• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Κατσικερός' | 12 Ιουλίου 2010, 18:23

    Με την παρούσα θέλουμε να εκφράσουμε, ως νόμιμος Φορέας της ΠΟΤΑ Μεσσηνίας, την πλήρη αντίθεσή μας στην πρόβλεψη του άρθρου 5 παρ. 1 περ. (γ) του Σχεδίου Νόμου για την προστασία της βιοποικιλότητας, που θέσατε σε δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με την οποία εντός των περιοχών του δικτύου NATURA 2000 απαγορεύεται ο καθορισμός Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Αναπτύξεως (Π.Ο.Τ.Α.), όσο και στην πρόβλεψη της περ. (δ) του ίδιου άρθρου σύμφωνα με την οποία «με Απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζονται κριτήρια και ρυθμίσεις για τη λειτουργία η την απομάκρυνση υπαρχουσών εγκαταστάσεων των ανωτέρω περιπτώσεων» (δηλαδή και ΠΟΤΑ) . Ανεξάρτητα από τη δυνητική πρόβλεψη της παρ. 3 του ίδιου άρθρου, η οποία μάλιστα εμπεριέχει νομοτεχνικές αλλά και λογικές αντιφάσεις, η τοποθέτηση των ΠΟΤΑ στην ίδια κατηγορία με τις ιδιαίτερα οχλούσες και επικίνδυνες βιομηχανικές εγκαταστάσεις της οδηγίας SEVESO, τη στιγμή που δεν υπάρχει ανάλογη απαγόρευση π.χ. για τα βιοτεχνικά πάρκα και άλλες μεταποιητικές η και άλλες τουριστικές δραστηριότητες, προκύπτει εντελώς λανθασμένη και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα και στις εξελισσόμενες επενδύσεις της εταιρίας μας στην ΠΟΤΑ Μεσσηνίας (που είναι άλλωστε και η μοναδική ΠΟΤΑ που οργανώνεται στην Ελλάδα κατά την 13ετή ύπαρξη του θεσμικού πλαισίου). Επενδύσεις που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου 3299/2004 και έχουν εγκριθεί (με ομοφωνία των δύο μεγάλων κομμάτων) από τη Βουλή με το Ν. αρ. 3550/2007 (ΦΕΚ 72Α/26.3.2007) χαρακτηριζόμενες ως «Επενδύσεις με σημαντική επίπτωση στη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας και στην απασχόληση». Εξάλλου, ουδεμία τεκμηρίωση υπάρχει για την επιλογή που υιοθετεί η προτεινόμενη ρύθμιση να επιβάλλει απαγόρευση όταν πρόκειται για Π.Ο.Τ.Α. ενώ ουδεμία τέτοια απαγόρευση ή άλλο ισοδύναμο περιορισμό προβλέπει για τις Π.Ο.Α.Π.Δ. του άρθρου 10 του ν. 2742/1999, οι οποίες, εκ του ορισμού τους, μπορούν να περιλάβουν δραστηριότητες ανάλογες με αυτές των ΠΟΤΑ, χωρίς μάλιστα να έχουν τους περιορισμούς που ισχύουν για τις ΠΟΤΑ (υποχρέωση κατασκευής δύο τουλάχιστον έργων ειδικής τουριστικής υποδομής, minimum επενδύσεων 60 εκ. ευρώ, ελεγχόμενες εντάσεις χρήσεων κ.λπ.) Η απαγόρευση αυτή, επιπλέον, βρίσκεται σε καταφανή αντίθεση και με την κοινοτική νομοθεσία και πρακτική, όπως ρητά έχει εκφρασθεί επανειλημμένα. Χαρακτηριστικά στο κείμενο ομιλίας του αρμόδιου για το περιβάλλον Επιτρόπου της ΕΕ που έγινε στις Βρυξέλλες την 16 Απριλίου 2008 αναφέρεται επί λέξει: «Η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την φύση αναγνωρίζει και ρητά παραδέχεται ότι η οικονομική ανάπτυξη θα συνεχίσει εντός των περιοχών Natura 2000. Οι περιοχές Natura δεν είναι όμοιες με τις ζώνες απόλυτης προστασίας που υπάρχουν σε ορισμένα κράτη μέλη και στις οποίες δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί καμία ανθρώπινη δραστηριότητα. Οι περιοχές Natura πολύ συχνά συμπεριλαμβάνουν πόλεις, χωριά, αγροτικές καλλιέργειες και επιχειρήσεις ενώ ο στόχος τους είναι να προστατεύσουν «ζωντανά τοπία». Οι ευρωπαϊκοί νόμοι προβλέπουν την συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων και των τοπικών αρχών προκείμενου να βρουν τρόπους προστασίας μοναδικών - από βιολογικής άποψης - περιοχών, τρόπους κατάλληλους για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και κατάλληλους για την ανάπτυξη. Η γεωργία, η αλιεία, η δασοκομία και το κυνήγι μπορούν να συνεχίσουν. Ακόμα και μεγάλα αναπτυξιακά έργα μπορούν να πραγματοποιηθούν αρκεί να μην καταστρέφουν την οικολογική αξία της περιοχής». Αλλά και σε πρόσφατη εισήγηση των αρμοδίων εισηγητών του Σ.τ.Ε. (αρ. καταθ. 2589/17.4.2007 για τη δικάσιμο της 7.121.2008) προς την Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας, στην οποία μεταξύ άλλων ο θεσμός των Π.Ο.Τ.Α. αναγνωρίζεται ως «εργαλείο χωροταξικού σχεδιασμού κατωτέρου επιπέδου», αναφέρεται επί λέξει: «Μάλιστα, τέτοιες περιοχές (Π.Ο.Τ.Α.) αναζητούνται εντός ή πλησίον αξιόλογων περιβαλλοντικά περιοχών (όπως είναι οι αρχαιολογικοί χώροι, οι παράκτιες ή δασικές περιοχές, οι περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, οι περιοχές Natura κ.λπ.), κατά τρόπον ώστε το διατηρητέο κατ' αρχήν φυσικό και πολιτιστικό κεφάλαιο, να ενσωματώνεται στο «έργο» ως τουριστικός πόρος, χρησιμοποιούμενος για την επιτυχία των επενδύσεων που απαιτούνται, προς τον σκοπό της ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης και προς όφελος τελικώς της εθνικής οικονομίας». Είναι γνωστό ότι οι οριοθετημένες περιοχές NATURA καταλαμβάνουν το 20% περίπου της έκτασης της Ελλάδας. Μέσα στα όρια αυτά υπάρχουν και ζώνες απόλυτης προστασίας (οικότοποι, ενδιαιτήματα) αλλά και ρυθμιστικές περιμετρικές ζώνες, που αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των εκτάσεων και περιλαμβάνουν πόλεις, χωριά, αγροτικές καλλιέργειες κ.λπ. Εντός των περιοχών απόλυτης προστασίας είναι εύλογο και θεμιτό να απαγορεύονται εκ των προτέρων οι ασύμβατες δραστηριότητες, στις ευρύτερες όμως ρυθμιστικές περιμετρικές ζώνες θα πρέπει να κρίνεται κατά περίπτωση η συμβατότητα της ζητούμενης παρέμβασης, κατά τα διάφορα στάδια περιβαλλοντικών εγκρίσεων, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε προστατευόμενης περιοχής. Είναι συνεπώς σαφές ότι δεν μπορεί να απαγορεύεται εκ των προτέρων η εγκατάσταση εντός των ευρύτερων ορίων των περιοχών NATURA Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, αφού κατά κοινή ομολογία η δημιουργία τέτοιων περιοχών (ΠΟΤΑ) εξασφαλίζει κατά τον καλύτερο τρόπο το συνδυασμό της ανάπτυξης με την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία της φύσης. Χαρακτηριστικό άλλωστε και απτό παράδειγμα τέτοιου συνδυασμού αποτελούν οι επενδύσεις μας COSTA NAVARINO στην ΠΟΤΑ Μεσσηνίας η Α΄φάση των οποίων έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, με πανελλήνια και διεθνή αναγνώριση ως υπόδειγμα ποιοτικού και βιώσιμου τουριστικού προορισμού, όπως προκύπτει από εκατοντάδες δημοσιεύματα του Ελληνικού και ξένου τύπου. (χαρακτηριστικά ειδική έκδοση των SUNDAY TIMES της 6/6/2010 αναφέρει την COSTA NAVARINO ως «το πρώτο φιλικό προς το περιβάλλον μεγάλο τουριστικό συγκρότημα στον Πλανήτη»). Άλλωστε, ο όλος σχεδιασμός και η ανάπτυξη της Π.Ο.Τ.Α. Μεσσηνίας, είναι πλήρως συμβατή με την περιβαλλοντική νομοθεσία της Ε.Ε. όπως βεβαιώνεται στο από 11-11-2004 έγγραφο (ENV.A2/SA/acD(2004)224023) της Νομικής Υπηρεσίας της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας του Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ενόψει τούτου είναι προφανές πως ο αφορισμός του προτεινόμενου σχεδίου νόμου και η γενική απαγόρευση δημιουργίας Π.Ο.Τ.Α. εντός των ζωνών του δικτύου NATURA δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το κοινοτικό κεκτημένο στον τομέα προστασίας του περιβάλλοντος, το οποίο δεν απαγορεύει εκ προοιμίου καμία δραστηριότητα ή έργο, ακόμη και εντός των ζωνών NATURA, αλλά εξαρτά την πραγματοποίηση του από προηγούμενη εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αλλά και αν ακόμη, παρ’ ελπίδα, οι σημερινές πολιτικές επιλογές είναι να αποδυναμωθεί και συρρικνωθεί περαιτέρω το αειφορικό - αναπτυξιακό εργαλείο «ΠΟΤΑ», (του οποίου το θεσμικό πλαίσιο ξεκίνησε το 1997 με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος), θα ήταν τουλάχιστον απαραίτητο να υπάρχει κάποια μεταβατική ρύθμιση, που να κατοχυρώνει την υπόσταση και τη λειτουργία των ΠΟΤΑ που έχουν ήδη οριοθετηθεί με βάση τις διατάξεις και τις πολιτικές του παρελθόντος. Οι ΠΟΤΑ αυτές, που δημιουργήθηκαν και λειτουργούν σεβόμενες την ισχύουσα νομοθεσία και τηρώντας τους όρους που τους επιβλήθηκαν θα πρέπει να προστατευτούν και όχι να λειτουργούν σε καθεστώς ομηρίας και επιχειρηματικής αβεβαιότητας, το οποίο δημιουργούν αμφιβόλου συνταγματικότητας προβλέψεις όπως αυτή της περ. (δ) της παρ.1 του ίδιου άρθρου του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου. Επιφυλασσόμαστε για την παροχή κάθε συμπληρωματικού στοιχείου που θα απαιτηθεί. Νίκος Κατσικερός ΤΕΜΕΣ Α.Ε. - Αντιπρόεδρος Δ.Σ.