• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 13 Νοεμβρίου 2023, 20:47

    Συνοπτικά, με την προτεινόμενη διάταξη ανατίθεται στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων “η υλοποίηση των αναγκαίων μέτρων αποκατάστασης ρύπανσης από απόβλητα και ο συντονισμός των ενεργειών αυτών”. Η διάταξη προκαλεί προβληματισμό για 3 λόγους. Πρώτον, περιορίζει, χωρίς να προκύπτουν οι λόγοι, την αντίστοιχη αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων διαθέτει μόνος του τα αντίστοιχα μέσα, τεχνογνωσία και εμπειρία. Σημειώνεται ότι η κατηγορία της “ρύπανσης από απόβλητα” είναι τεράστια, και περιλαμβάνει επικίνδυνα απόβλητα, εξορυκτικά απόβλητα, απόβλητα με ειδικά καθεστώτα (π.χ., υδραργύρου, μπαταριών, εκσκαφών) καθώς και υγρά απόβλητα (λύματα). Χωρίς να υποτιμάται ο ρόλος και η συμβολή του Γενικού Γραμματέα, το φυσικό περιβάλλον της χώρας έχει υποβαθμιστεί σημαντικά από λάθη, ολιγωρίες και κακοδιοίκηση που αφορούν την διαχείριση των αποβλήτων, και ο αποκλεισμός του Σώματος Επιθεωρητών από τον τομέα αυτό δεν εξυπηρετεί κανένα απολύτως διακριτό σκοπό. Αντίθετα, μία πολύ καλύτερη επιλογή θα ήταν η αναβάθμιση του Σώματος, ώστε να μπορεί να επιτελεί τα καθήκοντα αυτά καλύτερα. Δεύτερον, ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις “ρύπανσης από απόβλητα” εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 148/2009 και της Οδηγίας 2004/35. Η διάταξη, σε τελική ανάλυση, αφορά την περιβαλλοντική ευθύνη, και οφείλει να ικανοποιεί τις ελάχιστες απαιτήσεις που θέτει η Οδηγία. Αυτό δεν συμβαίνει: ενδεικτικά, η διάταξη δεν καθιερώνει (τουλάχιστον ρητά) την αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” (αφού το Πράσινο Ταμείο θα αναλάβει αρχικά το κόστος, και δεν ορίζεται ρητά ότι ο υπαίτιος φορέας θα φέρει το τελικό κόστος των μέτρων αποκατάστασης) (πρβλ. 11 παρ. 1 π.δ. 148/2009). Επίσης, η προτεινόμενη διάταξη δεν ορίζει ρητά τους στόχους και το πλαίσιο της επιδιωκόμενης δράσης αποκατάστασης (κάτι που γίνεται λεπτομερώς στο π.δ. 148/2009, και την αντίστοιχη Οδηγία - βλ. άρθ. 9, 10, και Παράρτημα ΙΙ του άρθ. 21 π.δ. 14/2009). Αποτελεί συνεπώς ανοιχτό ερώτημα ποια κριτήρια αποκατάστασης θα εφαρμόσει ο Γενικός Γραμματέας, και ποιος θα αναλάβει το τελικό κόστος. Επίσης, δεν διευκρινίζεται αν κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που επηρεάζεται από την ρύπανση αυτή θα μπορεί να υποβάλλει “αίτηση για ανάληψη δράσης αποκατάστασης”, όπως ρητά απαιτεί το π.δ. 14/2009 (άρθ. 13) και η αντίστοιχη Οδηγία 2004/35 (άρθ. 12 και 13). Από τα παραπάνω, προκύπτει επίσης ότι η προτεινόμενη διάταξη δεν παραμερίζει απλώς το Σώμα Επιθεωρητών, αλλά και το ΣΥΓΑΠΕΖ, την ΕΑΠΕΖ (και τα Περιφερειακά ΠΕΑΠΖ - πρβλ. άρθ. 10 π.δ. 148/2009), πάλι χωρίς σαφή αιτιολογία. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, κατά την προτεινόμενη διάταξη, ο Γενικός Γραμματέας εισηγείται την ανάθεση καθηκόντων άλλων φορέων στον εαυτό του (!): με άλλα λόγια, θα κρίνει ο ίδιος την επάρκειά του, χωρίς η διάταξη να ορίζει σχετικές προϋποθέσεις ή κριτήρια. Η διαμόρφωση της διαδικασίας με τον τρόπο αυτό εγείρει ερωτηματικά σχετικά με την αμεροληψία και την επάρκεια της αιτιολογίας.