• Σχόλιο του χρήστη 'Αντώνης Γρηγορόπουλος' | 21 Δεκεμβρίου 2009, 15:52

    Αναφορικά με τις διατάξεις της παρ. 13 σχετικά με την απαλλαγή από περιβαλλοντική αδειοδότηση όλων των έργων ΑΠΕ (εκτός των μικρών Υ/Η), που χαρακτηρίζονται ως μη οχλούσες δραστηριότητες βάσει της ΚΥΑ 19500/2004 (ΦΕΚ 1671Β) που τροποποιεί την ΚΥΑ 13727/727/2003, θεωρώ ότι δεν κινείται στη σωστή κατεύθυνση για τους εξής λόγους: - Μέχρι σήμερα η μεγαλύτερη καθυστέρηση στην πρόοδο των διαδικασιών αδειοδότησης έργων ΑΠΕ παρατηρείται στη ΡΑΕ. - Η διαδικασία περιβ/κης αδειοδότησης έργου ΑΠΕ, για έναν επενδυτή που ενδιαφέρεται πραγματικά να υλοποιήσει την επένδυση και όχι για ενδιαφερόμενους τύπου «…ας πάρουμε τις άδειες και μετά βλέπουμε» ή «…αν μας παίρνει για υπερτιμολογήσεις, ίσως προχωρήσουμε» ή γενικότερα όσους χωρίς κεφάλαια ονειρεύονται κλπ., σε καμία περίπτωση δεν καθυστερεί, αν πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις. Ένας πραγματικά ενδιαφερόμενος επενδυτής με τον μελετητή του, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία έκδοσης ΑΕΠΟ σε λιγότερο από 2 μήνες. Φυσικά και υπάρχουν εξαιρέσεις με κακούς υπάλληλους που καθυστερούν διαδικασίες, αλλά είναι εξαιρέσεις και μπορούν να περιοριστούν αν εφαρμοστούν υποχρεωτικά τα χρονοδιαγράμματα για γνωμοδοτήσεις κλπ. - Το πλαίσιο περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων ΑΠΕ (με τις ΚΥΑ 104247-8/2006) είναι σε πολύ καλύτερη βάση, σε σχέση το τι ισχύει γενικότερα για τα υπόλοιπα έργα (βλ. ΚΥΑ 69269/1990 και την καθυστέρηση έκδοσης των αποφάσεων που αναφέρονται στο αρ. 14 παρ 2 της ΚΥΑ 11014/2003) και εγγυάται σε σημαντικό βαθμό την ορθότητα των διαδικασιών κυρίως ως προς τη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ και την ενσωμάτωσή τους στις χρήσεις γης της άμεσης και ευρύτερης περιοχής διαχρονικά. - Η απλοποίηση που προτείνεται στα κριτήρια χωροθέτησης έργων ΑΠΕ της ΚΥΑ 49828/2008 (ΦΕΚ 2464 Β) από τα αναφερόμενα στο αρ. 9 του σχεδίου του παρόντος Νόμου, σε συνδυασμό με την απαλλαγή από την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης για τα έργα ΑΠΕ που χαρακτηρίζονται ως μη οχλούσες δραστηριότητες, θεωρώ ότι προβάλλουν περισσότερο σαν «περιβαλλοντικές εκπτώσεις», παρά αποτελούν απόδειξη για την επιτάχυνση επί των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Πιθανότατα να ξεφυτρώνουν παντού μικρές μονάδες ΑΠΕ (κυρίως φ/β) χωρίς περιβ/κη αδειοδότηση που σταδιακά θα μεγαλώνουν είτε αξιοποιώτας τη μέθοδο της κατάτμησης είτε λαμβάνοντας μεν περιβ/κή αδειοδότηση, αλλά χωρίς τη δυνατότητα απόρριψης εφόσον θα υπάρχει «δεδικασμένο» (τα υφιστάμενα μη περιβ/κως αδειοδοτημένα έργα ΑΠΕ). - Δεν διασφαλίζεται η «Πρόσβαση των πολιτών στην περιβαλλοντική πληροφορία» που αν δεν κάνω λάθος αποτέλεσε και την πρώτη εγκύκλιο της κας Υπουργού προς τις περιβαλλοντικές υπηρεσίες του δημοσίου. - Προφανώς και είναι λάθος ο όρος Προμελέτη ή Μελέτη Περ/κων Επιπτώσεων (ΠΠΕ ή ΜΠΕ) για μη οχλούσες δραστηριότητες έργων ΑΠΕ, καθώς ουσιαστικά οι περιβ/κες επιπτώσεις είναι αμελητέες τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας (όπως άλλωστε φαντάζομαι ότι περιγράφουν το σύνολο των σχετικών μελετών), ωστόσο οι ΠΠΕ ουσιαστικά υλοποιούν τον απαραίτητο Περιβαλλοντικό Προέλεγχο για τη χωροθέτηση ενός έργου ΑΠΕ, σε μια συγκεκριμένη περιοχή με τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της, που με τις απλοποιήσεις του Χωροταξικού που προτείνονται δεν δύναται να ελεγχθούν αλλιώς. - Γενικότερα, η απαλλαγή από περιβαλλοντική αδειοδότηση -ακόμη και για τα έργα ΑΠΕ μηδενικής όχλησης- δύναται να δρομολογήσει ταχύτατα μια σειρά από νέες απαλλαγές και σε άλλα έργα & δραστηριότητες μηδενικής ή χαμηλής όχλησης, χωρίς όμως να έχει διασφαλιστεί έστω και μεταβατικά ο έλεγχος χωροθέτησης επί συγκεκριμένων περιοχών, το πλαίσιο ενσωμάτωσης περιβαλλοντικών όρων στην κατασκευή και λειτουργία, η δυνατότητα υλοποίησης περιβαλλοντικών ελέγχων, ο τρόπος πιστοποίησης για το προσδωκόμενο περιβαλλοντικό όφελος κλπ. Προτείνω να παραμείνει υποχρεωτική η περιβαλλοντική αδειοδότηση για τις μη οχλούσες δραστηριότητες έργων ΑΠΕ και να αλλάξει μόνο η κατάταξη των έργων στους πίνακες της ΚΥΑ 15393/2002 και τις ΚΥΑ 145799/2005, όπου το σύνολο των έργων μηδενικής όχλησης να υπαχθούν στην 4η κατηγορία της Β΄ ομάδας (Β4), απαλείφοντας με τον τρόπο αυτό την πλήρως γραφειοκρατική και χρονοβόρα διαδικασία υπαγωγής (ή καλύτερα μεταφοράς των φακέλων) των έργων από τις ΔΙΠΕΧΩ των Περιφερειών, στα Τμήματα Περιβάλλοντος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.