• Σχόλιο του χρήστη 'Παντελής Πρέζας' | 11 Μαΐου 2010, 07:22

    Νομίζω πως θα πρέπει να διαχωρίσουμε το πρόβλημα στα μέρη του. 1. Ποιος θα είναι αρμόδιος να επιβάλει τα πρόστιμα: Δεδομένο είναι πως μέχρι τώρα, δεν υπήρχε σχεδόν κανένας έλεγχος στην αγορά. Άρα λοιπόν θα πρέπει να αλλάξει το σύστημα διαπίστωσης και επιβολής ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΞΗΣ προστίμου. Σωστό είναι γενικά η τοπική αυτ/ση να διαπιστώνει την παράβαση. Επειδή όμως στη χώρα μας αυτό δεν δούλεψε, θα πρέπει να βρεθεί κάτι άλλο ή ΚΑΙ κάτι άλλο. Ίσως ένας νέος ελεγκτικός μηχανισμός που να συντονίζει εφορία- τελωνείο- αστυνομία - τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτή η νέα (ολιγομελής )περιφερειακή υπηρεσία ουσιαστικά μπορεί να έχει εξουσία να ζητά από τις ανωτέρω υπηρεσίες, αν αδρανούν, να δραστηριοποιούνται προς την κατεύθυνση ελέγχου - προστίμου. Να διαθέτουν κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό ελέγχου και να μπορούν να καταλογίζουν ευθύνες σε άτομα για πλημμελή εκπλήρωση υποχρεώσεων στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. 2. Το ύψος των προστίμων: Θα είναι λάθος να αρχίσουμε να προτείνουμε ποσά. Πρότεινα να βρεθεί ένας μαθηματικός τύπος που να υπολογίζει το κέρδος του επιχειρηματία που προκύπτει από κάθε παράβαση και το πρόστιμο να είναι εικοσαπλάσιο αυτού του κέρδους. Αν π.χ. κερδίζει ο πρατηριούχος ή ο μεταφορέας 0,10 € από κάθε λίτρο καυσίμου και η δεξαμενή χωράει 20.000 λίτρα τότε σκόπευε να κερδίσει 2.000 €. 2.000 Χ 20 = 40.000 € πρόστιμο. Έτσι θα σκέφτεται να το κάνει γιατί έστω και είκοσι φορές να κάνει την παράβαση χωρίς να τον καταλάβουν, μια να τον βρουν θα τα πληρώσει μαζεμένα. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα πρέπει να είναι εξοντωτικό (π.χ. 100πλάσιο του κέρδους). Η ύπαρξη αυτού του μαθηματικού τύπου εξασφαλίζει την αποτελεσματικότητα του προστίμου (άλλο αν κάποιος έχει μια δεξαμενή 15.000 λίτρων και άλλο αν έχει δεξαμενή 100.000 λίτρων). Επιπλέον εξασφαλίζει την διαρκή επικαιροποίηση των προστίμων (άλλα περιθώρια παρανομίας έχει κάποιος αν το καύσιμο έχει 1 €/ λίτρο και άλλη αν κοστίζει 1,7 € το λίτρο). Θα πρέπει στο νομοσχέδιο να προβλέπεται η λειτουργία ανώνυμης τηλεφωνικής γραμμής καταγγελιών. Επιπλέον θα πρέπει να επιταχυνθεί η προσπάθεια εκσυγχρονισμού της δικαστικής εξουσίας, μιας και όλοι γνωρίζουμε πόσο χρονοβόρα είναι η απονομή δικαιοσύνης στη χώρα μας. Δεν είναι τυχαίο πως βασικό αίτημα των εμπλεκομένων με τη διακίνηση καυσίμων είναι να υπάρχει η δυνατότητα ένστασης και προσφυγής στη δικαιοσύνη για τα πρόστιμα. Ας υπάρχει στο νομοσχέδιο μια 12μηνη προθεσμία ολοκλήρωσης της διαδικασίας, διαφορετικά το πρόστιμο να γίνεται άμεσα απαιτητό μετά τη συμπλήρωση του 12μήνου. Έτσι ώστε και ο κατηγορούμενος να ενδιαφέρεται για την γρήγορη ολοκλήρωση της υπόθεσης. Μια παρατήρηση. Έγιναν 3-4 αυξήσεις καυσίμων με αύξηση του ΦΠΑ και του ειδικού φόρου. Αν ο πρατηριούχος είχε 50.000 λίτρα καυσίμου με την παλιά τιμή και τα πούλησε με την καινούρια, κέρδισε από τη διαφορά 1,7 -1,0= 0,7 € το λίτρο. 50.000 Χ 0,7 = 35.000 € σε 5-6 ημέρες "μαύρα χρήματα" κερδοσκοπίας που τα επιβαρύνθηκε ο καταναλωτής. Ο μέσος έλληνας για να βγάλει αυτά τα χρήματα τίμια και φορολογητέα, δουλεύει δυο -τρία χρόνια. Τι σχόλιο να κάνω και τι να πω! Υπήρξε ανικανοτητα του κράτους; σκοπιμότητα των ελεγκτικών οργάνων; άλλο; Πάντως το φουλάρισμα των δεξαμενών των πρατηρίων την προηγούμενη της αύξησης και η αλλαγή τιμής στα καύσιμα πρωί πρωί την επόμενη ημέρα, δεν ήταν απλά ο κανόνας αλλά ήταν γενικευμένη πρακτική (εκτός ενός πρατηρίου που εγώ μπόρεσα να δω, για να μην αδικούμε και τους ελάχιστους τίμιους).