• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΤΛΗΣ' | 26 Δεκεμβρίου 2009, 08:03

    Σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 9 του νέου σχεδίου νόμου «. Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης πρόσωπα που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από σταθμούς, οι οποίοι εγκαθίστανται σε ακίνητο, το οποίο ανήκει κατά κυριότητα ή βρίσκεται στη νόμιμη κατοχή των προσώπων αυτών, για όσο χρόνο τα πρόσωπα αυτά είναι κύριοι ή νόμιμοι κάτοχοι, εφόσον η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. που χαρακτηρίζονται από την κείμενη νομοθεσία ως μη οχλούσες ή χαμηλής όχλησης δραστηριότητες. Εξαιρούνται, επίσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης οι σταθμοί Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ μικρότερη ή ίση των πενήντα (50) KWe, καθώς και οι αυτόνομοι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. οι οποίοι δεν συνδέονται στο Σύστημα ή στο Δίκτυο, με Εγκατεστημένη Ισχύ μικρότερη ή ίση των πέντε (5) MWe.» δηλαδή πέραν των άλλων εξαιρούνται από την λήψη άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής πράξης (όπως η εξαίρεση από άδεια παραγωγής) όλοι οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί ανεξαρτήτως ισχύος καθώς σύμφωνα με την ΚΥΑ με αριθμ πρωτ. Δ6/Φ1/οικ.19500 περί «Τροποποίησης και συμπλήρωσης της αντιστοίχισης των δραστηριοτήτων παρα¬γω¬γής ηλεκτρικής ενέργειας με τους βαθμούς όχλησης που αναφέρονται στην πο¬λεο¬δομική νομοθεσία» οι σταθμοί παραγωγής από φωτοβολταικά συστήματα χαρακτηρίζονται ως μη οχλούσες δραστηριότητες με ισχύ έως 500KW και ως χαμηλής όχλησης με ισχύ άνω των 500KW. Παρακάτω στο άρθρο 2 παράγραφος 9 προσδιορίζεται πως : «β. Για τους σταθμούς των παραγράφων 1 και 2 ο αρμόδιος Διαχειριστής υποχρεούται να προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες για τη σύνδεσή τους με το Σύστημα ή το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο ή το Δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με σειρά προτεραιότητας των υποβαλλόμενων σε αυτόν, αιτήσεων των ενδιαφερομένων μέχρι εξαντλήσεως του εκάστοτε ορίου.» Επομένως, οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούν να υποβάλλουν άιτηση στον αρμόδιο διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ, ή ΔΕΗ) χωρίς να έχουν κάποια άδεια παραγωγής ή άλλη διαπιστωτική πράξη όπως εξαίρεση από την άδεια παραγωγής και να προχωρήσουν στην επένδυση με βάση την σειρά προτεραιότητας της σχετικής αίτησης που θα υποβάλλουν. Με βάση τα παραπάνω δημιουργείται το εξής παράδοξο. Χιλιάδες επενδυτές που ξεκίνησαν την διαδικασία για άδεια παραγωγής ή εξαίρεση από αυτήν από το 2007 (και που έχουν αφιερώσει χρόνο και χρήματα) και λόγω καθυστερήσεων στις σχετικές διαδικασίες εγκρίσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες δεν έχουν ακόμη προχωρήσει σε αίτηση για όρους σύνδεσης προς τον αρμόδιο διαχειριστή, θα βρεθούν ενδεχομένως να υπολείπονται όσων ενώ δεν έχουν ούτε άδεια παραγωγής ούτε εξαίρεση από άδεια παραγωγής προλάβουν να καταθέσουν πρώτοι αιτήσεις στον αρμόδιο διαχειριστή. Κατά τον τρόπο αυτόν θα δημιουργηθεί μια σημαντική «αδικία» και πολύ πιθανόν να υπάρξουν σημαντικές αντιδράσεις. Για να αποφευχθούν τα παραπάνω προτείνουμε τα εξής: 1. Κατά την έναρξη της ισχύος του νέου νόμου και πιο συγκεκριμένα του άρθρου για 4 όπως αυτό θα ψηφιστεί, ο αρμόδιος διαχειριστής να τηρήσει την προτεραιότητα των σχετικών αιτήσεων στην ΡΑΕ, είτε πρόκειται για άδεια παραγωγής είτε πρόκειται για εξαίρεση από άδεια παραγωγής. 2. Στην ρύθμιση αυτή να συμπεριλαμβάνονται και όσες αιτήσεις έχουν απορριφθεί για λόγους οι οποίοι αίρονται με το παρόν σχέδιο νόμου (πχ απόρριψη αίτησης για άδεια παραγωγής γιατί δεν πληρούσε τα τυπικά κριτήρια της οικονομικής δυνατότητας του φορέα της επένδυσης) 3. Εάν ο διαχειριστής στον οποίον υποβάλλονται οι αιτήσεις απαιτεί κάποια ειδικά δικαιολογητικά όπως έγκριση εργασιών ή μικρών εργασιών από την πολεοδομία, περιβαλλοντικούς όρους, ή άλλα έγγραφα από δημόσιες υπηρεσίες (πχ αρχαιολογία, δασαρχείο κλπ) να δοθεί εύλογο χρονικό διάστημα σε όσους έχουν σειρά προτεραιότητας λόγω των σχετικών αιτήσεων στην ΡΑΕ, για να προλάβουν να προσκομίσουν τα σχετικά δικαιολογητικά. Νικόλαος Τάτλης Διευθυντής τμήματος Χρηματοδοτικών προγραμμάτων της εταιρείας ΑΤΛΑΝΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Α.Ε.