• Σχόλιο του χρήστη 'Ευστάθιος Τσελεπής' | 7 Μαΐου 2022, 22:59

    Μετά τον μεγάλο αριθμό αιτήσεων (περί τις 200) για την εγκατάσταση υβριδικών συστημάτων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (ΜΔΝ) τα τελευταία χρόνια, κατόπιν εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ, η ΡΑΕ προχώρησε στην χορήγηση περί των 150 αδειών παραγωγής για υβριδικά στα ΜΔΝ (σύμφωνα και με το https://geo.rae.gr/). Από τον έλεγχο των στοιχείων στις δημοσιευμένες άδειες παραγωγής πολλές από τις άδειες δεν πληρούν τους τεχνικούς και ενεργειακούς περιορισμούς σύμφωνα με τον Νόμο 3468/2006 και τον κανονισμό αδειών. Δικαιολογημένα αναρωτιέται κανείς γιατί η ΡΑΕ και ο ΔΕΔΔΗΕ, που είναι αρμόδιος να εισηγηθεί θετικά ή αρνητικά για τα υβριδικά έργα προς αδειοδότηση, προχώρησαν σε αυτή την κίνηση και ποια είναι η στρατηγική σκέψη πίσω από αυτές τις αποφάσεις και άδειες παραγωγής, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό και επιχειρηματικό πλαίσιο λειτουργίας για τα υβριδικά σε ΜΔΝ. Το θέμα της μη τεχνικά αρμονικής ένταξης των πρόσφατα 150 αδειοδοτημένων υβριδικών έργων παρουσιάστηκε με στοιχεία σε παρουσίαση στελέχους του ΔΕΔΔΗΕ στην διαδικτυακή ημερίδα «Προωθώντας την καθαρή ενεργειακή μετάβαση στα ελληνικά νησιά» που οργάνωσε το δίκτυο αειφόρων νησιών ΔΑΦΝΗ την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020, https://dafninetwork.gr/deltio-typou-online-event-proothontas-tin-kathari-energeiaki-metavasi-sta-ellinika-nisia/. Η αδειοδότηση των υβριδικών, σύμφωνα με τα στοιχεία στην παρουσίαση του ΔΕΔΔΗΕ θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργεία των ΜΔΝ αλλά και την οικονομική βιωσιμότητα των νέων και υφιστάμενων επενδύσεων. Τα εγκεκριμένα περιθώρια (Απόφαση ΡΑΕ 616/2016 για τα ΗΣ Κρήτης, Ρόδου, Λέσβου, Κω-Καλύμνου, Σάμου και Κάσου-Καρπάθου, βασίζονται σε μελέτες, οι παραδοχές των οποίων έχουν υποστεί μεταβολές κυρίως, με σημαντικές διαφοροποιήσεις στη διαστασιολόγηση των αδειοδοτημένων Υβριδικών Σταθμών (ΥΒΣ), όπως αναφέρεται στην παρουσίαση ΔΕΔΔΗΕ και δεν διασφαλίζονται υφιστάμενες και νέες επενδύσεις ΑΠΕ λόγω απορρίψεων της πρωτογενώς διαθέσιμης ενέργειας (ΣΑΩΛ, εγγυημένα μεγέθη ΥΒΣ, κλπ.). Επιπλέον η «τυχαία» επιλογή τεμαχίων γης για την εγκατάσταση των 150 αδειοδοτημένων υβριδικών δημιουργεί μια κατάσταση αναρχίας και τεχνικής ανασφάλειας αλλά και θέματα στην χωροθέτηση των εγκαταστάσεων σε ευάλωτα νησιά. Παρακάτω αναφέρονται, μη διεξοδικά, οι παράμετροι που προτείνεται να λαμβάνονται υπόψη για την ένταξη των υβριδικών στα ΜΔΝ : • η βελτιστοποίηση των υφιστάμενων και σχεδιαζόμενων υποδομών κάθε ηλεκτρικού συστήματος, • η λήψη υπόψη που βρίσκονται τα κέντρα φορτίου των ΜΔΝ, • η χωροθέτηση σε σχέση με την ασφάλεια τροφοδότησης (σε διασυνδεδεμένα νησιά μεταξύ των) σε περίπτωση ατυχημάτων σε καίριες υποδομές (πχ. σύνδεση μεταξύ νησιών) , • οι τεχνικοί και ενεργειακοί περιορισμοί σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο 3468/2006 και τον κανονισμό αδειών, κλπ. Η πρόταση μου αφορά την σχεδίαση ανταγωνιστικών διαγωνισμών για υβριδικά ανά ηλεκτρικό σύστημα νησιών αφού ληφθούν υπόψη τα σχέδια ανάπτυξης του ΔΕΔΔΗΕ για τα ΜΔΝ και του ΑΔΜΗΕ για την διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, οι προαναφερθείσες τεχνικοί και ενεργειακοί παράμετροι καθώς και η ανάπτυξη του φορτίου για τα επόμενα 10 χρόνια. Συνεπώς, στο πλαίσιο των σχεδίων ανάπτυξης των διαχειριστών δικτύων (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ) για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια θα πρέπει να υποδεικνύονται οι γραμμές μεταφοράς των ΜΔΝ ή/και οι υποσταθμοί των δικτύων στα νησιά για συνολική συγκεκριμένη ισχύ και κανόνες παροχής ενέργειας υβριδικών συστημάτων ανά νησί ή και νησιά για τα διασυνδεδεμένα συμπλέγματα ΜΔΝ και κατόπιν να γίνονται οι διαγωνισμοί για την επιλογή των κατάλληλων τεχνικά και οικονομικά υβριδικών έργων. Με αυτή την διαδικασία θα αποφεύγεται η «τυχαία» ή καλύτερα, η μη συντονισμένη χωροθέτηση και η παροχή ισχύος και ενέργειας εκ μέρους των επενδυτών. Ανάλογα με την ανάπτυξη των υποδομών των ηλεκτρικών συστημάτων και των αναγκών προτείνουμε να γίνονται διαγωνισμοί με τεχνο-οικονομικά στοιχεία. Με αυτό τον τρόπο η εγκατάσταση των υβριδικών και ΑΠΕ και τα σχέδια ανάπτυξης υποδομών των ηλεκτρικών συστημάτων θα συμβαδίζουν και θα είναι συμπληρωματικά ανά ΜΔΝ ή μελλοντικά διασυνδεδεμένα ΜΔΝ. Έτσι θα επιτυγχάνεται το βέλτιστο κόστος ανάπτυξης και διείσδυση ΑΠΕ σύμφωνα με την εθνική στρατηγική, τους κανόνες ασφάλειας για την παροχή ηλεκτρισμού και την διασφάλιση της βιωσιμότητας των επενδύσεων. Η προτεινόμενη διαδικασία θα πρέπει επίσης να εξασφαλίζει ότι: - η μη εντασσόμενη ενέργεια των ελεγχόμενων σταθμών AΠΕ (υβριδικών, κλπ.) να είναι μικρότερη από 10% (ή οι μέγιστες εγγυημένες απορροφήσεις των ελεγχόμενων σταθμών AΠΕ πάνω από 90%), ώστε να επιτρέψουν οικονομικά βιώσιμες επενδύσεις σε ένα προβλέψιμο περιβάλλον. - οι άδειες παραγωγής υβριδικών που έχουν εκδοθεί θα πρέπει να επαναξιολογηθούν όπως προαναφέραμε στη φάση του διαγωνισμού, σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο Νόμος 3468/2006, όπως ισχύει, και σύμφωνα με τον κανονισμό αδειών και το πλαίσιο αρχών ένταξής των που προτείνεται παραπάνω. Συνεπώς, η κατάλληλη ενσωμάτωση υβριδικών συστημάτων στα ΜΔΝ αλλά και στην ηπειρωτική χώρα δεν πρέπει να λαμβάνουν σαν κύριο γνώμονα την τιμή πώλησης της παραγόμενης ενέργειας και ισχύος σε σχέση και το κόστος παραγωγής του συγκεκριμένου ΜΔΝ, αλλά και κριτήρια όπως: - την βελτιστοποίηση των υφισταμένων και σχεδιαζόμενων υποδομών, - την αναβολή νέων υποδομών για σημαντικό χρονικό διάστημα 5-10 χρόνια και ενδεχομένως οριστικά, - τις μειώσεις των απωλειών μεταφοράς, - την υποστήριξη τάσης, καθώς θα βρίσκονται κοντά στα κέντρα φορτίου, - την παροχή επικουρικών υπηρεσιών, όπως και η δυνατότητα σε περίπτωση ζημιών ή ατυχημάτων σε καίριες υποδομές, να ηλεκτροδοτούν τα κρίσιμα φορτία στο νησί ή την περιοχή τους.