• Σχόλιο του χρήστη 'Ευάγγελος Λιβιεράτος' | 25 Ιουνίου 2010, 08:23

    Με αφορμή την εύλογη ανάγκη ενσωμάτωσης στην ελληνική νομοθεσία, μετά από τρία χρόνια, μιας ευρωπαϊκής οδηγίας για τη δημιουργία «υποδομής χωρικών πληροφοριών», όπως ορίζεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία με σαφέστατο στόχο τη συνδρομή και υποστήριξη της πολιτικής περιβάλλοντος (βλ. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:108:0001:0014:EL:PDF), τo παρόν νομοσχέδιο δεν αρκείται στην ενσωμάτωση της οδηγίας INSPIRE, αλλά επιχειρεί μια ευρύτερη ρύθμιση, φοβάμαι όμως επιβαρυντικά σύνθετη και πολύπλοκη, με την οποία ενδεχομένως πιστεύεται ότι θα αντιμετωπιστεί το πολύ γνωστό και βαθύτατο έλλειμμα του ελληνικού κράτους στο θέμα της πολυθεματικής αποτύπωσης και απεικόνισης της εθνικής επικράτειας, και της ευρύτερης διαχείρισής τους, στο πλαίσιο μιας επιθυμητής ομαλής σχέσης κράτους – κοινωνίας. Έτσι τώρα, η ανάγκη προσαρμογής της χώρας στο INSPIRE συμπλέκει τον επιθυμητό και αναγκαίο στόχο που είναι η ΕΥΓΕΠ με δύο αλληλοσυνδεόμενες και αλληλοεξαρτώμενες βαριές δομές, μια νέα, την ΕΘΕΓ και μια παλιά, τον ΟΚΧΕ στον οποίο ανατίθεται η προώθηση της οδηγίας INSPIRE στην Ελλάδα. Η ΕΘΕΓ παρά το κύρος που της προσδίδει η πρωθυπουργική ομπρέλα, είναι εξ’ ορισμού δυσκίνητη εφόσον αναπαράγει το παλιό μοντέλο των πολυπληθών «συναρμοδιοτήτων» που λειτούργησε πάντα ανασταλτικά στο θέμα της πολιτικής και διαχείρισης της γης στη χώρα (έξι συναρμόδια υπουργεία, βλ. αρ. 6). Ο ΟΚΧΕ, ο οποίος ιδρύθηκε τα μέσα της δεκαετίας του ’80 για να θεραπεύσει το αιώνιο πρόβλημα του Κτηματολογίου και της Χαρτογραφίας, τελικά ούτε το Κτηματολόγιο συνέταξε, εφόσον κρίθηκε αναγκαίο να ιδρυθεί αργότερα άλλος φορέας η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε., αλλά ούτε και το χαρτογραφικό πρόβλημα της χώρας έλυσε, μάλλον επειδή αυτό δεν έγινε ποτέ κατανοητό από το κράτος, εκτός του ένστολου τμήματός του. Αντίθετα, χαρτογραφικό έργο παράγει πλέον η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Η δυσκίνητη ΕΘΕΓ και ο πολύπλοκος και εξ’ εμπειρίας πρακτικά ασαφής ΟΚΧΕ (επικαλυπτόμενος κατά το μέγιστο από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. και έχοντας τώρα ως μερική προσθήκη τις ρυθμίσεις της οδηγίας INSPIRE), και χωρίς ο ΟΚΧΕ να υποχρεούται (βλ. αρ. 7) να ακολουθεί την στρατηγική που καθορίζει η ΕΘΕΓ, θα οδηγήσουν σε άπνοια το όλο σύστημα, δεδομένης και της κάθε επιπέδου «συνεπικουρίας» της ΕΘΕΓ από τον ΟΚΧΕ ως προς την λειτουργία της πρώτης (βλ. αρ. 7). Θα ήταν πολύ πιο σύγχρονο, άμεσο, αποτελεσματικό, εύλογο και οικονομικό, ο στόχος της ΕΥΓΕΠ να ικανοποιηθεί με μια ανεξάρτητη ευέλικτη υπηρεσία υπό τον πρωθυπουργό, ή μιας π.χ. Γενικής Γραμματείας «υποδομής γεωχωρικών πληροφοριών» στον πρωθυπουργό ή τον αντιπρόεδρο, στο πρότυπο της Γ. Γ της Κυβέρνησης, η οποία θα συντόνιζε ως η σχετική αρχή πλέον τις απαιτήσεις της οδηγίας INSPIRE. Σε αυτή την απλή λύση, παραμένει το ερώτημα, τι θα απογίνει ο ΟΚΧΕ, δεδομένων των μεγάλων θεματικών επικαλύψεών του με την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε., χωρίς τον «εμπλουτισμό» του με την διαχείριση της οδηγίας INSPIRE; Εάν η πολιτεία ήθελε έναν πραγματικό ΟΚΧΕ ή πιο σωστά έναν ΟΧΕ, τότε θα έπρεπε απλά να συμβουλευόταν π.χ. αυτή την ιστοσελίδα http://www.ordnancesurvey.co.uk/oswebsite/ από τις πολλές ευρωπαϊκές, αλλά και εκτός Ευρώπης, που θα μπορούσαν ενδεικτικά να καταγραφούν εδώ…