• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΠΟΥΤΣΙΟΥΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ' | 11 Νοεμβρίου 2010, 01:22

    Σας αναφέρω τα επίμαχα σημεία που θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει τροποποίηση, είτε γιατί έρχονται σε αντίθεση με σημεία του ισχύουντος εθνικού δίκαίου ,(π.χ. Ν. 3850/2010) είτε δεν ευσταθούν σύμφωνα με την διεθνή πρακτική εγκαταστάσεων αερίων. Συνοπτικά ο κανονισμός αυτός αντί να διορθώνει κάποια λάθη του παλιού, δημιουργεί ανεξέλεγκτες καταστάσεις όπως ο μη έλεγχος της καπνοδόχου από τις κατα τόπου εταιρείες αερίου, πολιτική που θα οδηγήσει σε ατυχήματα και θανάτους: 1.1 Πεδίο εφαρμογής Δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο του πεδίου εφαρμογής του σχεδίου νόμου του κανονισμού ότι η εγκατάσταση αερίου γίνεται με ευθύνη του ιδίου του καταναλωτή, ενώ στο ΦΕΚ963β/15-7-2003 (ισχύον κανονισμός) αυτό καθορίζεται από την αρχή. Ο καταναλωτής φέρει την ευθύνη της μετατροπής, διασκευής της εγκατάστασης φ.αερίου υπό την έννοια ότι οφείλει να επιλέξει το αδειούχο προσωπικό και να παρέχει κατάλληλες συνθήκες εργασίας για το προσωπικό. Αναφέρει το προσχέδιο του κανονισμού: Ο εξοπλισμός του παρόντος Κανονισμού, εάν κατασκευάζεται για πίεση μικρότερη ή ίση από 0,5 bar, υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 97/23/ΕΚ. Ο εξοπλισμός, όμως, που θα χρησιμοποιηθεί, εάν κατασκευάζεται για πίεση μεγαλύτερη από 0,5 bar, υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω Οδηγίας. Από το παραπάνω δεν προκύπτει λογικό νόημα. 1.3 Mέγιστες επιτρεπόμενες πιέσεις εσωτερικής εγκατάστασης εντός κτιρίου Αναφέρει το προσχέδιο του κανονισμού: Πίνακας 1.1 Μέγιστες επιτρεπόμενες πιέσεις λειτουργίας εντός κτιρίου υπάρχει λαθός γιατί στις μεγάλες εγκαταστάσεις 300Νm3/h επιτρέπεται 0,5bar. Να προστεθεί η παράγραφος 1.2.8: «Το προσωπικό της Εταιρείας αερίου που επεμβαίνει στις εσωτερικές εγκαταστάσεις αερίου οφείλει να έχει τη απαιτούμενη από το νόμο επαγγελματική άδεια. Κάθε επέμβαση της Εταιρείας αερίου σε εσωτερική εγκατάστασης πρέπει υποχρεωτικά να καταγράφεται στο αρχείο της εγκατάστασης αερίου (να καταγράφονται τα στοιχεία του συγκεκριμένου προσωπικού της ΕΠΑ, η επαγγελματική άδεια του, η περιγραφή της επέμβασης και η ημερομηνία επέμβασης και υπογραφή).» Δεν είναι δυνατόν προσωπικό φορέα αερίου να επεμβάνει σε εγκαταστάσεις, με προσωπικό δίχως τις νόμιμες άδειες. Να προστεθεί η παράγραφος 2.1.11, που καθορίζεται για την επίβλεψη λειτουργίας Η/Μ φ.αερίου, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο (βλέπε Νομοθεσία μηχανολογικών εγκαταστάσεων, περί επίβλεψης λειτουργίας) : 2.1.11 Υπεύθυνος λειτουργίας Φυσικό πρόσωπο, το οποίο κατέχει την οριζόμενη από το νόμο άδεια για την ανάληψη της επίβλεψης της λειτουργίας και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών έργων αυτής της κατηγορίας. 3.1.1 Mελέτη εγκατάστασης αερίου και θεώρηση αυτής Αναφέρει το προσχέδιο του κανονισμού: «Σε περίπτωση νέας εγκατάστασης ή μεταβολών (τροποποιήσεων - επεκτάσεων) σε υπάρχουσα εγκατάσταση ο καταναλωτής υποχρεώνεται να υποβάλει προς θεώρηση στην Eταιρία Aερίου σχετική μελέτη. Η μελέτη θα περιλαμβάνει ενδεικτικά τουλάχιστον ― τεχνική περιγραφή όπου θα αναφέρονται μεταξύ άλλων τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, ― τους υπολογισμούς, ― σχέδια κατόψεων, ισομετρικά σχέδια και, αν απαιτείται, σχέδια τομών ή όψεων. H μελέτη θα εκπονηθεί από μελετητή που έχει την απαιτούμενη από το νόμο άδεια.» Σε κανένα σημείο του σχεδίου του κανονισμού δεν αναφέρει ότι ο καταναλωτής οφείλει: Να αναθέσει την εκπόνηση της μελέτης σε μελετητή έγκαιρα πριν την κατασκευή της εγκατάστασης Να αναθέσει την επίβλεψη πριν την έναρξη των εργασιών. Είναι γεγονός ότι μεγάλος αριθμός εγκαταστάσεων κατασκευάζονται πριν γίνει ανάθεση μελέτης ή επίβλεψης κατασκευάζεται αυθαίρετα κατά παράβαση της νομοθεσίας περί διαίρεσης των μηχανολογικών μελετών (άρθρο 7 του Β.Δ 24-11-53). Αυτό που θα έπρεπε σαφώς να αναφέρεται είναι ότι: «Ο καταναλωτής οφείλει υποχρεωτικά να αναθέσει σε αρμόδιο μηχανικό την εκπόνηση μελέτης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πριν προβεί σε οποιαδήποτε εργασία για την σύνδεση με το φ.αερίο ή την μετατροπή της εγκατάστασης του. Ο καταναλωτής οφείλει να παραδίδει στην εταιρεία αερίου τη μελέτη εγκατάστασης φ.αερίου προς έγκριση συνοδευόμενη από δήλωση ανάθεσης της μελέτης και επίβλεψης πριν την έναρξη των εργασιών της εγκατάστασης. Η Εταιρεία Αερίου οφείλει να παραλαμβάνει όλες τις μελέτες καταναλωτών ανεξάρτητα από το τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της». 3.1.5 'Aδεια Xρήσης της εγκατάστασης Να προστεθεί η παράγραφος: «Η Εταιρεία Αερίου οφείλει να ελέγχει την πληρότητα του φακέλου και να εκδίδει την άδεια χρήσης εντός του εύλογου χρονικού διαστήματος που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 2 μήνες για τις οικιακές καταναλώσεις και εντός ενός μηνός για τις επαγγελματικές (μετά την κατάθεση όλων των απαιτούμενων και κατάλληλων εγγράφων και την συμμόρφωση της εγκατάστασης). Η Εταιρία Αερίου δύναται να προχωρήσει σε έκδοση της Άδειας χρήσης μόνο αφού λάβει έγγραφο ανάθεσης υπεύθυνου συντήρησης και υπεύθυνου λειτουργίας στα οποία θα γνωστοποιούνται τα στοιχεία του υπεύθυνου συντήρησης και του υπεύθυνου λειτουργίας. Η άδεια χρήσης θα έχει ισχύ για 2 χρόνια για τις επαγγελματικές εγκαταστάσεις και θα ανανεώνεται κατόπιν επανέλεγχου της εγκατάστασης από την Εταιρία Αερίου και έκδοσης από τον υπεύθυνο λειτουργίας: - καινούργιου πιστοποιητικού συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του κανονισμού - πιστοποιητικού επανελέγχου στεγανότητας Σε περίπτωση λήξης της άδειας χρήσης μιας εγκατάστασης αερίου και μη αποστολής των παραπάνω εγγράφων για ανανέωση της άδειας χρήσης, η Εταιρεία Αερίου οφείλει να ενημερώνει γραπτώς αρχικά τον καταναλωτή και στη συνέχεια εντός ενός μηνός την αρμόδια πυροσβεστική υπηρεσία περί ακύρωσης της άδειας χρήσης. Πιστοποιημένοι φορείς ελέγχου θα μπορούν να αντικαταστήσουν την Εταιρεία αερίου ως προς τις παραπάνω υποχρεώσεις». Αναφέρει το προσχέδιο του κανονισμού: 3.3 Διατάξεις που αφορούν την Εταιρία Αερίου: Δοκιμές, έλεγχος της εγκατάστασης αερίου - Χορήγηση Αδείας Χρήσης 3.3.1 Η Εταιρία Αερίου ή Ανεξάρτητοι Φορείς θεωρούν τις μελέτες και κατασκευές οι οποίες αφορούν έργα και εγκαταστάσεις που σχετίζονται αποκλειστικά με την εσωτερική εγκατάσταση φυσικού αερίου. Δεν είναι αρμόδια για τον έλεγχο έργων, κατασκευών και εγκαταστάσεων όπως π.χ. τη δομική ποιότητα και στατική αντοχή στοιχείων του κτηρίου, των υποστυλωμάτων, τοιχίων, τοιχοποιίας, φρεατίων, καπνοδόχων, ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων κλπ. Η Εταιρία Αερίου εξετάζει την Τεχνική Έκθεση Εγκατάστασης μετά την υποβολή της και διενεργεί αυτοψία της εγκατάστασης, προκειμένου να διαπιστώσει τη συμφωνία αυτής με τα αναφερόμενα στην Τεχνική Έκθεση Εγκατάστασης και τις διατάξεις του Κανονισμού. Η Άδεια Χρήσης της εγκατάστασης, η οποία αναφέρεται στη συγκεκριμένη Τεχνική Έκθεση Εγκατάστασης, χορηγείται από την Εταιρία Αερίου μόνον εφ' όσον διαπιστωθεί η τήρηση των ανωτέρω περιγραφομένων. Παρατηρήσεις επ’αυτού του σημείου: Σύμφωνα με το ορισμό της εσωτερικής εγκατάστασης αερίου (βλέπε ορισμό εσωτ. εγκατάστασης στο σχέδιο του κανονισμού, τον ορισμός της εγκατάσταση στο ΠΔ 362/2001 ΦΕΚ 245 A 12/10/2001 και στο Νόμο 3175/2003), η καπνοδόχος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της. Συγκεκριμένα ο νόμος 3175/2003 έχει τροποποιήσει το άρθρο 6 του ΠΔ420/1987 και αναφέρει ότι οι εταιρείες αερίου προκείμενου να τροφοδοτήσουν την εγκατάσταση με φ.αέριο πρέπει πρώτα να ελέγχουν την ασφάλεια αυτής: «Προκειμένου να τροφοδοτηθεί η εγκατάσταση με φυσικό αέριο, η αρμόδια Ε.Π.Α. ελέγχει προηγουμένως την ασφάλεια της εγκατάστασης. Η τήρηση των διατάξεων του παρόντος Π.Δ. είναι υποχρεωτική για τη σύνδεση με το δίκτυο αερίου και την τροφοδότηση των εγκαταστάσεων υφιστάμενων και ανεγειρόμενων κτιρίων των περιοχών που αναφέρονται στο άρθρο του παρόντος.» Η εισαγωγή των παραπάνω περιοριστικών διατάξεων ως προς εύρος ελέγχου της κάθε Εταιρείας Αερίου, ενδέχεται να καταστήσει πλημμελή και ανεπαρκή τον έλεγχο της εγκατάστασης αερίου από την εκάστοτε Εταιρεία αερίου ή φορέα ελέγχου και αντιβαίνει το δημόσιο συμφέρον γιατί αποδεικνύεται ότι μεγάλο ποσοστό των ατυχημάτων σε εγκαταστάσεις φυσικού αερίου προέρχονται από την διάταξη απαγωγής. 6.1 Bάση υπολογισμού Η επιτρεπτή πτώση αναφέρεται ότι είναι 2mbar για πίεση λειτουργίας 20mbar, όμως η συνηθισμένη πίεση λειτουργίας όπως ορίζεται στους ΓΟΣ είναι 21,3 mbar +-10%. Επίσης το σχέδιο αναφέρει για πίεση πάνω από 25mbar η πτώση δεν μπορεί να είναι πάνω από 10%. Οπότε αφήνει ένα κενό μεταξύ 20 και 25 mbar που δεν καθορίζει τη μέγιστη επιτρεπτή πτώση πίεσης. 8.1.3 Εγκατάσταση συσκευών αερίου του τύπου Β με συνολική ονομαστική θερμική ισχύ μεγαλύτερη από 50 kW 8.1.3.1 Γενικά Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «Χώροι που δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού, αλλά λειτουργούν αποδεδειγμένα με υγρά ή στερεά καύσιμα, μπορούν να μετατρέπονται σε λεβητοστάσια αερίου με ελάχιστο ύψος το ύψος ενός εργαζομένου (περίπου 1,75 m).» Σε αναφορά με την ελάττωση του ελάχιστο ύψος λεβητοστάσιου από 2,2μ όπως ορίζεται από τον ισχύον κανονισμό σε 1.75μ από το σχέδιο νόμου, και τις μειωμένες λοιπές διαστάσεις του χώρου εγκατάστασης συσκευών άνω των 50KW τίθεται σημαντικό θέμα ασφάλειας εργασίας και εργονομίας στο χώρο που δεν πληρεί τις κτιριοδομικές απαιτήσεις λεβητοστασίου όπως θα έπρεπε, αλλά παρόλα αυτά αεριοδοτείται. Επίσης, για πρώτη φορά αναφέρεται η έννοια του λεβητοστάσιου αερίου στο σχέδιο νόμου ενώ δεν υπάρχει στους ορισμούς. Σε αυτό το σημείο γίνεται μια ουσιαστική έκπτωση στην ασφάλεια στο χώρο εργασίας του συντηρητή. Επιπλέον δεν λαμβάνεται κανένα επιπλέον μέτρο πλην της –αυτονόητης- αύξησης των απαιτήσεων αερισμού. Θεωρούμε ότι επιβάλλεται: η εγκατάσταση συστήματος ανίχνευσης μονοξειδίου του άνθρακα κατά EN 50291 σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του. Σύμφωνα με το N. 3850/2010 Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων: «ΚΤΙΡΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Άρθρο 29 Σχεδιασμός χώρων εργασίας 1. Η μελέτη των χώρων εργασίας πρέπει να αποβλέπει στη δημιουργία ασφαλούς και υγιεινού περιβάλλοντος και ακώλυτης ροής της εργασίας. Οι διαστάσεις των χώρων εργασίας πρέπει να είναι ανάλογες με το είδος της παραγωγικής διαδικασίας και τον αριθμό των εργαζομένων. 2. Σε κάθε θέση εργασίας πρέπει να υπολογίζεται ελεύθερη επιφάνεια ώστε ο εργαζόμενος να μπορεί να κινείται ανεμπόδιστα κατά την εκτέλεση της εργασίας του. 3. Σε θέσεις εργασίας με αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος, που δεν εποπτεύονται και που βρίσκονται έξω από το οπτικό ή το ακουστικό πεδίο των υπόλοιπων θέσεων εργασίας, κατά την κρίση του τεχνικού ασφάλειας, πρέπει να υπάρχουν συστήματα με τα οποία, σε περίπτωση κινδύνου, να μπορούν να ειδοποιηθούν πρόσωπα για παροχή βοήθειας. Χώροι εργασίας, που δεν είναι κλειστοί από κάθε πλευρά, επιτρέπονται μόνο εφόσον αυτό είναι απαραίτητο για λόγους λειτουργίας ή παραγωγής. Το ίδιο ισχύει και για χώρους εργασίας, όπου οι πύλες ή οι θύρες οδηγούν άμεσα στην ύπαιθρο και παραμένουν συνέχεια ανοιχτές. Οι θέσεις εργασίας των χώρων εργασίας που δεν είναι κλειστοί από κάθε πλευρά ή εκείνων που παραμένουν συνέχεια ανοιχτοί διευθετούνται έτσι, ώστε οι εργαζόμενοι να προφυλάσσονται από τις καιρικές συνθήκες. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, ύστερα από γνώμη του Σ.Υ.Α.Ε., ορίζονται: α) το ελάχιστο ύψος των χώρων εργασίας, σε συνάρτηση με την επιφάνεια τους, ο ελάχιστος απαιτούμενος όγκος κατά εργαζόμενο και εργασία, η ελάχιστη ελεύθερη επιφάνεια κίνησης στη θέση εργασίας ή γύρω από αυτή, καθώς και ο απαιτούμενος εξοπλισμός και εφοδιασμός των χώρων εργασίας για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος, β) οι απαιτούμενοι χώροι υγιεινής, ενδιαίτησης και παροχής ιατρικών υπηρεσιών και γ)οι κατασκευαστικές απαιτήσεις των διαφόρων στοιχείων των κτιριακών εγκαταστάσεων, ώστε να αποτρέπεται ο επαγγελματικός κίνδυνος που προέρχεται από αυτές.» Είναι αυτονόητο ότι επίπεδο ασφάλειας στο χώρο της εργασίας και αυτό δεν πρέπει να ελαττώνεται μέσω του κανονισμού. Στην Παρ. 12.1.3 Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «Στις μη οικιακές εγκαταστάσεις πρέπει να ορίζεται ένα πρόσωπο ως υπεύθυνος συντήρησης. Στις οικιακές εγκαταστάσεις υπεύθυνος συντήρησης είναι ο κατά νόμο οριζόμενος.» Το σημείο αυτό είναι ασαφές και δεν συμβάλει στην ασφάλεια των εγκαταστάσεων. Προτείνουμε το εξής : «Ο καταναλωτής αερίου οφείλει μετά την προσωρινή τροφοδότηση της εγκατάστασης με φ.αερίο να αναθέσει εγγράφως την συντήρηση της σε αδειούχο συντηρητή. Στην περίπτωση των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, εκτός από τον συντηρητή πρέπει να ορισθεί υπεύθυνος της λειτουργίας της. Ο υπεύθυνος λειτουργίας διαθέτει επαγγελματική άδεια επίβλεψης της λειτουργίας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων. Ο υπεύθυνος λειτουργίας θα επιβλέπει την συντήρηση και εύρυθμη λειτουργία της εγκατάστασης αερίου κατά τακτά χρονικά διαστήματα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ασφάλειας εργασίας και το πρόγραμμα λειτουργίας και συντήρησης και θα ενημερώνει το αρχείο της εγκατάστασης. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της εγκατάστασης με τα οριζόμενα (ως προς τη συντήρηση και τη όρους ασφαλούς λειτουργίας) θα συντάσσει έγγραφο μη συμμόρφωσης και θα το κοινοποιεί στην αρμόδια Εταιρεία Αερίου. Η Εταιρία Αερίου δύναται να προχωρήσει σε έκδοση της Άδειας χρήσης μόνο αφού λάβει έγγραφο ανάθεσης υπεύθυνου συντήρησης και υπεύθυνου λειτουργίας στα οποία θα γνωστοποιούνται τα στοιχεία του υπεύθυνου συντήρησης και του υπεύθυνου λειτουργίας. Τα έγγραφα της ανάθεσης θα συνοδεύονται από ανάλογα έγγραφα αποδοχής υπογεγραμμένα από τον υπεύθυνο συντηρητή και τον υπεύθυνο λειτουργίας. Ο καταναλωτής φ.αερίου ή ο υπεύθυνος συντήρησης ή ο υπεύθυνος λειτουργίας θα μπορούν να ακυρώσουν την παραπάνω ανάθεση οποτεδήποτε. Σε περίπτωση ακύρωσης, ο καταναλωτής οφείλει εντός εύλογου χρονικού διαστήματος (διάρκειας ως ενός μήνα) να καταθέσει στην εταιρεία αερίου εκ νέου νέα ανάθεση και αποδοχή. Ειδικά για τις οικιακές εγκαταστάσεις αρκεί η ανάθεση και αποδοχή μόνο υπεύθυνου συντήρησης. Για όποια εγκατάσταση αερίου δεν τηρούνται τα ανωτέρω, η Εταιρεία αερίου θα είναι υποχρεωμένη να διακόπτει την παροχή αερίου και να ακυρώνει την άδεια χρήσης αερίου.» 12.4.2 Σωληνώσεις εκτός κτιρίου εντός εδάφους Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «Πρέπει να ελέγχεται η στεγανότητα των σωληνώσεων εκτός κτιρίου εντός εδάφους κάθε 4 έτη από ένα αδειοδοτημένο εγκαταστάτη. Πρέπει να εκδίδεται αντίστοιχο πιστοποιητικό επανελέγχου.» Προτείνουμε να αναφέρει: Πρέπει να ελέγχεται η στεγανότητα των σωληνώσεων εκτός κτιρίου εντός εδάφους κάθε 4 έτη από ένα αδειοδοτημένο εγκαταστάτη. Κατά εξαίρεση στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις και σε όλες όσες τροφοδοτούνται με πίεση άνω των 100mbar, ο έλεγχος αυτός θα γίνεται κάθε 2 έτη. Πρέπει να εκδίδεται αντίστοιχο πιστοποιητικό επανελέγχου. 12.4.3 Σωληνώσεις εκτός κτιρίου εκτός εδάφους Αναφέρει το σχέδιο νόμου: να γίνεται ο έλεγχος της στεγανότητας κάθε 4 έτη με κατάλληλα μέτρα (π.χ. ακόμη και με αφρίζον μέσο υπό πίεση λειτουργίας) από ένα αδειοδοτημένο εγκαταστάτη. Προτείνουμε να αναφέρει: «να γίνεται ο έλεγχος της στεγανότητας κάθε 2 έτη με κατάλληλα μέτρα (π.χ. ακόμη και με αφρίζον μέσο υπό πίεση λειτουργίας) από ένα αδειούχο εγκαταστάτη. Κατά εξαίρεση στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις και σε όλες όσες τροφοδοτούνται με πίεση άνω των 100mbar, ο έλεγχος αυτός θα γίνεται κάθε 2 έτη. Πρέπει να εκδίδεται αντίστοιχο πιστοποιητικό επανελέγχου.» 12.4.4 Σωληνώσεις εντός κτιρίου Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «να γίνεται έλεγχος της στεγανότητας κάθε 4 έτη με κατάλληλα μέτρα (π.χ. με αφρίζον μέσο υπό πίεση λειτουργίας για ακάλυπτες και προσπελάσιμες εσωτερικές σωληνώσεις) από ένα αδειοδοτημένο εγκαταστάτη. Πρέπει να εκδίδεται αντίστοιχο πιστοποιητικό επανελέγχου.» Προτείνουμε να αναφέρει: να γίνεται έλεγχος της στεγανότητας κάθε 2 έτη με κατάλληλα μέτρα (π.χ. με αφρίζον μέσο υπό πίεση λειτουργίας για ακάλυπτες και προσπελάσιμες εσωτερικές σωληνώσεις) από ένα αδειούχο εγκαταστάτη. Κατά εξαίρεση στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις και σε όλες όσες τροφοδοτούνται με πίεση άνω των 100mbar, ο έλεγχος αυτός θα γίνεται κάθε 2 έτη. Πρέπει να εκδίδεται αντίστοιχο πιστοποιητικό επανελέγχου. Στο κεφάλαιο 13 Eγκατάσταση συσκευών αερίου σε επαγγελματικά μαγειρεία. Iδιαίτερες απαιτήσεις για την τροφοδοσία αέρα και την απαγωγή των καυσαερίων Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «13.6.3 Οι εγκαταστάσεις μηχανικής απαγωγής καυσαερίων πρέπει να έχουν κατάλληλο σχεδιασμό και κατασκευή ώστε να είναι σωστή η απαγωγή και να είναι στεγανές. Πριν τα καυσαέρια (μαζί με τον αέρα) εισέλθουν στους αγωγούς απαγωγής, πρέπει να καθαρισθούν με τη βοήθεια φίλτρου λίπους. Οι αγωγοί απαγωγής πρέπει να εκβάλλουν στο ύπαιθρο στην υψηλότερη θέση του κτιρίου. Συνιστάται η χρήση επιψευδαργυρωμένου χαλυβδοελάσματος στην κατασκευή των αγωγών.» Τίθεται το θέμα ότι υπάρχουν υγειονομικές διατάξεις που επιτρέπουν την έξοδο καυσαερίων από χοάνη σε επαρκές ύψος με χρήση κατάλληλων φίλτρων χαμηλότερα από τη στάθμη του κτιρίου. Επομένως θα μπορούσε να γίνει σε αυτό μια διάκριση για μαγειριά στα οποία η εγκατεστημένη ισχύς είναι χαμηλότερη παράδειγμα από 50 KW είναι δυνατή η απαγωγή καυσαερίων χαμηλότερα από στάθμη του κτιρίου υπό τη προϋπόθεση χρήσης κατάλληλων φίλτρων οσμών και λίπους. Επίσης ως γνωστόν οι επιψευδαργυρωμένοι αγωγοί παρουσιάζουν ιδιαίτερα μειωμένη αντοχή σε οξείδωση σε αυξημένες θερμοκρασίες και ενδείκνυται η χρήση ανοξείδωτων. Παρ. 14.2 Αναφέρει το σχέδιο νόμου: «Οι εγκαταστάσεις αερίων καυσίμων ή τμήματα εγκαταστάσεων, που προϋπάρχουν της εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού (υφιστάμενες εγκαταστάσεις), προκειμένου να τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο πρέπει να προσαρμόζονται στις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού στο μέγιστο δυνατό βαθμό, υπό την έννοια ότι θα αιτιολογείται κατά την προσαρμογή ποια σημεία δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν, εντός τριών (3) ετών από τη δημοσίευσή του. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εφαρμόζονται τα παρακάτω σημεία του παρόντος Κανονισμού: α) Τοποθέτηση και ρύθμιση ασφαλιστικών διατάξεων έναντι υπέρβασης πίεσης (αφορά κυρίως εγκαταστάσεις φυσικού αερίου με μέγιστη πίεση λειτουργίας φυσικού αερίου πάνω από 50 mbar έως και 500 mbar). β) Τοποθέτηση κεντρικής βάνας απομόνωσης. γ) Όρια επιτρεπόμενης πτώσης πίεσης. Υπεύθυνοι για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, ανάλογα με το πεδίο ευθύνης, είναι ο Μελετητής, ο Εγκαταστάτης και ο Επιβλέπων, οι οποίοι εκτιμούν και βεβαιώνει την εφαρμογή τους, εξασφαλίζοντας την ασφαλή λειτουργία της εγκατάστασης φυσικού αερίου, των συσκευών αερίου και του συστήματος απαγωγής καυσαερίων. Η επιβεβαίωση της συμμόρφωσης της εγκατάστασης φυσικού αερίου, των συσκευών αερίου και του συστήματος απαγωγής καυσαερίων με τις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού εκτιμάται από την Εταιρία Αερίου, η οποία αφού κρίνει σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό, βεβαιώνει τη δυνατότητα ασφαλούς λειτουργίας και παροχής αερίου, άλλως ζητά τις κατάλληλες τροποποιήσεις / βελτιώσεις.» Τίθεται το ερώτημα πως θα εκτιμηθεί η συμμόρφωση από την εκάστοτε Εταιρεία Αερίου όταν δεν σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν θα είναι αρμόδια να ελέγχει την καπνοδόχο διότι θεωρείται δομικό στοιχείο. Προσθήκη στην αρχή της παραγράφου: Κάθε καταναλωτής υφιστάμενης εγκατάστασης φ.αερίου οφείλει να αναθέσει σε μελετητή, επιβλέπων και εγκαταστάτη τη συμμόρφωση της εγκατάστασης του με τον παρόν κανονισμό. Προτείνεται το εξής: «Οι εγκαταστάσεις αερίων καυσίμων ή τμήματα εγκαταστάσεων, που προϋπάρχουν της εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού (υφιστάμενες εγκαταστάσεις), προκειμένου να τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο πρέπει να προσαρμόζονται στις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού στο μέγιστο δυνατό βαθμό, υπό την έννοια ότι θα αιτιολογείται κατά την προσαρμογή ποια σημεία δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν, εντός τριών (3) ετών από τη δημοσίευσή του. Κατά εξαίρεση η εφαρμογή του κεφαλαίου 12 του παρόντος κανονισμού πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή εντός 2 ετών. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εφαρμόζονται τα παρακάτω σημεία του παρόντος Κανονισμού: α) Τοποθέτηση και ρύθμιση ασφαλιστικών διατάξεων έναντι υπέρβασης πίεσης (αφορά κυρίως εγκαταστάσεις φυσικού αερίου με μέγιστη πίεση λειτουργίας φυσικού αερίου πάνω από 50 mbar έως και 500 mbar). β) Τοποθέτηση κεντρικής βάνας απομόνωσης. γ) Όρια επιτρεπόμενης πτώσης πίεσης. Υπεύθυνοι για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, ανάλογα με το πεδίο ευθύνης, είναι ο Μελετητής, ο Εγκαταστάτης και ο Επιβλέπων, οι οποίοι εκτιμούν και βεβαιώνει την εφαρμογή τους, εξασφαλίζοντας την ασφαλή λειτουργία της εγκατάστασης φυσικού αερίου, των συσκευών αερίου και του συστήματος απαγωγής καυσαερίων. Η επιβεβαίωση της συμμόρφωσης της εγκατάστασης φυσικού αερίου, των συσκευών αερίου και του συστήματος απαγωγής καυσαερίων με τις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού εκτιμάται από την Εταιρία Αερίου, η οποία αφού κρίνει σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό, βεβαιώνει τη δυνατότητα ασφαλούς λειτουργίας και παροχής αερίου, άλλως ζητά τις κατάλληλες τροποποιήσεις / βελτιώσεις, πάντοτε κατόπιν αυτόψίας στο χώρο της εγκατάστασης.» Σε αναφορά με τα παραρτήματα, διαπιστώθηκαν ορισμένα θέματα που πρέπει να αναφερθούν. Αναφέρει το σχέδιο νόμου: ΠAPAPTHMA 1(5) Yπόδειγμα ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΤΗΡΗΣΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ, ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΜΕΝΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ «Οι συσκευές αερίου θα τεθούν σε λειτουργία από αρμόδιο κατά νόμο πρόσωπο και θα προσκομιστεί, με ευθύνη του επιβλέποντα, το φύλλο ελέγχου για τους λέβητες και λοιπές συσκευές αερίου, σύμφωνα με της ισχύουσα νομοθεσία.» Να τροποποιηθεί άμεσα: «Οι συσκευές αερίου θα τεθούν σε λειτουργία από αρμόδιο κατά νόμο πρόσωπο. Η προσκόμιση του φύλλου ελέγχου για τους λέβητες και λοιπές συσκευές αερίου θα γίνεται με ευθύνη του καταναλωτή». Σχόλιο: Είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατόν σε υπόδειγμα τα καθήκοντα του συντηρητή και του καταναλωτή να τα επωμίζεται ο επιβλέπων. ΠAPAPTHMA 9 (πληροφοριακό) Όσον αφορά τις προδιαγραφές δικτύου σωληνώσεων διαπιστώθηκαν τα εξής: Η αναφορά στο πρότυπο ΕΝ 1044 να αντικατασταθεί από το EN ISO 1762:2010 διότι το ΕΝ 1044 έχει αποσυρθεί από το αναφερόμενο. Ενώ η διεθνής πρακτική και εμπειρία έχει αποδείξειότι στις σεισμογενής χώρες δεν πρέπει να επιτρέπονται στις υπόγειες συνδέσεις αγωγών αερίου ενώσεις με σπείρωμα*1 , στο σημείο 1.2.1.1.2 του σχεδίου επιτρέπεται τη σύνδεση σωληνών κάτω από το έδαφος με σπείρωμα, αρκεί να χρησιμοποιηθούν σωλήνες με μεγάλο πάχος π.χ κατά ΕΝ 10255 Η Ηeavy type. Ενώ στο ισχύον κανονισμό απαιτείται φίλτρο πριν οποιαδήποτε διάταξη ελέγχου και μείωσης πίεσης, στο παρόν κανονισμό δεν απαιτείται, γεγονός μεγάλης σημασίας. Ειδικά τα δίκτυα με συγκολλητές ενώσεις, ενδέχεται ακόμα και μετά την έκπλυση του δικτύου να παραμένουν κομμάτια από τις κολλήσεις μέσα στη σωλήνα τα οποία θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια να μην βρεθούν στο μειωτή πίεσης. *1 Στο σεισμό ΚΟΒΕ στην Ιαπωνία στις 17-1-1995 παρουσιάστηκε πολύ μεγάλος αριθμός βλαβών (5190 βλάβες) από θραύσεις σε βιδωτές συνδέσεις δικτύου χαμηλής πίεσης ενώ στο μέσης πίεσης που ήταν συγκολλητό παρουσιάστηκαν μόνο 14 βλάβες. Επίσης αρκετές νομοθεσίες κρατών ή πολιτειών απαγορεύουν τις υπόγειες βιδωτές συνδέσεις γιατί τα στεγανοποιητικά κατά τη σειρά ΕΝ 751 δεν έχουν δοκιμαστεί σε μακροχρόνια παραμονή στο έδαφος όπου μπορεί να υπάρχουν διαβρωτικές ενώσεις.