• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΡΟΥΔΑΣ' | 24 Φεβρουαρίου 2023, 19:42

    ΑΡΘΡΟ 38 • Η προτεινόμενη νομοθεσία δεν έχει σαφείς οδηγίες. Προκειμένου η αγορά να προετοιμαστεί το γρηγορότερο δυνατό είναι απαραίτητο άμεσα να γίνουν οι απαραίτητες διευκρινήσεις, αναφορικά με τον τρόπο που θα εφαρμοστούν οι οδηγίες. Εναλλακτικά, η αγορά δεν θα είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις νέες υψηλές απαιτήσεις, με αποτέλεσμα είτε θα αδυνατεί να επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί είτε θα αναγκαστεί να κατευθυνθεί σε εισαγόμενα βιοκαύσιμα με διπλάσιο κόστος, πιθανότατα. • Η ανάμειξη, ο έλεγχος ποιότητας και της ποσότητας των βιοκαυσίμων πρέπει να παραμείνει σε ελεγχόμενα σημεία, όπως για παράδειγμα είναι οι χώροι των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας, εμποδίζοντας διάφορα κυκλώματα να παρανομούν. • Να υπάρξουν ειδικές διατάξεις κατά την εναρμόνιση του άρθρου 28, παράγραφος 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 στην Εθνική Νομοθεσία που να επιτρέπουν την ανάπτυξη των διεργασιών συν-επεξεργασίας ανανεώσιμων πρώτων υλών με ορυκτά καύσιμα (co-processing): τα σχετικά καύσιμα από το συν-επεξεργασία να προσμετρούνται στον στόχο ΑΠΕ στις μεταφορές (Άρθρο 25(1)), και να ισχύσει η σχετική κατ' εξουσιοδότηση πράξη (delegated act) για τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου από καύσιμα συν-επεξεργασίας/co-processing (Άρθρο 28 (5)). ΑΡΘΡΟ 38, Παράγραφος 1. Προτείνουμε τα βιοαέρια και τα βιοκαύσιμα που καταναλώνονται σε διεργασίες παραγωγής καυσίμων να προσμετρώνται στον υπολογισμό του ελαχίστου μεριδίου ενέργειας από Α.Π.Ε. βοηθώντας στην επίτευξη του νέου φιλόδοξου στόχου. ΑΡΘΡΟ 38, Παράγραφος 4. Η παράγραφος 4: “4. Η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, από τη χρήση ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών, μη βιολογικής προέλευσης, πλην των καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα, είναι τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%), σε σχέση με την 1η Ιανουαρίου 2021.” Να μεταφερθεί σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 ως κάτωθι: Η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη χρήση των ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων κίνησης μη βιολογικής προέλευσης, πλην των καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα είναι τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) από την 1η Ιανουαρίου 2021. ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 3., Εδάφιο α) “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο,” Για να δοθούν κίνητρα στην χρήση αποβλήτων έναντι βρώσιμων ελαίων προτείνουμε η λέξη «μπορεί» στο πιο πάνω εδάφιο να αντικατασταθεί ως κάτωθι: “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, υπολογίζεται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο,” Προκειμένου να είναι εφικτός ο στόχος που ορίζεται στο άρθρο 38 παρ. 1, είναι απαραίτητο να δοθούν και άλλες δυνατότητες στην αγορά, αναφορικά με τα επιτρεπόμενα βιοκαύσιμα και πως αυτά θα επιλέγονται. 1) Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τη δυνατότητα χρήσης και πως αυτά προσμετρούνται στις υποχρεώσεις των εταιρειών των υδρογονοκατεργασμένων ελαίων (HVO), τα οποία μπορούν μεταξύ άλλων να παραχθούν από απόβλητα από τις εγχώριες μονάδες παραγωγής. 2) Η επίτευξη του επιβαλλόμενου στόχου πρέπει να υπολογίζεται συνολικά σε ετήσια βάση, για όλα τα καύσιμα που διακινούνται ανά υπόχρεο και όχι με επιμέρους στόχους ανά είδος καυσίμου. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να επανεξεταστεί η εθνική νομοθεσία που αναφέρεται στην κατανομή του βιοντίζελ. Το σύστημα της κατανομής του βιοντίζελ έχει αποδειχθεί ανεπαρκές. Έχει αποδειχθεί ότι αυξημένες παρεμβάσεις στην αγορά δημιουργούν αντίστοιχες στρεβλώσεις που οδηγούν σε αύξηση των τελικών τιμών. Για να επιτευχθεί ο νέος στόχος, είναι απαραίτητο οι υπόχρεοι ανάμειξης, να έχουν την επιλογή ως προς τις πρώτες ύλες και τα βιοκαύσιμα που θα χρησιμοποιήσουν, εκμεταλλευόμενοι πρώτες ύλες με πολλαπλασιαστές, υδρογονοκατεργασμένα έλαια κλπ., στα πλαίσια των περιορισμών που τίθενται από τις προδιαγραφές των καυσίμων, όπως το μέγιστο ποσοστό βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης και τα μέγιστα ποσοστά οξυγονούχων στις βενζίνες, 3) Η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 για να δώσει κίνητρα στην προώθηση χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές πριμοδοτεί τα βιοκαυσίμα και βιοαέρια που παράγονται από απόβλητα, διπλασιάζοντας το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, σε συνδυασμό με την ισχύουσα νομοθεσία δεν δίνει κανένα πλεονέκτημα στους παραγωγούς αυτών των προϊόντων. Το σημαντικότερο πρόβλημα προέρχεται από το υποχρεωτικό ποσοστό ανάμειξης 7% κατ’ όγκο στο πετρέλαιο κίνησης όπως ορίζεται στην απόφαση πρόσκλησης της κατανομής του βιοντίζελ. Διατηρώντας τον στόχο αυτό δεν μπορεί να ωφεληθούν βιοκαύσιμα τα οποία έχουν παραχθεί από απόβλητα και να μετρήσει με πολλαπλασιαστή το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Μία λύση θα ήταν ο στόχος ανάμειξης στο πετρέλαιο κίνησης να υπολογίζεται βάσει το ενεργειακό περιεχόμενο των βιοκαυσίμων, όπως ισχύει και στις βενζίνες σύμφωνα με το άρθρο 15Α παράγραφος 10 του Νόμου 3054/2001. Σημειώνουμε ότι σε γειτονικές χώρες ισχύουν ήδη οι πολλαπλασιαστές, δίνοντας κίνητρα σε Έλληνες παραγωγούς να εξάγουν την παραγωγή τους, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την επίτευξη του εθνικού στόχου. ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 6 Θα πρέπει να είναι σαφής ο χαρακτηρισμός της ηλεκτρικής ενέργειας ως ανανεώσιμη στην περίπτωση που μια εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές είναι άμεσα συνδεδεμένη με μονάδα παραγωγής ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης. Έτσι η φράση «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές μπορεί να προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…» πρέπει να γραφεί ως «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές θα προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…» ΑΡΘΡΟ 42, Παράγραφος 1. Να καθοριστεί η περίοδος καταχώρησης των στοιχείων στη νέα Ευρωπαϊκή ενωσιακή βάση εντός 30 ημερών από την λήξη του μήνα αναφοράς, όπως ισχύει για την έκδοση των βεβαιώσεων χαρακτηριστικών αειφορίας.