• Σχόλιο του χρήστη 'Επιτροπή Περιβάλλοντος Αγ. Στεφάνου' | 18 Ιουλίου 2010, 14:46

    H Επιτροπή Περιβάλλοντος Αγ. Στεφάνου (σωματείο πολιτών), συμμερίζεται και συμφωνεί με τη φιλοσοφία των προτεινόμενων ρυθμίσεων, σχετικά με την τακτοποίηση των οικισμών που έχουν κτιστεί σε δασικές εκτάσεις. Επί σειρά ετών, ο σύλλογός μας έχει αναλάβει μια σειρά πρωτοβουλιών προς την κατεύθυνση της ισχυροποίησης των ορίων και της προστασίας του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής μας. Ιστορικά, με παρέμβασή του σωματείου μας στον Οργανισμό Αθήνας, πετύχαμε τη μείωση συντελεστών δόμησης και κάλυψης στο Γ.Π.Σ. του ’95, στις υπό ένταξη στο σχέδιο πόλεως (4 ενότητα) δασικές εκτάσεις, να υπάρχουν δηλαδή φιλικοί προς το περιβάλλον όροι δόμησης. Στη συνέχεια, υπήρχε η διγλωσσία ανάμεσα στην ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ και της πολεοδομίας Καπανδριτίου, με αποτέλεσμα με την πρώτη ένσταση επί της έγκριση του σχεδίου, να κριθούν ανίσχυρα από το Σ.τ.Ε. τα όρια του οικισμού και να ξεκινήσει η χρυσή εποχή για όσους θέλησαν να μετατρέψουν τον Αγ. Στέφανο σε μεζονένες, διότι οι συντελεστές δόμησης, δεν ήταν φιλικοί πλέον με το περιβάλλον, αλλά αυτοί που ίσχυαν για οικισμούς προ υφιστάμενους του 1923. Τις δικές μας ανησυχίες και προτάσεις, δυστυχώς, δεν υιοθέτησε καμία τοπική εξουσία, ισχυριζόμενοι, πάντα, ότι τα όρια είναι τα ισχυρότερα της Ελλάδας. Νομικοί και ειδικοί δασολόγοι, που συνεργάστηκαν μαζί μας, μας κατάρτισαν σχέδιο νόμου με τη σχετική αιτιολογική έκθεση, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή και σε κάθε αρμόδιο φορέα. Σήμερα, με ιδιαίτερη χαρά διαπιστώνουμε ότι το Υπουργείο προτείνει ένα πλέγμα ρυθμίσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Συμβάλλοντας στη διαβούλευση, καταθέτουμε ξανά προς ενημέρωση και προβληματισμό το σχέδιο νόμου και την εισηγητική έκθεση που έχουμε διαμορφώσει. Παράλληλα, επιτρέψτε μας να εκφράσουμε τους προβληματισμούς μας για κάποια των προτεινόμενων ρυθμίσεων του Υπουργείου. Α) Διατηρούμε έντονες επιφυλάξεις για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης ως προς τα δικαιώματα ιδιοκτησίας που υπάρχουν για τα οποία προκύπτει, ενδεχομένως, περιορισμός, αλλά και ως προς το άρθρο 24 του Συντ. Β) Οι ρυθμίσεις περί πολεοδόμησης των εν λόγω περιοχών μάς βρίσκουν σύμφωνους. Ωστόσο, θα θέλαμε να διατυπώσουμε κι εδώ βάσιμες επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητά τους, λόγω των αντίθετων απόφάσεων του ΣτΕ. Είμαστε στη διάθεση σας για κάθε περαιτέρω συνεργασία. ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Μέγα θέμα έχει τεθεί όσον αφορά στο πολεοδομικό καθεστώς που ισχύει για πολλές Κοινότητες και Δήμους της Χώρας, που ενώ στερούνται εγκύρου πολεοδομικού σχεδιασμού, εφαρμόζουν παλιές οριοθεσίες οικισμών, που καθόρισαν κάποιες Επιτροπές βάσει εγγράφων οδηγιών αρχικά του Υπουργείου Συγκοινωνιών και μετέπειτα του Υπ. Δημοσίων Έργων (Σχετ. Απόφ. Υπουργού συγκοινωνιών 44130/10.8.1939 όπως τροποποιήθηκε με την απόφ.Ε.22314/29.7.1964 Υπ. Δημ. Έργων). Οι οριοθεσίες αυτές κρίθηκαν ως διοικητικές πράξεις από το ΣτΕ επανειλημμένα από του έτους 1977 και εντεύθεν ότι στερούνται εκτελεστότητας και ως εκ τούτου είναι ανίσχυρες και συμπαρασύρονται σε ακυρότητα και αι επί τη βάσει αυτών εκδιδόμενες οικοδομικές άδειες, επειδή δεν εξεδόθη ποτέ σχετική διάταξη νόμου που να καθορίζει τέτοιο έργο Επιτροπών και ούτε καθορίσθηκε σχετική διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα με το Ν.Δ της 17.7/16.8.1923 «περί σχεδίων πόλεων», ετέθησαν οι βασικοί κανόνες και περιορισμοί δομήσεως και χρήσεως ακινήτων με προέκταση και σε οικισμούς και συνοικισμούς της Χώρας προϋφισταμένους του 1923. Από παράληψη του νομοθέτου, δεν ετέθησαν τότε και διαδικασίες καθορισμού των ορίων των οικισμών και συνοικισμών, ούτε προσδιορίσθηκε θεσμικά το όργανο εκείνο που θα εφάρμοζε αυτές τις διαδικασίες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διατυπωθούν σχετικά ερωτήματα από μέρους των πολεοδομικών γραφείων της χώρας και στη συνέχεια να εκδοθούν εγκύκλιες οδηγίες, που όμως δεν στηριζόταν σε εξουσιοδότηση νόμου. Με βάση τις οδηγίες αυτές εκδόθηκαν νομαρχιακές πράξεις που υιοθέτησαν τον καθορισμό ορίων που διενήργησαν συσταθείσες έκνομα Επιτροπές, βάσει δε των οριοθεσιών αυτών εκδιδόταν οικοδομικές άδειες σε εφαρμογή του κατά τα ανωτέρω Ν.Δ/τος. Αφορμής δοθείσης, το ΣΤΕ με την 2033/78 απόφασή του, εντόπισε και έκρινε την κατά τα ανωτέρω έλλειψη εκτελεστότητος των πράξεων αυτών. Προς θεραπεία των έκνομων αυτών καταστάσεων με τον Νόμο 947/1979 «περί οικιστικών περιοχών», παρεσχέθη σχετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Δημοσίων Έργων, να εισηγηθεί την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος για νόμιμο καθορισμό των ορίων των οικισμών αυτών με αποφάσεις Νομαρχών, πράγμα που έγινε, εκδοθέντος του από 21 Νοεμβρίου 1979 Π.Δ/τος (ΦΕΚ 693 Δ/79). Σημειωτέον ότι δεν υπήρξε πρόβλεψη με την διάταξη αυτή(Σχ. Άρθρο 62 παρ.8 Ν.947/79), για εγκυροποίηση των ήδη μέχρι των νέων νομίμων οριοθεσιών, εκδοθεισών ανίσχυρων οικοδομικών αδειών. Παρά την έκδοση του Δ/τος αυτού, ισχυρά συμφέροντα πρέπει να μην άφησαν όχι μόνο να επαναοριοθετηθούν (νόμιμα πλέον) οι ήδη παρανόμως οριοθετημένοι οικισμοί της χώρας με αποτέλεσμα να συνεχίζεται μέχρι σήμερα η έκδοση αδειών επί τη βάσει των παρανόμων οριοθεσιών, αλλά και με το άρθρο 9 του μετέπειτα εκδοθέντος Π.Δ/τος «Πολεοδόμηση και επέκταση οικισμών της χώρας μέχρι 2000 κατοίκων και τροποποίηση του από 24.4.1985 Π.Δ/τος (ΦΕΚ181Δ)» που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 414Δ στις 30.8.1985, επιχειρήθηκε να μην οριοθετούνται πλέον οικισμοί περιοριστικοί, που αποτελούσαν ενιαίο οικιστικό σύνολο με τα αστικά ή ημιαστικά κέντρα που περιέχονται μέσα σε εγκεκριμένα όρια Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, σύμφωνα με τον Ν.1337/83. Έτσι παρεσχέθη άλλοθι σε πολλούς ΟΤΑ να επισπεύσουν την έγκριση Γ.Π. Σχεδίων, προκειμένου να αποφύγουν την νόμιμη οριοθέτηση των οικισμών και αποκτήσουν ερείσματα νομιμοφανούς συνέχισης της δόμησης των περιοχών τους. Από όλη αυτήν την πολεοδομική παραφροσύνη, σημαντική ζημιά υπέστη το φυσικό περιβάλλον και κύρια το δασικό με την έντονη υποβάθμιση περιοχών που εικονικά εμφανίσθηκαν να περιλαμβάνονται σε οικισμούς προ του 1923 και δευτερευόντως οι κάτοικοι που βλέπουν και υπομένουν την πολεοδομική αναρχία και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους. Μέχρι σήμερα είναι γεγονός, ότι οι οικισμοί αυτοί εξακολουθούν να μην έχουν νόμιμη πολεοδομική ταυτότητα και κατά συνέπεια δεν μπορούν νόμιμα να εκτελούνται και έργα υποδομών ως επί εγκύρων πολεοδομικών σχεδιασμών. Πόλεις και χωριά ξεπέρασαν ήδη τους 2000 κατοίκους, χωρίς σχέδια και με εικονική χρήση όσον αφορά την δόμηση των γαιών (αστική). Πολίτες πέφτουν έτσι θύματα παραπληροφόρησης όσον αφορά το πολεοδομικό καθεστώς των γαιών, με ευθύνη της ίδιας της πολιτείας που διατηρεί σαθρό το πολεοδομικό καθεστώς αυτών τω περιοχών. Επειδή στις κατά τα ανωτέρω ανίσχυρες οριοθεσίες, συμπεριελήφθησαν σε πάρα πολλές περιπτώσεις, δάση, δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις οι οποίες εν πολλοίς άλλαξαν χρήση με έκδοση οικοδομικών αδειών, που κατά τα ανωτέρω έχουν κριθεί ανίσχυρες από το ΣΤΕ αλλά και ότι δεν μπορούν να αναστείλουν την υποχρεωτική κατά τα εν άρθροις 117 παρ. 3 του Συντάγματος οριζόμενα, κήρυξή τους ως αναδασωτέων, σε πρώτη φάση και μέχρι να αντιμετωπισθούν συνολικά οι έκνομες καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί σε αυτή την κατηγορία εδαφών, με ενδεχόμενη τροποποίηση του άρθρου 24 παρ.2 του ισχύοντος Συντ/τος, οι εκτάσεις αυτές πρέπει να τεθούν εκτός ρυθμίσεως. Προτείνεται ο τερματισμός αυτής της αναρχίας, με θεσμική παρέμβαση της Πολιτείας. Η διάταξη που προσεγγίζει κατά την άποψή μας την επίλυση του όλου προβλήματος είναι η κάτωθι: Άρθρο 1. Πυκνοδομημένες περιοχές πρώτης κατοικίας, που έχουν δημιουργηθεί σε οικισμούς της χώρας κάτω των 5000 κατοίκων, εκδοθεισών οικοδομικών αδειών, στηριζομένων σε εσφαλμένες και μη εκτελεστές πράξεις της διοίκησης, που εκδόθηκαν πρό του από 21 Νοεμβρίου 1979 Π.Δ/τος (ΦΕΚ 693 Δ/79), θεωρώντας ότι περιοχές συμπεριλαμβάνονται σε όρια οικισμών προϋφισταμένων του 1923, εντάσσονται υποχρεωτικά σε έγκυρο πολεοδομικό σχεδιασμό, με επισήμανση παντός έχοντος έννομο συμφέρον και μετά από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας προς το ΥΠΕΧΩΔΕ. Η ένταξη των περιοχών αυτών σε σχέδιο πόλης, γίνεται χωρίς να προηγηθεί έγκριση Γ.Π.Σ, τυχόν δε ύπαρξη σε ισχύ Γ.Π.Σ, παύει να ισχύει ως προς τις εκτάσεις αυτές. 2. Αναστέλλεται η δόμηση στις περιοχές αυτές, μέχρι να εκδοθεί το σχετικό Π.Δ/γμα. Κατ’ εξαίρεση μπορεί να επιτραπεί δόμηση, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, ύστερα από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής που προβλέπεται από το Π.Δ/γμα της 21 Νοεμβρίου 1979 (ΦΕΚ 693 Δ/79). 3. Στις κατά τα ανωτέρω πυκνοδομημένες περιοχές, προσμετρώνται και οικοδομές που δεν κατοικούνται, εφ’ όσον κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος έχουν περατωθεί οι εργασίες οπλισμένου σκυροδέματος. 4. Η ένταξη στο σχέδιο πόλης γίνεται εκδιδομένου σχετικού Προεδρικού Διατάγματος μετά από εισήγηση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, που λαμβάνει δεσμευτικά υπόψη τους κάτωθι όρους και προϋποθέσεις : α) Ως προς τη δόμηση των ακάλυπτων χώρων και τη περιβαλλοντική προστασία, λαμβάνονται υπόψη οι ρυθμίσεις του Ν.Δ του 1923 «Περί σχεδίων πόλεων». β) Οι εντασσόμενες εκτάσεις είναι ιδιωτικές και δεν υφίστανται αξιώσεις από μέρους του Δημοσίου με βάση την νομοθεσία που εφαρμόζουν οι υπηρεσίες του. γ) Κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι μέχρι ποσοστού 60% επί του συνόλου των εκτάσεων των εντασσομένων στο σχέδιο, περιέρχονται αυτοδίκαια από της εκδόσεως του Π.Δ στον οικείο ΟΤΑ, θεωρουμένων των εκτάσεων ότι εντάσσονται με την διαδικασία ιδιωτικής πολεοδόμησης και ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση έχει κατ’ αντιστοιχία εφαρμογή ο Νόμος 690/48. δ) Στην προτεινόμενη για νομοθετική ρύθμιση περιοχή, υπάρχουν πολλές μικρές ιδιοκτησίες πλάι σε οικοδομές που έχουν κατασκευαστεί με νόμιμες άδειες της πολεοδομίας. Με πιο δικαίωμα μπορούμε να τους αφαιρέσουμε την ιδιοκτησία χωρίς τη νόμιμη αποζημείωση; Υπάρχουν ιδιοκτησίες – οικόπεδα σε πυκνοδομημένες περιοχές (περιοχή Αγ. Παρασκευής) που έχουν χαρακτηριστεί αναδασωτέες. Υπάρχουν, επίσης, εκτάσεις στην περιοχή που είτε ανήκουν στο δημόσιο είτε σε ακτήμονες καλλιεργητές είτε σε ιδρύματα. Τι θα γίνει με αυτές; Προτείνουμε οι ιδιοκτησίες, στην υπό ρύθμιση περιοχή, να παραχωρούν στους ΟΤΑ ένα ποσοστό επί της ιδιοκτησίας τους, αναλογικά. 5. Με την έκδοση του Π.Δ/τος, καθίστανται έγκυρες και ισχυρές οι εκδοθείσες βάσει των παρανόμων οριοθεσιών, οικοδομικές άδειες. Πιστεύουμε ότι η ρύθμιση που προτείνει το Υπουργείο θα λύσει ένα χρόνιο πρόβλημα και θα διασωθούν τεράστιες εκτάσεις πρασίνου. Για το ΣΔ της Επιτροπής Περιβάλλοντος Αγ. Στεφάνου Ο πρόεδρος, Βύρων Χρηστίδης Οι αντιπρόεδροι, Γιώργος Δαρδανός, Γιάννης Πρίφτης Η γραμματέας, Ναταλία Τζωρτζίδου