• 1. Στην 2η τροποποίηση παρατηρείται μια γενική ασάφεια για τον ρόλο που θα έχουν τόσο τα ΚΔΑΥ, όσο και οι ΜΕΑ και ΜΑΑ. Θα πρέπει να προσδιορισθεί με σαφήνεια το είδος των αποβλήτων που θα δέχεται η κάθε μια από αυτές τις εγκαταστάσεις. Θα πρέπει να διαφαίνονται με σαφήνεια οι διαφορές μεταξύ των εγκαταστάσεων αυτών και αν θα συνυπάρχουν διακριτά ή θα αλλάζει ονομασία η μονάδα ανάλογα με τα είδη των αποβλήτων που θα δέχεται και την τροποποίηση της διεργασίας. Επιπροσθέτως, θα πρέπει καθορίζεται μέχρι ποιου σημείου επέρχεται αναβάθμιση γιατί μετά το ΚΔΑΥ μπορεί να γίνει π.χ. ΜΑΑ, οπότε ανακύπτουν ζητήματα στους ΠΕΣΔΑ. Τέλος, δεν καθορίζεται ποια είναι η κατηγοριοποίηση των ΜΑΑ σε σχέση με την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση σύμφωνα με την ΚΥΑ 17185/1069/2022, όπως ισχύει, όπως αναφέρεται και στην Τροποποίηση Νο 7. 2. Στην 3η τροποποίηση παρατηρείται ασάφεια, σχετικά με το αντικείμενο και τις δραστηριότητες των αναφερόμενων εγκαταστάσεων (ΚΔΑΥ, ΜΕΑ, ΜΑΑ), ενώ επιπλέον αναφέρεται ότι τα ΚΔΑΥ, οι ΜΕΑ και οι ΜΑΑ θα έχουν ως σκοπό την διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών. Παράλληλα υπάρχει και η αναφορά ότι «τα ΚΔΑΥ θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν, ώστε από τα μη αξιοποιήσιμα υλικά να μπορούν να παράγουν εναλλακτικό (δευτερογενές) καύσιμο, κάτι όμως που μπορεί να επιτυγχάνεται και μέσω τροφοδότησης των υπολειμμάτων των ΚΔΑΥ στις αντίστοιχες ΜΕΑ’’. Θα πρέπει να ξεκαθαριστούν οι εργασίες που θα δύναται να πραγματοποιούνται στις εκάστοτε εγκαταστάσεις, καθώς επίσης και να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για την ενίσχυση και την αναβάθμιση τους. 3. Στην 5η τροποποίηση υπάρχει η αναφορά: «Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, είναι δυνατή η επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων σε ΜΕΑ/ΜΑΑ οι οποίες έχουν υλοποιηθεί με επιχειρηματική πρωτοβουλία και στις οποίες τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων, υπό την προϋπόθεση συνεργασίας αυτών με τον οικείο ΦΟΔΣΑ.». Να τεθούν ως προϋποθέσεις τα ακόλουθα : α) οι ΜΕΑ πρέπει να προβλέπονται στον οικείο ΠΕΣΔΑ ώστε να μην υπάρχει υπερδιαστασιολόγηση, η οποία θα αντίβαινε την ιεράρχηση στη διαχείριση αποβλήτων αφού η επιπλέον δυναμικότητα σύμμεικτων ΑΣΑ θα λειτουργούσε ως αντικίνητρο στην διαλογή στην πηγή και β) οι υφιστάμενες μονάδες να είναι κατάλληλα αδειοδοτημένες. 4. Στην 8η τροποποίηση αναφέρεται: -«6. Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης, στις οποίες μπορεί να γίνεται ανάκτηση ενέργειας με θερμική επεξεργασία των Υπολειμμάτων των ΜΕΑ/ΜΑΑ ή/και των εναλλακτικών καυσίμων για τη δραστική ελαχιστοποίηση του τελικού υπολείμματος προς υγειονομική ταφή (απαραίτητες για την επίτευξη του στόχου ταφής κάτω από 10% μέχρι το 2030). Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, σε μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης εντός ή εκτός της Περιφέρειας είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.». Η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ (πράσινος/γκρι κάδος) είναι προβληματική τόσο ως προς τις ενδεχόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όσο ως προς την ενεργειακή απόδοση για εγκαταστάσεις R1 (Παράρτημα ΙΙ Εργασίες Ανάκτησης του άρθρου 75 του ν. 4819/2021), αλλά και την μη τήρηση της ιεράρχησης των αποβλήτων, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 4819/ 2021. Επίσης, σύμφωνα με την ΚΥΑ 17185/1069/2022, η δραστηριότητα 10β της 4ης Ομάδας [Εγκαταστάσεις ανάκτησης υλικών από μη επικίνδυνα σύμμεικτα ανακυκλώσιμα απόβλητα μέσω μηχανικής ή/και χειρωνακτικής διαλογής (ΚΔΑΥ) (εργασίες R12)] μπορούν να περιλαμβάνουν και την παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου. Προτείνεται για το μεταβατικό στάδιο μέχρι την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ, να παραμείνει σε ισχύ η υφιστάμενη πρόβλεψη του ΕΣΔΑ, δηλ. να είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία εναλλακτικών (δευτερογενών/απορριμματογενών) καυσίμων και των υπολειμμάτων της επεξεργασίας, αντί των υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.