• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ' | 4 Νοεμβρίου 2010, 15:56

    Άρθρο 23 Μεταβατικές Διατάξεις Στη παράγραφο 1α του παρόντος σχεδίου αναφέρεται «η υποβολή ΕΟΜ ……… σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 της παρούσης» Δεν υπάρχει στο παρόν σχέδιο ΚΥΑ παράγραφος 5 στο άρθρο 4 Οι ρυθμίσεις που υπάρχουν στις μεταβατικές διατάξεις για την ανανέωση περιβαλλοντικών όρων αφορούν μόνο δραστηριότητες που είναι σε ισχύ κατά τη περίοδο έναρξης της ισχύος της ΚΥΑ έως ένα χρόνο μετά, και δεν καλύπτουν δραστηριότητες για τις οποίες θα υποβληθεί αίτηση ανανέωσης ή τροποποίησης, πχ. μετά από 2 χρόνια. Για τις περιπτώσεις αυτές υπάρχει σύγχυση για το τι θα ισχύει. Χρειάζεται πληρέστερη και αναλυτικότερη διατύπωση. Προτείνεται να προστεθεί στο άρθρο 4 παράγραφος που να αφορά την ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων, η οποία θα πρέπει να γίνεται με βάση τα στοιχεία της αρχικής ΕΟΜ, τα διαθέσιμα στοιχεία από το ΥΠΕΚΑ και τα αποτελέσματα μετρήσεων που τυχόν έχουν επιβληθεί με τους περιβαλλοντικούς όρους. Εάν δεν έχουν επιβληθεί τέτοιοι όροι, τότε αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αξιόλογη ορνιθοπανίδα στην περιοχή ή ότι δεν υπάρχουν επιπτώσεις από τη δραστηριότητα ώστε να απαιτείται η παρακολούθησή τους. Παράρτημα ΙΙ Προδιαγραφές και Περιεχόμενο Ορνιθολογικών Μελετών α) Δεν ορίζεται ποιος εκπονεί τις Μελέτες (Δεν υπάρχει επιστημονικά η ειδικότητα Ορνιθολόγου) β) Δεν καθορίζεται τιμολόγιο για την εκτέλεση έργων - ορνιθολογικών μελετών, όπως σε άλλα δημόσια έργα γ) Δεν καθορίζεται το κόστος για το 3ετές (τουλάχιστον) πρόγραμμα παρακολούθησης δ) Οι απαιτήσεις για έρευνα μίας περιοχής 500 μέτρων γύρω από όρια της δραστηριότητας, οδηγεί στην έρευνα σε 9-πλάσιας έκτασης, που κρίνεται υπερβολική. Για μία υποθετική επιφανειακή εκμετάλλευση 200 στρ. (=Α1 κατηγορία) κυκλικής διατομής, ακτίνας ~250 m, με περίμετρο ~1500 m, απαιτείται η μελέτη έκτασης 1.766 στρεμμάτων. Η εξωτερική περίμετρος της επιφανείας που θα πρέπει να καλυφθεί από την ορνιθολογική μελέτη στην περίπτωσης επέκτασης της κατά 500 μ γύρω από την εκμετάλλευση, είναι λιγότερο από 5 χιλιόμετρα. Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η προς μελέτη επιφάνεια να επεκταθεί 250 μέτρα από τα όρια της οριοθετημένης προς εκμετάλλευση έκτασης. ε) (ΕΟΜ) Ειδική Ορνιθολογική Μελέτη Εφόσον οι Ορνιθολογικές Εκθέσεις που εκπονήθηκαν για τη κήρυξη έκαστης ΖΕΠ θεωρούνται επαρκής και ολοκληρωμένες από το ΥΠΕΚΑ και εφόσον σε αυτές στηρίχτηκαν και συντάχθηκαν τα Επίσημα Δελτία Περιγραφής των ΖΕΠ που δημοσιεύθηκαν από το ΥΠΕΚΑ και κοινοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση να χρησιμοποιηθούν αυτά τα στοιχεία για την εκπόνηση Ειδικών Ορνιθολογικών Μελετών. Επομένως να παραληφθεί η απαίτηση της 12μηνης έρευνας πεδίου από τους φορείς έργων και η πιθανή παράτασή της για ένα (1) ακόμη έτος εφόσον εργασίες πεδίου πραγματοποιήθηκαν από τους μελετητές των ΖΕΠ και οι ορνιθολογικές θεωρούνται πλήρεις ως προς το αντικείμενό τους. Σημειώνουμε ότι εάν οι ορνιθολογικές μελέτες που καθόρισαν τις ΖΕΠ δεν είναι πλήρεις και γι΄ αυτό ζητούνται οι πρόσθετες παρατηρήσεις και έρευνες πεδίου από ιδιώτες τότε όλο το σχέδιο ΚΥΑ είναι αίολο έναντι πιθανών προσφυγών. Σχετικά με το πρόγραμμα παρακολούθησης το οποίο αναφέρεται ότι πρέπει να εφαρμόζεται τουλάχιστον για 3 χρόνια εφόσον αποφασιστεί η αδειοδότηση ενός έργου, πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο οφείλεται να πραγματοποιείται από τους Φορείς Διαχείρισης των περιοχών αυτών ή από ειδικές υπηρεσίες οι οποίες συστήνονται σύμφωνα με τα άρθρα 21 του Ν1650/1986, άρθρο 15 του Ν2742/1999 και άρθρο 5 της ΚΥΑ Η.Π.37338/1807/Ε103/1.9.2010 (ΦΕΚ1495Β) για την παρακολούθηση και την αποτελεσματικότητα της προστασίας των ΖΕΠ και όχι από κύριους έργων και δραστηριοτήτων. Σε αυτά τα πλαίσια όπως τα έχει ορίσει η κείμενη νομοθεσία οφείλουν οι Φορείς Διαχείρισης ή οι ειδικές υπηρεσίες να υποβάλλουν ετησίως εκθέσεις αξιολόγησης των προστατευόμενων περιοχών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος. στ) Προτεινόμενα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων Στα μέτρα καλής πρακτικής στη παράγραφο (6) αναφέρεται: «συγχρονισμός των εργασιών για την αποφυγή υλοποίησής τους σε ευαίσθητες για τα πτηνά χρονικές περιόδους (π.χ. περίοδος αναπαραγωγής)». Και εδώ η διατύπωση αυτή είναι ιδιαίτερα «άκαμπτη». Το προτεινόμενο μέτρο πρέπει να εξαρτάται από το είδος της εργασίας, το μέγεθος της όχλησης, την έκταση λειτουργίας της δραστηριότητας, τις αντικειμενικές συνθήκες της λειτουργίας της (πχ. κάποιες δραστηριότητες λειτουργούν υποχρεωτικά εποχιακά), την οικονομική σημασία ενός τέτοιου μέτρου για την βιωσιμότητα της δραστηριότητας και την οικονομική και κοινωνική σημασία της δραστηριότητας για μία περιοχή ή για τη χώρα (π.χ. λιγνίτες). Επίσης βασικό κριτήριο για να μην διακόπτεται η συνεχής λειτουργία ενός έργου εντός ΖΕΠ πρέπει να είναι εάν και κατά πόσον διαταράσσεται καθοριστικά η συνέχεια της ζώνης από τη λειτουργία του έργου (κάτι το οποίο στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν συμβαίνει.).