικό στόχο να φορολογηθεί με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή συνδέοντας την αναμενόμενη μείωση φορολογικών συντελεστών με την εξοικονόμηση ενέργειας και την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος). Η επίτευξη του στόχου θα πρέπει να συνοδεύεται με αντικίνητρα, όπως επιβολή αναλογικών κυρώσεων (ως προς το μέγεθος της εκάστοτε εταιρείας και ως προς το μέγεθος της παράβασης) που στόχο έχουν την συμμόρφωση και όχι την τιμωρία. Η πορεία προς την υλοποίηση του κλαδικού στόχου του 2030 να ελέγχεται ενδιάμεσα π.χ. με τον ενεργειακό έλεγχο του 2026, και όσοι επιτυγχάνουν τον ενδιάμεσο αυτό στόχο να είναι δικαιούχοι κινήτρων (π.χ. μειωμένου φορολογικού συντελεστή). Να εισαχθεί η δυνατότητα αγοράς πιστοποιητικών εξοικονόμησης (White Certificates) από τις εταιρείες ESCO προκειμένου οι υπόχρεες επιχειρήσεις να πιάνουν τους στόχους τους. Με εκτίμηση, Άρης Γκορόγιας Ενεργειακός Ελεγκτής Γ Τάξης Πρόεδρος Π.Σ.Χ.Μ.