• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Βαϊόπουλος' | 26 Φεβρουαρίου 2023, 22:26

    ΑΡΘΡΟ 38 • Στην προτεινόμενη νομοθεσία θα πρέπει εκτός από την εισαγωγή μιας γενικής κατεύθυνσης, να περιέχονται και σαφείς οδηγίες. Θεωρείται σκόπιμο να γίνουν οι απαραίτητες διευκρινήσεις, αναφορικά με τον τρόπο που θα εφαρμοστούν οι οδηγίες, προκειμένου να προετοιμαστεί η αγορά το γρηγορότερο δυνατό. Σε διαφορετική περίπτωση, η αγορά δεν θα έχει τον απαιτούμενο χρόνο να ανταποκριθεί στις νέες υψηλές απαιτήσεις, όταν αυτό τελικά απαιτηθεί και ως εκ τούτου είτε θα εξαναγκαστεί να κατευθυνθεί σε εισαγόμενα βιοκαύσιμα (με το επιπλέον κόστος που αυτό ενδεχομένως συνεπάγεται), είτε θα αδυνατεί να επιτύχει τους στόχους. • Θα πρέπει να εμποδίζεται η εκμετάλλευση μεγάλων διαφορών τιμών μεταξύ των διαφόρων βιοκαυσίμων τόσο μεταξύ τους, όσο και έναντι των ορυκτών καυσίμων. Γι’ αυτό το λόγο, η ανάμειξη και ο έλεγχος τόσο της ποιότητας όσο και της ποσότητας των βιοκαυσίμων πρέπει να παραμείνει σε ελεγχόμενα σημεία, κάτω από την επίβλεψη και την ευθύνη αξιόπιστων εταιρειών, όπως για παράδειγμα είναι οι χώροι των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας. ΑΡΘΡΟ 38, Παράγραφος 1. Θα πρέπει τα βιοαέρια και τα βιοκαύσιμα που καταναλώνονται σε διεργασίες παραγωγής καυσίμων να προσμετρώνται στον υπολογισμό του ελαχίστου μεριδίου ενέργειας από Α.Π.Ε., ώστε να επιτυγχάνεται ο νέος φιλόδοξος στόχος. ΑΡΘΡΟ 38, Παράγραφος 4. Η παράγραφος 4: “4. Η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, από τη χρήση ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών, μη βιολογικής προέλευσης, πλην των καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα, είναι τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%), σε σχέση με την 1η Ιανουαρίου 2021.” Να μεταφερθεί σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 ως ακολούθως: Η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη χρήση των ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων κίνησης μη βιολογικής προέλευσης, πλην των καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα είναι τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) από την 1η Ιανουαρίου 2021. ΑΡΘΡΟ 39 Θα πρέπει να υπάρξουν ειδικές διατάξεις κατά την εναρμόνιση του άρθρου 28, παράγραφος 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 στην Εθνική Νομοθεσία, προκειμένου να επιτρέπεται η ανάπτυξη των διεργασιών συν-επεξεργασίας ορυκτών καυσίμων με ανανεώσιμες πρώτες υλες με (co-processing): τα σχετικά καύσιμα από το συν-επεξεργασία να προσμετρούνται στον στόχο ΑΠΕ στις μεταφορές (Άρθρο 25(1)), και να ισχύσει η σχετική κατ' εξουσιοδότηση πράξη (delegated act) για τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου από καύσιμα συν-επεξεργασίας/co-processing (Άρθρο 28 (5)). ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 3., Εδάφιο α) “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο,” Θα μπορούσε η λέξη «μπορεί» στο πιο πάνω εδάφιο να αντικατασταθεί ως παρακάτω, ούτως ώστε να υπάρχουν κίνητρα στην χρήση αποβλήτων έναντι βρώσιμων ελαίων,: “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, υπολογίζεται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο,” Θεωρούμε πως είναι απαραίτητο να δοθούν επιπλέον δυνατότητες στην αγορά, αναφορικά με τα επιτρεπόμενα βιοκαύσιμα και τη δυνατότητα επιλογής τους, προκειμένου να είναι εφικτός ο στόχος που ορίζεται στο άρθρο 38 παρ. 1,. 1) Η πιο βασική αλλαγή αφορά τη δυνατότητα χρήσης και προσμέτρησης στις υποχρεώσεις των εταιρειών των υδρογονοκατεργασμένων ελαίων (HVO), τα οποία παράγονται μεταξύ άλλων από απόβλητα εγχώριων μονάδων παραγωγής. 2) Η επίτευξη του επιβαλλόμενου στόχου πρέπει να υπολογίζεται συνολικά σε ετήσια βάση, για όλα τα καύσιμα που διακινούνται ανά υπόχρεο και όχι με επιμέρους στόχους ανά είδος καυσίμου. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να επανεξεταστεί η εθνική νομοθεσία όπως η νομοθεσία της κατανομής του βιοντίζελ. Το σύστημα της κατανομής του βιοντίζελ έχει αποδειχθεί ανεπαρκές. Έχει αποδειχθεί ότι αυξημένες παρεμβάσεις σε μία αγορά δημιουργούν αντίστοιχες στρεβλώσεις που οδηγούν σε αύξηση των τελικών τιμών. Για να επιτευχθεί ο νέος υψηλός στόχος, είναι απαραίτητο οι υπόχρεοι ανάμειξης, να έχουν την επιλογή ως προς τις πρώτες ύλες και τα βιοκαύσιμα που θα χρησιμοποιήσουν, εκμεταλλευόμενοι πρώτες ύλες με πολλαπλασιαστές, υδρογονοκατεργασμένα έλαια κλπ, στα πλαίσια των περιορισμών που τίθενται από τις προδιαγραφές των καυσίμων, όπως το μέγιστο ποσοστό βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης και τα μέγιστα ποσοστά οξυγονούχων στις βενζίνες, 3) Προκειμένου να δοθούν κίνητρα στην προώθηση χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 πριμοδοτεί τα βιοκαυσίμα και βιοαέρια που παράγονται από απόβλητα, διπλασιάζοντας το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Η συγκεκριμένη ρύθμιση σε συνδυασμό με την ισχύουσα νομοθεσία ωστόσο δεν δίνει κανένα πλεονέκτημα στους παραγωγούς αυτών των προϊόντων. Το σημαντικότερο πρόβλημα προέρχεται από το υποχρεωτικό ποσοστό ανάμειξης 7% κατ’ όγκο στο πετρέλαιο κίνησης όπως ορίζεται στην απόφαση πρόσκλησης της κατανομής του βιοντίζελ. Διατηρώντας τον στόχο αυτό δεν μπορεί να ωφεληθούν βιοκαύσιμα τα οποία έχουν παραχθεί από απόβλητα και να μετρήσει με πολλαπλασιαστή το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Μία λύση θα ήταν ο στόχος ανάμειξης στο πετρέλαιο κίνησης να υπολογίζεται με βάσει το ενεργειακό περιεχόμενο των βιοκαυσίμων, όπως ισχύει και στις βενζίνες σύμφωνα με το άρθρο 15Α παράγραφος 10 του Νόμου 3054/2001. Πρέπει να σημειωθεί ότι σε γειτονικές χώρες ισχύουν ήδη οι πολλαπλασιαστές, δημιουργώντας κίνητρα σε Έλληνες παραγωγούς να εξάγουν την παραγωγή τους, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την επίτευξη του εθνικού στόχου. ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 6 Ο χαρακτηρισμός της ηλεκτρικής ενέργειας ως ανανεώσιμη, στην περίπτωση που μια εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές είναι άμεσα συνδεδεμένη με μονάδα παραγωγής ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης θα πρέπει να είναι σαφής. Συνεπώς, η φράση «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές μπορεί να προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…» πρέπει να επαναδιατυπωθεί ως «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές θα προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…» ΑΡΘΡΟ 42, Παράγραφος 1. Προτείνεται να καθοριστεί η περίοδος καταχώρησης των στοιχείων στη νέα Ευρωπαϊκή ενωσιακή βάση εντός 30 ημερών από την λήξη του μήνα αναφοράς, όπως ισχύει για την έκδοση των βεβαιώσεων χαρακτηριστικών αειφορίας