• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Βαβίζος' | 11 Ιουλίου 2010, 22:11

    Επειδή τα χαρακτηριστικά, οι διαδικασίες θέσπισης και η διαχείριση των προστατευόμενες περιοχές προσδιορίζονται στις διατάξεις της περιβαλλοντικής και της δασικής νομοθεσίας, η λειτουργικότητα του νόμου για την προστασία της βιολογικής ποικιλότητας προϋποθέτει την κωδικοποίηση των σχετικών διατάξεων, τη θέσπιση ενιαίων κανόνων διαχείρισης και προστασίας καθώς και μια ενιαία υπηρεσία αρμόδια για την εφαρμογή τους. Η κωδικοποίηση των διατάξεων απαιτείται να περιλάβει τον κώδικα ορθής γεωργικής πρακτικής, τον αλιευτικό και τον μεταλλευτικό κώδικα, καθώς και τις διατάξεις τις σχετικές με τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Προϋπόθεση για να αποδοθεί σε μια έκταση οποιοδήποτε από το προβλεπόμενο από τη νομοθεσία μας καθεστώς προστασίας του περιβάλλοντος πρέπει να αναφερθεί ότι αποτελεί η έγκριση ειδικής μελέτης. Το περιεχόμενο των μελετών αυτών και οι διαδικασίες έγκρισής τους πρέπει να αναφέρεται ότι θα καθοριστούν με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Στις μελέτες αυτές πρέπει να παραθέτονται όλες οι απαιτούμενες πληροφορίες από τις οποίες με λογικές επαγωγές και με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης τεκμηριώνονται: Τα ακριβή όρια αποτερματισμού της προστατευόμενης περιοχής, η οικολογική της αξία, η σημασία και τα οφέλη από τη διατήρησή της, η πολιτιστική της αξία, οι απαιτούμενοι για την προστασία του περιβάλλοντος – εκτός από τους γενικά ισχύοντες - ειδικοί όροι και περιορισμοί, τα μέτρα, τα έργα και οι ρυθμίσεις που πρέπει να εφαρμοστούν για την αποκατάσταση των θιγομένων, τη διασφάλιση της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, ιδίως σε τοπικό επίπεδο (αρχή της αειφορίας). Επίσης το είδος των απαιτούμενων μηχανισμών ελέγχου της κατάστασης του περιβάλλοντος (έμβιων και μη βιοτικών συντελεστών) καθώς και οι οικονομικοί πόροι που θα διατεθούν για την προστασία και τη διαχείρισή της. Πριν από την έγκριση των ειδικών μελετών πρέπει να έχει προηγηθεί η πιο ευρεία δυνατή δημοσιοποίηση των δεδομένων και των συμπερασμάτων τους και η έκφραση της γνώμης των πολιτών και των φορέων εκπροσώπησής τους στα θεσμοθετημένα όργανα λαϊκής συμμετοχής. Επίσης πρέπει να αναφέρεται ότι η ανάθεση των ειδικών μελετών για τον χαρακτηρισμό προστατευόμενων περιοχών – όταν δεν εκπονούνται από Κρατικές Υπηρεσίες – θα γίνεται με τις διατάξεις του νόμου περί μελετών και παροχής υπηρεσιών στο Δημόσιο. Η λειτουργία, ο έλεγχος και ο κεντρικός συντονισμός του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών πρέπει να αναφέρεται ότι αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Για το σκοπό αυτό πρέπει να περιγραφούν αναλυτικά οι αρμοδιότητες των αρμόδιων και συναρμόδιων υπηρεσιών (δασικών, υδάτων, περιβάλλοντος κ.λπ.) και οι διαδικασίες συντονισμού τους. Η κατάργηση του καθεστώτος «περιοχή οικοανάπτυξης» απαιτεί να προσδιοριστεί σε ποια από τις νέες κατηγορίες κατατάσσονται οι ήδη χαρακτηρισμένες.