• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΣΜΥΕ' | 28 Φεβρουαρίου 2023, 09:36

    Άρθρο 26. Γενική παρατήρηση: Τα χρονικά ορόσημα πρέπει να είναι διαφορετικά ανά τεχνολογία και μέγεθος έργου. Τα ορόσημα για τα υδροηλεκτρικά πρέπει να έχουν πολλαπλάσια προθεσμία από τα φωτοβολταϊκά διότι -όπως αποδεικνύεται - υποφέρουν από πολύ περισσότερο αναποτελεσματικές διαδικασίες αδειοδότησης. Δυστυχώς η απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας δεν έχει έμπρακτη εφαρμογή στην περίπτωση των ΜΥΗΕ. Απαιτείται η θέσπιση λύσεων που θα επιταχύνουν περαιτέρω όλα τα στάδια της διαδικασίας αδειοδότησης των ΜΥΗΕ και η αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων όπως η κωδικοποίηση της ενεργειακής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και η υποκειμενική εφαρμογή της από κάποιους φορείς της δημόσιας διοίκησης. Τα χρονικά όρια που τίθενται είναι ουτοπικά με βάση τις συνθήκες και τους πραγματικούς χρόνους αδειοδότησης των έργων. Κυρίως επειδή δεν λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι την μεγαλύτερη καθυστέρηση την προκαλούν οι αδειοδοτούσες υπηρεσίες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν τηρούν τις προβλεπόμενες προθεσμίες. Θα μπορούσε τουλάχιστον να γίνει πρόβλεψη ισόχρονης παράτασης των αναγραφόμενων διαστημάτων με το χρονικό διάστημα καθυστέρησης έκδοσης των σχετικών γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων υπηρεσιών, χωρίς φυσικά να απαιτείται η καταβολή τέλους δέσμευσης. Διάρκεια ισχύος αδειών εγκατάστασης ΜΥΗΕ Με το αρ.19 του Ν.4951/2022, ορίστηκε ότι η διάρκεια ισχύος των αδειών εγκατάστασης των ΜΥΗΕ ανέρχεται σε 3 έτη με δυνατότητα παράτασης 12 μηνών. Σύμφωνα με το αρ. 54 του ίδιου νόμου, η συγκεκριμένη διάταξη έχει αναδρομική εφαρμογή σε υφιστάμενα έργα. Η συγκεκριμένη διάταξη και ιδίως η αναδρομική εφαρμογή αυτής, δημιουργεί τεράστια προβλήματα και ανισότητες μεταξύ έργων και παράλληλα θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή ολοκλήρωση έργων σε κατασκευή. Κι αυτό γιατί, αν σήμερα ένα ΜΥΗΕ έχει εν ισχύ άδεια εγκατάστασης, αυτή έχει διάρκεια 2 ετών με δυνατότητα παράτασης 2 ετών + 18 μηνών σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 8 του ν. 3468/2006. Αν καταληφθεί από τις διατάξεις του Ν4951/2022 σημαίνει ότι η αρχική διάρκεια είναι 3 έτη και η παράταση 12 μήνες. Ειδικά για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ, όπου υπάρχουν σημαντικές ιδιαιτερότητες στην κατασκευή των έργων (αδυναμία εργασιών την χειμερινή περίοδο, πρόσθετες διαδικασίες αδειοδότησης κατά τη διάρκεια υλοποίησης, κλπ), για την ασφαλή ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων θεωρούμε ότι η προθεσμία που έχει τεθεί δεν επαρκή και πρέπει να παραταθεί κατά 2 έτη τουλάχιστον ή να απαληφθεί η μεταβατική διάταξη με την οποία η συγκεκριμένη ρύθμιση καταλαμβάνει και τις ισχύουσες άδειες εγκατάστασης. Στο 4ο εδάφιο της παραγράφου γ’, περί δυνατότητας παράτασης σε περίπτωση απαλλοτρίωσης, το χρονικό διάστημα της παράτασης να γίνει 24 μήνες από 12, καθώς είναι πολύ μικρό για την ολοκλήρωση των διαδικασιών της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Επίσης σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί ότι δεν απαιτείται τέλος Δέσμευσης φυσικού χώρου σε αυτήν την περίπτωση. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, η καθυστέρηση υλοποίησης των έργων και οι προώθηση των σχετικών διαδικασιών, δεν είναι υπαιτιότητα του επενδυτή, αλλά οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως π.χ. προσφυγή σε διοικητικά δικαστηρία (ΣτΕ) και η μακρόχρονη αναμονή των σχετικών αποφάσεων, περιβαλλοντικές καταστροφές (π.χ. Ιανός), συχνές τα τελευταία χρόνια, κα. Τα παραπάνω επιφέρουν τις περισσότερες φορές την αναγκαιότητα τροποποίησης του σχεδιασμού και των αδειών του έργου και κυρίως των ΑΕΠΟ των έργων, προϋπόθεση για την σύναψη των συμβάσεων σύνδεσης. Για το λόγο αυτό οι αναφερόμενες προθεσμίες για την υποβολή αίτησης για την σύναψη σύμβασης θα πρέπει να παραταθούν τουλάχιστον κατά χρονικό διάστημα 6 μηνών τουλάχιστον. Στην περίπτωση όπου απαραίτητα δικαιολογητικά για την υποβολή της αίτησης βρίσκονται σε διαδικασία τροποποποίησης από την αρμόδια υπηρεσία (π.χ. τροποποίηση βεβαίωσης ή ΑΕΠΟ), τα παραπάνω χρονικά διαστήματα θα πρέπει να παρατείνονται κατά το χρονικό διάστημα που απαιτείται έως την έκδοση της σχετικής απόφασης.