• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανασία Βασιλειάδη' | 10 Ιουλίου 2010, 22:03

    Δεν γίνεται να είμαστε τόσο τυφλωμένοι από ιδεοληψίες ή δεν ξέρω τι άλλο και να μη διαβλέπουμε το αυτονόητο για την χώρα προσεγγίζοντας το πρόβλημα της απώλειας της βιοποικιλότητας. Ότι δηλαδή «η διατήρηση του φυσικού (και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος) δεν είναι δυνατόν να διαχωρίζεται από την υποστήριξη της τοπικής αειφόρου ανάπτυξης. Ότι οι προστατευόμενες περιοχές θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως χώροι των οποίων η διαχείριση θα υποστηρίζει την συνολική διαδικασία κοινωνικής πολιτιστικής ανάπτυξης». Ο ν. 1650/86 διαβάθμιζε ορθά τα κριτήρια περιβαλλοντικής προστασίας. Στο σχέδιο νόμου της κ. Μπιρμπίλη ανατρέπεται η ισορροπία του θεσμικού πλαισίου προστασίας. Εισάγονται απαγορεύσεις και περιορισμοί στους τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και της δόμησης άνευ πρόβλεψης αντισταθμιστικών οικονομικών μέτρων. Πού είναι το θεσμικό πλαίσιο οικοανάπτυξης των προστατευόμενων περιοχών;Το καταργείτε; Εισάγεται ο ορισμός του οικοτουρισμού και ως εκεί. Τι σημαίνει καθεστώς «πολλαπλής συμμόρφωσης» και ποιος θα χρηματοδοτήσει τις «ορθές πρακτικές»; Γιατί αυτή η προχειρότητα στα σχέδια νόμων ; Γιατί δεν αναφέρονται οι κανονισμοί της Επιτροπής, ή έστω η σχετική ΚΥΑ υπ’ αριθμόν 324032/2004 (ΦΕΚ Β 1921?2004). Τι θα γίνει με την οικιστική ανάπτυξη αυτών των περιοχών; Από την δόμηση σε γήπεδα όποιου εμβαδού και αν ήταν όταν οριοθετήθηκαν οι οικισμοί κάτω των 2000 κατοίκων θα πάμε στα 10 στρέμματα;Βεβαίως σε κάποιες περιοχές του δικτύου πράγματι στις απειλές περιλαμβάνονται οι οικιστικές πιέσεις. Σε άλλες όμως όχι και η πραγματική απειλή είναι η εγκατάλειψη τους από τους κατοίκους τους φαινόμενο που θα ενταθεί πλέον στην επαρχία.Οι όποιες ρυθμίσεις για τις εκτός οικισμών αγροτικές περιοχές δεν πρέπει να είναι γενικες αλλά ειδικές, σύμφωνα με την εκτίμηση ατην οικεία ΕΠΜ. Θα προκύψουν ζητήματα με τις αρτιότητες σε συσχέτιση με τους δρόμους καθότι πρίν το 2003 έχουν κατατμηθεί πολλά μέχρι τότε αγροκτήματα τα οποία κατ΄εξαίρεση ήταν 'αρτια και οικοδομήσιμα Η χρεοκοπημένη κρατική πολιτική της τελευταίας 25αετίας απέδειξε και στον τομέα του περιβάλλοντος ότι δεν αρκεί το ορθό νομικό πλαίσιο αν δεν κινητοποιούνται οι τοπικές δυνάμεις για να το εφαρμόσουν, κατόπιν αποδοχής του, στα πλαίσια μίας αειφορικής προοπτικής. Όλες οι επί μέρους πολιτικές κινούντο σε ένα πλαίσιο περιφρόνησης για το φυσικό περιβάλλον, τον 1650/86 είναι το κράτος που τον κουρέλιασε. Ακολούθησε ο ν. 2742/99 και οι σχετικές ρυθμίσεις για τις προστατευόμενες περιοχών είχαν την ίδια τύχη. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά κατέληξαν νεκρά κείμενα συρραφής καλών προθέσεων αντί να είναι εργαλεία αειφορικής ανάπτυξης.Η πελατειακή πολιτική των κομμάτων εξουσίας αλλά και των λοιπών πολιτικών δυνάμεων είναι υπεύθυνη για τα χάλια της χώρας όσον αφορά στην κατασπατάληση και του φυσικού αποθέματος της χώρας. Ποιοί ευθύνονται για τα χάλια μας; Τα ζητήματα των χωροθετήσεων παραγωγικών δραστηριοτήτων και της προστασίας του περιβάλλοντος (στα πλαίσια των συνταγματικών αρχών και των κείμενων διατάξεων) πρώτα απ’ όλα αποτελούν τοπικές υποθέσεις και αναλύονται βάσει των τοπικών χαρακτηριστικών και των τοπικών δυνάμεων όποιες και αν είναι αυτές. Τα Περιφερειακά χωροταξικά σχέδια πρέπει να κινητοποιούν αυτές τις δυνάμεις και σε αυτά να αντικατοπτρίζονται τα χαρακτηριστικά του τόπου και οι κινητήριες δυνάμεις της τοπικής αειφορίας που είναι μία συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή.Οι τομεακές πολιτικές επίσης θα πρέπει να «διευκρινίζονται» σε περιφερειακό επίπεδο. Τι δουλειά έχει η κεντρική εξουσία να εμπλέκεται και να δημιουργεί προβλήματα μέσω του διαστρεβλωμένου συστήματος των αδειών παραγωγής με την χωροθέτηση όπου νάναι ας πούμε ενεργειακών παραγωγικών δραστηριοτήτων όπως είναι οι ανεμοτουρμπίνες ; Πρόκειται για μεγάλο σκάνδαλο που συντελείται σε ενεστώτα χρόνο. Το ΥΠΕΚΑ προωθεί πολιτική εκτεταμένης υποβάθμισης των ορεινών οικοσυστημάτων. Βάσει ενεργειακού σχεδιασμού προβλέπονται 7500 ΜW από αιολικές εγκαταστάσεις. Με την παραδοχή ότι τουλάχιστον 6000 ΜW θα χωροθετηθούν σε κορυφογραμμές αυτό συνεπάγεται 3000Χ2,5-3Χ85 μέτρα(διάμετρος ρότορα της "τυπικής Α/Γ"), δηλαδή 650 έως 765 χιλιόμετρα δρόμων μόνον για την εσωτερική επικοινωνία μεταξύ των ανεμογεννητριών ! Προσθέστε παρακαλώ και τους ορεινούς δρόμους πρόσβασης για να κατανοήσετε το μέγεθος του προβλήματος. Σε κάθε περίπτωση ουδείς δύναται να αμφισβητήσει πως πρόκειται για βανδαλισμό στο όνομα μία θολής ιδέας, αυτής της πράσινης ανάπτυξης που φαίνεται να καταλαμβάνει την θέση της Αειφόρου Ανάπτυξης. Δεν το λέω μόνο εγώ το υπογράφεικαι ο κύριος Μιχαήλ Δεκλερής πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος που ως πρόεδρος του Ε'τμήματος του ΣτΕ συνδιαμόρφωσε την περιβαλλοντική του πλούσια νομολογία (Η Αλήθεια για τα αιολικά πάρκα). Πρέπει να κατασκευαστεί ένα τεράστιο οδικό δίκτυο προδιαγραφών επαρχιακού δικτύου (βεβαίως χωρίς ασφαλτόστρωση λόγω δασικής νομοθεσίας) και όχι δασικών δρόμων όπως το παρουσιάζουν καταπατώντας ασύστολα τις διατάξεις περί προδιαγραφών των δασικών δρόμων Γ’ κατηγορίας. Αντί για την ρητή δέσμευση «ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΕΤΡΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΗς ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ", εισάγονται διατάξεις στο εθνικό δίκαιο "περί προστασίας του κλίματος μέσω της προώθησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ ως ύψιστης περιβαλλοντικής σημασίας προτεραιότητα για την χώρα¨". Προς διευκόλυνση της εφαρμογής του άρθρου 4 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ βεβαίως έστω και αν κατά τα άλλα η βιοποικιλότητα ορίζεται ως «πολύτιμο και αναντικατάστατο εθνικό οικολογικό κεφάλαιο» στο σχετικό άρθρο του υπό κρίση σχεδίου νόμου, υποκείμενο όμως σε εκπτώσεις όταν σταθμίζεται με την ύψιστη προτεραιότητα της εγκατάστασης αιολικών για να απεγκλωβιστούν οι λιμνάζουσες επενδύσεις ! Θέλει πολύ μυαλό για να κατανοήσει η κεντρική κυβέρνηση ότι το μόνο που έχει απομείνει λίγο-πολύ αδιατάρακτο είναι οι περιοχές του δικτύου Φύση 2000 στις οποίες πρέπει να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον μας για οικοανάπτυξη; Θέλει πολύ μυαλό για να κατανοήσουμε ότι πρέπει να ανταγωνιστούμε (έναντι της βιομηχανοποιημένης Ευρώπης) με ένα έξυπνο περιβαλλοντικό σχεδιασμό; Θέλουμε επενδυτές; Ας επενδύσουν εκεί, αλλά σε ένα εταιρικό σχέδιο υψηλών προδιαγραφών. Γιατί να γεμίσουμε τα βουνά μας με Α/Γ ; Ένας έξυπνος περιβαλλοντικός σχεδιασμός τις κρύβει στις βιομηχανοποιημένες ζώνες, δεν τις βάζει στις τούρλες. Για να βλέπουν ανεμογεννήτριες θα έρχονται, οι τουρίστες ή για να χαρούν την εξαίσια Ελληνική Φύση; Η μόνη μας ελπίδα είναι οι περιοχές Ναtura οι οποίες πρέπει να διατηρηθούν ως έργα τέχνης ΒΑΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ-ΤΟΠΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΟΙΚΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. Να οριστούν οι ζώνες προστασίας - οι οποίες θα αντικατοπτρίζουν αυστηρά τους σκοπούς διατήρησης (απόλυτη, σχετική προστασία) -και ο υπόλοιπος χώρος να παραχωρηθεί σε επενδύσεις οικοανάπτυξης, όπου θα χαρτογραφείται μία άλλη πραγματικότητα ποιότητας και ταξιδιού από το ένα αγρόκτημα στο άλλο. Αυτές είναι καλές τέχνες. Η δόμηση σε αυστηρό ποιοτικό έλεγχο, αν υφίσταται αξιόλογοι ή παραδοσιακοί οικισμοί ακολουθούμε εξελικτικούς κανόνες δόμησης και μορφές και όχι στείρες απομιμήσεις. Δεκάδες τέχνες, δέσμες φιλοσοφικών τάσεων και ασκήσεις τεχνικών μπορούν να ενσωματωθούν σε ορθές γεωργικές και κτηνοτροφικές πρακτικές. Όχι άλλα οριζόντια μέτρα, τοπικότητα βάσει της συνταγματικής αρχής της αειφορίας. Το φυσικό κεφάλαιο της χώρας, κάτω από τις παρούσες συνθήκες μάλιστα, δεν είναι πλέον διαθέσιμο αποθεματικό για ανόητες παραγωγικές δραστηριότητες. Όλο το θεσμικό πλαίσιο περιβαλλοντικής προστασίας πρέπει να οικοδομηθεί στο θεμέλιο της τοπικής αειφορίας. Οι ΕΠΑΕ και οι πολεοδομίες κατέστρεψαν την Ελλάδα. Η αρχή διαχείρισης πρέπει να είναι ενιαία και πρέπει να λογοδοτεί, δεν θα διορίζεται από το κράτος αλλά βάσει διαγωνισμού από την Περιφέρεια με σύμβαση.Πρέπει να τυποποιηθούν αυτές οι Υπηρεσίες και να είναι διαυγείς οι καταστατικές αρχές. Υφίστανται δύο ως γνωστόν προσεγγίσεις στην αρχή της διατήρησης της βιοποικιλότητας.Αυτή που αναφέρεται στην "εγγενή αξία" της και αυτή συνδέεται μέσω της έννοιας "των υπηρεσιών οικοσυστημάτων. Η θρησκευτικότητα χάθηκε ή έστω ας δεχτούμε ότι οι Έλληνες είναι εκ φύσεως ασεβείς. Εναντι της μητέρας Φύσης ή Θεάς ή της ενιαίας κτιστού της θείας Οντότητας όπως προτιμάτε. Θα πρέπει να αγνοήσουμε την πολιτική της ενοχής που εξαπολύει εναντίον μας η πολιτική οικολογία και να διαμορφώσουμε τα οικονομικά της οικοανάπτυξης αν πράγματι θέλουμε να διαφυλάξουμε ότι απέμεινε. Οι ανεμογεννήτριες δεν αποτελούν πρότυπο οικοανάπτυξης, υποβαθμίζουν τις περιοχές Τόσοι δημόσιοι πόροι πάνε στα Πανεπιστήμια και στα ερευνητικά κέντρα, τόσο δύσκολο είναι να επικεντρωθούμε στον σχεδιασμό του χώρου ως παράλληλη ανάγκη με την προστασία της Φύσης; Το σχέδιο νόμου πρέπει να αποσυρθεί ή να τεθεί σε ευρεία διαβούλευση. Αφορά ρυθμίσεις για το 25% του εθνικού χώρου. Αφορά τον πολιτικό ανταγωνισμό στα πλαίσια των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών,Δήμους και Περιφέρειες. Δεν νομίζω ότι έχουν ενημερωθεί οι τοπικές κοινωνίες. Ο ΕΟΤ που είναι συμμετεί χε στην δισαμόρφωση του σχεδίου νόμου ; Υφίσταται το γνωρίζουμε προειδοποιητική επιστολή πλήν όμως η απάντηση ας είναι ότι οι Έλληνες το συζητούν το ζήτημα. Η πολιτική σας (αιχμής) για την πράσινη ανάπτυξη, μέσω νόμων-διαταγμάτων θα υλοποιηθεί; Νομίζετε ότι η χώρα πάσχει από νέους νόμους και εξαρτάται από την ταχύτητα που αυτοί εισάγονται στο κοινοβούλιο ή από διαμορφώσεις συναινέσεων για να προστατέψουμε την χώρα μας ; Απαράδεκτη η διάρκεια της διαβούλευσης. Λυπάμαι είμαι απόλυτα αρνητικη πρός το στυλ εξουσιας που έχετε εισάγει στον δημόσιο βίο.