Άρθρο 23 Μεταβατικές Διατάξεις

1.    Έργα και δραστηριότητες, που υφίστανται νομίμως κατά το χρόνο έναρξης ισχύος της παρούσας ή για τα οποία έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (με ισχύ πέραν του ενός έτους από την έναρξη ισχύος της παρούσας), υποχρεούνται προκειμένου να εκτιμηθεί αν απαιτείται η εφαρμογή και των αναφερομένων στο εδάφιο 8 του άρθρου 4 του ν. 1650/86 (όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 2 του ν. 3010/02) και να αξιολογηθεί η συμβατότητα των περιβαλλοντικών όρων με τις αντίστοιχες ΖΕΠ, να υποβάλλουν τις προβλεπόμενες, από το άρθρο 4 της παρούσας, ορνιθολογικές μελέτες (ΠΟΜ και ΟΕ) εντός προθεσμίας δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ως ακολούθως:

α) Για έργα-δραστηριότητες της Πρώτης (Α) κατηγορίας, Υποκατηγορίας ένα (1), εκπονείται και υποβάλλεται Προκαταρκτική Ορνιθολογική Μελέτη (ΠΟΜ). Εφόσον  τεκμηριωμένα αποδεικνύεται από την εκπόνηση της ΠΟΜ ότι δεν απαιτείται η εκπόνηση ΕΟΜ, δεν υποβάλλεται ΕΟΜ. Άλλως υποβάλλεται στη συνέχεια Ειδική Ορνιθολογική Μελέτη (ΕΟΜ), εφόσον αιτιολογημένα κριθεί σκόπιμο-ζητηθεί, από την αδειοδοτούσα υπηρεσία συνεκτιμώντας το είδος, το μέγεθος, το σχεδιασμό του έργου και τα στοιχεία της Προκαταρκτικής Ορνιθολογικής Μελέτης και σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 της παρούσας.

β) Για έργα-δραστηριότητες της Πρώτης (Α) κατηγορίας, Υποκατηγορίας δύο (2) εκπονείται και υποβάλλεται Προκαταρκτική Ορνιθολογική Μελέτη (ΠΟΜ)

γ) Για τα έργα και δραστηριότητες της Δεύτερης (Β) κατηγορίας, υποκατηγορίας τέσσερα (4), απαιτείται η υποβολή Ορνιθολογικής Έκθεσης (ΟΕ).

2.    Αιτήσεις για περιβαλλοντική αδειοδότηση που έχουν υποβληθεί πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας και εκκρεμεί η αξιολόγησή τους, ολοκληρώνονται με τις προγενέστερες της παρούσας διατάξεις και ο φορέας του έργου – δραστηριότητας προσαρμόζεται με τις απαιτήσεις της παρούσας ως ακολούθως:

α) αν οι αιτήσεις αφορούν σε ΠΠΕΑ, υποβάλλονται οι προβλεπόμενες στο εδάφιο 1 του παρόντος άρθρου ορνιθολογικές μελέτες μαζί με τη ΜΠΕ κατά τη φάση ΕΠΟ.

β) αν οι αιτήσεις αφορούν σε ΕΠΟ, υποβάλλονται οι προβλεπόμενες ορνιθολογικές μελέτες, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο εδάφιο 1 του παρόντος άρθρου.

3.    Αιτήσεις για ανανέωση ή τροποποίηση αποφάσεων ΕΠΟ ολοκληρώνονται  με τις προγενέστερες της παρούσης διατάξεις, εφόσον υποβληθούν εντός ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος της παρούσας και ο φορέας του έργου-δραστηριότητας υποχρεούται να υποβάλλει τις προβλεπόμενες στο εδάφιο 1 του παρόντος άρθρου ορνιθολογικές μελέτες εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της σχετικής απόφασης ανανέωσης-τροποποίησης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

4.    Έργα και δραστηριότητες για τα οποία έχει εκδοθεί θετική γνωμοδότηση ΠΠΕΑ πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας, αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά με τις προγενέστερες της παρούσας διατάξεις, εφόσον η σχετική ΜΠΕ υποβληθεί εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας. Στις περιπτώσεις αυτές ο φορέας του έργου-δραστηριότητας υποχρεούται να υποβάλλει τις προβλεπόμενες στο εδάφιο 1 του παρόντος άρθρου ορνιθολογικές μελέτες εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της σχετικής απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

5.    Αιτήματα για ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων υφιστάμενων αιολικών πάρκων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εντός ΖΕΠ οφείλουν να περιλαμβάνουν εκτός των άλλων και προτάσεις για τυχόν αναβάθμιση της υφιστάμενης τεχνολογίας με σκοπό την προστασία των ειδών χαρακτηρισμού και των ενδιαιτημάτων τους.

6.    Μέχρι την έκδοση των οδηγιών που προβλέπονται  στο άρθρο 12 της παρούσας για την άσκηση της δασοπονίας εντός των ΖΕΠ, οι αρμόδιες περιφερειακές δασικές υπηρεσίες, κατά την εφαρμογή των υφισταμένων διαχειριστικών σχεδίων, μεριμνούν:

(α) για τη ρύθμιση των αποψιλωτικών υλοτομιών με τρόπο ώστε τα παρακρατήματα να είναι σε λόχμες ή ομάδες, εκτός από τα μεμονωμένα διάσπαρτα δένδρα καθώς και για τη διατήρηση τμημάτων των συστάδων ανυλοτόμητων, για τη διασφάλιση των διαδρόμων επικοινωνίας των ειδών και τη συνέχεια του δασικού τοπίου, λαμβάνοντας υπόψη το φυσικό ανάγλυφο (μισγάγγειες, ρέματα, κλπ.).

(β) για την απαγόρευση της πραγματοποίησης υλοτομικών εργασιών κατά την διάρκεια της αναπαραγωγικής περιόδου της άγριας ορνιθοπανίδας, από 1 Απριλίου μέχρι 15 Ιουλίου. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η υλοτόμηση δέντρων με φωλιές.

(γ) για τη διατήρηση τουλάχιστον του 5% της συστάδας από ώριμα και υπερώριμα δένδρα, άτομα στρεβλά, κακόμορφα, κουφαλερά, διχαλωτά, νεκρά ιστάμενα και κατακείμενα.

(δ) για τη διατήρηση και την υποβοήθηση με δασοκομικούς χειρισμούς καρποφόρων δένδρων και θάμνων, αρωματικών, καλλωπιστικών και φαρμακευτικών δασικών ειδών,

(ε) για την απαγόρευση υλοτομιών σε παρόχθια βλάστηση μέχρι 20 μέτρα από την όχθη και εντός ρεμάτων.

(στ) για τη διατήρηση όλων των υφιστάμενων διάκενων που δεν έχουν προκύψει από βίαιες αιτίες (π.χ. πυρκαγιές, παράνομη υλοτόμηση).

(ζ) για την προώθηση της αναγωγής πρεμνοφυών δασών σε σπερμοφυή μορφή.

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 21:30 | ΔΕΗ Α.Ε.

    εδάφιο 1
    Προτείνεται το εδάφιο 1 του άρθρο 23 να τροποποιηθεί ως εξής:
    ‘Έργα και δραστηριότητες, που υφίστανται νομίμως κατά το χρόνο έναρξης ισχύος της παρούσας ή για τα οποία έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (με ισχύ πέραν του εντός έτους πέραν από την έναρξη της παρούσας), υποχρεούνται προκειμένου να εκτιμηθεί εάν απαιτείται η εφαρμογή και των αναφερόμενων στο εδάφιο 8 του άρθρου 4 του ν. 1650/86 (όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 2 του ν. 3010/02) και να αξιολογηθεί η συμβατότητα των περιβαλλοντικών όρων με τις αντίστοιχες ΖΕΠ, να υποβάλλουν τις προβλεπόμενες, από το άρθρο 4 της παρούσας, ορνιθολογικές μελέτες (ΠΟΜ και ΟΕ) κατά τη διαδικασία ανανέωσης ή τροποποίησης αποφάσεων ΕΠΟ και εντός προθεσμία δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ως ακολούθως: …………Ορνιθολογικής Έκθεσης (ΟΕ)’

    εδάφιο 2 – σημείο α
    Προτείνεται το σημείο α του εδαφίου 2 του άρθρου 23 να τροποποιηθεί ως εξής:
    ‘α) αν οι αιτήσεις αφορούν σε ΠΠΕΑ, η διαδικασία έγκρισης της ΜΠΕ να ολοκληρώνεται με βάση την αξιολόγηση των στοιχείων της ΠΟΜ και στη συνέχεια, η διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων να προωθείται με βάση τα αποτελέσματα της ΠΟΜ και της εγκριθείσας ΜΠΕ, ανεξάρτητα αν έχει ολοκληρωθεί η ΕΟΜ. Επίσης, η απόφαση ΕΠΟ προτείνεται να προβλέπει ειδική διάταξη για το χρόνο υποβολής της ΕΟΜ.’

    εδάφια 3 και 4
    Στα εδάφια 3 και 4 του άρθρου 23, προτείνεται το χρονικό διάστημα υποβολής των ορνιθολογικών μελετών, να γίνει δύο (2) έτη έναντι ενός (1) που αναφέρεται στο Σχέδιο Νόμου. Το χρονικό διάστημα του ενός (1) έτους για την ολοκλήρωση των ορνιθολογικών μελέτων, θεωρείται πολύ μικρό για την πληθώρα έργων και δραστηριοτήτων και θα οδηγήσει στη μη έγκαιρη ικανοποίηση αυτής της απαίτησης.

    Προτεινόμενο εδάφιο 7
    Προτείνεται η προσθήκη εδαφίου 7 στο άρθρο 23, όπως διατυπώνεται παρακάτω:
    ‘Έργα και δραστηριότητες του ιδιωτικού και φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα για τα οποία έχουν ήδη εξετασθεί τα θέματα συμβατότητας αυτών με την παρουσία άγριας ορνιθοπανίδας κατά τη διαδικασία έκδοσης των περιβαλλοντικών τους όρων, είναι δυνατόν να εξαιρούνται από τις προβλεπόμενες μελέτες ορνιθοπανίδας σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 4 της παρούσας ΚΥΑ.‘

  • Άρθρο 23 Μεταβατικές Διατάξεις

    Στη παράγραφο 1α του παρόντος σχεδίου αναφέρεται «η υποβολή ΕΟΜ ……… σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 της παρούσης»
    Δεν υπάρχει στο παρόν σχέδιο ΚΥΑ παράγραφος 5 στο άρθρο 4

    Οι ρυθμίσεις που υπάρχουν στις μεταβατικές διατάξεις για την ανανέωση περιβαλλοντικών όρων αφορούν μόνο δραστηριότητες που είναι σε ισχύ κατά τη περίοδο έναρξης της ισχύος της ΚΥΑ έως ένα χρόνο μετά, και δεν καλύπτουν δραστηριότητες για τις οποίες θα υποβληθεί αίτηση ανανέωσης ή τροποποίησης, πχ. μετά από 2 χρόνια. Για τις περιπτώσεις αυτές υπάρχει σύγχυση για το τι θα ισχύει. Χρειάζεται πληρέστερη και αναλυτικότερη διατύπωση.

    Προτείνεται να προστεθεί στο άρθρο 4 παράγραφος που να αφορά την ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων, η οποία θα πρέπει να γίνεται με βάση τα στοιχεία της αρχικής ΕΟΜ, τα διαθέσιμα στοιχεία από το ΥΠΕΚΑ και τα αποτελέσματα μετρήσεων που τυχόν έχουν επιβληθεί με τους περιβαλλοντικούς όρους. Εάν δεν έχουν επιβληθεί τέτοιοι όροι, τότε αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αξιόλογη ορνιθοπανίδα στην περιοχή ή ότι δεν υπάρχουν επιπτώσεις από τη δραστηριότητα ώστε να απαιτείται η παρακολούθησή τους.

    Παράρτημα ΙΙ Προδιαγραφές και Περιεχόμενο Ορνιθολογικών Μελετών

    α) Δεν ορίζεται ποιος εκπονεί τις Μελέτες (Δεν υπάρχει επιστημονικά η ειδικότητα Ορνιθολόγου)

    β) Δεν καθορίζεται τιμολόγιο για την εκτέλεση έργων – ορνιθολογικών μελετών, όπως σε άλλα δημόσια έργα

    γ) Δεν καθορίζεται το κόστος για το 3ετές (τουλάχιστον) πρόγραμμα παρακολούθησης

    δ) Οι απαιτήσεις για έρευνα μίας περιοχής 500 μέτρων γύρω από όρια της δραστηριότητας, οδηγεί στην έρευνα σε 9-πλάσιας έκτασης, που κρίνεται υπερβολική. Για μία υποθετική επιφανειακή εκμετάλλευση 200 στρ. (=Α1 κατηγορία) κυκλικής διατομής, ακτίνας ~250 m, με περίμετρο ~1500 m, απαιτείται η μελέτη έκτασης 1.766 στρεμμάτων. Η εξωτερική περίμετρος της επιφανείας που θα πρέπει να καλυφθεί από την ορνιθολογική μελέτη στην περίπτωσης επέκτασης της κατά 500 μ γύρω από την εκμετάλλευση, είναι λιγότερο από 5 χιλιόμετρα. Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η προς μελέτη επιφάνεια να επεκταθεί 250 μέτρα από τα όρια της οριοθετημένης προς εκμετάλλευση έκτασης.

    ε) (ΕΟΜ) Ειδική Ορνιθολογική Μελέτη
    Εφόσον οι Ορνιθολογικές Εκθέσεις που εκπονήθηκαν για τη κήρυξη έκαστης ΖΕΠ θεωρούνται επαρκής και ολοκληρωμένες από το ΥΠΕΚΑ και εφόσον σε αυτές στηρίχτηκαν και συντάχθηκαν τα Επίσημα Δελτία Περιγραφής των ΖΕΠ που δημοσιεύθηκαν από το ΥΠΕΚΑ και κοινοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση να χρησιμοποιηθούν αυτά τα στοιχεία για την εκπόνηση Ειδικών Ορνιθολογικών Μελετών.
    Επομένως να παραληφθεί η απαίτηση της 12μηνης έρευνας πεδίου από τους φορείς έργων και η πιθανή παράτασή της για ένα (1) ακόμη έτος εφόσον εργασίες πεδίου πραγματοποιήθηκαν από τους μελετητές των ΖΕΠ και οι ορνιθολογικές θεωρούνται πλήρεις ως προς το αντικείμενό τους.
    Σημειώνουμε ότι εάν οι ορνιθολογικές μελέτες που καθόρισαν τις ΖΕΠ δεν είναι πλήρεις και γι΄ αυτό ζητούνται οι πρόσθετες παρατηρήσεις και έρευνες πεδίου από ιδιώτες τότε όλο το σχέδιο ΚΥΑ είναι αίολο έναντι πιθανών προσφυγών.

    Σχετικά με το πρόγραμμα παρακολούθησης το οποίο αναφέρεται ότι πρέπει να εφαρμόζεται τουλάχιστον για 3 χρόνια εφόσον αποφασιστεί η αδειοδότηση ενός έργου, πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο οφείλεται να πραγματοποιείται από τους Φορείς Διαχείρισης των περιοχών αυτών ή από ειδικές υπηρεσίες οι οποίες συστήνονται σύμφωνα με τα άρθρα 21 του Ν1650/1986, άρθρο 15 του Ν2742/1999 και άρθρο 5 της ΚΥΑ Η.Π.37338/1807/Ε103/1.9.2010 (ΦΕΚ1495Β) για την παρακολούθηση και την αποτελεσματικότητα της προστασίας των ΖΕΠ και όχι από κύριους έργων και δραστηριοτήτων.
    Σε αυτά τα πλαίσια όπως τα έχει ορίσει η κείμενη νομοθεσία οφείλουν οι Φορείς Διαχείρισης ή οι ειδικές υπηρεσίες να υποβάλλουν ετησίως εκθέσεις αξιολόγησης των προστατευόμενων περιοχών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος.

    στ) Προτεινόμενα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων
    Στα μέτρα καλής πρακτικής στη παράγραφο (6) αναφέρεται: «συγχρονισμός των εργασιών για την αποφυγή υλοποίησής τους σε ευαίσθητες για τα πτηνά χρονικές περιόδους (π.χ. περίοδος αναπαραγωγής)».
    Και εδώ η διατύπωση αυτή είναι ιδιαίτερα «άκαμπτη». Το προτεινόμενο μέτρο πρέπει να εξαρτάται από το είδος της εργασίας, το μέγεθος της όχλησης, την έκταση λειτουργίας της δραστηριότητας, τις αντικειμενικές συνθήκες της λειτουργίας της (πχ. κάποιες δραστηριότητες λειτουργούν υποχρεωτικά εποχιακά), την οικονομική σημασία ενός τέτοιου μέτρου για την βιωσιμότητα της δραστηριότητας και την οικονομική και κοινωνική σημασία της δραστηριότητας για μία περιοχή ή για τη χώρα (π.χ. λιγνίτες).
    Επίσης βασικό κριτήριο για να μην διακόπτεται η συνεχής λειτουργία ενός έργου εντός ΖΕΠ πρέπει να είναι εάν και κατά πόσον διαταράσσεται καθοριστικά η συνέχεια της ζώνης από τη λειτουργία του έργου (κάτι το οποίο στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν συμβαίνει.).

  • Άρθρο 23- Μεταβατικές διατάξεις

    1. Προτείνεται η εξής επαναδιατύπωση για την παράγραφο 5 του άρθρου, για την προστασία των μεταναστευτικών περασμάτων:
    «Για τα ΑΙΟΠΑ που λειτουργούν εντός ΖΕΠ στα μεταναστευτικά περάσματα του άρθρου 6 παρ.3 της παρούσας απόφασης γίνεται ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων, οι οποίοι οφείλουν να περιλαμβάνουν, ανάμεσα σε άλλα, την τοποθέτηση αυτοματοποιημένου συστήματος παύσης των ανεμογεννητριών.»

    2. Οι προβλέψεις του άρθρου 23 παράγραφος 6, αν εκληφθούν ως αρχές σχεδιασμού και διαχείρισης, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, η άμεση χρήση τους παρουσιάζει ορισμένες αδυναμίες:

    Στην παράγραφο β), κρίνεται ότι η απαγόρευση υλοτομιών από 1/4 έως 15/7 είναι πολύ γενική και ως εκ τούτου μη εφαρμόσιμη, ενώ μπορεί να δημιουργήσει ιδιαίτερο πρόβλημα στις τοπικές κοινωνίες. Προτείνεται η απόσυρσή της και η ρύθμιση της απαγόρευσης αυτής να γίνει από τις κατά τόπους δασοπονικές διαχειριστικές μελέτες, με βάση πάντα τα είδη χαρακτηρισμού.

    Στην παράγραφο γ), τονίζουμε ότι το 5% σε μια μικρή παραγωγική συστάδα δέντρων είναι ιδιαίτερα μικρή έκταση (αντιστοιχεί σε περίπου πέντε δέντρα). Η αύξηση του ποσοστού δεν επηρεάζει την άσκηση της δασοπονίας και για τον λόγο αυτό προτείνεται η εξής επαναδιατύπωση:
    «γ) για τη διατήρηση τουλάχιστον του 10% της έκτασης των παραγωγικών συστάδων από ώριμα και υπερώριμα δένδρα, άτομα στρεβλά, κακόμορφα, κουφαλερά, διχαλωτά, νεκρά ιστάμενα.»

    Η παράγραφος ε), χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και εξειδίκευσης προκειμένου να είναι εφαρμόσιμη. Προτείνεται η τροποποίηση της ως εξής:
    «ε) για την απαγόρευση υλοτομιών σε παρόχθια βλάστηση μέχρι 20 μέτρα κατά μήκος της πλαγιάς από την όχθη και εντός ρεμάτων και για την απαγόρευση υλοτομιών σε παρόχθια δάση, συστάδες, λόχμες και δενδροστοιχίες που βρίσκονται εκτός των ορίων εφαρμογής δασοπονικών διαχειριστικών σχεδίων.»

    Η παράγραφος στ), όπως είναι διατυπωμένη, είναι πολύ γενική και δεν λαμβάνει υπόψη την εμφάνιση φυσικής αναγέννησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις η διατήρηση του διακένου επιβάλλει την εφαρμογή μέτρων καταπολέμησής της φυσικής αναγέννησης, πράγμα απαράδεκτο από οικολογική άποψη. Επίσης, δεν λαμβάνει υπόψη της την περίπτωση εμφάνισης πολλαπλών διακένων από φυσικά αίτια, τα οποία όμως σε διαχειριζόμενα δάση μπορεί να τα αποσταθεροποιήσουν, όπως π.χ. οι ανεμοριψίες και οι χιονοριψίες. Τέλος δεν προβλέπει τι γίνεται με την ξυλεία, η απόληψη της οποίας μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις ιδιαίτερα στο δασικό έδαφος.
    Πρόταση: «στ) για τη διατήρηση χωρίς φυτεύσεις όλων των υφιστάμενων διάκενων που δεν έχουν προκύψει από ανθρωπογενείς αιτίες (π.χ. πυρκαγιές, παράνομη υλοτόμηση), εξαιρουμένων α) των περιπτώσεων όπου τεκμηριώνεται με σχετική έκθεση αυτοψίας μακροπρόθεσμος κίνδυνος διάβρωσης του εδάφους, β) των διακένων μεγέθους μεγαλύτερου των 10 στρεμμάτων ή των πολλαπλών διακένων συνολικής έκτασης μεγαλύτερης του 50% της έκτασης της συστάδας που δημιουργούνται από φυσικά αίτια όπου τεκμηριώνεται με σχετική έκθεση αυτοψίας κίνδυνος εμφάνισης φαινομένων διάβρωσης του εδάφους, αποσταθεροποίησης της υδρολογικής λειτουργίας του δάσους ή κίνδυνος σταθερότητας των γειτονικών συστάδων.»

    Μέτρα τα οποία απουσιάζουν

    Θα πρέπει να σημειωθεί ότι απουσιάζουν από την ΚΥΑ μέτρα ειδικής προστασίας για τους υγρότοπους της Ελλάδας, οι περισσότεροι από τους οποίους, με εξαίρεση τους Διεθνούς σημασίας υγρότοπους Ραμσάρ, δεν είναι οριοθετημένοι και δεν απολαμβάνουν κάποιο καθεστώς προστασίας. Για την ορθή συμμόρφωση με το άρθρο 4§2 της Οδηγίας θα πρέπει η χώρα να μεριμνήσει ειδικά για την προστασία των υγροτόπων προκειμένουν να επιλύσει ένα από τα βασικά προβλήματα της καταδικαστικής απόφασης. Ένα από τα πιο αποτελεσματικά και εύκολα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η οριοθέτηση των υγροτόπων.

    Πρόταση: Προτείνεται το παρακάτω ειδικό και εφαρμόσιμο μέτρο για την οριοθέτηση όλων των υγρότοπων της χώρας εντός ΖΕΠ:
    «Εντός δύο (3) ετών από την υπογραφή της παρούσας, με ευθύνη της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ και των αρμόδιων υπηρεσιών περιβάλλοντος των Περιφερειών, καταγράφονται, χαρτογραφούνται και οριοθετούνται από την πλευρά της χέρσου, σε κατάλληλη κλίμακα όλοι οι υγρότοποι εντός των ΖΕΠ, με μέγεθος > 0,1 ha, λαμβάνονται υπόψη τον ορισμό περί υγροτόπου όπως ισχύει με το Ν.Δ. 191/1974.»

  • 3 Νοεμβρίου 2010, 16:42 | WWF Ελλάς

    ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Γ’ – Προτεινόμενη αναδιατύπωση του άρθρου 23

    Άρθρο 23
    Μεταβατικές διατάξεις
    1. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
    .2 Αιτήσεις για
    (i) έκδοση Π.Π.Ε.Α.,
    (ii) έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων,
    (iii) χορήγηση άλλων αδειών και εγκρίσεων, που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση έργων ή δραστηριοτήτων που διέπονται από την παρούσα,
    και η επάρκεια μελετών και εκθέσεων, εξετάζεται σύμφωνα με το καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο υποβολής τους.
    3. Έργα και δραστηριότητες, για τα οποία έχει εκδοθεί Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων κατά το χρόνο έναρξης ισχύος της παρούσας, υποχρεούνται, εντός προθεσμίας δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος της :
    (i) να υποβάλουν Ορνιθολογική Έκθεση, εφόσον για αυτά προβλέπεται η υποβολή Περιβαλλοντικής Έκθεσης•
    (ii) να υποβάλουν Προκαταρκτική Ορνιθολογική Μελέτη (Π.Ο.Μ.), εφόσον για αυτά προβλέπεται η υποβολή Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων•
    (iii) να υποβάλουν Ειδική Ορνιθολογική Μελέτη (Ε.Ο.Μ.), εφόσον για αυτά προβλέπεται η υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εκτός εάν η αρμόδια αρχή, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της που λαμβάνει υπόψη την Π.Ο.Μ., κρίνει ότι η Ε.Ο.Μ. δεν απαιτείται.
    Μετά την υποβολή των μελετών και των εκθέσεων της παραγράφου αυτής, η αρμόδια αρχή τροποποιεί την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, εκτός εάν αυτό, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της, δεν κριθεί απαραίτητο.
    4. Έργα και δραστηριότητες, που υφίστανται νομίμως κατά το χρόνο θέσπισης
    (i) νέων μεταναστευτικών περασμάτων-στενωπών, ή
    (ii) νέων Ζ.Ε.Π.,
    υποβάλλουν νέες ορνιθολογικές μελέτες ή τροποποιούν τις παλαιές εντός προθεσμίας δύο (2) ετών από την θέσπιση. Μετά την υποβολή, η αρμόδια αρχή τροποποιεί την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, εκτός εάν αυτό, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της, δεν κριθεί απαραίτητο.

    ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δ’ – Βέλτιστες περιβαλλοντικές λύσεις για τη χωροθέτηση αιολικών πάρκων εντός ΖΕΠ

    1. Χάρτες ευαισθησίας της άγριας πανίδας
    2. Υπογειοποιημένες γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας
    3. Αυτοματοποιημένο σύστημα παύσης λειτουργίας, ή μη αυτόματη παύση λειτουργίας σε κρίσιμες περιόδους αυξημένων επιπτώσεων στα είδη χαρακτηρισμού της Ζ.Ε.Π.
    4. Μικρο-χωροθέτηση, ιδίως σε σχέση με την διαρρύθμιση του αιολικού σταθμού, την απόστασή του από το χείλος γκρεμών και τόπους φωλιάσματος, τροφοληψίας και ανάπαυσης, την κλίμακα και το μέγεθός του
    5. Ηχητική, οπτική ή άλλη σήμανση
    6. Προγράμματα παρακολούθησης θανατώσεων
    7. Προγράμματα διαχείρισης περιοχών τροφοληψίας
    8. Εξωτερική αξιολόγηση (auditing)

  • 29 Οκτωβρίου 2010, 10:15 | ΕΛΕΤΑΕΝ

    1. Άρθρο 23, παρ. 2.β. : Είναι ασαφής η πρακτική συνέπεια της συγκεκριμένης διάταξης.

    2. Άρθρο 23: Να προστεθεί νέα παράγραφος ως εξής «7. Στις περιπτώσεις των παραγράφων 1, 2, 3, 4 και 5 πιθανοί πρόσθετοι όροι που τίθενται με βάση τις υποβληθείσες ορνιθολογικές μελέτες δεν θα πρέπει να επηρεάζουν σημαντικά αρνητικά ή να ανατρέπουν την βιωσιμότητα των έργων».

  • 25 Οκτωβρίου 2010, 17:06 | Ηλίας Κακιόπουλος

    Κατά τη γνώμη μας, η παρ. 6 των μεταβατικών διατάξεων είναι εξαιρετικά περιοριστική και θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην εφαρμογή της, δοθέντος μάλιστα πως οι σχετικές υπό έκδοση οδηγίες, «παραδοσιακά» θα καθυστερήσουν να εκδοθούν ή/και να ερμηνευτούν από τις αρμόδιες υμηρεσίες. Πρακτικά, αυτό σημαίνει την αναστολή κατασκευής των περισσότερων έργων ΑΠΕ, που διαθέτουν Άδεια Εγκατάστασης.

    Έτσι, θα πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής :

    6. Μέχρι την έκδοση των οδηγιών που προβλέπονται στο άρθρο 12 της παρούσας για την άσκηση της δασοπονίας εντός των ΖΕΠ, οι αρμόδιες περιφερειακές δασικές υπηρεσίες, κατά την εφαρμογή των υφισταμένων διαχειριστικών σχεδίων, μεριμνούν:

    (α) για τη ρύθμιση των αποψιλωτικών υλοτομιών με τρόπο ώστε τα παρακρατήματα να είναι σε λόχμες ή ομάδες, εκτός από τα μεμονωμένα διάσπαρτα δένδρα καθώς και για τη διατήρηση τμημάτων των συστάδων ανυλοτόμητων, για τη διασφάλιση των διαδρόμων επικοινωνίας των ειδών και τη συνέχεια του δασικού τοπίου, λαμβάνοντας υπόψη το φυσικό ανάγλυφο (μισγάγγειες, ρέματα, κλπ.).

    (β) ΝΕΑ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ : Σε περιπτώσεις κατασκευής έργων ΑΠΕ, για την ελάχιστη υλοτόμηση, με τρόπο που δε θα θίγει ανεπανόρθωτα τους διαδρόμους επικοινωνίας των ειδών, και πάντα με την παρουσία υπαλλήλου της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η υλοτόμηση δέντρων με φωλιές.

    (γ) για τη διατήρηση τουλάχιστον του 5% της συστάδας από ώριμα και υπερώριμα δένδρα, άτομα στρεβλά, κακόμορφα, κουφαλερά, διχαλωτά, νεκρά ιστάμενα και κατακείμενα.

    (δ) για τη διατήρηση και την υποβοήθηση με δασοκομικούς χειρισμούς καρποφόρων δένδρων και θάμνων, αρωματικών, καλλωπιστικών και φαρμακευτικών δασικών ειδών,

    (ε) ΔΙΑΓΡΑΦΕΤΑΙ

    (στ) ΔΙΑΓΡΑΦΕΤΑΙ

    (ζ) για την προώθηση της αναγωγής πρεμνοφυών δασών σε σπερμοφυή μορφή.

    Για την ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ TOMH ΑΒΕΤΕ

    Ηλίας Κακιόπουλος, BSc(Math), MSc (Fin), MBA (Fin)
    Αγ. Λαύρας 23, ΤΚ 141 21, Ηράκλειο Αττικής,
    τηλ. 210 2837371,
    φαξ. 210 2837372,
    κιν. 6944 154 210,
    email : HLIAS1971@YAHOO.GR