Κεφάλαιο Β’ : ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ – ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ – ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ – ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 7 Ενεργειακοί έλεγχοι και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης – Τροποποίηση του άρθρου 10 ν. 4342/2015 (άρθρο 8 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)

Οι παρ. 2, 3, 6, 8, 12, 15 και 16 τροποποιούνται και το άρθρο 10 του ν. 4342/2015 (Α’ 143) διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 10
Ενεργειακοί έλεγχοι και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης
(άρθρο 8 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
1. Σε όλους τους τελικούς καταναλωτές παρέχεται η δυνατότητα ενεργειακών ελέγχων υψηλής ποιότητας – οι οποίοι είναι οικονομικώς αποδοτικοί – και διακρίνονται σε τρεις (3) κατηγορίες ως εξής:
α) Κατηγορία Α΄: κτίρια κατοικιών, κτίρια γραφείων έως και δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα (2.000 τμ), εμπορικά καταστήματα έως και δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα (2.000 τμ) και επαγγελματικά εργαστήρια.
β) Κατηγορία Β΄: κτίρια γραφείων άνω των δύο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων (2.000 τμ), εμπορικά κτίρια άνω των δύο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων (2.000 τμ), υπόλοιπα κτίρια που στεγάζουν χρήσεις του τριτογενούς τομέα (όπως σχολικά κτίρια, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, κ.α.), βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις με συνολική εγκατεστημένη ισχύ που δεν υπερβαίνει τα χίλια κιλοβάτ (1.000 kW), καθώς και μεταφορικά μέσα.
γ) Κατηγορία Γ΄: βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις με συνολική εγκατεστημένη ισχύ άνω των χιλίων κιλοβάτ (1.000 kW).
2. Οι ενεργειακοί έλεγχοι είναι ανεξάρτητοι και διενεργούνται από έναν ή περισσότερους ειδικευμένους ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες:
α) διπλωματούχοι μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 99/2018 (Α’ 187),
β) πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης με ειδικότητα ηλεκτρολόγου, ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων, αυτοματισμού, βιομηχανικής πληροφορικής, βιομηχανικού σχεδιασμού, ενεργειακής τεχνολογίας, τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, μηχανολόγου, πολιτικού δομικών έργων,
γ) μηχανικοί των ανωτέρω ειδικοτήτων που έχουν αποκτήσει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας,
δ) ενεργειακοί επιθεωρητές κτιρίων και συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού εγγεγραμμένοι στα οικεία μητρώα,
Οι ενεργειακοί ελεγκτές που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή διαθέτουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση Certified Energy Auditor (CEA), Certified Energy Manager (CEM) ή άλλη πιστοποίηση, όπως εξειδικεύεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, εγγράφονται στο Μητρώο της παρ. 5, σύμφωνα με όσα ορίζονται σε αυτή.
3. Οι ενεργειακοί έλεγχοι διενεργούνται από τους ανωτέρω ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι εντάσσονται σε αντίστοιχες τάξεις ως εξής:
α) Τάξη Α΄: οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Α’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας.
β) Τάξη Β΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Α΄ Τάξης, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας, καθώς και οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης που διαθέτουν επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Β’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ και Β΄ Κατηγορίας.
γ) Τάξη Γ΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Β΄ Τάξης με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού, μηχανολόγου-ηλεκτρολόγου μηχανικού και χημικού μηχανικού, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Β΄ Τάξης και διπλωματούχοι μηχανικοί με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού, μηχανολόγου-ηλεκτρολόγου μηχανικού και χημικού μηχανικού που διαθέτουν επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Γ’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄, Β΄ και Γ΄ Κατηγορίας.
4. Οι ενεργειακοί έλεγχοι μπορεί να διενεργούνται και από εσωτερικούς εμπειρογνώμονες που πληρούν τα ανωτέρω κριτήρια, πιστοποιούνται, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 17 και εγγράφονται στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών της παρ. 5.
5. Οι ενεργειακοί ελεγκτές, προκειμένου να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους, εγγράφονται σε Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών, υπό τη μορφή ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, η τήρηση, ο έλεγχος και η διαχείριση του οποίου υπάγεται στην αρμοδιότητα των Τμημάτων Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τα νομικά πρόσωπα, οποιασδήποτε νομικής μορφής, των οποίων ένα τουλάχιστον μέλος ή εταίρος ή υπάλληλος με εξαρτημένη σχέση εργασίας είναι ενεργειακός ελεγκτής, μπορούν να εγγράφονται σε ιδιαίτερη μερίδα του Μητρώου Ενεργειακών Ελεγκτών.
6. Οι ενεργειακοί έλεγχοι πληρούν τα ελάχιστα κριτήρια που ορίζονται στο Παράρτημα VΙ. Οι ενεργειακοί έλεγχοι δεν πρέπει να περιλαμβάνουν ρήτρες που εμποδίζουν τη διαβίβαση των ευρημάτων του ελέγχου σε παρόχους ενεργειακών υπηρεσιών, υπό τον όρο ότι ο πελάτης δεν φέρει αντίρρηση.
7. Οι εκθέσεις αποτελεσμάτων και γενικές πληροφορίες των ενεργειακών ελέγχων υποβάλλονται από τους ενεργειακούς ελεγκτές στο Αρχείο Ενεργειακών Ελέγχων, το οποίο καταρτίζεται υπό τη μορφή πληροφοριακού συστήματος, υποστηριζόμενου από ηλεκτρονική βάση δεδομένων με διεπαφή ιστού, με την επιφύλαξη προστασίας των προσωπικών δεδομένων και των διαβαθμισμένων εμπορικά πληροφοριών. Η τήρηση, ο έλεγχος και η διαχείριση του Αρχείου Ενεργειακών Ελέγχων υπάγονται στην αρμοδιότητα των Τμημάτων Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών θεσπίζονται καθεστώτα στήριξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), ακόμα και εάν έχουν συνάψει προαιρετικές συμφωνίες, για την κάλυψη του κόστους του ενεργειακού ελέγχου και της υλοποίησης συστάσεών του που εξασφαλίζουν υψηλή οικονομική απόδοση, εφόσον τα προτεινόμενα μέτρα υλοποιηθούν και με την επιφύλαξη των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων.
9. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με τα κατά περίπτωση συναρμόδια υπουργεία ενθαρρύνει την εκπόνηση:
α) προγραμμάτων για την ενημέρωση των ΜΜΕ, με συγκεκριμένα παραδείγματα και βέλτιστες πρακτικές, για τα συστήματα ενεργειακής διαχείρισης στις επιχειρήσεις τους και το όφελος από την υιοθέτησή τους,
β) προγραμμάτων για την ευαισθητοποίηση των νοικοκυριών, μέσω κατάλληλων συμβουλευτικών υπηρεσιών, ως προς τα πλεονεκτήματα των ελέγχων αυτών και,
γ) εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης για τους ενεργειακούς ελεγκτές, προκειμένου να διευκολύνεται η αριθμητική επάρκεια των εμπειρογνωμόνων.
10. Οι επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ υποβάλλονται σε ενεργειακό έλεγχο που διεξάγεται ανά τετραετία με ανεξάρτητο και οικονομικώς αποδοτικό τρόπο, βάσει των ελάχιστων κριτηρίων που ορίζονται στο Παράρτημα VΙ, από ενεργειακούς ελεγκτές. Από 1ης.1.2022 οι επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ υποβάλλονται σε νέο ενεργειακό έλεγχο σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) ετών από την ημερομηνία διεξαγωγής του προηγούμενου ενεργειακού ελέγχου. Από 1ης.1.2024 και έως 31.12.2030 οι ανωτέρω επιχειρήσεις αποδεικνύουν ότι επιτυγχάνουν εξοικονόμηση ενέργειας ύψους 5% σε σχέση με την κατανάλωση ενέργειας που διαπιστώθηκε κατά τον προηγούμενο έλεγχο. Εάν ο στόχος που επιτυγχάνει η επιχείρηση είναι μεγαλύτερος του 5%, τότε η υπερβάλλουσα διαφορά λαμβάνεται υπόψη κατά τον υπολογισμό επίτευξης του στόχου του επόμενου ενεργειακού ελέγχου.
11. Οι επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ και εφαρμόζουν σύστημα ενεργειακής διαχείρισης πιστοποιημένο από ανεξάρτητο φορέα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ISO 50001, εξαιρούνται από τις απαιτήσεις της παρ. 10, υπό τον όρο ότι το εν λόγω σύστημα διαχείρισης περιλαμβάνει ενεργειακό έλεγχο βάσει των ελάχιστων κριτηρίων που ορίζονται στο Παράρτημα VΙ.
12. Οι ενεργειακοί έλεγχοι περιλαμβάνουν αξιολόγηση του τεχνικώς και οικονομικώς εφικτού της σύνδεσης με υφιστάμενο ή σχεδιαζόμενο δίκτυο τηλεθέρμανσης ή τηλεψύξης.
13. Η πρόσβαση στους συμμετέχοντες στην αγορά που παρέχουν ενεργειακές υπηρεσίες βασίζεται σε διαφανή και αμερόληπτα κριτήρια.
14. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών μπορεί να θεσπίζονται καθεστώτα στήριξης και παροχής κινήτρων για την υλοποίηση των συστάσεων από ενεργειακούς ελέγχους και συναφή μέτρα, με την επιφύλαξη των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων.
15. Για την τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 10, τον έλεγχο του όρου εξαίρεσης της παρ. 11 και τη διασφάλιση και τον έλεγχο της ποιότητας των ενεργειακών ελέγχων, αρμόδια είναι τα Τμήματα Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με διαδικασία που καθορίζεται με την υπουργική απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17.
16. Για την αποτελεσματικότερη εκτέλεση του ελεγκτικού έργου τους, τα Τμήματα Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επικουρούνται από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τα προσόντα των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, οι κανόνες και οι αρχές που διέπουν την εκτέλεση του έργου τους, ο τρόπος και η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής τους, το ύψος και ο τρόπος αποζημίωσής τους, οι ιδιότητες που είναι ασυμβίβαστες με το έργο τους, οι διοικητικές κυρώσεις και τα χρηματικά πρόστιμα που τους επιβάλλονται, τα όργανα, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις επιβολής των κυρώσεων και των προστίμων, το ύψος, η διαβάθμισή τους και τα κριτήρια επιμέτρησής τους, οι διοικητικές προσφυγές κατά των κυρώσεων και οι προθεσμίες άσκησής τους.
17. Η ιδιότητα του ενεργειακού ελεγκτή είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου ή υπαλλήλου Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.».

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 17:36 | Άρης Γκορόγιας

    Η παρ. 17 να αναθεωρηθεί ως εξής:
    Η ιδιότητα του ενεργειακού ελεγκτή είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου ή υπαλλήλου Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 16:59 | Άρης Γκορόγιας

    Η πλατφόρμα Ενεργειακών Ελέγχων χρήζει αναβάθμισης ώστε άχρηστες πληροφορίες που σήμερα ζητούνται (όροφοι πάνω από το έδαφος, όροφοι κάτω από το έδαφος, τ.μ. κλιματιζόμενων χώρων, kwh ηλεκτρικής ενέργειας για φωτισμό, αριθμός εργαζομένων κ.λπ.) που είναι άσχετα με το αντικείμενο της πλειονότητας των ενεργειακων ελέγχων (μιας και στις βιομηχανικές δραστηριότητες δεν συνιστούν κυρίες ενεργειακές χρήσεις) να μην είναι υποχρεωτικά ως στοιχεία. Κατά γενική ομολογία, η πλατφόρμα ζητάει πολλές πληροφορίες που έχουν περισσότερη σχέση με κτιριακές εγκαταστάσεις και όχι βιομηχανικές διεργασίες. Ως εκ τούτου απαιτείται αλλαγή της πλατφόρμας.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 16:19 | Χρ. Καραβασίλης

    Σχόλια επί της Παρ. 10 του άρθρου 7.

    1. Ο στόχος 5% ανά διετία είναι ανέφικτος και δεν συνάδει με το 4% του ΕΣΕΚ.

    2. Η ισχύς του από το 2024, αδικεί επιχειρήσεις που ήδη υλοποιούν επενδύσεις εξοικονόμησης. Να ισχύσει σωρευτικά από το 2021.

    3. Η διενέργεια ελέγχων ανά διετία είναι ανεδαφική και δεν συνάδει με την 4ετία, όπως ορίζεται στην Ευρωπαϊκή Οδηγία.

    4. Πρέπει να θεσπιστούν κίνητρα επιβράβευσης για την επίτευξη του στόχου, όπως και αντικίνητρα. Να δοθεί η δυνατότητα εξαγοράς πιστοποιητικών εξοικονόμησης.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 15:40 | Άρης Γκορόγιας

    Η παρ. 1 να τροποποιηθεί ως εξής (μιας και η έννοια της όχλησης βάσει εγκατεστημένης ισχύος, έχει καταργηθεί):

    1. Σε όλους τους τελικούς καταναλωτές (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) παρέχεται η δυνατότητα ενεργειακών ελέγχων υψηλής ποιότητας – οι οποίοι είναι οικονομικώς αποδοτικοί και διακρίνονται σε τρεις (3) κατηγορίες ως εξής:
    α) Κατηγορία Α΄: Κτίρια κατοικιών, κτίρια γραφείων, υπόλοιπα κτίρια που στεγάζουν χρήσεις του τριτογενούς τομέα (όπως σχολικά κτίρια, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, κ.α.), εμπορικά καταστήματα, έως και δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα (2.000 τ.μ.).
    β) Κατηγορία Β΄: Κτιριακές εγκαταστάσεις με χρήση γραφείων, εμπορικών δραστηριοτήτων – καταστήματων, υπόλοιπα κτίρια που στεγάζουν χρήσεις του τριτογενούς τομέα (όπως σχολικά κτίρια, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, κ.α.), άνω των δύο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων (2.000 τ.μ.). Μεταφορικά μέσα. Επαγγελματικά εργαστήρια, εγκαταστάσεις ΑΠΕ – ΣΗΘΥΑ – τηλεθέρμανσης, βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, για δραστηριότητες που ανήκουν στη Β’ κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας) που δεν υπερβαίνει τα χίλια κιλοβάτ (1.000 kW).
    γ) Κατηγορία Γ΄: Εγκαταστάσεις ΑΠΕ – ΣΗΘΥΑ – τηλεθέρμανσης, βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, για δραστηριότητες που ανήκουν στη Β’ κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας) άνω των χιλίων κιλοβάτ (> 1.000 kW), καθώς και το σύνολο των εγκαταστάσεων (ανεξαρτήτως εγκατεστημένης ισχύος) που ανήκουν στην Α’ κατηγορία περιβαλλοντικής κατάταξης (βάσει ισχύουσας Άδειας Λειτουργίας).

    Η παρ. 2 να τροποποιηθεί ως ακολούθως:
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι είναι ανεξάρτητοι και διενεργούνται από τουλάχιστον δύο ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες:
    α) διπλωματούχοι μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 99/2018 (Α’ 187),
    β) πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης με ειδικότητα ηλεκτρολόγου, ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων, αυτοματισμού, βιομηχανικής πληροφορικής, βιομηχανικού σχεδιασμού, ενεργειακής τεχνολογίας, τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, μηχανολόγου, πολιτικού δομικών έργων,
    γ) μηχανικοί των ανωτέρω ειδικοτήτων που έχουν αποκτήσει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας,
    δ) ενεργειακοί επιθεωρητές κτιρίων και συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού εγγεγραμμένοι στα οικεία μητρώα,
    Οι ενεργειακοί ελεγκτές που έχουν εγγραφεί σε αντίστοιχα μητρώα χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    Οι ενεργειακοί ελεγκτές που διαθέτουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση (ενδεικτικά αναφέρονται: Certified Energy Auditor – CEA, Certified Energy Manager – CEM, EUREM, IRCA Certified Lead Auditor on Energy Managment Systems) και διαθέτουν αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία, όπως εξειδικεύεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, εγγράφονται στο Μητρώο της παρ. 5, σύμφωνα με όσα ορίζονται σε αυτή.

    Η παρ. 3 να τροποποιηθεί ως εκολούθως:
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι διενεργούνται από τους ανωτέρω ενεργειακούς ελεγκτές, οι οποίοι εντάσσονται σε αντίστοιχες τάξεις ως εξής:
    α) Τάξη Α΄: οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Α’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας.
    β) Τάξη Β΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Α΄ Τάξης, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Α΄ Κατηγορίας, καθώς και οι διπλωματούχοι μηχανικοί και οι πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης με αποδεδειγμένη σχετική επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Β’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄ και Β΄ Κατηγορίας.
    γ) Τάξη Γ΄: οι ενεργειακοί ελεγκτές Β΄ Τάξης με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού, και χημικού μηχανικού, εφόσον έχουν αποδεδειγμένα διενεργήσει τουλάχιστον πέντε (5) ενεργειακούς ελέγχους Β΄ Τάξης και διπλωματούχοι μηχανικοί με ειδικότητα μηχανολόγου μηχανικού, ηλεκτρολόγου μηχανικού και χημικού μηχανικού που διαθέτουν επαγγελματική εμπειρία, όπως αυτή ορίζεται με την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17. Οι ενεργειακοί ελεγκτές Γ’ Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α΄, Β΄ και Γ΄ Κατηγορίας.

    Η παρ. 4 να τροποποιηθεί ως εξής:
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι μπορεί να διενεργούνται και από εσωτερικούς εμπειρογνώμονες που πληρούν τα ανωτέρω κριτήρια, πιστοποιούνται, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 17 και εγγράφονται στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών της παρ. 5. Σε κάθε περίπτωση, τουλάχιστον ένα μέλος της ομάδας των ενεργειακών ελεγκτών θα πρέπει να είναι εξωτερικός εμπειρογνώμονας, ήτοι να μην διατηρεί εξαρτημένη σχέση εργασίας με τον ελεγχόμενο φορέα.

    Στην παρ. 5 να προστεθεί το εξής:
    Τα νομικά πρόσωπα, οποιασδήποτε νομικής μορφής, των οποίων ένα τουλάχιστον μέλος, εταίρος, υπάλληλος ή συνεργάτης με εξαρτημένη σχέση εργασίας, είναι ενεργειακός ελεγκτής, μπορούν να εγγράφονται στο αντίστοιχο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών νομικών προσώπων βάσει των ίδιων κανόνων που υφίστανται για τους ενεργειακούς ελεγκτές. Τα νομικά πρόσωπα που εγγράφονται στο Μητρώο, μεριμνούν για τη διαρκή επικαιροποίηση των στοιχείων τους και των ενεργειακών ελεγκτών που απασχολούν.

    Η παρ. 8 να τροποποιηθεί ως ακολούθως:
    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών θεσπίζονται καθεστώτα στήριξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), ακόμα και εάν έχουν συνάψει προαιρετικές συμφωνίες, για την κάλυψη του κόστους του ενεργειακού ελέγχου και της υλοποίησης συστάσεών του που εξασφαλίζουν υψηλή οικονομική απόδοση, εφόσον τα προτεινόμενα μέτρα υλοποιηθούν και με την επιφύλαξη των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων. Στα πλαίσια του ΕΣΠΑ δημιουργείται πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ» το οποίο θα είναι δέχεται τις αιτήσεις των ΜΜΕ σε ετήσια βάση και το οποίο χρηματοδοτείται από κεφάλαια του Ταμείου Ενεργειακής Αποδοτικότητας και από το Renovation Fund, έχοντας ως αποκλειστικό σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας στις ΜΜΕ.

    Η παρ. 10 να τροποποιηθεί ώστε να καθίσταται σαφές ότι υπόχρεες ενεργειακού ελέγχου είναι οι μη Μικρομεσαίες επιχειρήσεις (λαμβάνοντας υπόψη τυχόν Συνδεδεμένες και Συνεργαζόμενες επιχειρήσεις), καθώς και οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις με κατανάλωση άνω των 5 GWh τελικής χρήσης.
    Ο στόχος του 5% εξοικονόμηση κάθε 2 έτη είναι αυθαίρετος, μη εφαρμόσιμος ανά κλάδο δραστηριότητας και δεν συνάδει με τον στόχο 4 % εξοικονόμησης της βιομηχανίας για την περίοδο 2020-2030 (σελ. 303 του ΕΣΕΚ).
    Επίσης, άλλα Κράτη Μέλη δεν φαίνεται από τα ΕΣΕΚ τους να έχουν υιοθετήσει παρόμοιους στόχους.
    Ο προτεινόμενος στόχος του 5% εξοικονόμησης ανά διετία ξεκινώντας από το 2024, δεν λαμβάνει υπόψη τις εξοικονομήσεις που ήδη τρέχουν δηλαδή τις εξοικονομήσεις της περιόδου 2020-2024, καταδικάζοντας έτσι τις επιχειρήσεις που ήδη έχουν επενδύσει σε έργα εξοικονόμησης.
    Ο όποιος στόχος θα πρέπει να συνοδεύεται από κίνητρα και αντικίνητρα. Μέχρι στιγμής κίνητρα (πέραν των αυξημένων αποσβέσεων στις δαπάνες εξοικονόμησης) δεν έχουν θεσπιστεί.
    Επίσης, παρά τον Ν 4342/2015 άρθρο 10, κανένα πρόστιμο δεν έχει επιβληθεί παρά το ότι αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις δεν έχουν συμμορφωθεί με την υφιστάμενη νομοθεσία.
    Η διεξαγωγή ενεργειακών ελέγχων τουλάχιστον ανά 2-ετία από 1/1/2024 – 2030 σε σχέση με την τουλάχιστον 4ετία που θέτει η Ευρωπαϊκή Οδηγία γεννά ερωτηματικά ως προς την σκοπιμότητά της μιας και δεν είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, ειδικά όταν δεν συνδέεται με κίνητρα και αντικίνητρα. Η προτεινόμενη 2ετία, άνευ κινήτρων θα επιφέρει μόνο μεγάλο διοικητικό κόστος στις επιχειρήσεις. Για να γίνει αποδεκτή η 2ετία θα πρέπει να υπάρχουν κίνητρα.
    Προτείνεται η εισαγωγή κλαδικού στόχου εξοικονόμησης (όπως προβλέπεται στα ΕΣΕΚ άλλων κρατών μελών) δηλαδή στόχου εξοικονόμησης ενέργειας ξεχωριστό για κάθε κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ο οποίος θα βασιστεί στα συμπεράσματα των πρώτων ενεργειακών ελέγχων που ήδη υπάρχουν στην πλατφόρμα Ενεργειακών Ελέγχων του ΥΠΕΝ. Από τα συμπεράσματα των ενεργειακών ελέγχων θα εξαχθεί το δυναμικό εξοικονόμησης του κάθε κλάδου οικονομικής δραστηριότητας και θα τεθεί κλαδικός στόχος εξοικονόμησης προκειμένου να μην υπάρξουν αδικίες και στρεβλώσεις, αλλά και για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι (το προτεινόμενο 5% ανά 2-ετία είναι αδύνατο να επιτευχθεί για παράδειγμα από φορείς του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας και των υπηρεσιών, ενώ δυνατό σε ορισμένους κλάδους της μεταποίησης).
    Οι στόχοι που θα τεθούν να λαμβάνουν υπόψη το ΕΣΕΚ και κυρίως τον στόχο του 4% για την περίοδο 2020-2030 στην βιομηχανία (σελ. 303 του ΕΣΕΚ), να μην είναι διετείς στόχοι και σε καμία περίπτωση να μην ξεκινούν από την 1/1/2024, αλλά να είναι σωρευτικοί στόχοι και να ξεκινούν από την 1/1/2021 λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες εξοικονομήσεις ενέργειας που ήδη υλοποιούνται από επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων (δηλ. για όλη τη διάρκεια της δεκαετίας επιτρέποντας στις επιχειρήσεις κάποιες χρονιές να πηγαίνουν καλύτερα, κάποιες χειρότερα, αλλά σε κάθε περίπτωση μέσα στη δεκαετία να πιάσουν τον κλαδικό στόχο).
    Η επίτευξη του στόχου από κάθε επιχείρηση να συνοδεύεται από κίνητρα όπως (μηδενικός ΦΠΑ για αγορά πάγιου εξοπλισμού από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνεται από ενεργειακό έλεγχο, αυξημένες αποσβέσεις παγίων από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνονται από ενεργειακό έλεγχο, να μπορεί μια επιχείρηση που πέτυχε τον σωρευτικό κλαδικό στόχο να φορολογηθεί με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή συνδέοντας την αναμενόμενη μείωση φορολογικών συντελεστών με την εξοικονόμηση ενέργειας και την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος).
    Η επίτευξη του στόχου θα πρέπει να συνοδεύεται με αντικίνητρα, όπως επιβολή αναλογικών κυρώσεων (ως προς το μέγεθος της εκάστοτε εταιρείας και ως προς το μέγεθος της παράβασης) που στόχο έχουν την συμμόρφωση και όχι την τιμωρία.
    Η πορεία προς την υλοποίηση του κλαδικού στόχου του 2030 να ελέγχεται ενδιάμεσα π.χ. με τον ενεργειακό έλεγχο του 2026, και όσοι επιτυγχάνουν τον ενδιάμεσο αυτό στόχο να είναι δικαιούχοι κινήτρων (π.χ. μειωμένου φορολογικού συντελεστή).
    Να εισαχθεί η δυνατότητα αγοράς πιστοποιητικών εξοικονόμησης (White Certificates) από τις εταιρείες ESCO προκειμένου οι υπόχρεες επιχειρήσεις να πιάνουν τους στόχους τους.

    Με εκτίμηση,
    Άρης Γκορόγιας
    Ενεργειακός Ελεγκτής Γ Τάξης
    Πρόεδρος Π.Σ.Χ.Μ.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 14:43 | ΔΕΗ Α.Ε. – Διεύθυνση Περιβάλλοντος

    1. Η πρόβλεψη της παρ. 10 του άρθρου 7 περί οριζόντιας υποχρέωσης «…εξοικονόμησης ενέργειας ύψους 5% σε σχέση με την κατανάλωση ενέργειας που διαπιστώθηκε κατά τον προηγούμενο έλεγχο» είναι αδόκιμη καθώς δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης ή/και κλάδου. Η συνεχής ενεργειακή βελτίωση δεν έχει την έννοια της επιβολής εκ των προτέρων συγκεκριμένων ποσοστών αλλά τη μακροπρόθεσμη σύνδεση με τους τομείς εξοικονόμησης που εντοπίζει ο ενεργειακός έλεγχος, συνεπώς προτείνεται μια διατύπωση της μορφής: «…βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης της επιχείρησης στη βάση των πεδίων εντοπισμού εξοικονόμησης του ενεργειακού ελέγχου».

    2. Προτείνεται η μη τροποποίηση της παρ. 11 του άρθρου 7 και η διατήρησή της ως έχει στην παρ. 11 του άρθρου 10 του Ν. 4342/2015, ήτοι:

    «Οι επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ και εφαρμόζουν σύστημα ενεργειακής ή περιβαλλοντικής διαχείρισης πιστοποιημένο από ανεξάρτητο φορέα, σύμφωνα με τα σχετικά ευρωπαϊκά ή διεθνή πρότυπα, εξαιρούνται από τις απαιτήσεις της παραγράφου 10, υπό τον όρο ότι το εν λόγω σύστημα διαχείρισης περιλαμβάνει ενεργειακό έλεγχο βάσει των ελάχιστων κριτηρίων που ορίζονται στο Παράρτημα VΙ».

    Η διατήρηση της δυνατότητας αξιοποίησης του Πιστοποιημένου Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης είναι σημαντική για λόγους ελαχιστοποίησης τους κόστους του ελέγχου και απλούστευσης των διαδικασιών. Για το λόγο αυτό εξάλλου, η Οδηγία δεν τροποποιεί το σημείο αυτό ενώ και από την αιτιολογική έκθεση δεν προκύπτει η σκοπιμότητα τροποποίησης του συγκεκριμένου εδαφίου.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 14:54 | CORAL PRODUCTS AND TRADING

    Άρθρο 6 Υποχρέωση εξοικονόμησης ενέργειας, καθεστώτα επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης και εναλλακτικά μέτρα πολιτικής – Αντικατάσταση άρθρου 9 του ν. 4342/2015 (άρθρο 7, 7α και 7β της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
    13. Με απόφαση ……….. του Ειδικού Ταμείου Ενεργειακής Απόδοσης του άρθρου 21.
    Πρόταση: Το Σχήμα των καθεστώτων δεν μπορεί να λειτουργήσει ομαλά χωρίς τη λειτουργία του Ειδικού Ταμείου Ενεργειακής Απόδοσης του άρθρου 21. Πρέπει να ορίζεται στον Νόμο ο πραγματικός χρόνος υλοποίησης του Ταμείου.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 10:36 | ΚΥΑΝΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ

    Άρθρο 7
    παρ. 17
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί για λόγους ασυμβίβαστου και η φράση:
    ….., καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης

  • Παρατηρήσεις στην παρ. 10 του άρθρου 7:
    Το προτεινόμενο 5% ανά 2-ετία είναι αδύνατο να επιτευχθεί σε όλους τους κλάδους. Πρέπει να τεθούν στόχοι με βάση το δυναμικό της κάθε επιχείρησης, και εφόσον παραμένουν σταθερές άλλες παράμετροι κατανάλωσης ενέργειας (πχ. μείωση παραγωγής, ύφεση, κλπ.).

    Υπό το πρίσμα αυτό ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας 5% σε σχέση με την κατανάλωση ενέργειας που διαπιστώθηκε κατά τον προηγούμενο έλεγχο θα πρέπει να αναδιατυπωθεί σε:
    «βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης της επιχείρησης κατά ποσοστό που μπορεί να προβλέψει ο ενεργειακός έλεγχος με βάση τα πεδία εντοπισμού εξοικονόμησης».

    Οι στόχοι να είναι σωρευτικοί στόχοι από την 1/1/2021 λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες εξοικονομήσεις ενέργειας που ήδη υλοποιούνται από επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων.

    Η επίτευξη του στόχου από κάθε επιχείρηση να συνοδεύεται από κίνητρα (όπως μηδενικός ΦΠΑ για αγορά πάγιου εξοπλισμού από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνονται από ενεργειακό έλεγχο, αυξημένες αποσβέσεις παγίων από ελληνικές προμηθεύτριες επιχειρήσεις που προτείνονται από ενεργειακό έλεγχο, να μπορεί μια επιχείρηση που πέτυχε τον σωρευτικό κλαδικό στόχο να φορολογηθεί με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή συνδέοντας την αναμενόμενη μείωση φορολογικών συντελεστών με την εξοικονόμηση ενέργειας και την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος).

    Η επίτευξη του στόχου θα πρέπει να συνοδεύεται με αντικίνητρα, όπως επιβολή αναλογικών κυρώσεων (ως προς το μέγεθος της εκάστοτε εταιρείας και ως προς το μέγεθος της παράβασης) που στόχο έχουν την συμμόρφωση και όχι την τιμωρία.
    Να εισαχθεί η δυνατότητα αγοράς πιστοποιητικών εξοικονόμησης (White Certificates) από τις εταιρείες ESCO, προκειμένου οι υπόχρεες επιχειρήσεις να πιάνουν τους στόχους τους.

    Πρόταση:
    Να προστεθεί η ακόλουθη διευκρίνηση σχετικά με τις υποχρεώσεις εξοικονόμησης ενέργειας από επιχειρήσεις που είναι παράλληλα υπόχρεα μέρη σε καθεστώτα επιβολής ενεργειακής απόδοσης:
    «οι δράσεις για εξοικονόμηση της ιδιοκαταναλισκόμενης ενέργειας σε επιχειρήσεις που είναι παράλληλα Υπόχρεα Μέρη των Καθεστώτων Επιβολής να προσμετρώνται στην Υποχρέωσή τους στο Σχήμα των Καθεστώτων και η αντίστοιχη εξοικονόμηση να αφαιρείται από την υποχρέωση εξοικονόμησης λόγω Ενεργειακών Ελέγχων».

  • 13 Δεκεμβρίου 2020, 23:53 | Ψημμένος Σωτήρης

    Άρθρο 7 Ενεργειακοί έλεγχοι και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης

    Παρ. 4.
    Πρέπει να καταργηθεί η διαδικασία διενέργειας ενεργειακών ελέγων από εσωτερικούς εμπειρογνώμονες καθώς καταργείται η σχέση ανεξαρτησίας που πρέπει να υπάρχει.

    Παρ. 5
    …. ….. Τα νομικά πρόσωπα, οποιασδήποτε νομικής μορφής, των οποίων ένα τουλάχιστον μέλος ή εταίρος ή υπάλληλος με εξαρτημένη σχέση εργασίας είναι ενεργειακός ελεγκτής, μπορούν να εγγράφονται σε ιδιαίτερη μερίδα του Μητρώου Ενεργειακών Ελεγκτών.
    Θα πρέπει να γίνει σαφής μνεία ότι θα ισχύουν οι ίδιοι κανόνες κατάταξης των νομικών προσώπων σε τάξεις όπως και των φυσικών προσώπων
    Θα πρέπει επίσης να ορίζεται ρητά τι γίνεται με την απομάκρυνση του ενεργειακού ελεγκτή από το νομικό πρόσωπο, καθώς και να υπάρχουν διαδικασίες ετήσιου ελέγχου για το αν υφίσταται ακόμη με την σχέση εργασίας που είχε περιγραφεί στην αρχική κατάταξη.

    Παρ.11
    Οι επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ και εφαρμόζουν σύστημα ενεργειακής διαχείρισης πιστοποιημένο από ανεξάρτητο φορέα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ISO 50001, εξαιρούνται από τις απαιτήσεις της παρ. 10, υπό τον όρο ότι το εν λόγω σύστημα διαχείρισης περιλαμβάνει ενεργειακό έλεγχο βάσει των ελάχιστων κριτηρίων που ορίζονται στο Παράρτημα VΙ
    Θα πρέπει να ενσωματωθούν υποχρεωτικά και να αναφέρεται ρητά ότι ισχύουν και εδώ οι υποχρεώσεις των στόχων της παρ. 10, διότι υπάρχουν διαπιστευμένοι φορείς που δεν ελέγχουν τα βασικά στοιχεία του ενεργειακού ελέγχου.

    Παρ 12.
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι περιλαμβάνουν αξιολόγηση του τεχνικώς και οικονομικώς εφικτού της σύνδεσης με υφιστάμενο ή σχεδιαζόμενο δίκτυο τηλεθέρμανσης ή τηλεψύξης.
    Είναι άσχετο με το γενικό περεχόμενο του άρθρου. Οι τεχνικές προτάσεις θα πρέπει να ενσωματωθούν σε ιδιαίτερη ΚΥΑ ή στον οδηγό ενεργειακών ελέγχων

    Παρ. 17
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί για λόγους ασυμβίβαστου και η φράση:
    …., καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης

  • 13 Δεκεμβρίου 2020, 20:13 | ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΣ ΜΙΧΑΗΛ

    ΑΡΘΡΟ 7, παράγραφος 17:
    Σκοπεύοντας στην αποφυγή αθέμιτων ανταγωνισμών ή/και δημιουργίας συνθηκών που μπορεί να οδηγούν σε φαινόμενα μονοπώλησης στην αγορά, με έμφαση στις περιπτώσεις ασυμβίβαστου, θεωρώ ότι η παράγραφος 17/άρθρου 7 θα πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής:
    «Η ιδιότητα του ενεργειακού ελεγκτή είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου ή υπαλλήλου Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή/και με την ιδιότητα του στελέχους ή εκπροσώπου φορέων τριτογενούς ενεργειακού ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων και των φορέων πιστοποίησης».

  • 13 Δεκεμβρίου 2020, 12:05 | Απόστολος Ευθυμιάδης

    1.Εις το εδάφιο γ) της παραγράφου 1 προτείνεται η ακόλουθος προσθήκη (με κεφαλαίους χαρακτήρες):

    γ) Κατηγορία Γ΄: βιομηχανικές, ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις με συνολική εγκατεστημένη ισχύ άνω των χιλίων κιλοβάτ (1.000 kW).
    Και τούτο διότι οι μεγάλες κτιριακές εγκαταστάσεις ξενοδοχείων και νοσοκομείων αλλά και συγκροτημάτων κατοικιών, περιλαμβάνουν κεντρικά συστήματα σωληνώσεων καί αεραγωγών, μεγάλων λεβήτων ή ανλιών θερμότητας πολλών μεγαβάτ ως και εγκαταστάσεων παραγωγής και διανομής ατμού αλλά και μεγάλων υποσταθμών και μετασχηματιστών, οι οποίες ενέχουν μεγάλους κινδύνους δια την ζωήν και την υγεία των εργαζομένων αλλά και των ενοίκων, η διαμόρφωση προτάσεων επί των οποίων απαιτεί αντίστοιχο εγκύκλιο γνωστικό υπόβαθρο το οποίο δεν καλύπτεται έστω και στοιχειωδώς από τας δομικάς ειδικότητας, οι οποίες συνεπώς δεν είναι δυνατόν να διαμορφώνουν προτάσεις ανακαινίσεως, αντικαταστάσεως ή επεκτάσεως των εγκαταστάσεων αυτών.

    2. Εις την παράγραφον 2, ως προς την διεξαγωγή των ενεργειακών ελέγχων, γίνεται η εξής αναφορά:
    α) διπλωματούχοι μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 99/2018 (Α’ 187),

    Εις το π.δ.99/2018 το επαγγελματικό «δικαίωμα» «Ενεργειακοί έλεγχοι/επιθεωρήσεις» απονέμεται αυτούσιο εις όλες τις ειδικότητες μηχανικών του ΤΕΕ, χωρίς καμία διάκριση ως προς το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών και το γνωστικό υπόβαθρο εκάστης ειδικότητας, δηλαδή κατά τρόπο άκρως συντεχνιακό αφού είναι γνωστό ότι δια την άσκηση των ενεργειακών ελέγχων απαιτείται γνωστικό υπόβαθρο εις το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών επί θεμάτων εφαρμοσμένης θερμοδυναμικής, μεταδόσεως θερμότητας, ηλεκτρικών κυκλωμάτων, θερμικών εγκαταστάσεως παραγωγής και μεταφοράς ισχύος και ενέργειας, βιομηχανικών εγκαταστάσεων, κτιριακών εγκαταστάσεων θερμάνσεως, ψύξεως κλιματισμού κλπ.

    Δια τούτο προτείνεται η προσθήκε της εξής προτάσεως εις το τέλος της ανωτέρω παραγράφου α): ….. σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 99/2018 (Α’ 187)καί του επίσημου γνωστικού αντικειμένου, ιδίως επί θεμάτων εφαρμοσμένης θερμοδυναμικής, ηλεκτρολογίας, ενεργειακών εγκατάστασεων και κτιριακών/βιομηχανικών εγκαταστάσεων

  • 9 Δεκεμβρίου 2020, 18:04 | Δρ. Αθανάσιος Κελέμης

    To σχέδιο νόμου για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 αναφέρει στο Κεφάλαιο Β, παράγραφος 2 στην κατηγορία δ – ενεργειακούς ελεγκτές που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή διαθέτουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση Certified Energy Auditor (CEA), Certified Energy Manager (CEM) ή άλλη πιστοποίηση, όπως εξειδικεύεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, εγγράφονται στο Μητρώο της παρ. 5, σύμφωνα με όσα ορίζονται σε αυτή.

    Η Κοινή Υπουργική Απόφαση οικ. 175275/2018 – ΦΕΚ 1927/Β/30-5-2018 στο άρθρο 4.2. που αφορά στο σύστημα συλλογής προσόντων και την επιτυχή ολοκλήρωση των προγραμμάτων πιστοποίησης/εκπαίδευσης, συμπεριλαμβάνει ρητά μεταξύ των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, το EUREM – Greek-German Chamber of Commerce and Industry – European Energy Manager. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εκπαίδευσης, που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υλοποιείται στην Ελλάδα από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο από το 2009. Είναι σημαντικό η ευρωπαϊκά αναγνωρισμένη και εφαρμοζόμενη επαγγελματική πιστοποίηση EUREM να αναφέρεται στον νόμο, με τον οποίο ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση», όπως ισχύει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

    Θεωρούμε ότι θα πρέπει να συμπεριληφθεί ρητά στο αντίστοιχο άρθρο του σχεδίου νόμου η πιστοποίηση EUREM ευρωπαϊκών προτύπων, ειδικά αφού είχε συμπεριληφθεί μεταξύ των προγραμμάτων πιστοποίησης στην ισχύουσα ΚΥΑ.

    Δρ. Αθανάσιος Κελέμης
    Γενικός Διευθυντής
    Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο

  • 8 Δεκεμβρίου 2020, 23:27 | Ιωάννης Χαμηλός

    Σχετικά με το Άρθρο 7 παρ.17
    Για να λειτουργήσει με ίσους όρους επαγγελματικής ηθικής η ιδιότητα του ενεργειακού ελεγκτή προτείνεται να συμπληρωθεί η φράση για λόγους ασυμβίβαστου…, καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης.
    Ηλεκτρολόγος Μηχανικός (ΤΕ),Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης Μηχανικού Περιβάλλοντος.

  • 8 Δεκεμβρίου 2020, 01:05 | Μιχαήλ Πρεβενιός

    Άρθρο 7 παρ. 17
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί για λόγους ασυμβίβαστου και η φράση:
    …., καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης

  • Άρθρο 7
    παρ. 2
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι είναι ανεξάρτητοι και διενεργούνται από «δύο» ή περισσότερους……..

    παρ. 3β & 3γ
    Πως το σύστημα μπορεί να ελέγξει τους ενεργειακούς ελεγκτές Guest Star? Μήπως χρειάζεται ένας δειγματοληπτικός προφορικός έλεγχος από το ΥΠΕΝ για το κατά πόσο γνωρίζουν τουλάχιστον 2 από αυτούς τους 5 ελέγχους κατά την άνοδο στις τάξεις Β και Γ?
    Επίσης μήπως πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά πάνω στον τομέα της ενέργειας κατά την άνοδο σε μεγαλύτερη κατηγορία?

    παρ. 5
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί η πρόταση:
    Οι διαπιστευμένοι φορείς δεν έχουν δικαίωμα εγγραφής στο Μητρώο νομικών προσώπων, εξαιτίας του ασυμβίβαστου των υπηρεσιών ενεργειακού συμβούλου που εξ ορισμού είναι ο ενεργειακός ελεγκτής.
    παρ. 6
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί η πρόταση:
    Οι ενεργειακοί έλεγχοι διενεργούνται σύμφωνα με τον Οδηγό ενεργειακών ελέγχων που αναρτά με ευθύνη του το ΥΠΕΝ στην ιστοσελίδα του.
    παρ. 8
    Αυτή την ΥΑ που ενθαρρύνει τις ΜΜΕ ακόμα την περιμένουμε εδώ και 5 έτη.
    Προτείνεται δε να ενταχθούν στις υπόχρεες επιχειρήσεις για τον ενεργειακό έλεγχο και αυτές που καταναλώνουν ετησίως πάνω από 5GWh τελικής χρήσης. Η Γερμανία και η Ιταλία έχουν εντάξει και τις ΜΜΕ που καταναλώνουν πάνω από 2GWh.
    Ισχύει δε το Ελληνικό παράδοξο: Να υπάρχουν επιχειρήσεις υπόχρεες στην εμπορία ρύπων, αλλά επειδή δεν είναι Μεγάλες επιχειρήσεις με βάση τον ορισμό της ΕΕ, να μην υποχρεούνται σε ενεργειακό έλεγχο.

    παρ. 9α
    Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει καμία ενημέρωση των ΜΜΕ για τα οφέλη του ενεργειακού ελέγχου και ελάχιστες από αυτές έχουν δεχτεί ενεργειακό έλεγχο στα πλαίσια των καθεστώτων επιβολής, εκτός αν πρόκειται για θυγατρικές πολυεθνικών, οπότε έξωθεν έχουν υιοθετήσει συστήματα ISO50001 που περιλαμβάνουν ενεργειακούς ελέγχους .

    Υπενθυμίζεται ότι για το αντίστοιχο ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων τηρήθηκε ευλαβικά αρχείο με παρουσίες των εκπροσώπων των επιχειρήσεων κατά την καμπάνια ενημέρωσης του ΥΠΕΝ. Η δε ενημέρωση που έγινε στις Μεγάλες επιχειρήσεις για τους ενεργειακούς ελέγχους ήταν τηλεφωνική (με ανάθεση σε ιδιωτική επιχείρηση) και με μη συστηματικό και οργανωμένο τρόπο, ενώ εκ των υστέρων σε όσες δεν είχαν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους, εστάλη έγγραφη προειδοποίηση για υπέρβαση του χρονικού ορίου κατάθεσης έκθεσης ενεργειακού ελέγχου.

    παρ. 9γ
    Ποτέ δεν έχει επικοινωνηθεί καν ο Οδηγός ενεργειακών ελέγχων στους ενεργειακούς ελεγκτές, με αποτέλεσμα να κατατίθενται από τους συναδέλφους παραδοτέα πολλών ταχυτήτων και να γίνεται παρεξήγηση ορισμένων βασικών και θεμελιωδών μεγεθών. Είναι επιτακτική η ανάγκη να γίνει υποχρεωτική η εκπαίδευση των ενεργειακών ελεγκτών, ανά τάξη (έστω πχ 1 ημέρα για τους Γ τάξης, 2 ημέρες για τους Β τάξης και 4 ημέρες για τους Α τάξης). Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι χρειάζεται αναβάθμιση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταχώρησης των ενεργειακών ελέγχων, επειδή είναι προσαρμοσμένη κυρίως στις κτιριακές ανάγκες και δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της βιομηχανίας.
    παρ. 11
    Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν σύστημα ISO14001 και εκτελούν ειδικά προσαρμοσμένο στο σύστημα αυτό ενεργειακό έλεγχο δεν εξαιρούνται πλέον? Αλλιώς θα πρέπει να αλλάξει και το παράρτημα VI.

    παρ. 14
    Δεν υπάρχει καμία ΚΥΑ τα τελευταία 5 έτη για στήριξη και παροχή κινήτρων για την υλοποίηση των μέτρων ΕΞΕ & ΑΠΕ που προτείνονται από τους ενεργειακούς ελέγχους. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ για τις Μεγάλες επιχειρήσεις έχει κολλήσει στη γραφειοκρατία.
    παρ. 15
    Χρειάζεται στελέχωση του ΥΠΕΝ με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό για τον έλεγχο της ποιότητας των ενεργειακών ελέγχων, και επιπλέον εκπαίδευση των υφιστάμενων στελεχών.
    παρ. 16
    Χρειάζεται εκπαίδευση και αυστηρά κριτήρια της επιλογής των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων . Όσο καθυστερεί μια τέτοια ΥΑ και δεν αναβαθμίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα καταχωρήσεων, τα θέματα των ενεργειακών ελέγχων θα παραμένουν σε εκκρεμότητα, πολλώ δε μάλλον που στην επόμενη φάση από το 2024 θα περάσουμε στην υποχρεωτική εφαρμογή των μέτρων. Για τα λειτουργήσει όμως ορθά η διαδικασία, θα πρέπει η πλατφόρμα να είναι έτοιμη από τους ελέγχους του δεύτερου κύκλου για την Ελλάδα το 2022.
    παρ. 17
    Προτείνεται στο τέλος της παραγράφου να συμπληρωθεί η φράση:
    …., καθώς και των διαπιστευμένων φορέων πιστοποίησης.