• Σχόλιο του χρήστη 'Αργυρόπουος Δημήτριος' | 10 Δεκεμβρίου 2009, 22:59

    Α. Σχετικά με το άρθρο 8, εδάφιο 4β. 1. Είναι πολύ θετική η πρόβλεψη για περιορισμό των γνωμοδοτούντων υπηρεσιών στα θέματα αρμοδιότητάς τους και μόνο. Η εμπειρία δείχνει ότι συχνά υπηρεσίες γνωμοδοτούν και για θέματα, που είναι λίγο ή πολύ πιό πέρα από τις αρμοδιότητές τους. Ετσι, συχνά αρχαιολογικές υπηρεσίες όπως οι εφορείες κλασικών (ΕΠΚΑ)στη γνωμοδότησή τους αναφέρουν περιορισμούς και σχετικά με βυζαντινά ή νεότερα μνημεία ή ενάλια, όταν οι αντίστοιχες υπηρεσίες καλούνται επίσης να γνωμοδοτήσουν. 2. Συχνά οι γνωμοδοτούσες υπηρεσίες, δεν γνωμοδοτούν απλά, αλλά ζητούν οι περιορισμοί που θέτουν για τα έργα να συμπεριληφθούν σε τροποποιημένες ΜΠΕ, και αυτές να υποβληθούν και πάλι στις ίδιες υπηρεσίες. Μάλιστα αυτή την πρακτική, συχνά την αποδέχονται οι υπηρεσίες περιβάλλοντος και επιβάλουν στους μελετητές ή επενδυτές να τροποποιήσουν τις μελέτες, να τις ξαναυποβάλουν στις περιβαλλοντικές υπηρεσίες, αυτές στη συνέχεια να τις επαναπροωθήσουν στις γνωμοδοτούσες κλπ. Είναι φανερό ότι πρόκειται για αέναη διαδικασία, για την οποία ευθύνονται τόσο οι γνωμοδοτούσες υπηρεσίες, όσο κυρίως οι περιβαλλοντικές υπηρεσίες που αποδέχονται τη διαδικασία αυτή. 3. Με το παράπανω 2 σημείο συνδέεται και δυστυχώς δεν το λύνει και η παρούσα πρόβλεψη στο εδάφιο 4β, που αναφέρει "...Οι αρμόδιες αρχές για την έκδοση Ε.Π.Ο. ελέγχουν το περιεχόμενο των ανωτέρω γνωμοδοτήσεων ως προς τη συμβατότητά του με την αρμοδιότητα των αρχών ή φορέων που γνωμοδοτούν. Σε περίπτωση διαπίστωσης ασυμφωνίας μεταξύ αυτών, οι γνωμοδοτήσεις επιστρέφονται για διόρθωση ή συμπλήρωση στις αντίστοιχες υπηρεσίες...". Προτείνω να τροποποιηθεί το παραπάνω κείμενο με το εξής "...οι αρμόδιες αρχές για την έκδοση ΕΠΟ ελέγχουν το περιεχόμενο των ανωτέρω γνωμοδοτήσεων ως προς τη συμβατότητά του με την αρμοδιότητα των αρχών ή των φορέων που γνωμοδοτούν και ανάλογα το λαμβάνουν υπόψη τους στην έκδοση της ΕΠΟ, χωρίς να απαιτηθεί υποβολή τροποποιημένης περιβαλλοντικής μελέτης". Οπωσδήποτε δε να αφαιρεθεί η φράση "Σε περίπτωση διαπίστωσης ασυμφωνίας μεταξύ αυτών, οι γνωμοδοτήσεις επιστρέφονται για διόρθωση ή συμπλήρωση στις αντίστοιχες υπηρεσίες...". Η φράση αυτή είναι καταστροφική σε όλη την προσπάθεια για μείωση του χρόνου έγκρισης των μελετών, καθώς και πάλι η διαδικασία γνωμοδότησης γίνεται αέναη, αφού χρειάζεται και πάλι χρόνος (πρακτικά περίσσότερο από μήνα) για να πάει το σχετικό αίτημα στη γνωμοδοτούσα υπηρεσία και αυτή να απαντήσει. Αν μάλιστα και η νέα γνωμοδότηση δεν είναι στο πνεύμα της παρούσας, τότε θα πρέπει να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία αενάως. Προφανώς πρόκειται για πολύ αρνητικό, ίσως χειρότερο και από τη σημερινή κατάσταση (στο σημείο αυτό). Β. Σχετικά με το εδάφιο 4γ νομίζω θα πρέπει να διατυπωθεί ακόμη πιό συγκεκριμένο και αποκλειστικό, καθώς φοβάμαι ότι πολλές περιβαλλοντικές υπηρεσίες θα διστάζουν και πάλι να προχωρήσουν τη διαδικασία αδειοδότησης. Προτείνω να αντικατασταθεί ως εξής: "γ. Οι τασσόμενες κατά τις κείμενες διατάξεις προθεσμίες για την υποβολή των γνωμοδοτήσεων ορίζονται στο σύνολό τους ως αποκλειστικές. Η τυχόν άπρακτη παρέλευσή τους δεν κωλύει την πρόοδο της διαδικασίας για την έκδοση Ε.Π.Ο., η οποία συνεχίζεται υποχρεωτικά, με ευθύνη των περιβαλλοντικών υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για την έκδοση της ΕΠΟ." Τέλος, είναι προφανές ότι τα παραπάνω πρέπει να ισχύουν και για τα Νομαρχιακά Συμβούλια και ίσως θα πρέπει να αναφερθεί και αυτό ρητά. Οπότε, το εδάφιο γ, προτείνω τελικά να αντικατασταθεί με το "γ. Οι τασσόμενες κατά τις κείμενες διατάξεις προθεσμίες για την υποβολή των γνωμοδοτήσεων, περιλαμβανομένης και της γνωμοδότησης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, ορίζονται στο σύνολό τους ως αποκλειστικές. Η τυχόν άπρακτη παρέλευσή τους δεν κωλύει την πρόοδο της διαδικασίας για την έκδοση Ε.Π.Ο., η οποία συνεχίζεται υποχρεωτικά, με ευθύνη των περιβαλλοντικών υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για την έκδοση της ΕΠΟ."