• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΤΑΕΝ' | 12 Ιουλίου 2022, 21:17

    Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν και αφορούν την ανάπτυξη των ΥΑΠ περιορίζονται αποκλειστικά στις διατάξεις που περιλαμβάνει το υπό διαβούλευση κείμενο και εκλαμβάνουν ως δεδομένη την αρχιτεκτονική του μοντέλου που επέλεξε η Κυβέρνηση. Με βάση την ανωτέρω διευκρίνιση, σημειώνουμε τα εξής: 1) Το σχέδιο νόμου αναθέτει στο Δημόσιο πολλές εξουσίες και εργασίες που είναι ασαφές πότε θα έχουν ολοκληρωθεί, προκειμένου να επιτραπεί σε ιδιωτικούς φορείς να ξεκινήσουν εργασίες ανάπτυξης. Για παράδειγμα προβλέπεται το Εθνικό Πρόγραμμα να εγκριθεί με ΚΥΑ έπειτα από ΣΜΠΕ, εν συνέχεια προβλέπονται διαδοχικές ΣΜΠΕ και ΠΔ για κάθε ΠΟΑΥΑΠ και τέλος η οριοθέτηση των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ προβλέπεται να γίνεται με Υπουργικές Αποφάσεις. Δεδομένων των διαχρονικών αναποτελεσματικοτήτων του κράτους και των περιορισμένων δημοσίων πόρων, η επιλογή να ανατεθεί τόσο αυξημένος ρόλος στο Δημόσιο εμπεριέχει ρίσκο για το πότε θα επιτευχθεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα και εάν αυτό θα είναι το βέλτιστο. Στο πλαίσιο λοιπόν αυτής της αρχιτεκτονικής που έχει επιλέξει η Κυβέρνηση, θα πρέπει κατ’ ελάχιστον η θέσπιση του Εθνικού Προγράμματος και όλων των ΠΟΑΥΑΠ να γίνει με ένα ΠΔ μετά από μια ενιαία ΣΜΠΕ, οι δε περιοχές ανάπτυξης να είναι σημαντικά ευρείες ώστε να αφήνουν περιθώρια διορθώσεων και τροποποιήσεων στους ιδιωτικούς φορείς καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάπτυξης των έργων. 2) Τα χρονοδιαγράμματα πρέπει να είναι σαφή και συγκεκριμένα. Παραδειγματικά: α) Για τους λόγους που παρατέθηκαν στο σημείο 1 ανωτέρω, δεν προσδιορίζεται πότε οι ιδιωτικοί φορείς θα μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες ανάπτυξης. β) Η πρόνοια του σχεδίου νόμου ότι ο διαγωνισμός της ΡΑΕ που θα γίνει εντός 2 ετών από τις πρώτες άδειες, δεν είναι επαρκής. Θα πρέπει κατά τη πρόσκληση για αιτήσεις για άδειες έρευνας και προσκόμιση των απαιτούμενων εγγυητικών επιστολών από τους ιδιωτικούς φορείς, να έχουν προσδιοριστεί η συγκεκριμένη ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού της ΡΑΕ και οι βασικοί όροι της προκήρυξης. γ) Η απαίτηση να έχει ολοκληρωθεί το ΥΑΠ εντός 6 ετών από το διαγωνισμό είναι μη ρεαλιστική, με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και χωρίς να θεραπευθούν οι γνωστές πολυετείς αναποτελεσματικότητες του κράτους. Ως απόδειξη αυτού απλά αναφέρουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χερσαίων αιολικών πάρκων που έχουν επιλεγεί από διαγωνισμούς της ΡΑΕ δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί εξαιτίας των απίθανων προβλημάτων της γραφειοκρατίας στη χώρα μας. Στην περίπτωση δε των ΥΑΠ, η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης θα ξεκινήσει μετά τη χορήγηση Βεβαίωσης Παραγωγού που έπεται του διαγωνισμού της ΡΑΕ. Η καθυστέρηση αυτή δεν θεραπεύεται επειδή θα έχει προηγηθεί το ΠΔ. Ούτως ή άλλως, στο σημείο ε) της παρ. 5 του άρ. 74 φαίνεται ότι ο χρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των έργων των επιλεγέντων Έργων ΥΑΠ, θα καθοριστεί αργότερα με Υπουργική Απόφαση. 3) Η δέσμευση ηλεκτρικού χώρου από τον ΑΔΜΗΕ για κάθε ΠΟΑΥΑΠ προβλέπεται να γίνεται μετά το οικείο ΠΔ. Επειδή όμως, όπως ήδη λέχθηκε, είναι ασαφές πότε θα συμβεί αυτό, είναι εξίσου ασαφές πότε θα γίνει η δέσμευση του ηλεκτρικού χώρου και αβέβαιο αν θα υπάρχει διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος όταν ολοκληρωθούν τα ΠΔ. 4) Κατά την κατανόησή μας, οι διατάξεις περί παραχώρησης χρήσης ακινήτων του Δημοσίου (άρ. 72): α) αφορούν την παραχώρηση στον Επενδυτή ΥΑΠ που έχει επιλεγεί μέσω του διαγωνισμού της ΡΑΕ (και όχι στον «Παραχωρησιούχο») ακινήτων του Δημοσίου στα οποία περιλαμβάνονται και τα τμήματα της θάλασσας, του πυθμένα κλπ. που απαιτούνται για το ΥΑΠ, β) η παραχώρηση αυτή γίνεται χωρίς αντάλλαγμα αφού ο Επενδυτής έχει επιλεγεί μέσω του διαγωνισμού και γ) η διάρκεια της παραχώρησης ταυτίζεται με τη διάρκεια ισχύος της Βεβαίωσης Παραγωγής και τυχόν παρατάσεών της (ήτοι 25 έτη με δικαίωμα ανανέωσης άλλων 25 ετών). Όλα αυτά πρέπει να συμπεριληφθούν πιο ρητά στη διάταξη του άρ. 72 5) Χρειάζεται αποσαφήνιση ή και ομογενοποίηση σε πρόνοιες του σχεδίου. Ενδεικτικά: - Δεν είναι απολύτως σαφές πώς γίνεται η οριοθέτηση του κάθε συγκεκριμένου ΥΑΠ εντός μιας ΠΟΑΥΑΠ. Κατά το σχέδιο νόμου, το κάθε ΠΔ δύναται να περιέχει Περιοχές Εγκατάστασης (62.1), οι οποίες όμως θα οριστικοποιηθούν με Υπουργική Απόφαση μετά από διαβούλευση (66.1). Αυτό οδηγεί στο ενδεχόμενο η ΥΑ να πρέπει να ορίσει άλλες Περιοχές Εγκατάστασης από αυτές που μπορεί να περιέχει το οικείο ΠΔ. Εν συνεχεία, κατά την κατανόησή μας ο Επενδυτής ΥΑΠ που επιλέγεται μέσω του διαγωνισμού της ΡΑΕ, επιλέγεται για μια συγκεκριμένη ισχύ σε μια Περιοχή Εγκατάστασης. Όμως, κατά το σχέδιο η Βεβαίωση Παραγωγού εκδίδεται για έργο με ισχύ εντός των εκτιμώμενων ανώτατων και κατώτατων ορίων που έχουν οριστεί με το ΠΔ (67.1). Υπονοείται δηλαδή ότι το έργο που αιτείται ο Επενδυτής ΥΑΠ για Βεβαίωση Παραγωγού δεν είναι αυτό το οποίο δήλωσε στο διαγωνισμό. - Δεν είναι απολύτως σαφές ποιο είναι το αντικείμενο της διαβούλευσης της παρ. 1 του άρ. 66 για την ΥΑ προσδιορισμού των Περιοχών Εγκατάστασης. Κατανοούμε ότι επιδιώκεται να υπάρξει μια ανατροφοδότηση προς το ΥΠΕΝ των πληροφοριών και γνώσεων που έχουν συλλεγεί από τις μελέτες και έρευνες των ιδιωτικών φορέων. Αν η κατανόησή μας είναι ορθή, αυτό θα πρέπει να προσδιοριστεί. Βέβαια, το καλύτερο θα ήταν να αφεθεί στους ιδιωτικούς φορείς η ελευθερία να σχεδιάσουν οι ίδιοι τα πολύγωνα ενδιαφέροντός τους. - Τα κριτήρια για τη χορήγηση Άδειας Έρευνας δεν είναι συνεπή μεταξύ τους (100MW ανάπτυξη και λειτουργία vs 25MW λειτουργία και συντήρηση vs κύκλου εργασιών 2 δις. Ευρώ), ενώ δεν είναι σαφής η διαφοροποίηση των όρων «ανάπτυξη και λειτουργία» και «λειτουργία και συντήρηση». - Είναι αντίθετη και ασύνδετη με το υπόλοιπο σχέδιο νόμου η δεύτερη περίπτωση γ) της παρ. 5 του άρ. 74 σύμφωνα με την οποία μπορεί να γίνεται επιλογή των αναδόχων υλοποίησης των έργων ΥΑΠ στη βάση της υψηλότερης οικονομικής προσφοράς για την εγκατάσταση Έργων ΥΑΠ, που συμμετέχουν στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και δεν λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση εγκατάστασης ΥΑΠ.