• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΠΗΕΦ Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών' | 25 Φεβρουαρίου 2023, 12:22

    Σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων χορήγησης προσφοράς σύνδεσης στα κορεσμένα δίκτυα του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 σύμφωνα με την διαδικασία που προβλέπεται στην ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/81744/ 3673/4.8.2022, και συγκεκριμένα αυτήν για το κορεσμένο (διασυνδεδεμένο πλέον) δίκτυο της Κρήτης που έλαβε χώρα την 25/10/2022, έχουν προκύψει τα κάτωθι άκρως σημαντικά ζητήματα που πρέπει άμεσα να διευθετηθούν μέσω νέας ρύθμισης του ΥΠΕΝ. Πρώτο Ζήτημα: Αδυναμία υποβολής αίτησης λόγω τεχνικών ζητημάτων της πλατφόρμας υποδοχής αιτήσεων. Δεκάδες παραγωγοί-μέλη του συλλόγου μας που συμμετείχαν στην διαδικασία συνάντησαν σημαντικές τεχνικές δυσκολίες που δεν επέτρεψαν την εμπρόθεσμη (προ της εξάντλησης του διαθέσιμου περιθωρίου, πλέον 200%) υποβολή της αίτησής τους. Μερικές μόνο από τις τεχνικές δυσκολίες που συναντήθηκαν είναι μεταξύ άλλων: • Αδυναμία (μόνιμο κόλλημα του browser) ή πολύλεπτη καθυστέρηση εισόδου στην πλατφόρμα με κωδικούς taxisnet. • Αδυναμία πλήρους φόρτωσης των dropdown menu κατά το άνοιγμα της εφαρμογής, με αποτέλεσμα την αδυναμία μετάβασης σε επόμενο στάδιο. • Αδυναμία (μόνιμο κόλλημα του browser) ή πολύλεπτη καθυστέρηση στην επισύναψη αρχείων μεγάλου μεγέθους (πάντως κάτω από 5ΜΒ) Χαρακτηριστικό δε, είναι το γεγονός ότι για τα αιτήματα που δεν υπεβλήθησαν εγκαίρως, δεν εκδόθηκε αριθμός πρωτοκόλλου από το σύστημα, με αποτέλεσμα, παρότι ορισμένοι παραγωγοί διαθέτουν αποδεικτικά στοιχεία για τις εν λόγω δυσλειτουργίες, να μην δύνανται να προσφύγουν νομικά κατά συγκεκριμένης διοικητικής πράξης. Οι συγκεκριμένοι παραγωγοί έχουν αδικηθεί κατάφωρα διότι, εφόσον το σύστημα λειτουργούσε απροβλημάτιστα, θα είχαν λάβει μετά βεβαιότητας ικανοποιητική σειρά προτεραιότητας εξέτασης. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι, πολλοί παραγωγοί, εκτός του κόστους ανάπτυξης του έργου (κόστη φακέλων, κόστη μελετών, κόστη εγγυητικής επιστολής) έχουν επωμιστεί και κόστη αγοράς ή ενοικίασης του γηπέδου εγκατάστασης. Ως ένα ελάχιστο δείγμα αντιστάθμισης στην αδικία που υπέστησαν, είναι να τους δοθεί η δυνατότητα εκ των υστέρων κατάθεσης πλήρους αιτήματος και κατάταξής τους αμέσως μετά το τελευταίο αίτημα που έγινε αποδεκτό στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Εξάλλου, εξ’ όσων γνωρίζουμε πρόκειται για πολύ μικρό πλήθος αιτημάτων (περί τα 200 κατά μέγιστο, ήτοι < 80MW), τα οποία, ενόψει της μεγάλης διασύνδεσης, θα μπορούν απροβλημάτιστα να ενταχθούν στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, το οποίο αναμένεται να φιλοξενήσει πλέον του 1GW νέων σταθμών ΑΠΕ και δη αιολικών. Φαντάζει συνεπώς αδιανόητο οι αδικημένοι παραγωγοί μέλη μας, μετά την προσπάθεια που έκαναν και τα χρήματα που δαπάνησαν, να μην έχουν επίσημη θέση και προτεραιότητα στην δέσμευση μελλοντικού ηλεκτρικού χώρου! Η κατάταξη των αιτημάτων αυτών φρονούμε πως πρέπει να γίνει με βάση την παλαιότητα της πληρότητας του αιτήματος, δεδομένου του ότι υποβάλλονται εκτός της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ δικαίωμα συμμετοχής προτείνουμε να έχουν όλοι οι παραγωγοί με πλήρη φάκελο προ της 25/10/2022. Τα δικαιολογητικά που θα πρέπει να φέρουν ημερομηνία ψηφιακής υπογραφής προγενέστερη της 25/10/2022 πρέπει να είναι: • Η περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΠΠΔ ή Απαλλαγή ΕΠΟ) • Η βεβαίωση της ΔΑΟΚ περί παραγωγικότητας της γης, εφόσον απαιτείται • Το τοπογραφικό διάγραμμα • Τα λοιπά σχέδια που φέρουν ψηφιακή υπογραφή μηχανικού • Η δήλωση της μίσθωσης στην ΑΑΔΕ, εφόσον πρόκειται για μισθωμένο ακίνητο. Η σειρά προτεραιότητας για την κατάταξη προτείνουμε να καθορίζεται με βάση την ημερομηνία και ώρα σύνταξης (ψηφιακής υπογραφής) του τελευταίου εκ των ανωτέρω εγγράφων. Αυτονόητο είναι ότι η εγγυητική επιστολή δεν μπορεί να φέρει ημερομηνία προ τις 25/10/2022, αφού οι περισσότεροι παραγωγοί την επέστρεψαν στον φορέα έκδοσής της, εφόσον δεν υπήρχε έγκυρο αίτημα ώστε να αποσταλεί στον ΔΕΔΔΗΕ, οπότε θα πρέπει να γίνουν δεκτές νέες εγγυητικές επιστολές. ------ Δεύτερο Ζήτημα: Απόρριψη αιτήσεων χορήγησης προσφοράς σύνδεσης λόγω πρόδηλων σφαλμάτων. Σημαντικό ποσοστό των παραγωγών-μελών μας, ενώ κατάφεραν να υποβάλουν εμπρόθεσμα το αίτημά τους και να γίνει αποδεκτό από το σύστημα, δεν έλαβαν βεβαίωση πληρότητας από τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά απεναντίας ενημερώθηκαν για την απόρριψη αιτήματός τους. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ ήταν ιδιαίτερα αυστηρός στον έλεγχο, απορρίπτοντας αιτήματα ένεκα πρόδηλων σφαλμάτων, όπως: • Ασυμφωνία συντεταγμένων μεταξύ τοπογραφικών και shape files που οφείλονται σε πρόδηλο σφάλμα κατά τη δημιουργία του shape file από το μηχανικό • Ασυμφωνία συντεταγμένων μεταξύ αποφάσεων δημόσιων υπηρεσιών και τοπογραφικών που οφείλονται σε πρόδηλο σφάλμα των υπηρεσιών (λ.χ. περιβαλλοντική αρχή) • Μη επισύναψη τίτλων ιδιοκτησίας ή μισθωτηρίων, οι οποίοι όμως αναφέρονται μέσα στην βεβαίωση νόμιμης χρήσης δικηγόρου, που οφείλονται σε πρόδηλο σφάλμα του χειριστή που υπέβαλε το αίτημα. • Παραλείψεις ή σφάλματα στην επισύναψη νομιμοποιητικών στοιχείων της εταιρείας (η οποία σε κάθε περίπτωση έχει συσταθεί προ της ημερομηνίας της έναρξης υποδοχής και τα αντίστοιχα έγγραφα φέρουν παλαιότερη ημερομηνία), και τα οποία μπορούν να ανακτηθούν από το ΓΕΜΗ με απλή αναζήτηση. Επί παραδείγματι, υπάρχουν περιπτώσεις όπου επισυνάφθηκε 2 φορές το ίδιο πιστοποιητικό αντί να επισυναφθούν 2 διαφορετικά πιστοποιητικά. • Παραλείψεις ή σφάλματα στην επισύναψη τεχνικών στοιχείων. Επί παραδείγματι, υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν επισυνάφθηκαν τα τεχνικά στοιχεία του εξοπλισμού ή η χωροθέτηση, ή επισυνάφθηκε 2 φορές το ίδιο έγγραφο. Πρότασή μας είναι να δοθεί η δυνατότητα συμπλήρωσης του εγγράφου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ΑΠΕ του ΔΕΔΔΗΕ, με την προϋπόθεση ότι το προσκομιζόμενο έγγραφο, εφόσον υπογράφεται ψηφιακά, να φέρει ημερομηνία ψηφιακής υπογραφής (με έλεγχο πιστοποίησης γνησιότητας ψηφιακής υπογραφής) προγενέστερης της ημέρας και ώρας έναρξης της διαδικασίας (25/10/2022, 11:00), προκειμένου να αποφευχθούν περιπτώσεις ένταξης πραγματικά μη πλήρων αιτημάτων. Σε περίπτωση πληρότητας του αιτήματος μέσω συμπληρωματικών στοιχείων, η σειρά προτεραιότητας προτείνουμε διατηρείται με βάση την ημέρα και ώρα της πρώτης ηλεκτρονικής υποβολής του αιτήματος.