• Σχόλιο του χρήστη 'Θρασύβουλος Μανιός' | 10 Ιουνίου 2021, 13:15

    Τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή την εξαιρετική διάταξη είναι κυρίως δύο: 1. Ο χρόνος που θα απαιτηθεί για να ξεκινήσουν οι δράσεις αξιοποίησης των κονδυλίων που θα συγκεντρωθούν. Με βάση τις συνήθειες διαδικασίες προσκλήσεων εγκρίσεων κοκ τα προγράμματα αυτά θα ξεκινήσουν στα μέσα προς τέλη του 2023 και πιθανότατα στις αρχές του 2024, κάτι που σημαίνει ότι η μόχλευση πόρων θα καθυστερήσει πολύ και το αντίκτυπο θα φανεί πιθανότατα μετά από 4 με 5 χρόνια. 2. Θα υπάρξει έντονη αντίδραση από τους Δήμους / ΦΟΔΣΑ καθώς πόροι που θα πληρώνουν οι δημότες τους θα μεταφέρονται σε άλλες περιοχές και πιθανότατα και Περιφέρειες, ενώ δεν είναι σίγουρο ότι οι προσκλήσεις του Πράσινου Ταμείου θα καλύψουν ειδικές ανάγκες Δήμων / ΦΟΔΣΑ αλλά και τις δεξιότητες ΑΕΙ / Ερευνητικών Ιδρυμάτων της περιοχής τους. 3. Θα χαθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης και συνέχισης καινοτόμων έργων που ίσως δώσουν αποτελέσματα με υψηλή προστιθέμενη αξία. Οι παρακάτω προσθήκες στο Νόμο θα επιτρέψουν την βέλτιστη, άμεση και χωρίς έντονες αντιδράσεις συλλογή και αξιοποίηση των πόρων αυτών. «Οι Δήμοι / ΦΟΔΣΑ δύναται να καταθέσουν προς έγκριση στο Πράσινο Ταμείο (και τον ΕΟΑΝ) σχέδια υλοποίησης προγραμμάτων δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογή και ανακύκλωσης που αποτελούν συνέχεια ή εξέλιξη εθνικών και Ευρωπαϊκών χρηματοδοτούμενων ερευνητικών ή αναπτυξιακών έργων, σε συνεργασία με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή Ερευνητικά Ιδρύματα. Μέρος των προγραμμάτων αυτών θα υλοποιηθούν απευθείας από τους Δήμους μέσα από δράσεις απόκτηση εξοπλισμού, αγορά αναλωσίμων και υλικών, παροχής υπηρεσιών κοκ, ενώ η συμμετοχή των εταίρων που είναι ΑΕΙ ή Ερευνητικά Ιδρύματα θα χρηματοδοτείται μέσα από αντίστοιχες Προγραμματικές Συμβάσεις. Επίσης οι Δήμοι ή οι ΦΟΔΣΑ δύναται να καταθέσουν προς έγκριση στο Πράσινο Ταμείο (και τον ΕΟΑΝ) σχέδια Προγραμματικών Συμβάσεων με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή Ερευνητικά Ιδρύματα, που να έχουν ως αντικείμενο υλοποίησης, καινοτόμα προγράμματα δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογή και ανακύκλωσης. Κριτήρια έγκρισης των σχεδίων αυτών θα είναι: α) η υλοποιησιμότητα, ώστε να δίνεται προτεραιότητα σε σχέδια που έχουν ήδη δοκιμαστεί και θα μπορούσαν να συνεχιστούν μέσα από τη χρηματοδότηση αυτή, β) το μετρήσιμο αποτέλεσμα ώστε να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι στόχοι που θα επιτευχθούν και να είναι ελέγξιμοι, γ) η διάρκεια καθώς δεν μπορούν να υπερβαίνουν τους 36 μήνες, και δ) οι προϋπολογισμοί, καθώς θα εκπίπτουν από τις καταβολές προς το Πράσινο Ταμείο μόνο οι εξοφλημένες δαπάνες. Για το λόγω αυτό ως ημερομηνία έναρξης επιλέξιμων δαπανών θα ορίζεται η ημερομηνία κατάθεσης της πρότασης στο Πράσινο Ταμείο / ΕΟΑΝ ή υπογραφής της σχετικής προγραμματικής σύμβασης. Τα σχέδια αυτά για έγκριση στο Πράσινο Ταμείο (ΕΟΑΝ) θα πρέπει να κατατίθενται κάθε έτος μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου, ενώ το Πράσινο Ταμείο θα πρέπει να έχει απαντήσει μέχρι και 31 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους. Ο πρώτος κύκλος σχεδίων θα μπορεί να κατατεθεί μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου 2021. Οι προϋπολογισμοί των σχεδίων αυτών δύναται να φτάνουν μεσοσταθμικά το 35 % των καταβολών του Δήμου / ΦΟΔΣΑ προς το Πράσινο Ταμείο / ΕΟΑΝ στη διάρκεια του έργου (36 μήνες). Οι πόροι αυτοί δεν θα λαμβάνονται υπόψη στην γενικότερη κατανομή πόρων με βάση το παρόν σχέδιο Νόμου και Δήμοι, ΦΟΔΣΑ και ΑΕΙ / Ερευνητικά Ιδρύματα, που θα εμπλακούν στις δράσεις αυτές δεν θα έχουν περιορισμούς στη διεκδίκηση επιπρόσθετων πόρων. Σε ότι αφορά τη διάρκεια, σε περίπτωση που οι Δήμοι / ΦΟΔΣΑ επιθυμούν να συνεχίσουν ή επαναλάβουν κάποια επιτυχημένη δράση, θα πρέπει να υποβάλουν νέα πρόταση. Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό προτάσεων που υποβάλει ένας Δήμος με εξαίρεση τον περιορισμό του προϋπολογισμού που αναφέρθηκε παραπάνω, με το σύνολο των προτάσεων που υλοποιούνται ή προτείνεται να υλοποιηθούν να μην ξεπερνούν το 35 % των εκτιμώμενων καταβολών του Δήμου / ΦΟΔΣΑ στην αντίστοιχη περίοδο.»