• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΥΔΑΠ Α.Ε.' | 21 Οκτωβρίου 2022, 20:21

    Η Γενική Διεύθυνση Μεγάλων Έργων της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. στο πλαίσιο της διαχείρισης μεγάλων χρηματοδοτούμενων έργων επισημαίνει τα παρακάτω που αφορούν την πρόβλεψη της ένταξης των ΑΕΚΚ στον υπό αλλαγή Κανονισμό Δομικών Προϊόντων (συμπλήρωση στο τέλος της παραγράφου 6.4) συμμετέχοντας στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση της τροποποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ). Mε βάση τη συγκεκριμένη παράγραφο (6.4) προβλέπεται ότι τα ΑΕΚΚ θα εντάσσονται στον υπό αλλαγή Κανονισμό Δομικών Προϊόντων, όπου απαιτείται η υποχρέωση σήμανσης CE και με αυτό τον τρόπο θα επιτρέπεται η ελεύθερη διακίνηση εντός ΕΕ και θα δίνεται η δυνατότητα στον τελικό χρήστη να μπορεί να εμπιστευτεί την ποιότητα του υλικού από ΑΕΚΚ. Σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 8 του ΦΕΚ 1312Β'/2010 το κλάσμα των επεξεργασμένων ΑΕΚΚ μπορεί να χρησιμοποιείται και ως προϊόν δομικών κατασκευών. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 1914Β'/2012 ορίζονται οι προδιαγραφές για τη σήμανση CE σε προϊόντα δομικών κατασκευών. Προβληματισμοί Η παραπάνω πρόβλεψη αναμένεται να αυξήσει το κόστος διαχείρισης των ΑΕΚΚ και να κάνει τη διαδικασία πιο χρονοβόρα. Πρέπει να είναι σαφές από ποιο στάδιο θα ξεκινά η πιστοποίηση (παραγωγή των ΑΕΚΚ, η μεταφορά, η απόθεση, η διαλογή, η επεξεργασία η επαναχρησιμοποίηση). Θα πρέπει κάποιοι κωδικοί ΕΚΑ να εξαιρεθούν από αυτόν τον κανονισμό. Για παράδειγμα θα πρέπει να διευκρινιστεί αν ο κωδικός 17 05 04 για τον οποίο μπορεί να γίνεται χρήση για επίχωση ύστερα από θραύση (επεξεργασία-άρθρο 3 παρ. 2 ν.4819/2021 - εκτός εργοταξίου και επιστροφή στο έργο) στο ίδιο το έργο, θα πρέπει να πάρει CE αν η διαχείριση γίνει εκτός εργοταξίου ή ο ίδιος ο χώρος τελικής διάθεσης (το ίδιο το έργο εν προκειμένω) θα υποχρεωθεί να δεχθεί ΑΕΚΚ με CE. Γενικά θα πρέπει να διευκρινίζονται ζητήματα διαχείρισης των ΑΕΚΚ, όπως θέματα προσωρινής αποθήκευσης, ιχνηλασιμότητας κ.λπ. εργασιών, στο αυστηρό χρονικό και οικονομικό πλαίσιο υλοποίησης δημόσιων έργων καθώς οι διαδικασίες αυτές θα είναι χρονοβόρες. Σε εργολαβίες που προβλέπεται να παράγουν μεγάλες ποσότητες ΑΕΚΚ η διαχείριση των οποίων πρέπει να είναι άμεση, η πιστοποίηση θα είναι δυσχερής ως διαδικασία, λόγω του όγκου των ΑΕΚΚ, καθώς θα παρατείνεται ο χρόνος προσωρινής αποθήκευσης (με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς την καταχώρηση των ποσοτήτων στο ΗΜΑ). Για την πιστοποίηση αυτών θα πρέπει να είναι σαφές αν θα είναι υπεύθυνος φορέας ο διαχειριστής των ΑΕΚΚ ή ο φορέας του έργου. Τέλος επειδή η αναφορά στους κωδικούς ΕΚΑ θα γίνεται στη ΜΠΕ του έργου, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν στους περιβαλλοντικούς όρους πρέπει να προβλέπεται αν η διαχείριση των ΑΕΚΚ θα γίνεται με πιστοποίηση. Συμπέρασμα Η συγκεκριμένη προσθήκη στο Τροποποιημένο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση (στο πλαίσιο μείωσης του αποτυπώματος CO2 και της κυκλικής οικονομίας), αλλά θα πρέπει πρώτα να υπάρχει ρητή αναφορά στον καινούργιο ΚΔΠ υλικών, καθώς ο ΚΔΠ δεν έχει λάβει την τελική του μορφή σε επίπεδο ΕΕ (αποτελεί ακόμη πρόταση) (1), και αναφορικά με τα ΑΕΚΚ δεν έχει αξιολογηθεί ποιοι κωδικοί ΑΕΚΚ είναι αναγκαίο να έχουν CE σήμανση. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής σύνδεση πως αυτό θα ενισχύσει την ανάπτυξη αγορών για τα πιστοποιημένα υλικά που προέρχονται από την επεξεργασία ΑΕΚΚ. Πριν λάβει την τελική του μορφή ο νέος ΚΔΠ, θα πρέπει να προηγηθούν οι αντίστοιχες μελέτες ως προς το ποιοι κωδικοί ΕΚΑ είναι δυνατόν να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο. Ως εκ τούτου, ένα τέτοιο εγχείρημα θα πρέπει σε επίπεδο εθνικού σχεδίου διαχείρισης ΑΕΚΚ να ελεγχθεί ως προς τη δυνατότητα εφαρμογής του σε μεγάλα δημόσια έργα. Σε πρώτη φάση θα μπορούσε να αφορά μόνο τα δομικά προϊόντα που προέρχονται από την επεξεργασία ΑΕΚΚ, η οποία θα γίνεται σε πιστοποιημένη με ISO γραμμή παραγωγής. (1) Πρόταση ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση εναρμονισμένων όρων εμπορίας δομικών προϊόντων, την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/1020 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 305/2011